Με τα Ναυπηγεία του Νεωρίου της Σύρου, που πέρασαν στην ΟΝΕΧ, την είσοδο του κ. Γιώργου Προκοπίου στα ιστορικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και την επερχόμενη έως τα τέλη του χρόνου συμφωνία για την είσοδο της ΟΝΕΧ και στην Ελευσίνα, όπως αποκάλυψε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Αδωνις Γεωργιάδης, η ελληνική ναυπηγοεπισκευή εισέρχεται σε νέα εποχή.
Για τη νέα εικόνα που διαμορφώνεται μίλησε στο «business stories» ο κ. Θεόδωρος Κόντες, ναυπηγός-μηχανολόγος, διευθυντής στη Majestic International Cruises, τέως πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας, όπου θήτευσε επί 10 χρόνια.
«Είναι γεγονός ότι η αρχή της αναγέννησης της ελληνικής ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας έγινε με το Ναυπηγείο Σύρου και τις επενδύσεις της ONEX. Σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα έγινε μια επιτυχημένη επανεκκίνηση του συγκεκριμένου ναυπηγείου επανακτώντας άμεσα την εμπιστοσύνη πελατών που είναι ελληνικές αλλά και ξένων συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες και φυσικά δίνοντας τη δυνατότητα απασχόλησης επιπλέον προσωπικού και πραγματοποιώντας κατασκευές και επισκευές υψηλού επιπέδου με ανταγωνιστικές τιμές αλλά και χρόνο ολοκλήρωσης των εργασιών. Ηταν λοιπόν μια πολύ θετική κίνηση από πλευράς κράτους αλλά και επιχειρηματικού ενδιαφέροντος, με αποτελέσματα που βοήθησαν εξαιρετικά τη ναυτιλιακή επιχειρηματικότητα, μια και τα πράγματα είχαν εξελιχθεί άκρως ανησυχητικά, αφού είχαμε φτάσει σε σημείο πλοία της ακτοπλοΐας, κρουαζιερόπλοια και μικρών αποστάσεων να αναζητούν ναυπηγεία στο εξωτερικό, όπως στη Μάλτα και την Τουρκία, για δεξαμενισμούς και επισκευές. Ετσι λοιπόν τα τελευταία δύο χρόνια τα υπάρχοντα προβλήματα έχουν επιλυθεί μερικώς με την επαναλειτουργία του Νεωρίου», λέει ο κ. Κόντες.
Αναφερόμενος, δε, στις εξελίξεις με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά επισημαίνει: «Με την πρόσφατη επικύρωση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στον όμιλο του μεγαλοεφοπλιστή Γεωργίου Προκοπίου αναβιώνει περαιτέρω η ναυπηγική βιομηχανία στην Ελλάδα, επενδύοντας τα απαιτούμενα κεφάλαια σε υποδομές, μηχανολογικό εξοπλισμό αλλά και σε ανάλογο έμπειρο προσωπικό, διαφόρων ειδικοτήτων, με σκοπό να προσφέρουν ποιοτικές υπηρεσίες σε κατασκευές και επισκευές πλοίων διαφόρων κατηγοριών στα μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας. Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά βρίσκονται στον πλέον ενδιαφέροντα και σημαντικό χώρο της Ανατολικής Μεσογείου και σίγουρα θα προσελκύσουν το υψηλό ενδιαφέρον, σε παγκόσμια κλίμακα, για δεξαμενισμούς πλοίων όλων των μεγεθών, επισκευές, αλλά και ναυπηγήσεις πλοίων διαφόρων προδιαγραφών».
Ο ίδιος τονίζει ότι «η πρόθεση και τα σχέδια του επενδυτή για ναυπήγηση πλοίων υψηλής προστιθέμενης αξίας είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, αφού τα εν λόγω ναυπηγεία έχουν την τεχνογνωσία, ενώ με την εκμετάλλευση των τεχνικών υποδομών υπεργολάβων στον χώρο, με προηγούμενη εμπειρία, μπορούν να κατασκευαστούν πλοία και να υλοποιηθούν και άλλα projects με ιδιαίτερες προδιαγραφές με υψηλή τεχνική υποστήριξη και εφαρμογή νέων κανονισμών, όπως εκείνων για την προστασία του περιβάλλοντος, τη μεγιστοποίηση απόδοσης και την οικονομική διαχείριση σε καύσιμα, τις επισκευές και όχι μόνο».
Για το πρόγραμμα ναυπήγησης φρεγατών ο κ. Κόντες δηλώνει: «Τα πολεμικά πλοία διαφόρων κατηγοριών είναι ένα από τα πλέον ενδιαφέροντα projects στο εν λόγω ναυπηγείο. Με την υπάρχουσα τεχνογνωσία αλλά και την περαιτέρω ανάκτηση τεχνικών προδιαγραφών από την εμπειρία ξένων ειδικών ναυπηγείων και κατασκευαστών θα μπορούν στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά να προσφέρουν και να παράγουν τα πλέον αξιόλογα και υψηλών προδιαγραφών πλοία για το Πολεμικό Ναυτικό της Ελλάδας, αλλά και να αναλάβουν παραγγελίες αντίστοιχων μονάδων και για άλλες χώρες».
Κατασκευή
Σε αυτό το σημείο ο κ. Κόντες αναφέρθηκε και στην κατασκευή κρουαζιερόπλοιων, ακτοπλοϊκών και γενικά στα επιβατηγά πλοία: «Για τα κρουαζιερόπλοια ή πλοία της ακτοπλοΐας και γενικά επιβατηγά πλοία, η Ελλάδα έχει αξιόλογη τεχνογνωσία, από το στάδιο της μελέτης έως την πλήρη κατασκευή. Τα πλοία αυτά με ειδικές προδιαγραφές κατασκευάζονται κυρίως σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία όπου εργάζονται και Ελληνες τεχνικοί με διάφορες ειδικότητες. Φινλανδία, Ιταλία, Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία, Πορτογαλία είναι οι χώρες που έχουν αναπτύξει ιδιαίτερα τη ναυπήγηση κρουαζιερόπλοιων με υψηλού επιπέδου προδιαγραφές, ακολουθώντας ιδιαίτερες τεχνικές και φυσικά πλοία μεγάλης επενδυτικής αξίας. Οι υφιστάμενες παραγγελίες είναι για διαφόρων μεγεθών πλοία που είναι είτε υπό κατασκευή, είτε υπό παραγγελία στο αρχικό στάδιο μελέτης από το χρονικό διάστημα 2021-2027. Στα εν λόγω ξένα ναυπηγεία υπάρχουν αυτή τη στιγμή περίπου 100 πλοία υπό κατασκευή, διαφόρων μεγεθών: μικρής χωρητικότητας (expeditions) 200-500 επιβατών, περίπου 30, μεσαίου μεγέθους 800-2.000 επιβατών περίπου 25, και τέλος τα mega ships 2.500-4.500 επιβατών 45 πλοία. Αυτά συμβαίνουν παρά την επιδημική εποχή που διανύουμε. Με το υπάρχον βιβλίο παραγγελιών παρατηρούμε ότι οι παραγγελίες μικρών – luxury πλοίων (expedition) αυξάνονται ικανοποιητικά».
Αναφερόμενος στον Σκαραμαγκά συνεχίζει: «Δεν πρέπει να ξεχνάμε τις υψηλών προδιαγραφών κατασκευές και μετασκευές που πραγματοποιήθηκαν από τη δεκαετία του ’70 και μετά, προσφέροντας υψηλών προδιαγραφών κρουαζιερόπλοια ανά τον κόσμο. Θεωρώ ότι τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχουν τη δυνατότητα να ανταγωνιστούν τις άλλες ευρωπαϊκές γιάρδες στον συγκεκριμένο κλάδο πλοίων.
Ο τομέας της κρουαζιέρας από τη ναυπήγηση του πλοίου έως την προετοιμασία για την πλήρη λειτουργία του, συμπεριλαμβανομένων ειδικών προδιαγραφών και ειδικών κατασκευών αλλά και πολυάριθμες προμήθειες, συνδυάζοντας την εσωτερική διαρρύθμιση -και όχι μόνο- με ειδικούς διεθνούς φήμης interior designers, δημιουργεί ένα πραγματικά εντυπωσιακό έργο με τους πλέον ανταγωνιστικούς όρους, ενώ προσφέρει εργασία σε ένα μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων, προμηθευτών και φυσικά ανθρώπινου δυναμικού».
Ο κ. Κόντες εκτιμά ότι τα mega yachts είναι μία επιπλέον δραστηριότητα που αξίζει να συνυπολογιστεί και να προσφέρει μεγάλο μέρος στη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία, αφού στον ελληνικό θαλάσσιο χώρο με την πολυνησία που τον χαρακτηρίζει έχουν λαμπρό μέλλον.
«Οι εν λόγω επενδύσεις στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά αλλά και τα αξιόλογα ειδικά projects που θα μπορούν να λάβουν χώρα στην πατρίδα μας θα βοηθήσουν τα μέγιστα στην ελληνική αλλά και τη διεθνή ναυτιλία με τα ανάλογα οικονομικά οφέλη για τη χώρα μας. Επίσης, θα ενισχυθεί η απασχόληση άμεσα και έμμεσα, συμπεριλαμβανομένων των ανάλογων συνεργατών του κλάδου.
Το λιγότερο που οφείλουμε στον κ. Προκοπίου είναι ένα μεγάλο ευχαριστώ απ’ όλη την ελληνική κοινωνία και ειδικά από τη ναυτιλιακή κοινότητα για την ιδιαίτερου ενδιαφέροντος επένδυση με τα προαναφερόμενα αποτελέσματα. Με αυτή την αναφορά μου εκφράζω τις προσωπικές μου απόψεις, αφού χάρη στην εμπειρία μου ως ναυπηγός έχω ασχοληθεί ιδιαίτερα με διαπραγματεύσεις αλλά και με ναυπηγήσεις κρουαζιερόπλοιων και γιοτ σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία για λογαριασμό εταιρειών κρουαζιέρας παγκόσμιας εμβέλειας. Τον συγκεκριμένο κλάδο της κρουαζιέρας τον υπηρέτησα φυσικά σε διάφορες ανάλογες εταιρείες για πολλά έτη, αλλά και ως πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων την τελευταία δεκαετία. Τις υπηρεσίες μου στον κλάδο αυτό σε τεχνικό αλλά και σε διοικητικό επίπεδο συνεχίζω και θα συνεχίσω να τις προσφέρω όποτε μου ζητηθεί για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου τομέα».
Διαβάστε ακόμα:
Ντάνι Ζιβ – Plasan Sasa: Το σχέδιο των Ισραηλινών για την ΕΛΒΟ
Οι 15 κίνδυνοι για την ελληνική οικονομία – Aνεξάρτητα από τον κορωνοϊό