Με πτώση άρχισε η εβδομάδα για τον βασικό δείκτη της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου, Βaltic Index. Σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό γραφείο Xclusiv Shipbrokers o δείκτης μειώθηκε κατά 2,1% στις 2.307 από τις 2.357 της περασμένης Παρασκευής. Για τα πλοία Capesize η μείωση ήταν 3,6% από τς 1.864 μονάδες στις 1.796.
Στα Panamax η πτώση ήταν σε ποσοστό 1,9% από τις 3.073 μονάδες στις 3.015.
Στα Supramax η μείωση της ναυλαγοράς έφθασε σε ποσοστό το 1,4% σε σύγκριση πάντοτε με το κλείσιμο της περασμένης εβδομάδας, από τ ις 2.755 μονάδες στις 2.717.
Στα Handysize σημειώθηκε μείωση του δείκτη επίσης κατά 1,4% από τις 1.695 μονάδες στις 1.672.
Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της Xclusiv Shipbrokers στην αγορά παρατηρείται ένα παράδοξο. Οι ναυλωτές ναυλώνουν μεγαλύτερης χωρητικότητας πλοία για να μεταφέρουν μικρότερα φορτία, καθώς το κόστος για τα πλοία Supramax και Handysize είναι ακριβότερο από εκείνο των Panamax και Capesizes.
Ο μέσος όρος ναύλωσης ενός Handysize είναι 114% υψηλότερος από του Capesize και 10% υψηλότερος από του Panamax, ενώ ο μέσος όρος για το Supramax είναι 112% υψηλότερος από τα Capes και 9% υψηλότερος από Panamax.
Τα πλοία Capesize φτιάχνουν επίσης τακτικά φορτία Panamax – καθώς ο μέσος όρος τους είναι 94% μικρότερος από το Panamax ένα – σε διαδρομές που δεν υπάρχουν περιορισμοί λιμένα/μεγέθους. Το «παράδοξο των οικονομιών κλίμακας» είναι εδώ καθώς φαίνεται ότι το κόστος είναι μικρότερο όταν τα φορτία μετακινούνται σε μεγαλύτερα πλοία που φορτώνουν πολύ λιγότερο από την πραγματική μεταφορική τους ικανότητα.
Στην ανάλυσή της για τα γεγονότα της περασμένης εβδομάδας οι αναλυτές της Xclusive επισημαίνουν ότι:
– εκτός από την τεράστια ανθρωπιστική κρίση, η συνέχιση των εχθροπραξιών στην Ουκρανία δημιουργεί σοβαρές αναταράξεις στις παγκόσμιες οικονομίες, δημιουργώντας πληθωρισμό, ενεργειακές κρίσεις, ωθώντας την ΕΕ και όλες τις δυτικές οικονομίες να επιδιώξουν εναλλακτικές λύσεις γυρίζοντας την πλάτη ρωσικά εμπορεύματα και στην ενέργεια.
– Η αστάθεια στις αγορές εμπορευμάτων συνεχίζεται και τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης WTI & Brent έκλεισαν προς τα κάτω στα περίπου 99 USD/βαρέλι & 104 USD/βαρέλι, μείωση περίπου 10%.
-Τα στρατηγικά αποθέματα αργού πετρελαίου των ΗΠΑ μειώθηκαν την περασμένη εβδομάδα κατά 2,4 εκατομμύρια βαρέλια στα 580 εκατομμύρια βαρέλια, ενώ οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν την απελευθέρωση ενός εκατομμυρίου βαρελιών την ημέρα για τις επόμενες 180 ημέρες από αυτά τα αποθέματα, προκειμένου να προσπαθήσουν να μειώσουν τις τιμές της βενζίνης.
-Σε μια εποχή αυξανόμενων απειλών για την προμήθεια, οι αναλυτές λένε ότι αυτή η “επιδρομή” στα αποθέματα πετρελαίου θα μπορούσε να αποτύχει, προκαλώντας πανικό σε μια ήδη καυτή αγορά και οδηγώντας το μεγαλύτερο απόθεμα έκτακτης ανάγκης πετρελαίου στον κόσμο να μειωθεί επικίνδυνα.
– Η Ρωσία απάντησε στις κυρώσεις ζητώντας από ξένους αγοραστές να πληρώσουν για τις πληρωμές ρωσικού φυσικού αερίου σε ρούβλια, δημιουργώντας ανησυχίες ότι μπορεί να διακόψει τις παραδόσεις σε αγοραστές που δεν συμμορφώνονται.
-Αρκετές ευρωπαϊκές χώρες που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το ρωσικό φυσικό αέριο αντέδρασαν με ανησυχία στην απειλή διακοπής του εφοδιασμού, με τη Γερμανία και την Αυστρία να προετοιμάζονται για τον ενεργειακό περιορισμό αυτή την εβδομάδα. Στο μεταξύ, η ρωσική κυβέρνηση προσφέρει στην Ινδία μεγάλες εκπτώσεις στην απευθείας πώληση πετρελαίου σε σύγκριση με τις τιμές πριν από τον πόλεμο έως και 35 δολάρια το βαρέλι. Το σχέδιο είναι η Ινδία να αγοράσει 15 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου φέτος.
-Γεγονός είναι ότι το ρωσικό πετρέλαιο ρέει στην Ασία σε αξιοσημείωτα μεγάλους όγκους μετά την εισβολή στην Ουκρανία, με την Ινδία και την Κίνα να είναι οι βασικοί αγοραστές.
-Τέλος, η Ρωσία έχει προσφέρει πληρωμές σε ρουπία σε ρούβλια χρησιμοποιώντας το σύστημα ανταλλαγής μηνυμάτων SPFS της Ρωσίας, καθιστώντας τις συναλλαγές πετρελαίου πιο ελκυστικές για την Ινδία.
Διαβάστε ακόμα:
Eurogroup: Βουτηγμένη στην ύφεση η Ευρώπη στο β΄τρίμηνο – Πότε ελπίζουν σε ανάπτυξη
Στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ η σφαγή στη Μπούτσα – Νέες κυρώσεις από τη Δύση