© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Η μάχη της σημαίας, όπως αποκαλείται ο ανταγωνισμός ανάμεσα στα νηολόγια για το ποιο θα προσελκύσει περισσότερα πλοία στο πελατολόγιό του, καλά κρατεί και στον Πειραιά, την παραδοσιακή έδρα της ελληνόκτητης ναυτιλίας.
Ο στόλος ελληνικών συμφερόντων αποτελείται από 4.038 πλοία, μεταφορικής ικανότητας 350,4 εκατομμυρίων τόνων, και είναι μοιρασμένος σε 29 νηολόγια. Στις κορυφές του καταλόγου με τις σημαίες βρίσκεται το Νηολόγιο των Νήσων Μάρσαλ (RMI) με 5.032 πλοία. Εκεί είναι εγγεγραμμένο το 22% του ελληνόκτητου στόλου με βάση τον αριθμό πλοίων, το 20,3% με βάση τη χωρητικότητά τους σε dw τόνους και το 32% της συνολικής χωρητικότητας σε gross tonnage (GT). Τα στοιχεία προέρχονται από την ετήσια έκθεση που συνέταξε η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας (Committee) τη φετινή άνοιξη.
Οπως γίνεται αντιληπτό, για την International Registries, Inc. και τις θυγατρικές της (IRI) που διαχειρίζονται το Νηολόγιο των Νήσων Μάρσαλ το γραφείο του Πειραιά διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο. Είναι το μεγαλύτερο γραφείο της IRI μετά το κεντρικό στο Ρέστον της Βιρτζίνια των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής. Και αυτό το επίτευγμα πιστώνεται στον κ. Θεόφιλο Ξενακούδη, Director, Worldwide Business Operations και γενικό διευθυντή του γραφείου, ο οποίος το έφερε στην κορυφή με τη συμβολή των συνεργατών του. Εκπρόσωπος της νέας γενιάς, παιδί ναυτικής οικογένειας, επέλεξε να μείνει στη χώρα του και με βάση την ιδιαίτερη πατρίδα του, τον Πειραιά, να δώσει τον δικό του επαγγελματικό αγώνα μέσα σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον, όπως αυτό της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η σύγχρονη ναυτιλιακή βιομηχανία και αφορούν το άμεσο μέλλον της ήταν το θέμα συζήτησης που έθεσε το «business stories» στον κ. Ξενακούδη.
– Πώς κατάφερε, εν μέσω πανδημίας, το γραφείο στον Πειραιά των Νήσων Μάρσαλ να διατηρήσει την πρωτοκαθεδρία;
Η ομάδα του Πειραιά στελεχώνεται από τεχνικά και διοικητικά στελέχη που παρέχουν το υψηλότερο επίπεδο εξυπηρέτησης πελατών. Καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας μπορέσαμε να παρέχουμε απρόσκοπτη υποστήριξη στην ελληνική αγορά, ακόμη και κατά τη διάρκεια των πιο αυστηρών περιορισμών, χάρη στο εκτεταμένο δίκτυο γραφείων της IRI παγκοσμίως.
– Δηλαδή;
Η δομή της IRI με 27 γραφεία σε μεγάλα οικονομικά και ναυτιλιακά κέντρα σε όλο τον κόσμο, έχοντας το καθένα εξειδικευμένα στελέχη καθώς και πλήρη αυτονομία στη λήψη αποφάσεων (decision-making), επιτρέπει οι διαδικασίες και οι λειτουργίες του νηολογίου να γίνονται εύκολα μεταξύ των γραφείων ούτως ώστε οι πελάτες να μην επηρεάζονται από τους περιορισμούς του COVID-19 σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου. Με σχεδόν το 32% της συνολικής χωρητικότητας σε GT του Νηολογίου να εκπροσωπείται από ελληνικά συμφέροντα, το γραφείο του Πειραιά λειτούργησε κανονικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας, συνδυάζοντας την τηλεργασία με τη φυσική παρουσία στο γραφείο των εργαζομένων της.
– Η ναυτιλία αντιμετωπίζει νέες προκλήσεις όπως η απανθρακοποίηση και η συνεχής ανάπτυξη της τεχνολογίας; Πώς κρίνετε-αντιμετωπίζετε τις υπό διαμόρφωση συνθήκες;
Το 2021 ήταν μια σημαντική χρονιά για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, μια χρονιά που έφερε προκλήσεις και ευκαιρίες. Ο κόσμος φαίνεται να έχει μεγαλύτερη επίγνωση του κρίσιμου ρόλου που διαδραματίζει η ναυτιλιακή βιομηχανία στο παγκόσμιο εμπόριο, κάτι που έφερε και μεγαλύτερο ενδιαφέρον στο τι κάνουμε, ποιοι είμαστε και πώς λειτουργούμε. Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι πλοιοκτήτες και οι διαχειριστές κινούνται ταχύτατα με βάση τις ανταγωνιστικές ανάγκες του σήμερα, ενώ αλλάζουν και καινοτομούν για το αύριο. Βλέπουμε τη βιομηχανία να διανύει μια περίοδο ταχείας καινοτομίας και μετασχηματισμού, ειδικά όταν πρόκειται για την απανθρακοποίηση (decarbonization) και την ψηφιοποίηση (digitalization).
Η στρατηγική του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) όσον αφορά τις εκπομπές αερίου του θερμοκηπίου (GHG emissions) σκιαγραφεί τον οδικό χάρτη για τη μείωση των συνολικών ετήσιων GHG emissions που σχετίζονται με τη διεθνή ναυτιλία κατά τουλάχιστον 50% έως το 2050, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2008, ενώ ταυτόχρονα συνεχίζει τις προσπάθειες για την εξάλειψή τους. Το RMI υποστηρίζει μια συντονισμένη προσπάθεια για τη μείωση των GHG emissions σε ολόκληρη τη ναυτιλιακή βιομηχανία για την προστασία του περιβάλλοντος.
– Ποιος είναι ο ρόλος του Νηολογίου των Νήσων Μάρσαλ σε αυτό το πλαίσιο;
Ο ρόλος μας είναι να διασφαλίσουμε ότι, καθώς προχωρά το κανονιστικό πλαίσιο και διαμορφώνεται η ατζέντα, εξετάζεται προσεκτικά κάθε τεχνικό και λειτουργικό ζήτημα. Χάρη στο μέγεθός μας, ως οργανισμός, μπορούμε να διαθέσουμε το απαραίτητο ανθρώπινο δυναμικό για να εξασφαλίσουμε υψηλό επίπεδο τεχνικής γνώσης σε κάθε επιτροπή του ΙΜΟ, συμπεριλαμβανομένης της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC). Η ομάδα του RMI ενεργεί αμερόληπτα και διατηρεί ανοιχτές γραμμές επικοινωνίας με πλοιοκτήτες και φορείς σε όλο τον κόσμο, σε μια διαρκώς εξελισσόμενη ατζέντα κανονισμών. Αυτό σημαίνει ότι αφουγκραζόμαστε πάντοτε τις οποιεσδήποτε αλλαγές που μπορεί να έχουν αντίκτυπο στη λειτουργία της βιομηχανίας.
– Πιστεύετε ότι θα υπάρξει κοινή λύση για όλο το φάσμα της ναυτιλίας ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί;
Είναι απίθανο να υπάρξει μία λύση που να λειτουργεί για ολόκληρο τον ναυτιλιακό κλάδο, επομένως για να επιτύχουμε αυτούς τους στόχους πρέπει να εργαστούμε μαζί για να βρούμε λύσεις. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε μια περίοδο αβεβαιότητας καθώς καινούριες τεχνολογίες δοκιμάζονται, αναπτύσσονται και ερευνώνται. Το RMI συμμετέχει σε πολλά projects που δοκιμάζουν και αξιολογούν νέες τεχνολογίες. Ο ρόλος μας σε αυτά τα projects είναι να παρέχουμε την άποψη του Νηολογίου, έτσι ώστε η συμμόρφωση με τους κανονισμούς και η οποιαδήποτε ανησυχία να αντιμετωπιστούν προτού οριστικοποιηθεί κάποια λύση.
– Πώς μεταμορφώνεται η ναυτιλία μέσα από την παγκόσμια υγειονομική κρίση;
Η πανδημία υπενθύμισε σε όλους μας ότι τίποτα δεν είναι αδύνατον και ο κλάδος μας συνεχίζει να αντέχει σε δύσκολες καταστάσεις επειδή προσαρμοζόμαστε. Η υιοθέτηση νέων διαδικασιών, λειτουργιών και τεχνολογιών μπορεί να είναι δύσκολη, αλλά όλοι πρέπει να προχωρήσουμε μπροστά για να πετύχουμε στο μέλλον. Ο κλάδος αυτή τη στιγμή διανύει μια περίοδο μετασχηματισμού, επομένως ως Νηολόγιο πρέπει να είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε στις μελλοντικές ανάγκες των πλοιοκτητών και των διαχειριστών (operators). Αυτό σημαίνει για το RMI ενεργή συμμετοχή σε συζητήσεις που σχετίζονται με κανονισμούς, συμμετοχή στη μελέτη και αξιολόγηση νέων τεχνολογιών και επένδυση σε ανθρώπινο δυναμικό που διαθέτει εμπειρία και τεχνικά προσόντα για να υποστηρίξει το μέλλον της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Γιατί, ενώ το RMI παραμένει πάντα εστιασμένο στο τι συμβαίνει με τον στόλο του, πρέπει ταυτόχρονα και να παρακολουθεί τι συμβαίνει στον ευρύτερο ναυτιλιακό κλάδο, ώστε να είμαστε προετοιμασμένοι για το μέλλον.
Διαβάστε ακόμα:
Patmos Marine: Η εταιρεία που έφτιαξε το πρώτο ελληνικό ηλεκτρικό πλοίο (pics)
Καταρρέει το πρώτο ελληνικό crypto – Πώς το όνειρο των επενδυτών κατέληξε σε «εφιάλτη»
Διεθνής έρευνα για τις κρατήσεις μέσω Airbnb τo 2021: Πρωτιά για Κρήτη, Αθήνα και Κέρκυρα (πίνακες)