© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Μπορεί το 2021 να έφυγε υπό τη σκιά της μετάλλαξης Omicron και το 2022 να ήρθε μέσα στις ίδιες συνθήκες, όμως υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία για την ερχόμενη τουριστική περίοδο όσον αφορά τον θαλάσσιο τουρισμό στην Ελλάδα, είτε είναι κρουαζιέρα είτε yachting.
Στο διάστημα της αλλαγής του χρόνου η κατάσταση δείχνει να είναι λίγο καλύτερη σε σύγκριση με το γύρισμα του 2020 προς το 2021, αλλά με απρόβλεπτο ξανά το μέλλον λόγω των μεταλλάξεων και των κανονισμών που εφαρμόζονται για την πρόληψη.
«Παρά τη μάστιγα της πανδημίας, είχαμε θετικά αποτελέσματα στο yachting εξαιτίας του περιορισμένου αριθμού τουριστών, συνήθως μέχρι 12 άτομα, υψηλού όμως οικονομικού επιπέδου. Σε μεγάλη ζήτηση ήδη βρίσκονται τα σκάφη άνω των 35 μέτρων που φτάνουν μέχρι και τα 55 μέτρα», επισημαίνει μιλώντας στο «business stories» ο τέως πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας, Θεόδωρος Κόντες:
«Το 2021 ήταν μια πολύ καλή χρονιά και για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα. Το 2022 προβλέπεται ακόμα καλύτερο, αφού μέχρι σήμερα υπολογίζεται ότι υπάρχουν επιβεβαιωμένες κρατήσεις στο 57% του διαθέσιμου στόλου.
Η Μεσόγειος βρίσκεται στην κορυφή της λίστας με Νο 1 προορισμό την Ελλάδα και προβλέπεται να αναδειχθεί η πρωταθλήτρια παρά το υπάρχον καμποτάζ που εξακολουθεί να υφίσταται».
Για το 2021 αναφέρει: «Η σεζόν του συγκεκριμένου yachting έκλεισε για το 2021 με την Ελλάδα στην πρώτη θέση. Της αναλογεί το μερίδιο 24%, η Γαλλία ακολουθεί με 19% και στην τρίτη θέση είναι η Ιταλία με 17%. Ο συνολικός αριθμός yachts παγκοσμίως ανέρχεται περίπου στα 8.500 σκάφη, με τα περίπου 350 να βρίσκονται στην Ελλάδα. Ετησίως ο παγκόσμιος στόλος yachting αυξάνεται περίπου 7%, ενώ το 2021 σημειώθηκε νέο ρεκόρ πωλήσεων, με 1.140 σκάφη να έχουν μεταπωληθεί ή να αφορούν νέες κατασκευές.
Οι παραγγελίες νέων πολυτελών σκαφών έχουν παρουσιάσει ιδιαίτερα υψηλό ρεκόρ με κύριες κατασκευές σε mega yachts μήκους περίπου 45 μέτρων και άνω.
Ναυπηγεία για τέτοιες κατασκευές ήδη έχουν πολλαπλές παραγγελίες για παραδόσεις μέχρι το 2025-2026.
Ετσι, η δυναμική για το τμήμα αυτό του θαλάσσιου τουρισμού στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα σημαντική, με περισσότερα από 1,6 δισ. ευρώ έσοδα».
Οι μαρίνες
«Η αισιόδοξη προοπτική με την αυξημένη αυτή κίνηση απαιτεί την ανάλογη ανάπτυξη μαρινών που θα προσφέρουν τις ανάλογες υπηρεσίες που απαιτούνται, αφού τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή υπάρχει έλλειψη σε οργανωμένες μαρίνες σε διάφορους προορισμούς της χώρας μας», επισημαίνει ο κ. Κόντες και συνεχίζει: «Ο προγραμματισμός κατασκευής νέων μαρινών στην Αττική Ριβιέρα, αλλά και σε άλλους προορισμούς νησιών και όχι μόνο, βρίσκεται προς τη σωστή κατεύθυνση και η περαιτέρω ανάπτυξη του yachting είναι δεδομένη».
Σύμφωνα με τον κ. Κόντε, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο ο κλάδος του yachting το 2019 έδινε εργασία σε περίπου 2,8 εκατομμύρια εργαζομένους, με συνολικό κύκλο εργασιών 231 δισ. ευρώ. Τέλος, οι νέες κατασκευές super yachts αυτή τη στιγμή ανέρχονται σε περίπου 1.000 σκάφη σε ολόκληρο τον κόσμο, με επιπλέον 300 σκάφη να προστίθενται το 2022.
«Στην Ελλάδα, με την πλούσια τεχνογνωσία και τους άξιους μελετητές, τεχνικούς, μάνατζερ αλλά και ναυτικούς, έχουμε όλες τις προϋποθέσεις να αναπτυχθούν περαιτέρω ο θαλάσσιος τουρισμός και η συγκεκριμένη βιομηχανία σε κρουαζιέρα και yachting με τα ανάλογα οικονομικά οφέλη στην πατρίδα μας. Η αναδιοργάνωση και οι επενδύσεις στη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία που ανακοινώθηκαν πρόσφατα ίσως να είναι ένας επιπλέον τρόπος προς τη σωστή κατεύθυνση για τον σκοπό αυτό, αν το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς κρίνει σκόπιμη μια τέτοια επένδυση».
Η κρουαζιέρα
«Το 2021 καταγράφηκε βελτίωση στις αφίξεις των επισκεπτών, χωρίς βέβαια να αναφερθούν τα κρούσματα που υπήρξαν, κάτι που είναι δεδομένο ότι συνέβη» επισημαίνει ο κ. Κόντες, ο οποίος κάνει μια ανασκόπηση με αριθμούς:
«Οι προβλέψεις βέβαια ήταν να έχουμε μέχρι περίπου 2.200 προσεγγίσεις και 1,5 εκατομμύριο επιβατο-αφίξεις σε όλους τους προορισμούς. Αν επιβεβαιωθούν αυτά τα στοιχεία, φαίνεται ότι θα είμαστε περίπου στο 30% των επιβατών του 2019, με πρόβλεψη το 2025 να έχουμε ανακτήσει και πάλι την πλήρη δυναμική του 201.
Είναι γεγονός βέβαια ότι με όλα τα πρόσφατα δεδομένα, αλλά και συνυπολογίζοντας θέματα ασφάλειας και νέων περιβαλλοντικών κανονισμών και απαιτήσεων υπηρεσιών στους επιβάτες, τα mega ships προβληματίζουν ιδιαίτερα στη λειτουργία τους αλλά και στη διαχείριση καταστάσεων που επιβάλλονται επί των ημερών μας. Ηδη υπάρχει τάση λειτουργίας μικρού και μεσαίου μεγέθους πλοίων με βελτιωμένες υπηρεσίες και ελεγχόμενη διαχείριση αυτών των υπηρεσιών, χωρίς όμως να υποβαθμίζεται η εξαιρετική τους ποιότητα. Σε αναμονή των αποτελεσμάτων του 2021 για την Ελλάδα, τα οποία θα έχουμε σε λίγες ημέρες, ευελπιστούμε ότι θα βρεθούμε πολύ κοντά στις προβλέψεις μας, όπως προαναφέραμε.
Είναι βέβαια καιρός και, σύμφωνα με τις προκρατήσεις στα λιμάνια για το 2022, οι προβλέψεις μας θα πρέπει να έχουν μια βελτίωση πλέον του 35%, υπολογίζοντας 2.800 προσεγγίσεις και 2,5 εκατομμύρια επιβατο-αφίξεις. Οι εν λόγω προβλέψεις βέβαια προϋποθέτουν ότι η πανδημία θα έχει ολοκληρώσει τον κύκλο της μέχρι τη φετινή άνοιξη και σταδιακά από τον Απρίλιο θα αρχίσουν τα προγράμματα στην ελληνική επικράτεια».
Διαβάστε ακόμα:
Πώς μπορούν οι επενδυτές να αντιμετωπίσουν την μεταβλητότητα των αγορών – Οι 3 κανόνες της JPMorgan