Με την κυκλοφορία του εμβολίου το εμπόριο παγκοσμίως έδειξε να παίρνει ανάσες και να δημιουργεί αισιόδοξες προβλέψεις για το μέλλον με τη ναυτιλία να είναι έτοιμη να καρπωθεί τα κέρδη που της αναλογούν. Σε αυτό συμβάλουν όμως και άλλοι παράγοντες. Πιο συγκεκριμένα, οι παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων βρίσκονται σε ιστορικό χαμηλό – χαμηλότερο ακόμη και από τη δεκαετία του ’90, σε όλους τους τύπους πλοίων.
Επιπροσθέτως οι νέοι κανονισμοί για τη μείωση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου πιέζουν τη βιομηχανία και συμβάλλουν στη διατήρηση σε χαμηλό επίπεδο του ρυθμού ανάπτυξης του στόλου.
Η μειωμένη προσφορά χωρητικότητας θα έχει ως αποτέλεσμα η έστω και μικρή αύξηση της προσφορά φορτίων για μεταφορά να αποφέρει κέρδη στις ναυτιλιακές εταιρείες. Πολλοί είναι εκείνοι που πιστεύουν ότι το 2021 έχει όλα τα εφόδια να είναι η καλύτερη χρονιά της τελευταίας δεκαετίας.
Την εβδομάδα 8-14 Φεβρουαρίου 2021 στη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων συνεχίστηκε η ανοδική πορεία δημιουργώντας θετική ψυχολογία μετά την ασφυκτική πίεση μηνών που προκάλεσε μεγάλες ζημιές στις ναυτιλιακές.
Σύμφωνα με την Allied Shipping Research, ο BDTI – δείκτης για τα πλοία μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου και fuel oil – αυξήθηκε κατά 8,7% από τις 496 μονάδες στις 539. Ο μέσος όρος είναι οι 510 μονάδες με την αντίστοιχη χρονική περίοδο το 2020 να ήταν στις 722 μονάδες.
Ανοδική πορεία έχει και ο BCTI-δείκτης για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν βενζίνη, κηροζίνη, αμόλυβδη βενζίνη και ντίζελ «άσπρο» κατά 3,1% από τις 483 μονάδες στις 498. Ο μέσος όρος είναι οι 475 ενώ την αντίστοιχη χρονική περίοδο το 2020 η ναυλαγορά ήταν στις 586 μονάδες.
Η πίεση όμως συνεχίζεται στα VLCC δεξαμενόπλοια. Η χασούρα έχει φθάσει τα 7.483 δολάρια την ημέρα κατά μέσο όρο από τα 7.244 μία εβδομάδα νωρίτερα (1-7 Φεβρουαρίου μείωση -2,7%) που σημαίνει ότι οι εφοπλιστές συνεχίζουν να “μπαίνουν μέσα” στα ταξίδια που κάνουν τα πλοία τους.
Για τα Suezmax η χασούρα έφθασε τα 4.318 δολάρια την ημέρα από 4.479 (-3,6%).
Για τα Aframax οι ναύλοι συνέχισαν να είναι ζημιογόνοι, αλλά σε μικρότερο βαθμό και η χασούρα μειώθηκε από τα 2.829 δολάρια την ημέρα στα 1.114 ( 60,6%) δολάρια.
Ναυλαγορά φορτηγών
Στα φορτηγά πλοία η χρονιά που έχει ανατείλει θα είναι καλύτερη. Καταρχήν στηρίζονται στο γεγονός ότι θα υπάρξει ισορροπία μεταξύ προσφοράς χωρητικότητας και ζήτησης. Η αύξηση του στόλου ήταν συγκρατημένη φθάνοντας όσο αφορά τον αριθμό πλοίων στο 3% ενώ οι παραγγελίες που δόθηκαν στα ναυπηγεία μειώθηκαν κατά 38%.
Ο βραχνάς της υπερπροσφοράς χωρητικότητας φαίνεται να απαλύνεται.
Η ναυλαγορά ξηρού φορτίου ανέβηκε κατά 0,5% την δεύτερη εβδομάδα του Φεβρουαρίου 2021 σε σύγκριση με την πρώτη εβδομάδα και από τις 1.333 μονάδες έκλεισε στις 1.339. Ο μέσος όρος είναι 1.545 μονάδες με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα το 2020 ήταν χαμηλότερη, στις 1.066.
Τα πλοία Capesize που είναι τα μεγάλης χωρητικότητας φορτηγά βρίσκονται υπό πίεση. Ο δείκτης μειώθηκε κατά 18,7% από τις 1.527 μονάδες στις 1.242. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τα 7.788 δολάρια την ημέρα έως τις 29.250 δολάρια.
Στα Panamax υπήρχε άνοδος της ναυλαγοράς κατά 17% από τις 1.662 μονάδες στις 1.944. Αιτία είναι η μεγάλη ζήτηση για εισαγωγή σιτηρών. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τα 4.489 δολάρια την ημέρα έως τις 24.677 δολάρια.
Στα Supramax η άνοδος της ναυλαγοράς έφθασε σε ποσοστό 6,4% από τις 1.144 μονάδες στις 1.217. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τα 5.790 δολάρια την ημέρα έως τα 25.992δολάρια.
Στα Handysize σημειώθηκε και εκεί αύξηση του δείκτη κατά 4,5% από τις 719 μονάδες στις 751. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τα 10.766 δολάρια την ημέρα έως τις 16.850 δολάρια.
Διαβάστε ακόμη:
Επιστρεπτέα προκαταβολή 5: Πιστώνονται 161,6 εκατ. ευρώ σε 11.707 δικαιούχους
Ταχυμεταφορές: Το «Μπλακ άουτ» της «Μήδειας» φέρνει νέες καθυστερήσεις