Με σκοπό την ενίσχυση της ναυτικής εκπαίδευσης και μέσω ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού προγράμματος και του υλικοτεχνικού εξοπλισμού την παροχή ευκαιριών σε παιδιά Λυκείου να στραφούν σε Ναυτικά και Ναυτιλιακά Επαγγέλματα, το Κοινωφελές Ίδρυμα Μαρία Τσάκος, ίδρυσε το 2018 στη Χίο το TEENS, το πρώτο ιδιωτικό, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, ναυτικό λύκειο στην Ευρώπη.
Το έργο, το οποίο υλοποιεί το όραμα του καπετάν Παναγιώτη Τσάκου για το μέλλον των νέων της Ελλάδας στην ναυτιλία, συνεχίζεται για τρίτη χρονιά με προοπτικές μοναδικές για όσους επιλέξουν το ναυτικό επάγγελμα ή κάποιο από εκείνα που σχετίζεται με τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
“Από ένα Ναυτικό Λύκειο , ιδιωτικό ή δημόσιο, ο μαθητής-μαθήτρια μπορεί να ακολουθήσει είτε την καριέρα του Αξιωματικού Εμπορικού Ναυτικού , πλοίαρχος ή μηχανικός, είτε να εισαχθεί σε Πανεπιστημιακές σχολές που άπτονται της Ναυτιλίας. Ενδεικτικά αναφέρονται: Ναυπηγοί, Ηλεκτρολόγοι, Μηχανολόγοι του Πολυτεχνείου, τμήματα ναυτιλιακών σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και Πειραιώς, τμήματα, Περιβάλλοντος και Σωμάτων Ασφαλείας και πολλά ακόμη τμήματα” επισημαίνει ο Μιχάλης Μπελεγρής, ο Γενικός Διευθυντής του Κοινωφελούς Ιδρύματος “Μαρία Τσάκος” και περιγράφει στη συνέχεια τα δεδομένα που υπάρχουν:
“1. Ο αριθμός των Δημοσίων Ναυτικών Λυκείων και των Δημοσίων Ακαδημιών του Εμπορικού Ναυτικού, είναι περιορισμένος και δεν μπορεί να απορροφήσει το σύνολο των ενδιαφερομένων, με αποτέλεσμα πολλά νέα παιδιά για να ακολουθήσουν το Ναυτικό Επάγγελμα να απευθύνονται σε ιδιωτικές σχολές του εξωτερικού.
2. Αφήνοντας ασχολίαστο το ότι ελληνόπουλα μαθαίνουν την ναυτιλία στο εξωτερικό και σε χώρες όπως η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Μάλτα ή η δική μας Κύπρος, έχει ενδιαφέρον να σημειώσουμε ότι ούτε αυτός ο αριθμός παιδιών δεν είναι επαρκής για να καλύψει τις σημερινές και τις μελλοντικές ανάγκες της Ελληνικής Ναυτιλίας. Ο ελληνικός στόλος αυξάνεται, οι Έλληνες ναυτικοί κάθε χρόνο μειώνονται καθώς αυτοί που συνταξιοδοτούνται είναι περισσότεροι αυτών που ξεκινούν την καριέρα τους και η διαρκής παγκόσμια διάκριση και πρωτιά, αυτής της Ελληνικής Ναυτιλίας, τα επόμενα χρόνια θα κινδυνεύσει να περάσει σε ξένα χέρια.
3. Η Ναυτιλία σήμερα προσφέρει κάτι πολύ περισσότερο από ένα συναίσθημα. Προσφέρει μία παγκόσμια αγορά εργασίας, με σύγχρονους εργασιακούς όρους, αξιολόγηση και αξιοκρατία, εξέλιξη βάσει κριτηρίων και παραδοτέων και ορθολογικών αμοιβών. Αφήνω το οικονομικό κομμάτι για το τέλος καθώς η ναυτιλία είναι από τους λίγους κλάδους της οικονομίας που πληρώνει τους εργαζόμενους της βάσει αυτών που προσφέρουν και τον κάνει ορθά. Δυστυχώς στην στεριά και κυρίως στην ελληνική στεριά αυτό αποτελεί εξαίρεση” και καταλήγει:
“Στο ιδιωτικό Ναυτικό Λύκειο TEENS του ομίλου Τσάκου, προσπαθούμε όλα τα ανωτέρω να τα περάσουμε στους μαθητές μας και στις οικογένειες τους. Φιλοξενούμε εκτός από τους χιώτες μαθητές/ μαθήτριες και παιδιά από 8 διαφορετικούς νομούς της Ελλάδας, καθώς στις περιοχές αυτές δεν υπήρχαν ναυτικά λύκεια.
Το σχολείο μας εξοπλίστηκε με υπερσύγχρονο εξοπλισμό και στελεχώθηκε με καθηγητές και διοικητικό προσωπικό που αναζητούν σύγχρονους τρόπους εκπαίδευσης, ώστε τα παιδιά να αφουγκραστούν τι σημαίνει ναυτιλία και να επιλέξουν τι καριέρα θέλουν να ακολουθήσουν.
Στην Ναυτιλία του 2020 είναι απαραίτητοι όλοι, οι Πλοίαρχοι, οι Μηχανικοί, οι Ναυπηγοί, οι Ηλεκτρολόγοι, οι Ηλεκτροτεχνήτες, οι νομικοί, οι ιατροί, οι ασφαλιστές, οι νηογνωμονες, οι τεχνικοί, οι έμποροι, οι διαφημιστές, σχεδόν όλοι, αρκεί να γνωρίζουν τις ανάγκες τις ναυτιλίας.
Συνεχίζουμε την προσπάθεια μας για την Ναυτική Έρευνα, την Ναυτική Παράδοση και την Ναυτική Εκπαίδευση”.