search icon

Ναυτιλία

Τα προπολεμικά επίπεδα πλησιάζουν οι εξαγωγές σιτηρών από την Ουκρανία

Οι αφίξεις πλοίων πλησιάζουν το προπολεμικό επίπεδο - Η Ουκρανία χρησιμοποιεί τον δικό της διάδρομο, ο οποίος περνάει κοντά από τις ακτές της χώρας και διέρχεται από τα χωρικά ύδατα της Ρουμανίας, της Βουλγαρίας και της Τουρκίας

Οι εξαγωγές σιτηρών δείχνουν ότι επανέρχονται στα προπολεμικά επίπεδα. Ο πόλεμος έχει μπλοκάρει τις ουκρανικές εξαγωγές σιτηρών από τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας της Mykolaiv και της Kherson, προκαλώντας αυξημένες εξαγωγές μέσω των τριών λιμανιών της Μαύρης Θάλασσα Θάλασσας – Odesa, Chornomorsk και Yuzhnyi- καθώς και μέσω του ποταμού Danube.

Από τον Ιούλιο του 2023 η έκλεισε τον διάδρομο στήριξης τον οποίο ήλεγχε. Από την Ουκρανία εξάγει σιτηρά χρησιμοποιώντας τον δικό της διάδρομο, ο οποίος περνάει κοντά από τις ακτές της χώρας και διέρχεται από τα χωρικά ύδατα της Ρουμανίας, της Βουλγαρίας και της Τουρκίας.

Σύμφωνα με στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence, η συνολική χωρητικότητα του όλων των ξένων πλοίων μεταφοράς σιτηρών που έφτασαν στην Ουκρανία συμπεριλαμβανομένων εκείνων της Μαύρης Θάλασσας και του Δούναβη, το2024 ήταν 25,1 εκατ. dwt, μια αύξηση 78% από την ίδια περίοδο το 2023, όταν ήταν σε ισχύ ο διάδρομος που υποστηριζόταν από τη Ρωσία.

Η χωρητικότητα των εισερχόμενων πλοίων μεταφοράς σιτηρών μειώθηκε μόνο κατά 4,7% σε σύγκριση με πριν από την εισβολή της Ρωσίας. Υπήρξαν 1.312 αφίξεις πλοίων μεταφοράς σιτηρών το 1ο τρίμηνο του 2024, αυξημένες κατά 31% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι και κατά 33% από το 2021, πριν από την εισβολή, σύμφωνα με την Lloyd’s List Intelligence

Τα πλοία σιτηρών που κατέπλευσαν στην Ουκρανία είχαν μέση ηλικία 21,5 ετών το α’ τρίμηνο του 2021. Το ποσοστό αυτό αυξήθηκε σε 31,7 έτη το α’ τρίμηνο του 2023 και στη συνέχεια μειώθηκε ελαφρά στα 27,5 έτη το τελευταίο τρίμηνο, σύμφωνα με την Lloyd’s List Intelligence.

Η ηλικία των πλοίων αυξήθηκε κατά τη διάρκεια μιας περιόδου κατά την οποία οι φορείς εκμετάλλευσης ανησυχούσαν περισσότερο για τον πολεμικό κίνδυνο των πλοίων και για το πλήρωμα. Η μείωση της ηλικίας υποδηλώνει ότι οι μεταφορές γίνονται λίγο πιο άνετα με το νέο ουκρανικό διάδρομο, αν και όχι στον βαθμό που ήταν πριν από την πόλεμο.

Η Ουκρανία διατήρησε σε μεγάλο βαθμό τις εξαγωγές της σε καλαμπόκι και σιτάρι, και η Ρωσία αύξησε σημαντικά τις δικές της εξαγωγές σιταριού.

«Υπήρξε πανικός όταν η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία, αλλά ποτέ δεν επρόκειτο να επιβληθούν κυρώσεις στα ρωσικά σιτηρά» επισημαίνουν αναλυτές: «Υπήρχε επίσης ο φόβος ότι αν οι Ρώσοι δεν υποστήριζαν τον διάδρομο σιτηρών, θα έκλεινε το εμπόριο. Αλλά αυτό δεν συνέβη. Οι Ουκρανοί ανέπτυξαν το δικό τους διάδρομο πιο κοντά στην ακτογραμμή. Προς έκπληξη όλων, το εμπόριο επέστρεψε εκεί που ήταν πριν τον πόλεμο. Υπάρχουν αρκετοί πλοιοκτήτες πρόθυμοι να πάνε εκεί και αυτό ικανοποιεί την ανάγκη».

Το Υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ αναμένει ότι η Ουκρανία θα εξάγει 24,5 εκατ. τόνους καλαμποκιού την περίοδο 2023-2024, μειωμένη κατά 10% σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο αλλά κατά 3% υψηλότερα σε σχέση με το 2021-2022. Οι προβλέψεις είναι ότι οι ουκρανικές εξαγωγές σιταριού θα ανέλθουν σε 17,5 εκατ. τόνους το 2023-24, αυξημένες κατά 2% σε σχέση με το 2022-23 και αυξημένες κατά 4% σε σχέση με το 2023-24. 2021-2022.

Η μεγαλύτερη κινητήρια δύναμη της ναυτιλίας σιτηρών στη Μαύρη Θάλασσα είναι τα φορτία σιταριού από τη Ρωσία. Οι Αμερικάνοι αναμένουν ότι οι ρωσικές εξαγωγές σιταριού θα ανέλθουν συνολικά 52 εκατ. τόνους την περίοδο 2023-2024, αυξημένες κατά 9% σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο εμπορίας και κατά 33% υψηλότερα σε σχέση με την περίοδο 2021-2022.

Διαβάστε ακόμη: 

Μητσοτάκης στο υπουργικό: Μπόνους 15% στους δημοσίους υπαλλήλους που πετυχαίνουν τους στόχους

ΕΨΑ: Στη SMERC του Νίκου Καραμούζη το ποσοστό της Ηπειρωτικής Βιομηχανίας Εμφιαλώσεων

Νέα Ερευνα: Σχεδόν το 65% των Ελλήνων αποτιμά θετικά τη συμμετοχή της χώρας στην ΕΕ (διαγράμματα)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version