© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Η εκτόξευση των μετοχών των ελληνόκτητων εισηγμένων εταιρειών, τους πρώτους μήνες του 2021, δείχνει τις προσδοκίες των επενδυτών για παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη το β’ μισό του έτους, γεγονός που συνδυάζεται με την αισιοδοξία για την πανδημία λόγω των εμβολίων
Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος, ο οποίος και για το 2020 παρέμεινε ο μεγαλύτερος του πλανήτη, σύμφωνα με τα στοιχεία της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD), αποτελείται από 3.648 πλοία που έχουν μεταφορική ικανότητα 363,85 εκατομμυρίων τόνων.
Ο στόλος των 24 ελληνόκτητων εισηγμένων εταιρειών αποτελείται από 819 πλοία συνολικής χωρητικότητας 75,2 εκατομμυρίων dwt.
Οι μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών ήρθαν αντιμέτωπες με την παγκόσμια πανδημία, όπως όλη η αγορά. Με εξαίρεση την Danaos, συμφερόντων Ιωάννη Κούστα, τη Euroseas Ltd, συμφερόντων Αριστείδη Πίττα, και την Dynagas LPG, συμφερόντων Γιώργου Προκοπίου, οι οποίες οι δύο πρώτες είναι εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και η τρίτη LPG, οι μετοχές των υπόλοιπων εταιρειών εμφάνισαν μεγάλες απώλειες.
Οι δύο πρώτοι μήνες του 2021, όμως, άλλαξαν τελείως το τοπίο. Οι τιμές των μετοχών εκσφενδονίστηκαν, πιθανόν υπό την προετοιμασία των επενδυτών για μια παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη το β’ μισό του έτους.
Σύμφωνα με αυτή την εκτίμηση, υπάρχει πραγματική ζήτηση πίσω από τις κινήσεις των μετοχών. Υπάρχουν οι πλατφόρμες μικροεπενδυτών (π.χ. Robinhooders, Redditors) που δείχνουν αυξημένο ενδιαφέρον στις ναυτιλιακές μετοχές και πρωτοστατούν στις κινήσεις, αλλά τόσο οι θεσμικοί επενδυτές όσο και τα hedge funds φαίνεται ότι ετοιμάζονται για νέες κινήσεις.
Ο χαμηλός αριθμός παραγγελιών νέων πλοίων και η προσδοκία για αύξηση της ζήτησης που συνάδει με την αισιοδοξία για την πορεία της πανδημίας εξαιτίας των εμβολίων δίνουν προοπτικές για το σύνολο της ναυτιλιακής αγοράς και βέβαια για τη χρηματιστηριακή ναυτιλιακή αγορά.
Αποδεικτικό των ανωτέρω αποτελούν οι 31 ναυτιλιακές μετοχές που καλύπτονται από τους έγκριτους Jefferies, οι οποίες παρουσιάζουν αυξητικό μέσο όρο 34% από την αρχή του έτους σε σύγκριση με τον δείκτη S&P 500 που παρουσιάζει αυξητικό μέσο όρο 5%.
Η εταιρεία οικονομικών συμβούλων για τη ναυτιλία XRTC πραγματοποίησε για λογαριασμό του «business stories» έρευνα για τις ελληνικών συμφερόντων εισηγμένες στη Wall Street ναυτιλιακές.
«Θα πρέπει να αναμένουμε εξαιρετικά αποτελέσματα των εταιρειών ξηρού φορτίου λόγω του εύθραυστου ισοζυγίου προσφοράς και ζήτησης ναυτιλιακών μεταφορών. Η τελευταία πενταετία είναι η περίοδος με τις λιγότερες κατασκευές νέων πλοίων λόγω των περίπλοκων, από κάθε άποψη, περιβαλλοντικών κανονισμών, αλλά και της αδύναμης αγοράς προ και κατά τη διάρκεια της πανδημίας», επισημαίνει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της XRTC Γιώργος Ξηραδάκης. «Η ρευστότητα των ναυτιλιακών εταιρειών βρίσκεται στα χαμηλά πλέον του αιώνα που διανύουμε και ως εκ τούτου η ανάληψη του ρίσκου νέων κατασκευών συνεχώς αναβάλλεται. Η φυγή επίσης των παραδοσιακών τραπεζών και η αδυναμία εξεύρεσης νέων κεφαλαίων συντηρούν την απροθυμία νέων παραγγελιών μέχρι σήμερα. Βέβαια με την κατακόρυφη άνοδο της αγοράς λόγω των υψηλών προσδοκιών από τον εμβολιασμό του παγκόσμιου πληθυσμού θα πρέπει να αναμένουμε νέες κινήσεις των εφοπλιστών προς αύξηση των κεφαλαίων τους με σκοπό να παραγγελθούν νέα πλοία».
Από την πλευρά της, η υπεύθυνη εταιρικών σχέσεων της XRTC, Κατερίνα Φίτσιου, τονίζει: «Αναμφισβήτητα η εξομάλυνση των περιβαλλοντικών κανονισμών θα βοηθήσει και αυτή στην ανάκαμψη της αγοράς με όλες τις προεκτάσεις που θα αποφέρει, όπως νέες παραγγελίες πλοίων, συγχωνεύσεις, είσοδος νέων τραπεζών στον χώρο και επανέναρξη του ενδιαφέροντος για νέες επενδύσεις».
Εταιρείες μεταφοράς ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων
Οι μετοχές των ελληνόκτητων ναυτιλιακών εταιρειών μεταφοράς ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων παρουσιάζουν εντυπωσιακή αύξηση από την αρχή του 2021.
Οι τρεις μετοχές που ξεχωρίζουν με τη μεγαλύτερη απόδοση (άνω του 100%) είναι της Castor Maritime Inc. (572%), της Seanergy Maritime Corp. (199%) και της Safe Bulkers (110%).
Η Castor Maritime, συμφερόντων Πέτρου Παναγιωτίδη, εισήχθη στο χρηματιστήριο του NASDAQ στις 11 Φεβρουαρίου του 2019. Στις 30 Δεκεμβρίου του 2020 έλαβε προειδοποίηση από το NASDAQ για τη χαμηλή τιμή της μετοχής της που ήταν κάτω από 0,2 δολάρια. Η αλματώδης αύξησή της τους δύο αυτούς μήνες δεν οφείλεται μόνο στην αγορά νέων πλοίων, ούτε στην είσοδό της στην αγορά δεξαμενόπλοιων. Το τελευταίο διάστημα έχει βρεθεί στο στόχαστρο των μικροεπενδυτών, μελών της ιστοσελίδας κοινωνικής δικτύωσης Reddit που τοποθετούνται μαζικά σε μετοχές, ωθώντας τις τιμές τους υψηλότερα και προκαλώντας σημαντικές απώλειες σε μεγάλα hedge funds που κατέχουν σε αυτές short θέσεις. Στις 27 και 28 Ιανουαρίου διακινήθηκαν συνολικά 1,423 δισεκατομμύρια αγοραπωλησίες μετοχών, ενώ η κεφαλαιοποίησή της έχει ανέλθει στα 730 εκατ. δολάρια. Αναμφισβήτητα η εξέλιξη της χρηματιστηριακής αξίας δεν έχει να κάνει αμιγώς με τη ναυτιλιακή αγορά, αλλά και με τα χρηματιστηριακά κερδοσκοπικά παιχνίδια.
Η Seanergy Maritime Corp. ανακοίνωσε την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 75 εκατ. δολαρίων. Η έκδοση των 44,2 εκατομμυρίων νέων μετοχών πραγματοποιήθηκε κατόπιν ισχυρής ζήτησης σε θεσμικούς επενδυτές στην τιμή των 1,70 δολαρίων ανά μετοχή. Η εταιρεία είναι η μοναδική εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο που διαχειρίζεται αποκλειστικά στόλο πλοίων τύπου Capesize, των οποίων τα επίπεδα των ναύλων για το α’ τρίμηνο του 2021 είναι αυξημένα κατά 60% σε σχέση με τον μέσο όρο των τελευταίων πέντε ετών. Ο στόλος της αποτελείται από 12 πλοία τύπου Capesize, με συνολική μεταφορική ικανότητα που ανέρχεται στους 2.103.042 τόνους και με μέση ηλικία στόλου περίπου τα 12,2 έτη. Οι εξελίξεις αυτές αποτυπώνονται στην αλματώδη αύξηση της μετοχής της στο 199% από την αρχή του έτους, ενώ το 2020 η μετοχή της παρουσίασε μείωση της τάξης του 98%.
H Safe Bulkers, συμφερόντων Πόλυ Β. Χατζηιωάννου, εμφανίζει άνοδο 110% σε αντίθεση με το 2020 που παρουσίαζε μείωση 23,5%. Η εταιρεία ανακοίνωσε αποτελέσματα δ’ τριμήνου του 2020 πολύ υψηλότερα από αυτά που ανέμεναν οι αναλυτές. Αντί για 50,5 εκατ. έσοδα και 0,02 δολάρια κέρδη ανά μετοχή, σύμφωνα με τις προβλέψεις των αναλυτών, ανακοίνωσε 52,2 εκατ. έσοδα και διπλάσια κέρδη ανά μετοχή, 0,04 δολάρια. Η ναυτιλιακή, με κεφαλαιοποίηση 178,81 εκατ., αποτελείται από 42 bulkers, συνολικής χωρητικότητας 3,8 εκατομμυρίων dwt.
H μεγάλη πρωταγωνίστρια του 2020, η Danaos Corporation, συμφερόντων Ιω. Κούστα, εμφανίζει άνοδο 72%, συνεχίζοντας την εντυπωσιακή άνοδο του 128% του 2020. Η κεφαλαιοποίηση της μετοχής εκτιμάται στα 827 εκατ. δολάρια. Ο στόλος της έχει φτάσει στα 65 containerships, με τη χωρητικότητά του να υπερβαίνει τα 400.000 TEUs. Η ξαφνική αύξηση της ζήτησης το δ’ τρίμηνο του 2020 ώθησε σε ιστορικά υψηλά τους ναύλους στα containerships.
Τον Οκτώβριο του 2020 η εταιρεία προχώρησε στην επαναγορά 4.339.271 κοινών μετοχών της, που αντιστοιχούν στο 17,5% των μετοχών της, αντί 31,1 εκατ. δολαρίων. Πρόκειται για συναλλαγές που ολοκληρώθηκαν μετά από ιδιωτικές διαπραγματεύσεις και περιλαμβάνουν 2.517.013 μετοχές της Royal Bank of Scotland και 1.822.258 μετοχές από τη Sphinx Investment Corp.
Η Diana Shipping ακολουθεί με αύξηση της τιμής της μετοχής από την αρχή του έτους κατά 67%. Η εταιρεία πρόσφατα ολοκλήρωσε την επαναγορά του 7% των μετοχών της με 2,5 δολάρια ανά μετοχή. Σύμφωνα με τους αναλυτές, οι εταιρείες με μεγαλύτερο σε ηλικία στόλο, όπως η Diana, μπορούν να επωφεληθούν της αναμενόμενης θετικής προοπτικής των ναύλων στα ξηρά φορτία εξαιτίας του μικρότερου κεφαλαιακού κόστους των πλοίων τους.
Η μετοχής της Euroseas Ltd. υπερδιπλασιάστηκε μόλις σε ένα έτος (180%). Η εταιρεία φιλοδοξεί να αξιοποιήσει τη θέση της ως η μόνη εισηγμένη ναυτιλιακή στο χρηματιστήριο NASDAQ για μικρότερα και μεσαίου μεγέθους πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Εταιρείες μεταφοράς πετρελαίου / παραγωγών / Lng / Lpg
Η Top Ships, συμφερόντων Ευάγγελου Πιστιόλη, και η Pyxis Tankers, συμφερόντων Βαλέντιου Βαλέντη, εμφανίζουν εντυπωσιακή άνοδο της τιμής των μετοχών τους με 132% και 133% αντίστοιχα.
Η Top Ships ενημέρωσε το SEC ότι πούλησε το 100% της συμμετοχής της σε τρεις εταιρείες, ιδιοκτήτριες η καθεμία ενός υπό κατασκευή 50.000 dwt eco MR product/chemical δεξαμενόπλοιου στη Hyundai Mipo. Ο αγοραστής είναι εταιρεία συμφερόντων του CEO της Top Ships, Ευ. Πιστιόλη.
Η Pyxis Tankers το γ’ τρίμηνο του 2020 κατέγραψε ζημίες 1,9 εκατ. έναντι ζημιών 0,8 εκατ. δολαρίων το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Η εταιρεία Performance Shipping, πρώην Diana Containerships, μετά τη μετονομασία της, μετασχηματίζεται σταθερά σε εταιρεία με αποκλειστικό αντικείμενο τα aframax. Η απόδοση της μετοχής της από την αρχή του έτους έχει φτάσει στο 48%, ενώ ο στόλος της αποτελείται από 5 aframax συνολικής χωρητικότητας 456.094 dwt.
Η εταιρεία GasLog, συμφερόντων Πήτερ Λιβανού, της οποίας η μετοχή εμφανίζει άνοδο 26% από την αρχή του έτους, τάραξε τα νερά στις 23 Φεβρουαρίου με την ανακοίνωση ότι προχώρησε στη συγχώνευση της εταιρείας με την BlackRock, τον επενδυτικό γίγαντα της παγκόσμιας αγοράς ομολόγων. Σύμφωνα με τους όρους της συμφωνίας, η ομάδα Global Energy & Power Infrastructure της BlackRock θα αποκτήσει όλες τις κοινές μετοχές της GasLog -μη συμπεριλαμβανομένων εκείνων που έχουν οι Rolling Shareholders- αντί 5,80 δολαρίων ανά κοινή μετοχή.
Η τιμή αυτή είναι η τιμή κλεισίματος των κοινών μετοχών της GasLog στις 19 Φεβρουαρίου συν ένα premium της τάξης του 17%.
Με την ολοκλήρωση της συναλλαγής, οι Rolling Shareholders, οι οποίοι περιλαμβάνουν την Blenheim Holdings Ltd., που ανήκει εξ ολοκλήρου στην οικογένεια Λιβανού, και μια θυγατρική κατά 100% του Ιδρύματος Ωνάση, θα συνεχίσουν να κατέχουν περίπου το 55% των εκκρεμών κοινών μετοχών της GasLog, με την ομάδα της BlackRock να κατέχει το υπόλοιπο 45%.
Διαβάστε ακόμη
Το τεστ Πελώνη, η Ναυτεμπορική, τα εξώδικα των «Αστέρων Τρίπολης» και ο εφοπλιστής Πριόβολος
Στο «ραντάρ» των επενδυτών η αγορά γραφείων στην Ελλάδα – Deals 1 δισ. ευρώ εν μέσω Covid 19
Κούρεμα ενοικίων: Κόπηκαν από τις αποζημιώσεις 110.000 αιτήσεις