© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Σε πλήρη ανάπτυξη βρίσκονται τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας. Ενα προς ένα τα projects έχουν αρχίσει να υλοποιούνται. Οι επενδύσεις έχουν ξεπεράσει ήδη τα 45 εκατ. ευρώ μετά την πάροδο 15 μηνών από την ενδιάμεση λειτουργία τους. Ο όμιλος εστιάζει στο πρόγραμμα αναβάθμισης των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ, το οποίο κοστολογείται στα 500 εκατ. ευρώ. Η νεότερη είναι 25 ετών και η γηραιότερη 31, όπως έχουν επισημάνει στην εισήγησή τους οι επιτελείς του Ναυτικού, και εφόσον προχωρήσει η αναβάθμιση τώρα θα έχουν σημαντικό επιχειρησιακό βίο, τουλάχιστον ακόμη 15-20 χρόνια.
«Στο αμυντικό κομμάτι το μοναδικό που βλέπουμε είναι η αναβάθμιση των τεσσάρων ΜΕΚΟ και έχουμε δώσει μια πολύ ανταγωνιστική προσφορά στη γερμανική εταιρεία που τις έχει ναυπηγήσει και αναμένουμε όπως και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά να μας καλέσει το Πολεμικό Ναυτικό, που έχει και τον τελευταίο λόγο», επεσήμανε ο κ. Πάνος Ξενοκώστας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου:
«Δεδομένο είναι ότι έχουμε την επάρκεια να το κάνουμε. Θα είμαστε πολύ χαρούμενοι ακόμη και αν δεν πάρουμε εμείς το πρόγραμμα και το πάρουν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
Είναι δεδομένο ότι τόσο εμείς όσο και ο Σκαραμαγκάς έχουμε την επάρκεια για να αναλάβουμε το έργο της αναβάθμισης. Για να το ξεκαθαρίσω. Ελληνες είναι και δεν ανταγωνιζόμαστε τα ελληνικά ναυπηγεία» και έστειλε μήνυμα σε όσους υποστηρίζουν ότι οι σχέσεις των δύο πλευρών δεν είναι καλές: «Η σχέση με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ξεκάθαρα σας λέω ότι είναι άριστη και συμπληρωματική και τίποτα και κανένας δεν μπορεί να τη διαταράξει. Είμαστε ανοιχτοί στο να συνεργαστούμε με τον Σκαραμαγκά για τις ΜΕΚΟ».
Στο μεταξύ, έπειτα από 13 χρόνια, η δεξαμενή Νο 3 (AFRAMAX), η μεγαλύτερη πλωτή δεξαμενή της χώρας, τέθηκε σε πλήρη λειτουργία ξανά. Οι εργασίες αποκατάστασης διήρκησαν επτά μήνες και κόστισαν 20 εκατ. ευρώ.
Χάρη στην επαναλειτουργία της «Σταύρος Νιάρχος» δημιουργούνται πάνω από 500 θέσεις εργασίας, ενώ συνδυαστικά με τη δεξαμενή «Στρατής Ανδρεάδης» θα υπάρχει πια η δυνατότητα εξυπηρέτησης άνω των 110-120 πλοίων σε ετήσια βάση. Μετά την προσθήκη και των νέων δεξαμενών Aframax και Suezmax -που είναι υπό κατασκευή-, τα ναυπηγεία του ομίλου ΟΝΕΧ, Νεώριο και Ελευσίνα, πρόκειται να αγγίξουν τη δυνατότητα εξυπηρέτησης περί των 300 πλοίων ετησίως.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΟΝΕΧ Πάνος Ξενοκώστας χαρακτήρισε την ημέρα επαναλειτουργίας τη συγκεκριμένης δεξαμενής «μεγάλη μέρα για την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία της Ελλάδας».
Η δεξαμενή Νο3 μετονομάστηκε σε «Σταύρος Νιάρχος», ενώ είχε προηγηθεί η μετονομασία της Νο2 σε «Στρατής Ανδρεάδης» και της Νο1 σε «Γιάννης Γουλανδρής». Πρόκειται για μια συμβολική απόφαση του ίδιου του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ομίλου ΟΝΕΧ, τιμώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο τους ιδρυτές των τριών μεγάλων Ναυπηγείων της Ελλάδας -Σκαραμαγκάς, Ελευσίνα, Σύρος- και αναδεικνύοντας την ενότητα των ελληνικών ναυπηγείων σε αυτήν τη νέα εποχή για τον κλάδο.
Στις 27 Μαρτίου του 2024, η «Σταύρος Νιάρχος» «έβγαλε» το πρώτο της πλοίο, το γιγάντιο αλγερινό ferry, μήκους 200 μέτρων και πλάτους 30 μέτρων, μεικτό τονάζ 49.939 τόνων, με 180 άτομα πλήρωμα, μεταφορικής ικανότητας 1.800 επιβατών και 640 αυτοκινήτων. Εντάσσεται στο πλαίσιο της σύμβασης μεταξύ του ομίλου ΟΝΕΧ και της κρατικής εταιρείας της Αλγερίας (Entreprise Nationale de Transport Maritime de Voyageurs – ENTMV).
Η ανακαίνιση των δεξαμενών
Σε λιγότερο από έναν χρόνο, ο όμιλος ανακαίνισε πλήρως δύο πλωτές δεξαμενές «Στρατής Ανδρεάδης» (Panamax) και «Σταύρος Νιάρχος» (Aframax) στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, ρεκόρ στην ιστορία του εγχώριου κλάδου. Μια επένδυση 50 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, ξεκίνησε και νέο πρόγραμμα ανακαίνισης/επισκευών και στη δεξαμενή «Βιολάντω» (Panamax), των Ναυπηγείων του στη Σύρο, αποδεικνύοντας την απόλυτη προσήλωση της ΟΝΕΧ στη μεταμόρφωση των ελληνικών ναυπηγείων σε πρωταγωνιστή των εξελίξεων.
Σε λιγότερο από 5 χρόνια, ο όμιλος ΟΝΕΧ «επανέφερε στη ζωή» τα 2 από τα 3 μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας, που σημαίνει, σύμφωνα με τη διοίκηση του:
■ 3.000 νέες θέσεις εργασίας στην τριετία για πρώτη φορά στην ιστορία επενδύσεων-διασώσεων βιομηχανικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα.
■ Καταβολή πάνω από 55 εκατ. ευρώ σε χρέη της παλαιάς ιδιοκτησίας και για πληρωμές εργαζομένων.
■ Το 2024 ο ρυθμός εξυπηρέτησης πλοίων αναμένεται να ξεπεράσει τα 210.
Τι έρχεται μέσα στο έτος
Συμφωνία για ναυπήγηση στις γιάρδες της Ελευσίνας επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίου μήκους 100 μέτρων θα υπογράψουν έως τα τέλη του προσεχούς Μαΐου ο όμιλος ΟΝΕΧ και η Attica Group. Ο κ. Ξενοκώστας ανέφερε:
«To μνημόνιο συνεργασίας με την Attica Group δουλεύει πάρα πολύ καλά και πιστεύω ότι μέχρι τα τέλη Μαΐου θα έχουμε υπογράψει τη σύμβαση για κατασκευή ενός νέου πλοίου, για πρώτη φορά σε ελληνικά ναυπηγεία έπειτα από 17 χρόνια. Θα είναι μήκους 100 μέτρων και θα έχει δυνατότητα διπλού καυσίμου, μάλλον μεθανόλη. Θα είναι στη φιλοσοφία των Blue Star αλλά σε μοντέρνο και πιο προχωρημένο σχέδιο από ελληνικό γραφείο. Μάλλον θα προορίζεται για ενδοκυκλαδικά δρομολόγια».
Πρόσφατα σχολίασε: «Εστιάζουμε στην αναβάθμιση πλοίων και στις μεγάλες μετασκευές. Κι αυτές τις δουλειές κυνηγάμε τώρα περισσότερο», ενώ αποκάλυψε ότι η ΟΝΕΧ βρίσκεται σε συζητήσεις για ναυπήγηση επιβατηγού/οχηματαγωγού πλοίου και με άλλη εταιρεία μη ευρωπαϊκών συμφερόντων.
Ο κ. Ξενοκώστας προσέθεσε ότι στο ίδιο χρονικό διάστημα, δηλαδή έως τα τέλη Μαΐου, «θα έχουμε υπογράψει για τη ναυπήγηση των πρώτων δύο ρυμουλκών. Είμαστε σε συζητήσεις με τον Παύλο Ξηραδάκη, πρόεδρο της Ενωσης Ρυμουλκών».
Σε σχέση με τον ανταγωνισμό από τα τουρκικά ναυπηγεία, ο κ. Ξενοκώστας επεσήμανε ότι τα ναυπηγεία της ΟΝΕΧ είναι κατά 15% με 20% ακριβότερα, όμως κάνουν ποιοτική δουλειά σε γρήγορους χρόνους:
«Και η ταχύτητα είναι χρήμα», σχολίασε. Επίσης, τόνισε ότι στην αρχικώς συμφωνημένη τιμή δεν γίνονται πρόσθετες χρεώσεις και επιπλέον τα ναυπηγεία παραδίδουν το πλοίο στον χρόνο που έχει συμφωνηθεί αρχικά κι αυτό δίνει την ευκαιρία στον πλοιοκτήτη να το ναυλώσει με σιγουριά, ενώ ακόμη βρίσκεται στο ναυπηγείο.
Είναι πολύ λίγα ναυπηγεία παγκοσμίως που μπορούν να το κάνουν. Αρα στην πράξη και ουσιαστικά το κόστος είναι χαμηλότερο.
Διαβάστε ακόμη
Πότε και σε ποιους η εφορία θα «κλειδώνει» τον ΑΦΜ
Σταμπουλίδης: Πυλώνας της ανάπτυξης της χώρας το ΤΑΙΠΕΔ – Συνεισφορά στο 5% του ΑΕΠ
Συνάντηση Μασκ – Μόντι: Πιο κοντά στη mega επένδυση της Tesla στην Ινδία (tweets)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ