Η πράσινη ναυτιλία είναι στόχος όλης της βιομηχανίας. Η μεγάλη πρόκληση της εποχής μας είναι η ανακάλυψη των καλύτερων δυνατών λύσεων για την εξάλειψη των εκπομπών άνθρακα. Η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου καθίσταται πλέον ο καθοριστικός παράγοντας για το μέλλον της ναυτιλίας.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα η επιλογή του κατάλληλου καυσίμου αποτελεί ίσως την πιο σημαντική απόφαση που θα κληθούν να λάβουν οι πλοιοκτήτες, προκειμένου τα πλοία τους να ευθυγραμμιστούν με τις νέες παγκόσμιες προδιαγραφές.
Η έρευνα αναφέρει πως μέχρι στιγμής καθίσταται δύσκολο να χαρακτηριστεί ένα και μόνο καύσιμο ως το καταλληλότερο για τους περιβαλλοντικούς στόχους της ναυτιλίας. Τα ορυκτά καύσιμα LNG φαίνεται να έχουν προβάδισμα έναντι των υπολοίπων μέχρι να επιβληθούν αυστηρότεροι κανονισμοί περί το 2030-2040.
Ωστόσο, κατά το 2050, καύσιμα όπως η αμμωνία και η βιοαιθανόλη αναμένεται να αποτελέσουν τις πιο ελκυστικές επιλογές, καθότι συνιστούν πολλά υποσχόμενες λύσεις μακροπρόθεσμα.
Κάπου εκεί εισέρχεται και ο ηλεκτρισμός. Ήδη 120 πλοία, παγκοσμίως κινούνται με υβριδική πρόωση, υποβοηθούμενη από μπαταρίες.
Όπως έχει επισημάνει ο Δρ Ευάγγελος Κυριαζόπουλος Γενικός Γραμματέας Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σύντομα το ΥΝΑΝΠ θα νομοθετήσει για πρώτη φορά για το θέμα ενώ μεταξύ των άλλων υποστηρίζει την προσπάθεια δημιουργίας του πρώτου ηλεκτρικού υβριδικού ferry στην Ελλάδα σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και τους Δήμους Αιγίου και Δωρίδας και την υποστήριξη της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος.
Διεθνείς μελέτες δείχνουν ότι μέχρι το 2050, το 39% των πλοίων θα χρησιμοποιεί ως καύσιμα ουδέτερα από άνθρακα.
Το 34% θα καίει μαζούτ (HFO) και MGO . Το Υγροποιημένο φυσικό αέριο (ΥΦΑ) και Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο από πετρέλαιο- (LPG) θα καλύπτουν το 23% μερίδιο.
Οι ηλεκτρικές μπαταρίες θα είναι πηγή ενέργειας στο ένα τρίτο όλων των πλοίων από τα μέσα του αιώνα, παρέχοντας περίπου το 5% της συνολικής ενέργειας για τη ναυτιλία.
Τα πλοία της Ναυτιλίας μικρών Αποστάσεων καθώς και τα μη εμπορικά πλοία που δεν μεταφέρουν φορτία, θα χρησιμοποιούν το 40% της συνολικής ενέργειας με την ηλεκτρική ενέργεια να αποτελεί περισσότερο από το 11%.
Πάντως η ηλεκτρική ενέργεια στα πλοία δεν είναι κάτι καινούριο. Το 80% των πλοίων που έχουν ως καύσιμο το πετρέλαιο, χρησιμοποιούν παράλληλα γεννήτριες ντίζελ που παράγουν ηλεκτρική ενέργεια, η οποία στη συνέχεια οδηγεί τον ηλεκτρικό κινητήρα, που κινεί αυτός την προπέλα του πλοίου.
Το σοβαρότερο έως σήμερα πρόβλημα της ηλεκτροκίνησης στα πλοία, στο πλαίσιο της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας, είναι η χωρητικότητα και η διάρκεια των μπαταριών. Σήμερα υπάρχουν μεγάλης χωρητικότητας πλοία.
Στις μέρες μας έχουμε τεράστια πλοία, λόγω των οικονομιών κλίμακας που επιτυγχάνουν. Υπάρχουν πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με μεταφορική ικανότητα από 18.000 TEUs έως και 21.500 TEUs. Μπορούν να κάνουν το ταξίδι από το Χονγκ Κονγκ στο Αμβούργο σε 31 ημέρες, καταναλώνοντας 4.650 μετρικούς τόνους καυσίμου ντίζελ. Ένα αντίστοιχο αμιγώς ηλεκτρικό πλοίο με τις καλύτερες εμπορικές μπαταρίες ιόντων λιθίου θα χρειαζόταν περίπου 100.000 μετρικούς τόνους σε μπαταρίες για να πάει απευθείας από την Ασία στην Ευρώπη σε 31 ημέρες.
Όπως γίνεται αντιληπτό το βάρος της μπαταρίας είναι περίπου 20πλάσιο από αυτό του ντίζελ, και το βάρος αυτό προφανώς θα πρέπει να αφαιρεθεί από το ωφέλιμο φορτίο του πλοίου, κάτι που δε συμφέρει φυσικά.
“Η σημερινή τεχνολογία μπαταριών προφανώς μπορεί να περιορίζει την εμβέλεια δράσης των πλοίων όμως θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε μικρές διαδρομές και κυρίως στα πορθμεία, στα σκάφη αναψυχής, στα ημερόπλοια και σίγουρα στο πυκνό νησιωτικό πλέγμα των Ελληνικών νησιών και λιμένων, όπως αντίστοιχα έχει ξεκινήσει να υλοποιείται στα προφυλαγμένα φιόρδ της Σκανδιναβίας” έχει επισημάνει ο Δρ Ευάγγελος Κυριαζόπουλος για να προσθέτει: “ Πολλά είναι αυτά που θα πρέπει να γίνουν για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο, ίσως το βασικότερο είναι να προετοιμαστούν και να αναβαθμιστούν κατάλληλα οι λιμένες υποδοχής ηλεκτρικών πλοίων αξιοποιώντας τις σύγχρονες καινοτομίες”.
Ο όμιλος Grimaldi βρίσκεται τα τελευταία χρόνια σε οικολογική ρότα. Έ χει παραγγείλει συνολικά 12 οικολογικά πλοία και 7 μεταφοράς αυτοκινήτων και φορτηγών οχημάτων, τα οποία θα παραδοθούν το 2020.
Τα οικολογικά πλοία μειώνουν στο μηδέν την εκπομπή ρύπων όταν βρίσκονται στα λιμάνια και κατά 35% όταν ταξιδεύουν, χάρη στη χρήση επαναφορτιζόμενων μπαταριών λιθίου. Είναι πρωτοπόρα στην παγκόσμια ναυτιλία τόσο λόγω του μεγέθους τους όσο και χάρη στην υψηλή τεχνολογία τους.
Η χρήση του ηλεκτρισμού ως εναλλακτικού καυσίμου για τα πλοία είναι το μεγάλο στοίχημα για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Πρόκειται για την ταχύτερα αναπτυσσόμενη τεχνολογία στη ναυτιλία παγκοσμίως με ιδανικό πεδίο εφαρμογής την Ελλάδα και ανοίγει νέες προοπτικές με σημαντικά περιβαλλοντικά, κοινωνικά και οικονομικά οφέλη για τα ελληνικά λιμάνια, ενισχύοντας τη νησιωτικότητα και τη βιωσιμότητα των θαλάσσιων μεταφορών. Το όλο σχέδιο έχει ενταχθεί στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Electrification in the Eastern Mediterranean- (Εlemed).
Η χρήση ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με τους ειδικούς , θα συμβάλλει τα μέγιστα στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης καθώς και στον εκσυγχρονισμό του εκάστοτε λιμένα, ανοίγοντας τον δρόμο για περαιτέρω νέες καινοτόμες εφαρμογές και σε άλλα ελληνικά λιμάνια, μετατρέποντάς αυτά σε περιβαλλοντικά φιλικούς θαλάσσιους κόμβους.
«Η πρόωση των πλοίων με ηλεκτρική ενέργεια ταιριάζει απόλυτα στην πολυνησιακή Ελλάδα όπου η ακτοπλοΐα εκτελεί δρομολόγια σχετικά μικρών αποστάσεων και μεγάλης συχνότητας. Τα οφέλη που θα προκύψουν από την ευρεία εφαρμογή της υβριδικής αυτής τεχνολογίας στις ακτοπλοϊκές γραμμές μεταξύ των ελληνικών νησιών θα είναι πολύ μεγάλη» επισημαίνουν στελέχη της ναυτιλιακής αγοράς.
Διαβάστε ακόμη:
Έφυγε από τη ζωή ο «πατριάρχης» των τραπεζιτών Γιάννης Κωστόπουλος
Σε πανικό ο Ερντογάν: «Ξηλώνει» ξανά το οικονομικό επιτελείο – Κατρακυλά στις δημοσκοπήσεις