Σε ένα σπιράλ κρίσεων έχει εισέλθει και η παγκόσμια εμπορική ναυτιλία επηρεάζοντας την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Στις κρίσεις της διώρυγας του Παναμά και της Ερυθράς Θάλασσας προστίθεται η προειδοποίηση από τους Φρουρούς της Επανάστασης ότι θα στοχεύσει περισσότερα εμπορικά πλοία σε διεθνή ύδατα.
Λίγες ημέρες νωρίτερα σε κοινή δήλωση που εξέδωσε ο Λευκός Οίκος, οι κυβερνήσεις των Ηνωμένων Πολιτειών, της Αυστραλίας, του Μπαχρέιν, του Βελγίου, του Καναδά, της Δανίας, της Γερμανίας, της Ιταλίας, της Ιαπωνίας, των Κάτω Χωρών, της Νέας Ζηλανδίας και του Ηνωμένου Βασιλείου ζήτησαν τον άμεσο τερματισμό των παράνομων επιθέσεων κατά της διεθνούς ναυτιλίας από τους υποστηριζόμενους από το Ιράν, Χούθι.
“Οι Χούθι θα φέρουν την ευθύνη των συνεπειών σε περίπτωση που συνεχίσουν να απειλούν ζωές, την παγκόσμια οικονομία και την ελεύθερη ροή του εμπορίου στις κρίσιμες πλωτές οδούς της περιοχής”, προειδοποιεί η ανακοίνωση.
Ο διοικητής των Φρουρών της Επανάστασης του Ιράν υποσχέθηκε το Σάββατο να «προσεγγίσει τον εχθρό από μακριά και από κοντά», καθώς οι εντάσεις αυξάνονται σε βασικές ναυτιλιακές οδούς, όπου οι Χούθι επιτίθενται σε πλοία.
“Σήμερα, αντιμετωπίζουμε μια ολοκληρωτική μάχη με τον εχθρό”, δήλωσε ο διοικητής των Φρουρών Χοσεΐν Σαλαμί σε μια τελετή στην πόλη Μπαντάρ Αμπάς, λιμάνι του νότιου Κόλπου, όπου το ναυτικό των Φρουρών παρουσίασε ένα νέο πλοίο με την ονομασία “Αμπού Μαχντί” και 100 εκτοξευτές πυραύλων.
Ο Σαλαμί δεν κατονόμασε τον εχθρό, αλλά πολλά κράτη έχουν συμφωνήσει να συμμετάσχουν σε έναν συνασπισμό υπό την ηγεσία των ΗΠΑ για τη διασφάλιση της εμπορικής κυκλοφορίας στην Ερυθρά Θάλασσα από επιθέσεις του υποστηριζόμενου από το Ιράν κινήματος των Χούθι της Υεμένης.
Πολλές μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες κυρίως Liners- εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν στραφεί στη μακρύτερη και πιο δαπανηρή διαδρομή γύρω από το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στην Αφρική αντί να περάσουν από τη διώρυγα του Σουέζ, η οποία διακινεί περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου.
“Πρέπει να υπερασπιστούμε τα εθνικά μας συμφέροντα όπου κι αν εκτείνονται”, δήλωσε ο Σαλαμί σε τηλεοπτικό διάγγελμα. “Θα είναι επιζήμιο για τον εχθρό να βρεθεί κοντά και σε μισή απόσταση. Θα πρέπει να μείνουν μακριά από αυτή την περιοχή”. Όπως τόνισε το ναυτικό των Φρουρών έχει κάνει ένα “λαμπρό άλμα στις επιθετικές και αμυντικές του δυνάμεις” για να προκαλέσει τις ναυτικές δυνάμεις του κόσμου».
Σύμφωνα με τα ιρανικά μέσα ενημέρωσης, το πολεμικό πλοίο Alborz του Ιράν εισήλθε στην Ερυθρά Θάλασσα νωρίτερα αυτό το μήνα για να διασφαλίσει τις ναυτιλιακές οδούς.
Οι ναύλοι για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων έχουν υπερδιπλασιαστεί μέσα σε δύο εβδομάδες στις διαδρομές από την Ασία προς τη βόρεια Ευρώπη και τη Μεσόγειο μετά τις επιθέσεις των Χούθι σε εμπορικά πλοία που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα και προκάλεσαν δαπανηρές και χρονοβόρες εκτροπές γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Το επιπλέον κόστος θεωρείται σίγουρο ότι θα μετακυλιστεί στον καταναλωτή.
Οι τιμές για τη διαδρομή Ασία-Μεσόγειο αυξήθηκαν κατά 123%, ενώ οι τιμές Ασίας-Ευρώπης ήταν 163% υψηλότερες σε σχέση με τα μέσα Δεκεμβρίου, με πιθανές περαιτέρω αυξήσεις.
Περισσότερα από 280 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν εκτραπεί τις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες για να αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα, προσθέτοντας χιλιάδες μίλια και έως και 15 επιπλέον ημέρες στο ταξίδια, απορροφώντας πρόσθετη χωρητικότητα για το boxship στόλου.
Διαβάστε ακόμη
Νομοσχέδιο – αιγιαλός: Πλατφόρμα για… καταγγελίες και διαγωνισμοί για παραλίες με «τιμές εφορίας»
TWINN:Η νέα ξενοδοχειακή άφιξη στον Πειραιά μέσα στον Ιανουάριο (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ