Η ολοκλήρωση της απορρόφησης της ΑΝΕΚ από τον όμιλο Attica αναμφισβήτητα αποτελεί το ακτοπλοϊκό deal της χρονιάς.

Δημιουργήθηκε η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία επιβατηγού ναυτιλίας στην Ευρώπη, με στόλο από συνολικά 43 πλοία, έχει έναν από τους πέντε μεγαλύτερους στόλους παγκοσμίως σε όρους ολικής χωρητικότητας και έναν από τους πέντε μεγαλύτερους στόλους παγκοσμίως σε όρους μεταφοράς οχημάτων. Ο συνολικός τζίρος της υπολογίζεται στα 720 εκατομμύρια ευρώ.

Η Attica Group έχει υπό τη σκέπη της τέσσερις εταιρείες, την Superfast Ferries, Blue Star Ferries, Hellenic Seaways ANEK.

Παράλληλα ενισχύεται ο εθνικός ρόλος του ομίλου καθώς διασφαλίζει την 12μηνη σύνδεση της νησιωτικής με την ηπειρωτική Ελλάδα.

H Attica Group στην Αδριατική θα ανταγωνίζεται τον Όμιλο Γκριμάλντι ενώ στο Αιγαίο έχει ανταγωνισμό από τη Seajets του Μάριου Ηλιόπουλου.

Επίκαιρη όσο ποτέ άλλοτε είναι η μελέτη της εταιρείας οικονομικών συμβούλων, XRTC με επικεφαλής τον τραπεζίτη Γιώργο Ξηραδάκη:

Όπως επισημαίνεται η «νέα Attica» θα έχει παρουσία σχεδόν σε όλες τις γραμμές της χώρας, στις οποίες δρομολογούνται περίπου 100 ακτοπλοϊκά πλοία και εξυπηρετούν καθημερινά 115 νησιά συνδέοντάς τα με την ενδοχώρα είτε πραγματοποιώντας συνδέσεις μεταξύ τους και προσθέτει:

“Η Επιτροπή Ανταγωνισμού χρειάστηκε να κάνει τρεις ακροάσεις ώστε να ακούσει όλα τα επιχειρήματα των δύο εταιριών, Αttica Group και ΑΝΕΚ, που υποστηρίζουν τη συγχώνευση, τα επιχειρήματα του ανταγωνισμού (Μινωϊκές στη γραμμή της Κρήτης, Grimaldi στις γραμμές της Ιταλίας, SeaJets και Golden Ferries στις Κυκλάδες κ.α.) αλλά και όλους όσοι επηρεάζονται από τη συναλλαγή, όπως πράκτορες, μεταφορείς, επιμελητήρια κ.α.

Για πρώτη φορά, η Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού κλήθηκε να αποφασίσει για μία συγχώνευση όχι δύο εύρωστων οικονομικά εταιριών που η σύμπραξή τους απειλεί τον ανταγωνισμό, αλλά για μια περίπτωση διάσωσης, δεδομένου ότι η ΑΝΕΚ, κινδύνευε άμεσα με χρεωκοπία.”

Ο Όμιλος της ΑΝΕΚ αποτελείται από:

τη Μητρική Εταιρία ΑΝΕΚ Α.Ε. (κλάδος επιβατηγού ναυτιλίας),
την ΑΙΓΑΙΟΝ ΠΕΛΑΓΟΣ ΘΑΛΑΣΣΙΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (κλάδος επιβατηγού ναυτιλίας),
την ΕΤΑΙΡΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΑΠΟΚΟΡΩΝΑ Α.Ε. (παραγωγή και διάθεση εμφιαλωμένου νερού – κλάδος εμφιάλωσης νερού),
τη ΛΕΥΚΑ ΟΡΗ Α.Β.Ε.Ε. (τυποποίηση και εμπορία αγροτικών προϊόντων και ειδών συσκευασίας – κλάδος βιομηχανίας),
την ΑΝΕΚ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ – ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΗ – ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΙΑ (τουρισμός, παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών κ.λπ. – κλάδος τουρισμού),
την ΑΝΕΚ LINES ITALIA S.r.l. (πρακτόρευση και αντιπροσώπευση ναυτιλιακών εταιριών – κλάδος τουρισμού).

H χανιώτικη εταιρεία έχει στόλο από οκτώ πλοία. Πρόκειται για τα ΚΡΗΤΗ I, το ΚΡΗΤΗ ΙΙ που είναι παροπλισμένο, το Πρέβελης, το Έλυρος, το Ελ.Βενιζέλος, το Olympic Champion, το Hellenic Spirit και το Κύδων που είναι ναυλωμένο στο εξωτερικό.

Δραστηριοποιείται στην Κρήτη και Αδριατική μέσω της κοινοπραξίας που είχε με την Attica. Τα πλοία αυτά εντάχθηκαν στον στόλο του Ομίλου Attica ο οποίος σήμερα έχει 35 πλοία εκ των οποίων 20 συμβατικά και 13 ταχύπλοα και δύο μεταφοράς οχημάτων και η δύναμη του θα ανέβει στα 43 συνολικά.

Η έρευνα της XRTC

Οι αναλυτές της XRTC ακτινογραφούν για την εξαγορά και αναλύουν την κατάσταση που οδήγησε στη συμφωνία:

“Ο σχεδιασμός της Τράπεζας Πειραιώς για τις θυγατρικές της MIG και Αttica Συμμετοχών είχε στόχο τη διαγραφή των χρεών της MIG προς την τράπεζα, ύψους €443,8 εκατ. µε αντάλλαγµα το 78,4% της Attica Συµµετοχών. Προκειμένου να πραγματοποιηθεί αυτός ο σχεδιασμός, χρησιμοποιήθηκε μια Ιρλανδική εταιρία, η Strix Holdings L.P. Η εν λόγω εταιρία, η οποία αποτελεί συγγενή εταιρία της τράπεζας Πειραιώς, ελέγχεται μέσω αλυσίδας εταιριών (Strix Holdings (GP) Limited, Strix Asset Management Limited, Likoma Holdings Limited, Blantyre Special Situations Fund II ICAV, Blantyre Special Situations Fund II LP, Blantyre Fund II GP Limited), από την Blantyre Capital (Cayman) Ltd, η οποία ελέγχεται με τη σειρά της από τον κ. Mubashir Mukadam.

Έτσι μέσα στο 2022 οι κάτωθι συναλλαγές πραγματοποιήθηκαν μεταξύ της τράπεζας Πειραιώς και της Strix Holdings L.P.:

Στις 21/7/2022 η Τράπεζα Πειραιώς μεταβίβασε στην εταιρία Strix Holdings L.P. το σύνολο των μετοχών που κατείχε στην Attica (25.559.429 δικαιώματα ψήφου που αντιστοιχούν σε ποσοστό 11,8437%).
Στις 11/11/2022 η τράπεζα Πειραιώς μεταβίβασε στη Strix Holdings L.P., το σύνολο των ομολογιακών δανείων εκδόσεώς της, της MIG (ανεξόφλητου υπολοίπου €443,8 εκατ.).

ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ – MIG – STRIX (Ανταλλαγή Χρέους Μετοχών) 

H διοίκηση της MIG, με βασικό μέτοχο την Τράπεζα Πειραιώς, συμφώνησε με την πιστώτριά της Strix Holdings να ανταλλάξει τις μετοχές που κατέχει στην Attica Group (79,38%) με χρέη €443,8 εκατ., προκειμένου η Strix να καταστεί μέτοχος άνω του 90% στην Attica (αφού η Πειραιώς της είχε ήδη μεταβιβάσει το 11,84% της Attica).

Σύμφωνα με την Ετήσια Οικονομική Έκθεση της τράπεζας Πειραιώς :

«Εισφορά από την Τράπεζα Πειραιώς προς την Strix Holdings LP, ομολογιακών δανείων συνολικού ύψους Ευρώ 421 εκατ.

Τον Νοέμβριο 2022, η Τράπεζα εισέφερε στην Strix Holdings LP δύο (2) ομολογιακά δάνεια συνολικής λογιστικής αξίας προ προβλέψεων Ευρώ 421 εκατ. (λογιστική αξία Ευρώ 329 εκατ.), με αντάλλαγμα επιπρόσθετα μερίδια ετερόρρυθμου εταίρου στην Strix Holdings LP. Ως αποτέλεσμα αυτής της εισφοράς, το κόστος συμμετοχής της Τράπεζας στην Strix Holdings LP αυξήθηκε ισόποσα. Δεν αναγνωρίσθηκε κέρδος ή ζημία από τον Όμιλο ως αποτέλεσμα αυτής της εισφοράς.»

Με συνεχιζόμενες αγορές μέσω του Χρηματιστηρίου, το ποσοστό της Πειραιώς στη MIG διαμορφώθηκε στο 53,5021% το Φεβρουάριο του 2023 προχωρώντας έτσι στην απόκτηση του αποκλειστικού ελέγχου της MIG μέσω Υποχρεωτικής Δημόσιας Προσφοράς.

Την προσπάθεια αυτή προσπάθησε να εμποδίσει ο κ. Μάριος Ηλιόπουλος ιδρυτής της Seajets, ο οποίος κατάφερε να αποκτήσει σταδιακά το 12,9% στη MIG με στόχο να αποτρέψει σε πρώτη φάση την «απεξάρτηση» της Attica Group από τη MIG και σε δεύτερη την απορρόφηση της κλυδωνιζόμενης οικονομικά ΑΝΕΚ από την Attica. Ο επιχειρηματίας έκανε επανειλημμένες προσπάθειες στο πλαίσιο της γενικής συνέλευσης των μετόχων της MIG, αλλά και δικαστικά, καταθέτοντας αιτήσεις για προσωρινές διαταγές και ασφαλιστικά μέτρα, ώστε να μην προχωρήσει η συμφωνία ανταλλαγής μετοχών της ακτοπλοϊκής Attica Group που κατέχει η MIG με χρέη της που κατέχει η Strix. Τελικά η ομάδα του κ. Ηλιόπουλου ανταποκρινόμενη στη δημόσια πρόταση της Πειραιώς, μηδένισε τη συμμετοχή της στη MIG.

  • Το αποτέλεσμα της δημόσιας πρότασης της τράπεζας Πειραιώς προς τους μετόχους της MIG, βασικής μετόχου της Attica Group, για την εξαγορά των τίτλων τους, διαμόρφωσε το ποσοστό της τράπεζας στη MIG στο 87,7%, ποσοστό που για να αποκτηθεί, η τράπεζα ξόδεψε γύρω στα €110 εκατ.
  • Στις 12/5/2023 ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση της MIG προς την Strix Holdings LP του συνόλου των μετοχών της στην Attica Συμμετοχών.
    Η Strix, με τη σειρά της, κατέχοντας το 91,2269%% της Attica Συμμετοχών προχώρησε σε υποχρεωτική δημόσια πρόταση για το υπόλοιπο ποσοστό σε τιμή €2,64 ανά μετοχή.
  • Η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει δώσει τις απαραίτητες εγκρίσεις για την ανταλλαγή χρέους μετοχών μεταξύ MIG και Strix.

Συγχώνευση με την ΑΝΕΚ

Στην έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού που ξεκίνησε πέρσι τον Οκτώβριο, προκειμένου να αποφανθεί επί της συμφωνίας διάσωσης της ΑΝΕΚ με απορρόφηση από την Attica, παρατηρήσεις και ενστάσεις κατέθεσαν όχι μόνον η Seajets αλλά και οι Μινωικές Γραμμές συμφερόντων του ομίλου Grimaldi.

Συγκεκριμένα, εταιρείες που συνδέονται με συμφέροντα του επικεφαλής της Seajets, κ. Μάριου Ηλιόπουλου κατέθεσαν στο τέλος της σχετικής διαδικασίας αξιολόγησης της Επιτροπής, πρόταση εξαγοράς προς τις τράπεζες/μετόχους της ΑΝΕΚ, δηλαδή την Τράπεζα Πειραιώς, την Alpha Bank, την Attica Bank και τη Cross Ocean, η οποία έχει αγοράσει τα δάνεια που είχε η Εθνική Τράπεζα στην ΑΝΕΚ. Οι τέσσερις αυτοί δανειστές έχουν συμφωνήσει με τον Attica Group για την απορρόφηση της ΑΝΕΚ. Η κατάθεση αυτής της πρότασης είχε ως σκοπό να μη θεωρείται πλέον η ΑΝΕΚ από την Επιτροπή Ανταγωνισμού «failing firm», ούτως ώστε να εμποδιστεί η συγχώνευση με την Attica Group. Συγκεκριμένα η πρόταση περιελάμβανε:

  • Άμεση καταβολή €82 εκατ. για την απόκτηση του συνόλου των δανειακών υποχρεώσεων της εταιρίας
  • Εξαγορά του συνόλου των μετοχών των βασικών μετόχων έναντι €0,222 ανά μετοχή (η τρέχουσα τιμή της μετοχής ανέρχεται στο €0,268)
  • Εξασφάλιση δανεισμού από την Τράπεζα Πειραιώς

Η πρόταση αυτή -όπως και μία δεύτερη οριακά βελτιωμένη πρόταση- απορρίφθηκε από τους πιστωτές ως έχουσες ρίσκα εκτέλεσης, μελλοντικής λειτουργίας αλλά και χαμηλού τιμήματος.

Διαβάστε ακόμη  

Τιμολόγια: «Κλειδώνουν» οι τιμές στο ρεύμα για τον Ιανουάριο με τιμολόγια-έκπληξη

Κλιματική αλλαγή: «Βγάζει εκτός» και τις μετεωρολογικές προβλέψεις

JP Morgan: Oι προβλέψεις για οικονομία, ελληνικά ομόλογα και μετοχές το 2024 – Το κρίσιμο Roadshow στις 17-19 Ιανουαρίου 

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ