Όταν πέντε από τους κορυφαίους Έλληνες πλοιοκτήτες στον κόσμο με συνολικό άθροισμα στόλου τα 520 πλοία συμμετέχουν σε ναυτιλιακό forum, τότε το μόνο σίγουρο είναι ότι προσελκύουν μεγάλο ακροατήριο, αφού οι απόψεις τους είναι κατευθυντήριες γραμμές για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
Στο 7ο Capital Link Shipping Forum το οποίο διεξήχθη επί δύο ημέρες διαδικτυακά σε ένα από τα πάνελ, το κορυφαίο της εκδήλωσης συμμετείχαν με αλφαβητική σειρά Ευάγγελος Μαρινάκης Πέτρος Παππάς, Γιώργος Προκοπίου , δρ Νίκος Τσάκος και η Αγγελική Φράγκου.
‘Ολοι συμφώνησαν ότι η ναυτιλία εν μέσω πανδημίας όχι μόνο δεν επλήγη αλλά είδε τις ναυλαγορές να αναπτύσσονται σε ρυθμούς ανέλπιστους. Γεγονός που απέδειξε τον κομβικό ρόλο της θαλάσσιας βιομηχανίας στη διασφάλιση προμήθειας πρώτων υλών, ενέργειας και αγαθών κάλυψης των αναγκών που δημιουργήθηκαν στον παγκόσμιο πληθυσμό λόγω του κορωνοϊού.
Πανδημία η οποία όπως τόνισαν θα βγει σε καλό για τον κλάδο αφού λόγω των δυσκολιών που έχουν προκληθεί δεν δίνονται πολλές νέες παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων οπότε δεν θα αυξηθεί η προσφερόμενη χωρητικότητα άρα οι ναύλοι θα κινηθούν σε πολύ καλά επίπεδα.
Σε αυτό συμβάλει σημαντικά και η ασάφεια γύρω από τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς που δυσκολεύουν έναν πλοιοκτήτη στο να επιλέξει τι τύπο πλοίου θα παραγγείλει. Οπότε δεν παραγγέλνει τίποτα και περιμένει. Επίσης, όπως επισημάνθηκε όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση δεν επιτρέπει σε νέους επιχειρηματίες να εισέλθουν στη ναυτιλία.
Στην κορυφή όλων αυτών βρίσκονται οι Έλληνες οι οποίοι τα τελευταία χρόνια εκσυγχρόνισαν τους στόλους τους με νεότευκτα πλοία οπότε τώρα, ελλείψει νέων παραγγελιών, έχουν το πάνω χέρι αφού διαθέτουν πολλά και σύγχρονα πλοία.
Συζήτηση έγινε και για τα μέτρα μείωσης της εκπομπής αερίων από τα πλοία. Οι περισσότεροι τάχθηκαν υπέρ της λύσης να τα πλοία να ταξιδεύουν με μειωμένη ταχύτητα ενώ ο Πέτρος Παππάς τάχθηκε υπέρ της χρήσης scrubbers.
Οι θέσεις των πέντε με τη σειρά που τους δόθηκε ο λόγος είναι:
Η Αγγελική Φράγκου αρχικώς επεσήμανε: «Οι προβλέψεις για το β’ εξάμηνο του 2020 είναι καλύτερες. Οι περισσότεροι κλάδοι επλήγησαν όχι όμως η ναυτιλία αφού τα προϊόντα έπρεπε να φθάσουν στους καταναλωτές. Και αυτό συνέβη μέσω της ναυτιλίας που είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της παγκόσμιας οικονομίας σε αυτή την πανδημία. Αυτή είναι η νέα οικονομία της πανδημίας». Στη συνέχεια τόνισε ότι η ναυτιλία πρέπει να είναι pro active και όχι να ακολουθεί τα γεγονότα: «Πρέπει να είμαστε συνεχώς σε επιφυλακή. Η πανδημία δημιούργησε το climate risk» και κατέληξε:
«Η αβεβαιότητα η τεχνολογική είναι που οδηγεί σε λιγότερες παραγγελίες για ναυπηγήσεις αφού κανείς δεν ξέρει με ποιές προδιαγραφές θα ναυπηγήσει ένα πλοίο».
Ο Γιώργος Προκοπίου από την πλευρά του δήλωσε: «Είναι δύσκολο να προβλέψεις το μέλλον και δεν θα το τολμήσω. Δεν μπορώ να πω που θα πάει η αγορά, πάνω ή κάτω. Η ναυλαγορά δεξαμενόπλοιων είχε καλή πορεία από σύμπτωση. Η σύγκρουση της Ρωσίας με τις Αραβικές χώρες για την παραγωγή πετρελαίου έριξε την τιμή του βαρελιού σε πολύ χαμηλά επίπεδα με αποτέλεσμα οι χώρες να σπεύσουν να δημιουργήσου αποθεματικά εισάγοντας μεγάλες ποσότητες πετρελαίου άρα τα δεξαμενόπλοια είχαν δουλειά και η ναυλαγορά ανέβηκε».
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στον προβληματισμό των πλοιοκτητών για τον τύπο των πλοίων που πρέπει να ναυπηγήσουν: «Υπάρχει έλλειψη τους κανονισμών για τη μείωση της εκπομπής αερίων και οι πλοιοκτήτες δεν μπορούν να είναι σίγουροι για το μέγεθος που θα ναυπηγήσουν τι μηχανές θα του βάλουν τι καύσιμο θα καίνε και με ποία τεχνολογία. Τα έχουν κάνει θάλασσα με τους κανονισμούς δεν υπάρχει διαφάνεια. Έγινε σπέκουλα με τα scubbers και τα αποθειωμένα καύσιμα. Το μήνυμα που δίνεται προς τα έξω την κοινωνία είναι κακό για τη ναυτιλία. Όμως οι πλοιοκτήτες είναι κείνοι που ενδιαφέρονται βαθιά για την προστασία του περιβάλλοντος».
Ο Πέτρος Παππάς αρχικώς εστίασε στον προβληματισμό που έχουν οι εφοπλιστές για τοπ τ πλοία θα ναυπηγήσουν: «Δεν ξέρουμε τι πλοίο και με ποιά μηχανή θα παραγγείλουμε. Για αυτό τον λόγο είναι οι λίγες οι παραγγελίες που έχουν δοθεί. Οι μόνες που έχουν δοθεί είναι σε κινεζικά ναυπηγεία με χρηματοδότηση leasing και σε γιαπωνέζικα αφού οι γιαπωνέζικες τράπεζες χρηματοδοτούν τις ναυπηγήσεις να έχουν δουλειά τα ναυπηγεία. Αυτό είναι το κέρδος για τη ναυτιλία. Η μη αύξηση της προσφερόμενης χωρητικότητας. Για αυτό θα δούμε καλύτερες αγορές» και συνέχισε:
«Τα τελευταία 10 χρόνια η ναυτιλία δεν είναι κερδοφόρος. Είμαι σε αισιόδοξος για το μέλλον των υπαρχόντων πλοιοκτητών. Γιατί όσο περισσότεροι κανονισμοί ψηφίζονται δημιουργούν τείχος για την είσοδο καινούργιων παικτών στη ναυτιλία».
Ο Πέτρος Παππάς τάχθηκε υπέρ της τοποθέτησης scrubbers στα πλοία και τόνισε ότι στα δικά του τοποθέτησε και ειδικά φίλτρα για τα μικροπλαστικά και άλλους οργανισμούς τους οποίους κατακρατοιύν βοηθώντας στην μείωση της θαλάσσιας ρύπανσης.
Όταν ήρθε η σειρά του δρ Νίκου Τσάκου πριν αναφερθεί στη ναυτιλία απευθύνθηκε στον Βαγγέλη Μαρινάκη και του είπε: «Βαγγέλη η χθεσινή βραδιά ήταν πολύ καλή για μένα και την οικογένειά μου» αναφερόμενος στη νίκη του Ολυμπιακού επί της Μαρσέιγ στο Τσάμπιονς Λίγκ:
«Όλοι είμαστε στην ίδια βάρκα. Ως πρόεδρος της Intertanko είχα γίνει κουραστικός να επαναλαμβάνω ότι πρέπει να σταματήσουμε να παραγγέλνουμε καινούργια πλοία. Και τώρα επιβεβαιώνομαι. Η Ελλάδα έχει από τους νεότερους στόλους παγκοσμίως και κανείς δεν έχει την αγωνία να ναυπηγήσει τώρα πλοία. Είμαστε δυνατοί» και συνέχισε μιλώντας για την τεχνολογία:
«Η τεχνολογία στη ναυτιλία αλλάζει πιο γρήγορα και από τα iPhone. Δηλώνω ότι δεν σκοπεύω να κτίσω πλοίο πριν σταθεροποιηθεί το πλαίσιο». Τάχθηκε δε υπέρ της υιοθέτησης του μέτρου της μειωμένης ταχύτητας ταξιδέματος-slow steaming των πλοίων προκειμένου να περιοριστούν κατά 50% άμεσα οι εκπομπές αερίων από τα πλοία.
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης υπογράμμισε:
«Ταξιδεύουμε σε άγνωστα νερά, αντιμετωπίζοντας θέματα όπως η μείωση της εκπομπής αερίων χωρίς να υπάρχει η κατάλληλη καθοδήγηση ή οι κατάλληλοι κανονισμοί για το τι πρέπει να κάνουμε στο μέλλον».
«Θέλω να ναυπηγήσω πλοία τόσο containers όσο και δεξαμενόπλοια και έρχονται οι συνεργάτες μου και δεν μπορούν να μου πουν με βεβαιότητα για το τι να κάνω. Δεν μου λένε πόσα θα πληρώσω και πως θα μειώσω τις εκπομπές αερίων γιατί δεν υπάρχουν σταθερές. Και στο τέλος δεν μπορώ να αποφασίσω ποιο θα είναι το επόμενο βήμα. Γίνανε και γίνονται πολλές συζητήσεις για μηχανές που καίνε διπλό καύσιμο αλλά και για τα scrubbers. Και τώρα αυτό που βλέπω είναι ότι γυρίζουμε στην κατάσταση που ήμασταν όσο αφορά τις ναυπηγήσεις πριν από δύο με τρία χρόνια κάνοντας μόνο μια ελάχιστη βελτίωση στην κατανάλωση καυσίμου από τις μηχανές. Και είμαστε εμείς οι πλοιοκτήτες που πληρώσαμε στο τέλος το τίμημα» και συμπλήρωσε:
«Χρειάζεται να συνεργαζόμαστε μεταξύ μας για να κάνουμε αυτό που πρέπει προς τ η σωστή κατεύθυνση. Στον ΙΜΟ-Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός αποφασίζουν κάποιοι που δεν έχουν ενδιαφέρον αλλά και γνώση. Αποφασίζουν για εμάς που ρισκάρουμε καθημερινά εκατομμύρια και δισεκατομμύρια. Και οι χώρες βλέπουν τη ναυτιλία τους όχι ως ένα κομμάτι τους αλλά σαν μία εξωγχώρια δραστηριότητα. Δεν την αντιμετωπίζουν όπως για παράδειγμα τις αυτοβιομηχανίες». Και ο Βαγγέλης Μαρινάκης τάχθηκε υπέρ του slow steaming.