Τα διυλιστήρια πετρελαίου παγκοσμίως δεν μπορούν να παράγουν αρκετό ντίζελ, στερώντας από τις οικονομίες το καύσιμο στο οποίο βασίζονται για τη λειτουργία των βιομηχανιών και των μεταφορών τους και πυροδοτώντας έναν νέο γύρο πληθωρισμού.
«Οι τιμές του πετρελαίου έχουν εκτοξευθεί κατά τη διάρκεια του τελευταίου μήνα, με άνοδο περίπου 15%, αγγίζοντας επίπεδα που είχαν να παρατηρηθούν από τον Νοέμβριο του 2022, με το WTI να κλείνει την εβδομάδα περίπου στα 90 δολάρια/βαρέλι και το Brent στα 94 δολάρια/βαρέλι, επηρεάζοντας επίσης τις τιμές των παραγώγων του πετρελαίου, όπως το ντίζελ» επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:
«Για παράδειγμα, η τιμή πώλησης του αμερικανικού ντίζελ αυξήθηκε στο υψηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί ποτέ για αυτή την εποχή του έτους, στα 195 δολάρια περίπου, ενώ στην Ευρώπη η αντίστοιχη τιμή έχει αυξηθεί κατά 60% από το καλοκαίρι. Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι η κατάσταση μπορεί να επιδεινωθεί, δεδομένης της περιορισμένης προσφοράς αργού πετρελαίου.
Νωρίτερα τον Σεπτέμβριο, τόσο η Σαουδική Αραβία όσο και η Ρωσία ανακοίνωσαν την παράταση των περικοπών της προσφοράς αργού πετρελαίου μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, όταν η ζήτηση για πετρέλαιο αυξάνεται ανάλογα με τη διάρκεια και τις θερμοκρασίες του χειμώνα» και προσθέτουν:
«Συν τοις άλλοις, η Ρωσία νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, επέβαλε προσωρινή απαγόρευση των εξαγωγών βενζίνης και ντίζελ για τη σταθεροποίηση της εγχώριας αγοράς και τον έλεγχο των εγχώριων τιμών, μετά από παράπονα οδηγών και αγροτών για τις επιπτώσεις της αύξησης των τιμών των καυσίμων. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η απαγόρευση δεν ισχύει για τα καύσιμα που παρέχονται βάσει διακυβερνητικών συμφωνιών σε μέλη της Ευρασιατικής Οικονομικής Ένωσης υπό την ηγεσία της Μόσχας, η οποία περιλαμβάνει τη Λευκορωσία, το Καζακστάν, την Αρμενία και το Κιργιστάν. Εντός του Σεπτεμβρίου 2023, η Ρωσία έχει ήδη μειώσει τις θαλάσσιες εξαγωγές ντίζελ και πετρελαίου κίνησης κατά σχεδόν 30% σε περίπου 1,7 εκατομμύρια μετρικούς τόνους σε σύγκριση με τις εξαγωγές του Αυγούστου 2023.»
Τα διυλιστήρια στη Ρωσία παράγουν συνήθως διπλάσια ποσότητα ντίζελ από όση απαιτείται για την κάλυψη της εγχώριας ζήτησης και εξάγουν το ήμισυ της παραγωγής τους κάθε χρόνο.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΕΑ, τα ρωσικά διυλιστήρια επεξεργάστηκαν 5,6 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου και εξήγαγαν 2,8 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαιοειδών το 2021. Η απόφαση της Ρωσίας να απαγορεύσει προσωρινά τις εξαγωγές βενζίνης και ντίζελ ενδέχεται να δημιουργήσει μεγαλύτερη αναστάτωση στο εμπόριο της αγοράς δεξαμενόπλοιων. Ωστόσο, η σημαντικότητα των επιπτώσεων στην αγορά εξαρτάται από το πόσο «προσωρινή» θα είναι αυτή η απόφαση.
«Με την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου προϊόντων να παραμένει σταθερή ή να έχει ελαφρώς ανοδική τάση και την προσφορά ρωσικού πετρελαίου προϊόντων να μειώνεται, τα πλοία που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά ρωσικών προϊόντων ενδέχεται να απελευθερωθούν στην αγορά spot του για εμπόριο που δεν πλήττεται από τις κυρώσεις, αυξάνοντας την προσφορά πλοίων και έχοντας αρνητική επίδραση στους ναύλους» επισημαίνουν οι αναλυτές.
Διαβάστε ακόμη
ΑΑΔΕ: Με τα ηλεκτρονικά μάτια του ΓΕΜΗ βλέπει κάθε «περίεργη» μεταβολή σε επιχειρήσεις
Έκρηξη κερδοφορίας και εσόδων το 2022 για τη REDEX
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ