Είναι γεγονός ότι μετά από τα υψηλά αποτελέσματα με τα οποία έκλεισε παγκοσμίως ο κλάδος της κρουαζιέρας το 2023, ο πήχης ανέβηκε αρκετά υψηλά για το 2024 που ήδη διανύουμε και οι προβλέψεις δείχνουν ότι θα ξεπεραστεί κάθε ιστορικό ρεκόρ, παρά τις μελλοντικές περιβαλλοντικές απαιτήσεις, τις απαιτήσεις για ασφάλεια, αλλά και τις γεωπολιτικές εξελίξεις και οικονομικές αλλαγές.

«Το έτος 2023 καταγράφηκε παγκοσμίως μια κίνηση 31,7 εκατομμυρίων επιβατών, η οποία ξεπέρασε ήδη και τα υψηλά αποτελέσματα του 2019 κατά περίπου 7%, με προοπτική για το 2024 μια περαιτέρω αύξηση του 8% περίπου. Επίσης, αναμένουμε μέχρι το 2028 μια ανάλογη ετήσια επιπλέον αύξηση που θα κυμαίνεται από 8% έως 10%», επισημαίνει στο «business stories» ο Θεόδωρος Κόντες, επίτιμος πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας και διευθυντής της Majestic International Cruises. Μάλιστα τόνισε ότι «το 2024 ο κλάδος προβλέπεται να ξεπεράσει τα 34 εκατομμύρια επιβάτες κρουαζιέρας, ίσως να πλησιάσει και τα 35 εκατομμύρια».

Η παγκόσμια χωρητικότητα επιβατών προβλέπεται να αυξηθεί, από 677.000 κλίνες το 2024, σε 745.000 το 2028. Οι νέες κατασκευές επανήλθαν σε επίπεδα εποχής προ κορωνοϊού. Αύξηση παρατηρείται και στα μικρά luxury κρουαζιερόπλοια (expeditions) αλλά και στα μεσαίου μεγέθους. Mega cruisers συνεχίζονται να κατασκευάζονται, αλλά σε μικρότερο αριθμό από την προ COVID εποχή.  «H συνεισφορά της κρουαζιέρας στην παγκόσμια οικονομία το 2022 ήταν 138 δισ. δολάρια, ενώ το 2023 πρέπει να υπολογίσουμε ότι θα πλησιάσει τα 150 δισεκατομμύρια», διευκρίνισε.

Για τις θέσεις εργασίας ο επίτιμος πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας είπε ότι «το 2022 υπήρχαν 1,2 εκατομμύρια θέσεις εργασίας, ενώ το 2023 υπολογίζεται ότι έφτασαν στα 1,26 εκατομμύρια. Οι μισθοί που πληρώθηκαν το 2022 έφτασαν τα 43 δισ. δολάρια και το 2023 τα 45 δισ.». Σχετικά με το εργατικό δυναμικό πρόσθεσε: «Πάνω στα κρουαζιερόπλοια υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός ναυτικών διαφόρων ειδικοτήτων πολυεθνικού επιπέδου, που κατά το έτος 2024 αναμένεται να απασχοληθούν περίπου 300.000 εργαζόμενοι από περισσότερες από 150 χώρες. Επίσης, ο αριθμός γυναικών που εργάζεται σε κρουαζιερόπλοια αυξάνεται συνεχώς, με αποτέλεσμα να υπάρχει ένα ποσοστό της τάξεως του 94% των γυναικών ναυτικών οι οποίες προτιμούν να εργάζονται σε πλοία αναψυχής».

Οι κρουαζιέρες αποτελούν κορυφαία επιλογή για ταξιδιώτες όλων των ηλικιών.
Κατά το διάστημα 2019-2023, περίπου το 71% των τουριστών προτίμησε τον θαλάσσιο τουρισμό με οργανωμένες εξορμήσεις και εξερευνήσεις, ενώ οι επιβάτες που συμμετείχαν για πρώτη φορά σε κρουαζιέρα έφτασαν στο 27%, αυξάνοντας σημαντικά τον νέο πελατειακό κόσμο του θαλάσσιου τουρισμού.  Τέλος, ένα ποσοστό επιβατών κρουαζιέρας της τάξης του 55% δηλώνει ότι είναι τουρίστες που επιστρέφουν για διακοπές σε ορισμένους προορισμούς με σχετικό όφελος στο γενικό τουριστικό ρεύμα.
Αυτή την εποχή βρίσκονται υπό ναυπήγηση 68 κρουαζιερόπλοια διαφόρων μεγεθών και διαφορετικής τεχνολογίας που εφαρμόζουν τακτικές με στόχο τη μείωση των ρύπων, αλλά και τη μείωση κατανάλωσης και κόστους. Για τα εν λόγω πλοία θα επενδυθούν 41,9 δισ. ευρώ μέσα στα επόμενα 6 χρόνια.

Περιβάλλον

Οι εταιρείες κρουαζιερόπλοιων έχουν αναλάβει τη δέσμευση για τη βελτίωση των περιβαλλοντικών συνθηκών στον πλανήτη μας και έχουν ήδη εφαρμόσει τακτικές για τη σταδιακή μείωση ρύπων έως το 2030, ενώ το όραμά τους είναι να επιτύχουν καθαρά μηδενικές εκπομπές έως το 2050.
«Βέβαια, για όλα τα ανωτέρω, μιλάμε για χρήση βελτιωμένων καυσίμων και απανθρακοποίηση, όπως προγραμματίζονται. Ετσι λοιπόν φαίνεται ότι στην Ευρώπη απαιτούνται για τον κλάδο της κρουαζιέρας περίπου 48,000 τόνοι βιώσιμων καυσίμων έως το έτος 2025. Συνεχίζονται ωστόσο οι επενδύσεις στην τεχνολογία και η διαθεσιμότητα βιώσιμων καυσίμων στα εν λόγω πλοία σε ευρεία κλίμακα», μας είπε ο κ. Κόντες.

«Ομως εκτός από την τεχνολογία απαιτείται άμεσα η στήριξη από τις κυβερνήσεις και τους λιμένες και η παραγωγή καυσίμων από τη βιομηχανία για την εξεύρεση λύσεων και αποθήκευσης, ιδιαίτερα ως προς τα συνθετικά καύσιμα και τα βιοκαύσιμα, ώστε να επιτευχθεί η πλήρης υλοποίηση της πράσινης μετάβασης του ναυτιλιακού τομέα, συμπεριλαμβανομένου του κλάδου της κρουαζιέρας, που ίσως είναι και το πιο δύσκολο εγχείρημα λόγω των ειδικών προορισμών και των μεγάλων απαιτήσεων σε ιπποδύναμη. Στα εν λόγω πλοία έχουμε τα ήδη υπάρχοντα κρουαζιερόπλοια με εγκαταστάσεις παλαιότερης τεχνολογίας. Η προσπάθεια που γίνεται αφορά το να γίνουν οι ανάλογες βελτιώσεις, οι επιπλέον εγκαταστάσεις για τη σταδιακή μείωση των ρύπων όπως απαιτείται και φυσικά στα πλοία που είναι εφικτό. Στα μεν παλαιότερα η αλλαγή ίσως να είναι εφικτή με τη χρήση βιοκαυσίμων, αλλά προς το παρόν η παραγωγή και η διάθεσή τους είναι πολύ περιορισμένες. Τα περισσότερα από τα νεότερα, μεγαλύτερα πλοία τοποθετούν “πλυντηρίδες καυσαερίων – scrubbers”, ενώ τα μεγαλύτερα τελευταίας γενιάς και τα υπό κατασκευή χρησιμοποιούν κινητήρες με καύσιμο το LNG με χαμηλή εκπομπή άνθρακα. Το LNG φαίνεται να είναι μια μεταβατική λύση γι’ αυτά τα πλοία, μια που είναι πιο διαδεδομένη η παροχή στους λιμένες, καθώς και αρκετά μεγάλη η διαθεσιμότητα, με αποτέλεσμα να φαίνεται ότι είναι η μόνη λύση για τις μεγάλες ιπποδυνάμεις στα mega cruisers».

Στο κλείσιμο της συνέντευξης μάλιστα ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας επεσήμανε: «Ολοκληρώνοντας τις αναφορές για τον κλάδο της κρουαζιέρας και τις προοπτικές του, συμπεριλαμβανομένης της ανάγκης βελτίωσης των περιβαλλοντικών συνθηκών που απαιτούνται, καθώς και των περαιτέρω εξελίξεων στις υπηρεσίες και στην ασφάλεια, θα ήθελα να εκφράσω θερμές ευχαριστίες προς τη Διεθνή Ενωση Κρουαζιέρας (CLIA) που έχει βοηθήσει στον μέγιστο βαθμό ώστε να φτάσει ο κλάδος διεθνώς στην κορυφή της επιχειρηματικότητας του θαλάσσιου τουρισμού».

Διαβάστε ακόμη  

Εφη Βακάκη: Ποια είναι η επιχειρηματίας και σύζυγος του Mr. Jumbo (pics)

ΔΕΗ: «Φρέναρε» υπερβολικές αυξήσεις στο ρεύμα με μεγάλη έκπτωση για τον Ιούνιο 

Μπάιντεν VS Τραμπ: Η μεγάλη σύγκρουση για την κλιματική αλλαγή (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ