search icon

Ναυτιλία

Το μεγάλο στοίχημα της COSCO με τις νέες επενδύσεις

Στόχος της να γίνει ο Πειραιάς το πρώτο λιμάνι της Μεσογείου- Τα projects που τρέχουν για Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη, real estate, κρουαζιέρα, car terminal, logistic center στο Κερατσίνι και εμπορικό σιδηρόδρομο

Στόχος της να γίνει ο Πειραιάς το πρώτο λιμάνι της Μεσογείου- Τα projects που τρέχουν για Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη, real estate, κρουαζιέρα, car terminal, logistic center στο Κερατσίνι και εμπορικό σιδηρόδρομο

του Μηνά Τσαμόπουλου

Σαν βεντάλια ανοίγουν οι επενδύσεις της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά. Αλλες στο πλαίσιο των συμβατικών υποχρεώσεων απέναντι στο ελληνικό κράτος και άλλες μετά από σχεδιασμό των Κινέζων σε συνεργασία με έμπειρα στελέχη της ελληνικής λιμενικής βιομηχανίας τα οποία συμμετέχουν στο Δ.Σ. του ΟΛΠ.

Η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος, το real estate, η κρουαζιέρα, το car terminal, το logistic center στο Κερατσίνι και ο εμπορικός σιδηρόδρομος είναι τα projects που τρέχουν. Η διοίκηση του ΟΛΠ βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με Ελληνες και ξένους εφοπλιστές όσον αφορά τη στήριξή τους για την ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευής και με όλες τις εταιρείες-κολοσσούς στην κρουαζιέρα ώστε να γίνει ο Πειραιάς λιμάνι homeport.

Οι επενδύσεις λόγω συμβατικής υποχρέωσης της COSCO είναι 450 εκατ. ευρώ, ένα ταβάνι το οποίο οι Κινέζοι, όπως επισημαίνουν σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις, θα ξεπεράσουν. Ηδη το εμπορικό λιμάνι του ΟΛΠ ανεβαίνει θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη. Σύμφωνα με τη Lloyd’s List, το 2016 κατέλαβε την 38η θέση από 44η που ήταν το 2015.

Ο Πειραιάς είναι το τρίτο μεγαλύτερο μεσογειακό λιμάνι μετά τα ισπανικά της Αλχεθίρας, που διακινεί 4,76 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια, και της Βαλένθια με 4,72 εκατομμύρια teus.

Τα δύο ισπανικά λιμάνια βρίσκονται στην 28η και στην 29η θέση, αντίστοιχα, παγκοσμίως.
Επίσης, ο Πειραιάς αποτελεί το 6ο μεγαλύτερο ευρωπαϊκό λιμάνι. Την πρώτη θέση κατέχει το Ρότερνταμ και ακολουθούν η Αμβέρσα, το Αμβούργο, η Αλχεθίρας και η Βαλένθια.

Στη νέα εποχή η COSCO απαντά με τα δικά της σχέδια. Στόχος της είναι το 2019 να βρίσκεται το λιμάνι του Πειραιά στην πρώτη θέση ανάμεσα σε όλα τα εμπορικά λιμάνια της Μεσογείου.

Σήμερα είναι στην τρίτη θέση με 3,67 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια.

Τα στελέχη της ΣΕΠ-COSCO εκτιμούν ότι το 2017 η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να φθάσει τα 4 εκατομμύρια κουτιά στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ από 3,7 εκατ. που ήταν το 2016.

Ηδη ο Πειραιάς έχει πάρει τα φορτία της νεοσυσταθείσας συμμαχίας The Alliance, την οποία απαρτίζουν οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών NYK Line, MOL, K Line, Hapag-Lloyd, Yang Ming Line και United Arab Shipping Company.

Το μεγάλο στοίχημα για του Κινέζους είναι η προβλήτα Ι του ΟΛΠ, που ως τώρα δεν είχε ανταγωνιστικούς ρυθμούς απέναντι στις ΙΙ και ΙΙΙ.

Ωστόσο, η COSCO φέρνει στον Πειραιά φορτία και μέσω εταιρειών που συμμετέχουν σε άλλη συμμαχία, την Ocean Alliance, που αποτελείται από τις China COSCO Shipping, Evergreen Line, CMA CGM και την OOCL.

Γεωπολιτικό ενδιαφέρον

Το γεωπολιτικό ενδιαφέρον για το λιμάνι του Πειραιά, που βρίσκεται στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων, είναι τεράστιο σε μια εποχή όπου η Ανατολική Μεσόγειος «βράζει». Τα σχέδια των Κινέζων να μετατρέψουν τον Πειραιά σε κόμβο-γέφυρα για να κυριαρχήσουν στην Ευρώπη, στα Βαλκάνια αλλά και στη Βόρεια Αφρική, σε συνδυασμό με τον «δρόμο του Μεταξιού», όπου η Κίνα θα επενδύσει σε 65 χώρες, φέρνει την Ελλάδα στο πολιτικοοικονομικό επίκεντρο του κόσμου.

Πρόσφατα η γερμανική «Suddeutsche Zeitung» έγραψε: «Η Κίνα επενδύει 1 δισ. ευρώ στην Ελλάδα και επεκτείνεται διαρκώς. Η Ευρωπαϊκή Ενωση βλέπει στην Ελλάδα τον κίνδυνο, η Κίνα την  ευκαιρία». Οι κινεζικές επενδύσεις θα φθάσουν το 1 δισ. στην Ελλάδα.

Παράλληλα, οι επενδύσεις της COSCO στον ΟΛΠ βρίσκονται στο μικροσκόπιο των ΗΠΑ. Στις αρχές του περασμένου Αυγούστου επισκέφθηκε τις εγκαταστάσεις του ΟΛΠ ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Τζέφρι Πάιατ, και συναντήθηκε με τον διευθύνοντα σύμβουλο, κάπτεν Φου Τσενγκιού.  «Πρόκειται για την πιο μεγάλη επένδυση που έχει γίνει στην Ελλάδα σε ένα πολύ βασικό λιμάνι, άρα είναι λογικό να υπάρχει ενδιαφέρον από τις ΗΠΑ οι οποίες έχουν στην περιοχή μεγάλα εμπορικά και γεωπολιτικά συμφέροντα», επισημαίνουν κύκλοι του λιμανιού: «Οι ΗΠΑ  έχουν δικό τους κλιμάκιο στο λιμάνι του Πειραιά εδώ και πάρα πολλά χρόνια για λόγους ασφαλείας. Πριν από λίγους μήνες ο Αμερικανός πρέσβης με δηλώσεις του είχε δώσει τα εύσημα για  τις ιδιωτικοποιήσεις του ΟΛΠ και του ΟΛΘ».

Ναυπηγοεπισκευή  και Ελληνες εφοπλιστές

Η COSCO θέλει να αναπτύξει τον τομέα της ναυπηγοεπισκευής. Ο κατάπλους της νέας μεγάλης πλωτής δεξαμενής τον προσεχή Φεβρουάριο δίνει άλλη προοπτική στο εγχείρημα. Η μεταφορική ικανότητα που έχει η δεξαμενή είναι 80.000 τόνοι, ενώ έχει μήκος 240 μέτρα, εσωτερικό πλάτος 35 μέτρα, ανυψωτική ικανότητα 22.000 τόνων και πλήρη εξοπλισμό γερανών. Θα συμπληρώσει σε πρώτη φάση τις υπάρχουσες υποδομές, με στόχο την προσέλκυση περισσότερων πλοίων από την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.

Σήμερα είναι σε λειτουργία τέσσερις δεξαμενές με πλήρη εξοπλισμό γερανών: η πλωτή δεξαμενή Περάματος «Πειραιάς I», η πλωτή δεξαμενή Περάματος «Πειραιάς IΙ», η μόνιμη μεγάλη δεξαμενή της Ακτής Βασιλειάδη και μόνιμη μικρή δεξαμενή της Ακτής Βασιλειάδη.

Η COSCO έχει έρθει σε επαφή με Ελληνες και ξένους πλοιοκτήτες οι οποίοι είναι θετικοί στην προοπτική να φέρουν τα πλοία τους στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη. Το μόνο που ζητούν είναι εργασιακή ειρήνη. Ο κάπτεν Φου έχει αναφερθεί στον παράγοντα της εργασιακής ειρήνης, ως κομβικό στοιχείο για την ολοκλήρωση των επενδύσεων, ενώ ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής έχει δηλώσει κατηγορηματικά ότι το ΥΝΑ στηρίζει την εργασιακή ειρήνη και επιθυμεί την αποκατάσταση της εικόνας της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης.

Ο ΟΛΠ έως τώρα νοικιάζει τους χώρους σε υπεργολάβους. Πολλοί είναι εκείνοι που προβλέπουν ότι δεν είναι μακριά η εποχή που ο ΟΛΠ-COSCO θα προσφέρει ο ίδιος υπηρεσίες ναυπηγοεπισκευής στους πλοιοκτήτες.

Σιδηροδρομικό δίκτυο

Στον ΟΛΠ θεωρούν ότι η ανάπτυξη θα μεγαλώσει μέσω του σιδηροδρομικού δικτύου. Ο Πειραιάς εξυπηρετείται με ένα δρομολόγιο την ημέρα και πέντε συνολικά την εβδομάδα, ενώ, σύμφωνα με στελέχη του, θα μπορούσε να προσελκύσει ακόμη περισσότερα φορτία εφόσον εκσυγχρονιστεί το σιδηροδρομικό δίκτυο και να εξυπηρετεί ακόμη και δύο εμπορικά δρομολόγια την ημέρα που θα μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια προς την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Η ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κάνει πιο αισιόδοξους του Κινέζους, αφού η όλη διαδικασία είχε προκαλέσει καθυστερήσεις.

Σε αναφορά του ΟΛΠ επισημαίνονται μεταξύ άλλων: «Υπάρχει μεγάλο περιθώριο αξιοποίησης της σύνδεσης με το εθνικό και κατ’ επέκταση το ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο. Ηδη στα Βαλκάνια υλοποιείται πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού διαδρόμου με την επωνυμία “Hungaro-Serbian High-Speed Railway”, στον οποίο και αναμένεται με τη συνδρομή της Κίνας  (Export-Import Bank, China Railway and Construction Corporation) να λάβουν χώρα επενδύσεις της τάξης των 2,5 δισ. δολαρίων. Ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου (ελληνικού και βαλκανικού) θα ενισχύσει περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα του λιμένα ως κόμβου συνδυασμένων μεταφορών και θα διευρύνει σημαντικά την ενδοχώρα του Πειραιά, παρέχοντάς του πρόσβαση σε νέες αγορές (Βαλκάνια, Κεντρική Ευρώπη)».

Car Terminal

Η μετατροπή του Πειραιά σε κεντρικό (hub) λιμάνι και για τις εισαγωγές Ι.Χ. αυτοκινήτων είναι από τις άμεσες προτεραιότητες της COSCO. Στο επενδυτικό της πλάνο προβλέπεται η  υπογειοποίηση του car terminal και η σύνδεσή του με τον ΟΔΔΥ, καθώς και η κατασκευή δύο πενταώροφων σταθμών στάθμευσης. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το 2016 η διακίνηση οχημάτων στο λιμάνι του Πειραιά ανήλθε στα 361.912 έναντι 341.386 το 2015 σε μια χρονιά με απεργιακές κινητοποιήσεις και τη συνεχιζόμενη κρίση της ελληνικής οικονομίας να επηρεάζει τις εισαγωγές Ι.Χ. αυτοκινήτων. Ιδιαίτερα σημαντική ήταν η αύξηση 20% που καταγράφηκε το β’ εξάμηνο σε σχέση με το αντίστοιχο του 2015.

«Αν και η Ελλάδα δεν αποτελεί χώρα παραγωγής αυτοκινήτων σε σχέση με ανταγωνιστικά λιμάνια της Μεσογείου και παρά την αρνητική συγκυρία και τον ολοένα εντεινόμενο λιμενικό ανταγωνισμό μέσω της δημιουργίας νέων τερματικών στην ευρύτερη περιοχή, οι σταθμοί αυτοκινήτων της ΟΛΠ Α.Ε. παραμένουν μεταξύ των τερματικών με τη μεγαλύτερη διακίνηση στην Ανατολική Μεσόγειο», επισημαίνουν κύκλοι του Οργανισμού.

Κρουαζιέρα – Homeport

Το λιμάνι του Πειραιά εξυπηρετεί την κρουαζιέρα προσφέροντας 10 θέσεις για ελλιμενισμό κρουαζιερόπλοιων. Παρά τις δυσκολίες που προκύπτουν από τις πολιτικές εξελίξεις στην  Ανατολική Μεσόγειο η COSCO κάνει προσπάθειες να μετατρέψει τον Πειραιά σε homeport. Να ξεκινούν από το λιμάνι οι κρουαζιέρες και να καταλήγουν σε αυτό. Εχουν γίνει συζητήσεις με τους κολοσσούς του κλάδου, Carnival, Royal Caribbean, Celebrity αλλά και με τη Celestyal του ομίλου Louis, η οποία είναι η μόνη που κάνει home.

Η δημιουργία υποδομών που θα μπορούν να εξυπηρετούν κρουαζιερόπλοια μεταφορικής ικανότητας άνω των 4.000 επιβατών είναι αναγκαία, αφού αποτελούν το 50% των παραγγελιών στα ναυπηγεία. Εκεί είναι το μέλλον και ο Πειραιάς και άλλα ελληνικά λιμάνια θα πρέπει να προετοιμαστούν για να μη μείνουν πίσω από τις εξελίξεις.

Σύμφωνα με τα σχέδια της COSCO, προβλέπεται μεταξύ άλλων:
1. Επέκταση υποδομών στη νότια πλευρά του λιμανιού με την κατασκευή τεσσάρων νέων θέσεων παραβολής μήκους 400 μέτρων η καθεμία για κρουαζιερόπλοια νέας γενιάς.
2. Αναβάθμιση υπηρεσιών:
■ Βελτίωση των υφιστάμενων και παροχή νέων υπηρεσιών για τους επιβάτες κρουαζιέρας.
■ Δημιουργία συστήματος ώστε μία εταιρεία να μπορεί να κλείνει θέση ελλιμενισμού (birth allocation) των κρουαζιερόπλοιών της σε βάθος δύο ετών.
■ Αξιοποίηση της ελεύθερης ζώνης της COSCO στον Πειραιά για διακίνηση ανταλλακτικών χωρίς φόρους.
■ Συνεργασία με το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».
■ Ανάπτυξη του Πειραιά όσον αφορά τις «εσωτερικές υποδομές» με ξενοδοχεία, εμπορικά κέντρα εστιατόρια και άλλες υπηρεσίες.
■ Ανάπτυξη του Πειραιά ως κέντρου υποδοχής και εξυπηρέτησης όλων των κρουαζιερόπλοιων παρέχοντας όλες τις απαιτούμενες υπηρεσίες και καλύπτοντας όλες τις ανάγκες των εταιρειών  κρουαζιέρας.
■ Προσφορά της δυνατότητας για δεξαμενισμό των κρουαζιερόπλοιων στις εγκαταστάσεις του ΟΛΠ.

Ακτοπλοΐα

Η COSCO εξάλλου ίναι σε επαφή με την Attica Group προκειμένου να βρουν τρόπους συνεργασίας όσον αφορά τη λειτουργία του επιβατικού λιμανιού:

«Συναντηθήκαμε μία φορά με τη διοίκηση της COSCO το καλοκαίρι. Πριν από λίγες ημέρες είχαμε και τηλεφωνική επικοινωνία, ενώ μέσα στον μήνα θα ξανασυναντηθούμε για να συζητήσουμε πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι επιβατικοί σταθμοί που βρίσκονται στην προβλήτα που δένουν τα πλοία από την Κρήτη αλλά και σε εκείνη μπροστά από τον Αγιο Σπυρίδωνα». επισημαίνει η διοίκηση της Attica και προσθέτει: «Υπάρχει βέβαια ο προβληματισμός ότι δεν θα εξυπηρετεί κανέναν ο επιβατικός σταθμός μπροστά από τον Αγιο Σπυρίδωνα, αφού τα πλοία θα βρίσκονται εκεί δεμένα και έτοιμα για το δρομολόγιό τους, οπότε οι επιβάτες θα επιβιβάζονται άμεσα και δεν θα χρειάζεται να περιμένουν».

Τα στελέχη της Attica προτείνουν και κάτι άλλο. Το λιμάνι να γίνει κλειστό όπως το αεροδρόμιο:
«Θέλουμε να κλείσει το λιμάνι του Πειραιά και να μπαίνει μόνο οποίος έχει εισιτήριο, όπως γίνεται στα αεροδρόμιο. Και κάτι τέτοιο είναι εφικτό αν σχεδιαστεί σωστά». Σύμφωνα με πληροφορίες, το ενδεχόμενο αυτό η κινεζική πλευρά το θεωρεί  απίθανο. «Το λιμάνι δεν είναι αεροδρόμιο», επισημαίνουν.

Real estate

Η ανάπτυξη της κρουαζιέρας θα οδηγήσει στην κατασκευή τουλάχιστον ενός ξενοδοχείου στους χώρους του ΟΛΠ στον Πειραιά, στην κατασκευή mall αλλά και χώρων στάθμευσης Ι.Χ. αυτοκινήτων, σύμφωνα με κύκλους του Οργανισμού.

Exit mobile version