Η MEPC 82 θα συζητήσει μια σειρά περιβαλλοντικών θεμάτων, συμπεριλαμβανομένων των προτεινόμενων μεσοπρόθεσμων μέτρων για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) από τα πλοία, την ενίσχυση της ενεργειακής απόδοσης της ναυτιλίας, την αντιμετώπιση των θαλάσσιων απορριμμάτων, τη διαχείριση του έρματος και τη μείωση του υποβρύχιου θορύβου.

Της συνεδρίασης της MEPC προηγείται η 17η συνεδρίαση της Διασυνοριακής Ομάδας Εργασίας για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία (ISWG-GHG 17), από τις 23 έως τις 27 Σεπτεμβρίου 2024.

Κύρια σημεία

Αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής – μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία

Ενεργειακή απόδοση των πλοίων

Διαχείριση υδάτινου έρματος

Αντιμετώπιση των θαλάσσιων απορριμμάτων

Καθορισμός νέων περιοχών ελέγχου εκπομπών

Προτάσεις για ιδιαίτερα ευαίσθητες θαλάσσιες περιοχές

Πρόληψη της ατμοσφαιρικής ρύπανσης

Μείωση του υποβρύχιου ακτινοβολούμενου θορύβου από την εμπορική ναυτιλία

Πρόληψη και αντιμετώπιση της ρύπανσης

Ανακύκλωση πλοίων

Αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής – μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία

Ο ΙΜΟ συνεχίζει να λαμβάνει συγκεκριμένα μέτρα για να διασφαλίσει ότι η διεθνής ναυτιλία φέρει το μερίδιο ευθύνης που της αναλογεί στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Έχει ήδη αναπτύξει παγκόσμιους κανονισμούς για την ενεργειακή απόδοση των πλοίων (διαβάστε περισσότερα). Τον Ιούλιο του 2023, η MEPC 80 ενέκρινε τη στρατηγική του ΙΜΟ για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία για το 2023, με ενισχυμένες φιλοδοξίες για την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών από τη διεθνή ναυτιλία έως το 2050 ή γύρω από αυτό, δηλαδή κοντά στο 2050.

Στο πλαίσιο της στρατηγικής του ΙΜΟ για τα αέρια του θερμοκηπίου του 2023, τα κράτη μέλη εξετάζουν επί του παρόντος μια σειρά από προτεινόμενα δεσμευτικά «μεσοπρόθεσμα μέτρα» για τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου, με σκοπό την υιοθέτησή τους στα τέλη του 2025, μεταξύ των οποίων:

ένα τεχνικό στοιχείο, δηλαδή ένα παγκόσμιο πρότυπο ναυτιλιακών καυσίμων που θα ρυθμίζει τη σταδιακή μείωση της έντασης των αερίων του θερμοκηπίου ενός ναυτιλιακού καυσίμου- και

ένα οικονομικό στοιχείο, δηλαδή έναν μηχανισμό τιμολόγησης των θαλάσσιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Ενεργειακή απόδοση των πλοίων

Η Επιτροπή  θα συνεχίσει τις εργασίες της για την επανεξέταση των «βραχυπρόθεσμων μέτρων» που ισχύουν σήμερα για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία μέσω της βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης του παγκόσμιου στόλου. Οι εν λόγω κανονισμοί, που εγκρίθηκαν το 2021 και ισχύουν από την 1η Ιανουαρίου 2023, απαιτούν από τα πλοία να μετρούν την ενεργειακή τους απόδοση υπολογίζοντας τον επιτευχθέντα δείκτη ενεργειακής απόδοσης υφιστάμενων πλοίων (EEXI) και να βελτιώνουν συνεχώς τον ετήσιο λειτουργικό δείκτη έντασης άνθρακα (CII), όπως ορίζεται στην αξιολόγηση CII.

Η διαδικασία για την επανεξέταση της αποτελεσματικότητας αυτών των βραχυπρόθεσμων μέτρων, όπως συμφωνήθηκε από την MEPC 80, περιγράφεται κατωτέρω. Η MEPC 82 θα ξεκινήσει την ανάλυση των υποβολών που θα ληφθούν από τα κράτη μέλη και τις ομάδες του κλάδου από τον Ιούλιο του 2023 (MEPC 80).

Στάδιο συλλογής δεδομένων (μεταξύ MEPC 80 και MEPC 82):  Σε αυτό συγκεντρώνονται οι εμπειρίες των κρατών μελών από την εφαρμογή των κανονισμών, καθώς και προτάσεις,

Στάδιο ανάλυσης δεδομένων: Μια ομάδα εργασίας στην MEPC 82 θα αναλύσει αυτά τα δεδομένα, η οποία θα συνεχιστεί από μια ομάδα αλληλογραφίας,

Στάδιο αναθεώρησης της σύμβασης και των κατευθυντήριων γραμμών: Μια διαθεματική ομάδα εργασίας θα εργαστεί για την αναθεώρηση μεταξύ της MEPC 82 και της MEPC 83 (άνοιξη 2025). Μια ομάδα εργασίας στην MEPC 83 θα ολοκληρώσει τη διαδικασία αναθεώρησης, με σκοπό την έγκριση τυχόν αναγκαίων τροποποιήσεων/αναθεωρήσεων των σχετικών πράξεων από την επιτροπή.

3. Διαχείριση υδάτινου έρματος

Η Διεθνής Σύμβαση για τον έλεγχο και τη διαχείριση του έρματος των πλοίων και των ιζημάτων του 2004 (Σύμβαση BWM) αποσκοπεί στην πρόληψη της εξάπλωσης δυνητικά επιβλαβών υδρόβιων οργανισμών και παθογόνων μικροοργανισμών στο νερό έρματος των πλοίων. Η εν εξελίξει συνολική αναθεώρηση της Σύμβασης BWM θα οδηγήσει σε μια δέσμη τροποποιήσεων της Σύμβασης. Από την τελευταία σύνοδο της επιτροπής (MEPC 81), μια ομάδα αλληλογραφίας εργάζεται για την προετοιμασία σχεδίων τροποποιήσεων της σύμβασης BWM και των συναφών πράξεων.

Η MEPC 82 θα επικεντρωθεί σε θέματα που απαιτούν προσωπικές συζητήσεις για να προωθηθεί η επίλυσή τους, προκειμένου να ενημερωθεί και να διευκολυνθεί η περαιτέρω εργασία της ομάδας αλληλογραφίας. Η επιτροπή θα εξετάσει επίσης προτάσεις σχετικά με την έγκριση τροποποιήσεων σε συστήματα διαχείρισης υδάτων έρματος με υφιστάμενη έγκριση τύπου και με οδηγίες για τη συμπλήρωση του βιβλίου καταγραφής υδάτων έρματος.

4. Αντιμετώπιση των θαλάσσιων απορριμμάτων

Η επιτροπή θα ξεκινήσει την επανεξέταση του σχεδίου δράσης για την αντιμετώπιση των θαλάσσιων πλαστικών απορριμμάτων από πλοία (ψήφισμα MEPC.310(73)) για να αξιολογήσει την αποτελεσματικότητά του.

Η Επιτροπή θα εξετάσει επίσης πώς θα προχωρήσει τις εργασίες της σχετικά με την ασφαλή μεταφορά πλαστικών σφαιριδίων με πλοία. Το πρώτο βήμα ήταν η έγκριση των Συστάσεων για τη θαλάσσια μεταφορά πλαστικών σφαιριδίων σε εμπορευματοκιβώτια (MEPC.1/Circ.909) τον Μάρτιο από την MEPC 81. Η MEPC 82 αναμένεται περαιτέρω να εγκρίνει το σχέδιο κατευθυντήριων γραμμών για την ορθή πρακτική σχετικά με τον καθαρισμό των πλαστικών σφαιριδίων από τις εκλύσεις που προέρχονται από πλοία.

Η MEPC 82 θα ξεκινήσει συζητήσεις για την ανάπτυξη τροποποιήσεων των σχετικών υποχρεωτικών μέσων, ως το δεύτερο στάδιο της προσέγγισης δύο σταδίων που συμφωνήθηκε από την υποεπιτροπή για την πρόληψη και αντιμετώπιση της ρύπανσης (PPR).

5. Καθορισμός περιοχών ελέγχου των εκπομπών

Η Επιτροπή θα κληθεί να εγκρίνει τροποποιήσεις του παραρτήματος VI της MARPOL για τον καθορισμό των ακόλουθων νέων περιοχών ελέγχου εκπομπών (ECA) για τα οξείδια του αζώτου (NOx), τα οξείδια του θείου (Sox) και τα αιωρούμενα σωματίδια (PM), ανάλογα με την περίπτωση:

Καναδικά αρκτικά ύδατα και   Νορβηγική Θάλασσα

Οι ECAs είναι περιοχές όπου απαιτούνται ειδικά υποχρεωτικά μέτρα για τη ρύθμιση των εκπομπών από τα πλοία για την πρόληψη, τη μείωση και τον έλεγχο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από NOx, SOx και PM, καθώς και των δυσμενών επιπτώσεών τους στην ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον.

6. Προτεινόμενες ιδιαίτερα ευαίσθητες θαλάσσιες περιοχές

Η επιτροπή θα κληθεί να εξετάσει πρόταση της Ινδονησίας να χαρακτηρίσει τις νήσους Nusa Penida και Gili Matra στο στενό Lombok ως ιδιαίτερα ευαίσθητη θαλάσσια περιοχή (PSSA). Οι περιοχές αυτές εμπίπτουν στο Κοραλλιογενές Τρίγωνο, ένα παγκοσμίως αναγνωρισμένο σημείο εστίασης της θαλάσσιας βιοποικιλότητας. Η προτεινόμενη PSSA αποσκοπεί στην ενίσχυση της προστασίας των μοναδικών και απειλούμενων ειδών της, στη διαφύλαξη των κρίσιμων ενδιαιτημάτων τους και της πλούσιας βιοποικιλότητας, καθώς και στην εξυπηρέτηση της αναμενόμενης αύξησης της ναυτιλιακής κίνησης που διασχίζει το στενό του Λομπόκ.

7. Πρόληψη της ατμοσφαιρικής ρύπανσης

Η Επιτροπή θα εξετάσει, με σκοπό την υιοθέτηση, τα ακόλουθα δύο ψηφίσματα που εκπονήθηκαν από το PPR 11:

Καθοδήγηση σχετικά με τις βέλτιστες πρακτικές για τα συνιστώμενα μέτρα ελέγχου βάσει στόχων για τη μείωση των επιπτώσεων στην Αρκτική των εκπομπών μαύρου άνθρακα από τη διεθνή ναυτιλία

Κατευθυντήριες γραμμές για τη συνιστώμενη μέτρηση, παρακολούθηση και υποβολή εκθέσεων σχετικά με τις εκπομπές μαύρου άνθρακα.

Η επιτροπή θα εξετάσει επίσης, με σκοπό την έγκριση, σχέδια τροποποιήσεων του Τεχνικού Κώδικα NOx 2008 και του παραρτήματος VI της MARPOL σχετικά με τη χρήση πολλαπλών προφίλ λειτουργίας κινητήρα για έναν ναυτικό πετρελαιοκινητήρα, συμπεριλαμβανομένων διευκρινίσεων σχετικά με τους κύκλους δοκιμής του κινητήρα, καθώς και σχέδια τροποποιήσεων του Τεχνικού Κώδικα NOx 2008 σχετικά με την πιστοποίηση κινητήρα που υπόκειται σε ουσιαστική τροποποίηση.

Διαβάστε ακόμη

Καλώδιο: Με διακρατική συμφωνία και νόμο στη βουλή θα περάσει η κατανομή 50%-50% για το γεωπολιτικό ρίσκο

Το υπερόπλο που αποκτά η Ελλάδα – Πώς οι ψηφιακές φρεγάτες Belh@rra θα «κλειδώνουν» Αιγαίο και Αν. Μεσόγειο (pics + vid)

Από την BlackRock στο τιμόνι της Γερμανίας: Το πολιτικό comeback του επίδοξου Καγκελάριου (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ