Ο θαλάσσιος τουρισμός με την πάροδο του χρόνου εξελίσσεται σε έναν από τους βασικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας. Τα δύο τελευταία χρόνια η Ελλάδα αποτελεί τον προορισμό με τη μεγαλύτερη ζήτηση από όλες τις χώρες της Μεσογείου και για μεγάλα σκάφη αναψυχής, ενώ το ίδιο αναμένεται να συμβεί και τα επόμενα χρόνια.
Η κυβέρνηση μέσω του υπουργείου Τουρισμού στοχεύει να επενδύσει στον ποιοτικό θαλάσσιο τουρισμό, σε λιμενικές υποδομές υψηλών προδιαγραφών με αυστηρούς περιβαλλοντικούς όρους και σε μαρίνες που θα παρέχουν ποιοτικές υπηρεσίες σε επαγγελματικά και ιδιωτικά σκάφη αναψυχής.
Στο πλαίσιο της χρηματοδότησης του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ένα από τα έργα που έχει αναλάβει το υπουργείο Τουρισμού είναι η αναβάθμιση τουριστικών λιμένων. Το ύψος των σχετικών ενισχύσεων που παρέχονται ξεπερνά τα 139 εκατ. ευρώ, ενώ το ύψος των ευνοούμενων επενδυτικών όρων αναμένεται να φτάσει τα 264 εκατ. ευρώ. Τα επενδυτικά σχέδια που θα πρέπει να υποβληθούν έως τις 27/12/2023 και να αξιολογηθούν άμεσα διαμορφώνονται ως εξής: έως 10 εκατ. ευρώ για μαρίνες, έως 6 εκατ. ευρώ για καταφύγια τουριστικών σκαφών και έως 3 εκατ. ευρώ για αγκυροβόλια.
Οπως ανέφερε η υπουργός Τουρισμού Ολγα Κεφαλογιάννη στα μέλη της Ενωσης Μαρίνων Ελλάδας (ΕΜΑΕ), «η πρόσκληση αποτελεί τη μεγαλύτερη από πλευράς ύψους χρηματοδοτική ενίσχυση ολόκληρου του χαρτοφυλακίου του Ταμείου Ανάκαμψης που θα υλοποιηθεί από το υπουργείο Τουρισμού. Δεν έχουμε εξαντλήσει στο ελάχιστο τις δυνατότητες που έχουμε στον θαλάσσιο τουρισμό για την επίτευξη ακόμη μεγαλύτερων στόχων. Εχουμε για πρώτη φορά επιτρέπουσα κρατική επιχορήγηση. Είναι μία μεγάλη ευκαιρία, αλλά θα χρειαστεί πολλή δουλειά», επεσήμανε. «Θέλω να πιστεύω ότι τα μέλη της Ενωσης έχουν ώριμες μελέτες. Εμείς ως υπουργείο είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε και να υποστηρίξουμε όλους ούτως ώστε να τηρήσουμε το χρονοδιάγραμμα και να μπορέσουμε να έχουμε απορρόφηση των κονδυλίων. Πρόκειται για έναν αγώνα δρόμου».
Στη συνέχεια η υπουργός αποκάλυψε ότι το υπουργείο Τουρισμού επεξεργάζεται την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου με στόχο την απλούστευση της διαδικασίας αδειοδότησης μαρίνων.
Βάσει στοιχείων της ΕΜΑΕ, οι τουριστικοί λιμένες έχουν σημαντική συνεισφορά στην εθνική και τοπική κοινωνία:
■ Στην απασχόληση: 6 άμεσες και 100 έμμεσες θέσεις εργασίας για κάθε 100 θέσεις ελλιμενισμού.
■ Στον τουρισμό υψηλού εισοδήματος καθώς οι πελάτες των σκαφών υλοποιούν κατά μέσο όρο 4πλάσιες δαπάνες σε σύγκριση με τον μέσο τουρίστα.
■ Στις τοπικές οικονομίες καθώς για κάθε 1 ευρώ δαπανώνται 5 έως 10 ευρώ στις τοπικές αγορές γύρω από μία μαρίνα.
■ Στα κρατικά έσοδα καθώς αποδίδεται πάνω από 100 εκατ. ευρώ ΦΠΑ ετησίως, 20 εκατ. ευρώ ενοίκια καταβάλλονται σε ΕΤΑΔ και άλλους δημόσιους φορείς, περίπου 1% των εσόδων καταβάλλεται στους δήμους με τη μορφή ανταποδοτικών τελών.
■ Αναβαθμίζουν το παραλιακό μέτωπο με αυστηρούς περιβαλλοντικούς όρους: ασφάλεια, καθαριότητα, τάξη και αρχιτεκτονική που σέβεται την ελληνική παράδοση.
■ Παρέχουν ελεύθερη πρόσβαση στους κατοίκους των γύρω περιοχών και στους επισκέπτες, υπηρεσίες αναψυχής και προάγουν τον ναυταθλητισμό φιλοξενώντας ιστιοπλοϊκούς ομίλους.
Σύμφωνα με την κυρία Κεφαλογιάννη, επιμέρους στόχοι του προγράμματος ενίσχυσης αποτελούν:
■ Η αναβάθμιση της υποδομής υφιστάμενων τουριστικών λιμένων για την κάλυψη προηγμένων απαιτήσεων της αγοράς και τη διατήρηση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας του σχετικού τουριστικού προϊόντος και νέων τουριστικών λιμένων εφόσον πληρούν προδιαγραφές ωριμότητας, οι οποίες εξειδικεύονται στον Οδηγό Εφαρμογής της πρόσκλησης:
■ Η εστίαση στην ενεργειακή / πράσινη αναβάθμιση της υποδομής.
■ Η ψηφιοποίηση των εγκαταστάσεων / υπηρεσιών των τουριστικών λιμένων.
■ Η κατασκευή/αναβάθμιση υπαρχουσών εγκαταστάσεων ώστε να γίνουν προσβάσιμες σε όλους τους επισκέπτες.
Οπως επεσήμανε ο πρόεδρος της ΕΜΑΕ Σταύρος Κατσικάδης:
Στην Ελλάδα λειτουργούν 66 χωροθετημένοι τουριστικοί λιμένες με 15.000 θέσεις ελλιμενισμού, από τους οποίους 30 μαρίνες και καταφύγια τουριστικών σκαφών παρέχουν οργανωμένες υπηρεσίες ελλιμενισμού.
Η ΕΜΑΕ έχει 23 μαρίνες-μέλη με 8.500 οργανωμένες θέσεις ελλιμενισμού που παρέχουν υπηρεσίες ποιοτικής διαχείρισης, ενώ εξυπηρετούν σκάφη από 7 μέτρα έως mega yachts 140 μέτρων. Εκπροσωπεί το 77% περίπου των συνολικών θέσεων ελλιμενισμού.
Το 2023 οι μαρίνες παρουσίασαν αυξημένες πληρότητες, κατά μ.ο. 25% σε σύγκριση με το 2019 (προ COVID), και φέτος παρατηρήθηκε παράταση της επισκεψιμότητας από διερχόμενα σκάφη λόγω του παρατεταμένου καλού κλίματος.
Εφόσον διατηρηθεί το περιβάλλον γεωπολιτικής ασφάλειας και το θετικό οικονομικό κλίμα μπορεί να υπάρξει περαιτέρω αυξητική τάση.
Ανάπτυξη του κλάδου
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΜΑΕ, κύριος σκοπός πρέπει να είναι η βιώσιμη ανάπτυξη μέσω της καθιέρωσης ενός σύγχρονου και δίκαιου θεσμικού περιβάλλοντος δημιουργίας και λειτουργίας τουριστικών λιμένων, καθώς και ανταγωνισμού στον χώρο του θαλάσσιου τουρισμού.
Οι ελληνικές μαρίνες, όμως, είναι αντιμέτωπες με έναν σκληρό ανταγωνισμό:
■ ΦΠΑ 24% ενώ η Τουρκία έχει μηδέν.
■ Υψηλά ενοίκια – 4 φορές μεγαλύτερα από τις μαρίνες στις ανταγωνιστικές χώρες.
■ Αυξανόμενα έξοδα λόγω κλιματικής αλλαγής και αυστηρών περιβαλλοντικών υποχρεώσεων.
Κατήγγειλε επίσης ότι τα λιμενικά ταμεία, εκτός από ελάχιστες εξαιρέσεις, δεν διαθέτουν ασφαλείς υποδομές, έχουν χαμηλή ποιότητα υπηρεσιών και υποτυπώδεις τιμοκαταλόγους. Ακόμη, ότι υπάρχουν πλωτές εξέδρες χωρίς περιβαλλοντικούς όρους, χωρίς ευκολίες διαχείρισης αποβλήτων, χωρίς εξοπλισμό πυρανίχνευσης και πυρόσβεσης, χωρίς δυνατότητα εφαρμογής έκτακτων σχεδίων ανάγκης.
Και πρόσθεσε: «Πάνω από έναν χρόνο εκκρεμεί το αίτημά μας για την προσωρινή τοποθέτηση πλωτών εντός των μαρίνων να μην αποτελεί τροποποίηση χωροθέτησης». Ακόμα, τόνισε τη σημασία της διασφάλισης ενός δίκαιου και σταθερού φορολογικού πλαισίου για την περίοδο της παραχώρησης και την ύπαρξη ενός κεντρικού συντονισμού υυπηρεσιών.
Υπογράμμισε επίσης την ανάγκη για μείωση της γραφειοκρατίας και των εμποδίων όπως:
■ εγκαταλελειμμένα σκάφη και ναυάγια
■ καθυστερήσεις αδειοδοτήσεων νέων υποδομών – 5 έτη
■ περιορισμοί δραστηριοποίησης ξένων διερχόμενων σκαφών
Διαβάστε ακόμη
Η επόμενη μέρα μετά τον Fitch: Aναβαθμίσεις «με το Α μπροστά» βάζει στόχο τώρα η Αθήνα
ΑΑΔΕ: «Έρευνα διαβίωσης» και για μισθωτούς-συνταξιούχους που «τσιμπά» η εφορία (pics)
Damco Energy: Χρονιά – «ορόσημο» με επιδόσεις ρεκόρ το 2022 (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ