Στην 9η θέση της παγκόσμιας κατάταξης βρίσκεται το ελληνικό νηολόγιο παρότι η ελληνόκτητη ναυτιλία είναι στην κορυφή της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι από τις ευρωπαϊκές χώρες πρώτο είναι το νηολόγιο της Μάλτας και δεύτερο αυτό της Ελλάδας, με την Κύπρο να βρίσκεται στη 12η θέση. Ωστόσο τα νηολόγια και των τριών κορυφαίων δυνάμεων της παγκόσμιας ναυτιλίας, της Ελλάδας, της Κίνας (6ο) και της Ιαπωνίας (10ο) δεν βρίσκονται στην πρώτη 5άδα.

Ο ουσιαστικός λόγος που δεν μπορεί να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο το ελληνικό νηολόγιο, όπως επισημαίνουν στελέχη του Λιμενικού Σώματος, είναι ότι δεν φτάνουν οι Ελληνες αξιωματικοί, γέφυρας και μηχανής, αφού σε κάθε υπό ελληνική σημαία εμπορικό πλοίο βάσει της οργανικής σύνθεσης πρέπει να υπάρχουν μέχρι έξι Ελληνες.
Ο ελληνόκτητος στόλος έχει ξεπεράσει τα 5.000 πλοία. Είναι αναγκαία η προσέλκυση της νεολαίας στη θάλασσα και στο ναυτικό επάγγελμα ως λύση στο πρόβλημα. Το υπουργείο θα εστιάσει στη βελτίωση της Ναυτικής Εκπαίδευσης.

Ειδικότερα ειπώθηκαν τα εξής:

«Μέχρι έξι Ελληνες ναυτικούς έχουν υποχρέωση τα υπό ελληνική σημαία πλοία να έχουν επάνω. Οι Ελληνες ναυτικοί που έχουμε σήμερα δεν φτάνουν για να επανδρώσουν τα ελληνικών συμφερόντων πλοία. Αν έρθουν σήμερα να εγγραφούν στο ελληνικό νηολόγιο 100 πλοία δεν θα βρεθούν 600 Ελληνες αξιωματικοί, όπως προβλέπεται από την οργανική σύνθεση πληρώματος».
Για το γεγονός ότι ο ελληνόκτητος στόλος έχει ξεπεράσει τα 5.000 πλοία την ώρα που στο ελληνικό νηολόγιο είχαν εγγεγραμμένα 806 πλοία και πόσο επηρεάζει την εικόνα και τη δύναμη της ελληνικής ναυτιλίας, τα στελέχη σχολίασαν:

«Το σημαντικό είναι ότι το ελληνόκτητο πλοίο το διαχειρίζεται εταιρεία που έχει έδρα στην Ελλάδα. Αρα το διαχειρίζεται από την Ελλάδα όπως κάνει η ίδια εταιρεία για πλοίο της υπό ελληνική σημαία. Τα διαχειρίζεται και τα δύο με τους ίδιους υπαλλήλους. Και πληρώνει το ελληνόκτητο πλοίο τους ίδιους φόρους με το υπό ελληνική σημαία (tax tonnage). Αρα η σύνδεση με την Ελλάδα του ελληνόκτητου πλοίου δεν χάνεται. Η σύνδεση με την ελληνική οικονομία υπάρχει πάντα είτε είναι υπό ελληνική σημαία το πλοίο είτε όχι».

Για τη, δε, σύγκριση της κατάστασης που βρίσκεται το ελληνικό νηολόγιο σήμερα σε σχέση με το παρελθόν είπαν:
«Οταν στο ελληνικό νηολόγιο ήταν το 40% του ελληνικών συμφερόντων στόλου, ήταν διαμορφωμένες άλλες καταστάσεις, αφού δεν υπήρχαν ανοικτά νηολόγια όπως αυτά της Λιβερίας, των Νήσων Μάρσαλ, του Παναμά κ.ά. Τότε ήταν σχεδόν αυτονόητη η επιλογή. Ούτε υπήρχε η επιλογή να ναυτολογήσουν πληρώματα από μεγάλη δεξαμενή αλλοδαπών ναυτικών, όπως οι Φιλιππινέζοι, οι οποίοι μπήκαν κατά χιλιάδες».

Η ναυτική εκπαίδευση

Πρόσφατα, ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος ανακοίνωσε την Ιδρυση Ναυτικής Ακαδημίας στη Χίο. Συγκεκριμένα, στη διάρκεια της ετήσιας διάσκεψης των Ελλήνων Αξιωματικών του ομίλου εταιρειών Τσάκου, παρουσία διαδικτυακά και του δρος Νίκου Τσάκου, ιδρυτή και CEO της Tsakos Energy Navigation, o καπετάνιος εξέφρασε την αγωνία του για τον αφελληνισμό της ελληνικής ναυτιλίας και την ελλειππή προσέλκυση νέων στη θάλασσα, επισημαίνοντας ότι «πρέπει μάθουμε τα παιδιά μας να αγαπάνε και να σέβονται τη θάλασσα και να νιώθουν περήφανα για τον Ελληνα ναυτικό».

Στο σημείο αυτό παρότρυνε ενθέρμως όλους και όλες να γίνουν μέντορες των νέων αξιωματικών και δοκίμων, μεταλαμπαδεύοντας τις αρχές της ναυτικής μας παράδοσης και ναυτοσύνης για τη διατήρηση της ελληνικής πρωτιάς παγκοσμίως, ανακοινώνοντας, μεταξύ άλλων, την ίδρυση ναυτικής ακαδημίας στη Χίο όπου μαζί με το Πρότυπο Επαγγελματικό Λύκειο Τσάκος Ελληνικά Εκπαιδευτήρια Ναυτικών Σπουδών, με έδρα τη Χίο, θα παρέχει τη ναυτική εκπαίδευση που αναλογεί στον τόπο τους.

Την ανάγκη να τεθεί στο κέντρο της προσοχής της Πολιτείας η αξιολόγηση και η ορθή αξιοποίηση των υφιστάμενων Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού υπογραμμίζει σε κάθε ευκαιρία η πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού:

«H ναυτική εκπαίδευση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη γενικότερη συμμετοχή των νέων μας στο ναυτικό επάγγελμα. Οφείλουμε να ανταποκριθούμε στην εποχή με τα μέσα της εποχής. Να μιλήσουμε στα παιδιά μας στη γλώσσα τους. Να κατανοήσουν το στρατηγικό πλεονέκτημα της ναυτιλίας μας, ως επαγγελματικού κλάδου. Να αντιληφθούν τις προοπτικές και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του ναυτικού επαγγέλματος. Να επιλέγουν συνειδητά και με υπερηφάνεια την καριέρα του ναυτικού, ως ένα υγιές, ασφαλές και με προοπτική εργασιακό περιβάλλον. Είναι ευθύνη μας, λοιπόν, να δουλέψουμε όλοι μαζί, ναυτιλιακή κοινότητα και Πολιτεία, ενωμένοι, προς αυτή την κατεύθυνση. Μόνο με μια φωνή θα διαφυλάξουμε και θα προάγουμε τη ναυτοσύνη του έθνους μας ώστε να ανατραπεί η φθίνουσα πορεία που καταγράφει, τουλάχιστον ποσοτικά. Απαιτείται ένα εθνικό σχέδιο δράσης και όχι μεμονωμένες, αποσπασματικές πρωτοβουλίες που δημιουργούν σύγχυση και όξυνση του θέματος».

Μελέτη

Η μελέτη του Ιδρύματος Ευγενίδη εκπονήθηκε το 2020 και πλέον βρίσκεται σε διαβούλευση έως τις 22 Ιανουαρίου, αν και δεν είναι ακόμη νομοσχέδιο. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης θα θέσει τους βασικούς άξονές της στο Υπουργικό Συμβούλιο, θα συνταχθεί στη συνέχεια ένα νομοσχέδιο και θα ξανατεθεί σε διαβούλευση.

Μία από τις καινοτομίες είναι η διαβάθμιση των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, οι οποίες μέχρι σήμερα είναι αδιαβάθμητες. Σε αρχικό στάδιο εντάσσονται στην 5η βαθμίδα με καταληκτική την 6η, που είναι ισάξια πτυχίου Πανεπιστημίου. Το πτυχίο των αποφοίτων θα αποκτήσει πανεπιστημιακή ισχύ όταν θα μπορούν να λάβουν το δίπλωμα του πλοιάρχου και του α’ μηχανικού, μια σημαντικότατη αναβάθμιση των ναυτικών σπουδών.

Η μελέτη προτείνει ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για τη ναυτική εκπαίδευση στην Ελλάδα, που θα δώσει τη δυνατότητα στην Πολιτεία να εξασφαλίσει για μεν την ελληνική ναυτιλία (ποντοπόρο, ακτοπλοΐα, ρυμουλκά κ.λπ.) ικανά στελέχη ώστε να διατηρήσει και να εμπεδώσει τον διεθνή πρωταγωνιστικό της ρόλο, για τους δε αποφοίτους γνώσεις και δεξιότητες που θα τους καθιστούν ανταγωνιστικούς σε διεθνές επίπεδο.
Πρόκειται για μια συνολική πρόταση για τη διαμόρφωση μιας εθνικής στρατηγικής για τη ναυτική εκπαίδευση, με στόχο την αντιμετώπιση των -με βεβαιότητα- επερχόμενων προκλήσεων στον τομέα.

Η ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΑΝΑ ΝΗΟΛΟΓΙΟ
(σε εκατομμύρια τόνους)

1 Λιβερία 378,3
2 Παναμάς 365
3 Νήσοι Μάρσαλ 299,1
4 Χονγκ Κονγκ 200,07
5 Σιγκαπούρη 134,9
6 Κίνα 124,3
7 Μάλτα 109
8 Μπαχάμες 72,6
9 Ελλάδα 50,016
10 Ιαπωνία 41,7
11 Μεγάλη Βρετανία 31,166
12 Κύπρος 31,164
13 Ινδονησία 30,171
14 Πορτογαλία 26,9

Διαβάστε ακόμη

Σφίγγει ο κλοιός για τα ανασφάλιστα Ι.Χ. – Έρχεται αυτόματο σύστημα εντοπισμού

Tο ελληνικό νηολόγιο στην 9η θέση της παγκόσμιας κατάταξης

Από κτίρια-φαντάσματα, σε 5στερα resort: Τα ιστορικά ελληνικά ξενοδοχεία που μαγεύουν τους επισκέπτες (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ