Η νέα έκθεση της ZEMBA διαπιστώνει ότι οι ναυτιλιακές υπηρεσίες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με ηλεκτρονικά καύσιμα θα μπορούσαν να είναι διαθέσιμες για εμπορική ανάπτυξη το 2027, ενώ εντοπίζει βραχυπρόθεσμη αναντιστοιχία μεταξύ της προσφοράς ορισμένων ηλεκτρονικών καυσίμων και των πλοίων με δυνατότητα χρήσης ηλεκτρονικών καυσίμων.
Τα ηλεκτρονικά καύσιμα (e-fuels) είναι συνθετικά καύσιμα που παράγονται μέσω ηλεκτροχημικών διαδικασιών, χρησιμοποιώντας ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Η διαδικασία παραγωγής τους περιλαμβάνει τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας για να διασπαστούν στοιχεία όπως το νερό (H₂O) σε υδρογόνο (H₂) και οξυγόνο (O₂) και στη συνέχεια να συνδυαστούν με διοξείδιο του άνθρακα (CO₂) ή άλλες πρώτες ύλες για να παραχθούν υγρά καύσιμα, όπως βενζίνη ή ντίζελ.
Τα ηλεκτρονικά καύσιμα θεωρούνται μια βιώσιμη εναλλακτική λύση στα παραδοσιακά καύσιμα, καθώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε υπάρχουσες υποδομές και κινητήρες, μειώνοντας τις εκπομπές CO₂ και συμβάλλοντας στη μετάβαση προς μια πιο βιώσιμη ενεργειακή οικονομία. Η χρήση τους μπορεί να είναι ιδιαίτερα σημαντική σε τομείς που είναι δύσκολα ηλεκτροδοτούμενοι, όπως η αεροπορία και η ναυτιλία.
Mια νέα έκθεση που κυκλοφόρησε από τη Συμμαχία Ναυτιλιακών Αγοραστών Μηδενικών Εκπομπών (Zero Emission Maritime Buyers Alliance – ZEMBA) και τον Κόμβο Απο-ανθρακοποίησης της Ναυτιλίας της Lloyd’s Register διαπίστωσε ότι οι ναυτιλιακές υπηρεσίες με χρήση ηλεκτρονικού καυσίμου προβλέπεται να είναι διαθέσιμες για τον επόμενο διαγωνισμό της ZEMBA.
Πιο συγκεκριμένα, η έκθεση – η οποία συνοψίζει τα ευρήματα ενός αιτήματος παροχής πληροφοριών (RFI) που οι δύο οργανισμοί συνδιοργάνωσαν νωρίτερα το 2024 – διαπίστωσε επαρκή προβλεπόμενη προσφορά τόσο πλοίων με ηλεκτρονική μεθανόλη όσο και πλοίων με δυνατότητα χρήσης ηλεκτρονικής μεθανόλης στο τμήμα των εμπορευματοκιβωτίων για να υποστηρίξει την εστίαση της ZEMBA στην ανάπτυξη ηλεκτρονικών καυσίμων. Ο επόμενος διαγωνισμός της ZEMBA αναμένεται να ξεκινήσει στις αρχές του 2025, με στόχο την αγορά των περιβαλλοντικών χαρακτηριστικών που σχετίζονται με τις υπηρεσίες που λειτουργούν με ηλεκτρονικά καύσιμα, αρχής γενομένης από το 2027.
«Στόχος της ZEMBA είναι να ανοίξει την πόρτα σε νέες και ολοένα και περισσότερο επεκτάσιμες λύσεις μέσω κάθε διαγωνισμού μας», δήλωσε η Ingrid Irigoyen, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της ZEMBA. «Επειδή υπάρχουν περιορισμοί κλίμακας σε αυτά τα καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα που βασίζονται σε βιογενείς πρώτες ύλες, η ταχεία ανάπτυξη των ηλεκτρονικών καυσίμων που προέρχονται από υδρογόνο αυτή τη δεκαετία είναι ζωτικής σημασίας για να διασφαλιστεί ότι ο ναυτιλιακός τομέας θα μπει σε μια ευθυγραμμισμένη με 1,5 πορεία προς την πλήρη απαλλαγή από τον άνθρακα το αργότερο έως το 2050. Είμαστε ευτυχείς που τα αποτελέσματα του RFI υποδηλώνουν ότι ο ναυτιλιακός τομέας θα είναι έτοιμος να παράσχει στα μέλη της ZEMBA, που είναι πρωτοπόροι στην αγορά εμπορευμάτων με βάση το κλίμα, ναυτιλία με ηλεκτρονικά καύσιμα για τον επόμενο διαγωνισμό μας».
Σχεδόν 50 φορείς εκμετάλλευσης πλοίων και προμηθευτές καυσίμων από όλο τον κόσμο ανταποκρίθηκαν στο RFI της ZEMBA, το οποίο είχε ως στόχο να αξιολογήσει την ετοιμότητα της αγοράς για την εμπορική ανάπτυξη των ηλεκτρονικών καυσίμων στη ναυτιλία. Η έκθεση επικεντρώνεται στις επιπτώσεις των αποτελεσμάτων του RFI για τον επόμενο διαγωνισμό της ZEMBA και στον τρόπο με τον οποίο τα ευρήματα αυτά σχετίζονται με τις γενικότερες τάσεις στην εμπορική ανάπτυξη των ηλεκτρονικών καυσίμων στον ναυτιλιακό τομέα. Το RFI δεν ρώτησε σχετικά με το προβλεπόμενο κόστος ή την τιμή των υπηρεσιών που λειτουργούν με ηλεκτρονικά καύσιμα.
«Τα αποτελέσματα του RFI προσφέρουν μια πολύτιμη ματιά στην αναδυόμενη αγορά των ηλεκτρονικών καυσίμων και των πλοίων που μπορούν να χρησιμοποιούν ηλεκτρονικά καύσιμα», δήλωσε ο Δρ Carlo Raucci, Διευθυντής Βιώσιμων Καυσίμων και Στρατηγικής στο Lloyd’s Register Maritime Decarbonisation Hub. «Παρά το σημερινό χάσμα μεταξύ της προσφοράς ηλεκτρονικών καυσίμων και της διαθεσιμότητας των πλοίων, είναι ενθαρρυντικό να βλέπουμε τη δυνατότητα των ηλεκτρονικών καυσίμων να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στον ναυτιλιακό τομέα. Είμαστε ενθουσιασμένοι που συνεργαζόμαστε με τη ZEMBA για τον δεύτερο διαγωνισμό της, ο οποίος θα μπορούσε να συμβάλει καθοριστικά στην προώθηση της ευρείας υιοθέτησης κλιμακούμενων ηλεκτρονικών καυσίμων στη ναυτιλία».
Ο επερχόμενος διαγωνισμός της ZEMBA βασίζεται στα διδάγματα που αντλήθηκαν κατά τον πρώτο διαγωνισμό της, ο οποίος ολοκληρώθηκε με επιτυχία τον Απρίλιο του 2024. Ο παγκόσμιος αερομεταφορέας Hapag-Lloyd ήταν ο νικητής του πρώτου διαγωνισμού και υποστηρίζει τα μέλη να αποφύγουν συλλογικά τουλάχιστον 82.000 μετρικούς τόνους CO2e το 2025 και το 2026.
Η πλειονότητα των ερωτηθέντων στο RFI προέβλεψε ότι η εμπορική ανάπτυξη των ηλεκτρονικών καυσίμων στον ναυτιλιακό τομέα θα είναι εφικτή από το 2027 και το 2028, με περιορισμένη ανάπτυξη ενδεχομένως ήδη από τα τέλη του 2026. Ωστόσο, κατά τα επόμενα έτη, τα αποτελέσματα του RFI εντόπισαν αναντιστοιχία στην προμήθεια ορισμένων ηλεκτρονικών καυσίμων και των αντίστοιχων πλοίων που μπορούν να χρησιμοποιούν ηλεκτρονικά καύσιμα ανά καύσιμο.
Τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που μπορούν να λειτουργούν με ηλεκτρονικό μεθάνιο είναι ήδη διαθέσιμα τώρα, αλλά το RFI δεν διαπίστωσε έργα παραγωγής ηλεκτρονικού μεθανίου μετά την τελική επενδυτική απόφαση (FID). Αντίθετα, τα υπό κατασκευή έργα παραγωγής ηλεκτρονικής αμμωνίας φαίνεται να είναι επαρκή για να καλύψουν την εκτιμώμενη ζήτηση της ZEMBA, αλλά τα πρώτα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με δυνατότητα χρήσης ηλεκτρονικής αμμωνίας είναι απίθανο να βγουν στο νερό μέχρι το 2027.
Το RFI προτείνει ότι η ηλεκτρονική μεθανόλη είναι η πιο πιθανή οδός για τον επόμενο διαγωνισμό της ZEMBA λόγω της ευθυγράμμισης μεταξύ της επαρκούς προβλεπόμενης παραγωγής καυσίμου ηλεκτρονικής μεθανόλης και των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με δυνατότητα ηλεκτρονικής μεθανόλης στο νερό το 2027. Ωστόσο, σε όλους τους τύπους καυσίμων, η έκθεση υπογραμμίζει ότι ένας σημαντικός αριθμός έργων e-fuel παραμένουν σε στάδιο προ-FID, δημιουργώντας αμφιβολίες για το αν τα έργα αυτά θα ξεκινήσουν την παραγωγή στα προβλεπόμενα χρονοδιαγράμματα και, συναφώς, αν τα πλοία διπλού καυσίμου με δυνατότητα e-fuel θα λειτουργούν πράγματι με e-fuels.
Μια διαπίστωση από τον εναρκτήριο διαγωνισμό της ZEMBA ήταν ότι οι ανακοινώσεις για έργα ανάπτυξης ηλεκτρονικών καυσίμων συχνά δεν συσχετίζονται με την εμπορική ετοιμότητα εντός των προβλεπόμενων χρονοδιαγραμμάτων. Η ZEMBA δεν έλαβε καμία προσφορά για τον πρώτο της διαγωνισμό. Οι δεσμεύσεις από τα μέλη της ZEMBA για ναυτιλιακές υπηρεσίες με ηλεκτρονικά καύσιμα μέσω του επόμενου διαγωνισμού θα έχουν ως στόχο να ενθαρρύνουν τους φορείς εκμετάλλευσης πλοίων και άλλους φορείς της ναυτιλιακής αλυσίδας αξίας να συνάψουν δικές τους μακροπρόθεσμες συμβάσεις παραλαβής ηλεκτρονικών καυσίμων.
Η έκθεση της ZEMBA και του κόμβου αποανθρακοποίησης της ναυτιλίας του Lloyd’s Register Maritime Decarbonization Hub σχετικά με τα αποτελέσματα του RFI μπορεί να βρεθεί εδώ. Η ZEMBA σκοπεύει να ανακοινώσει λεπτομέρειες σχετικά με τον επόμενο διαγωνισμό της με επίκεντρο τα ηλεκτρονικά καύσιμα πριν από το τέλος του 2024, με στόχο να ζητήσει προσφορές στις αρχές του 2025. Ενόψει αυτού του διαγωνισμού, η ZEMBA προσλαμβάνει επιπλέον εταιρείες που ηγούνται του κλίματος και οι οποίες επιδιώκουν να μειώσουν αξιόπιστα τις εκπομπές τους στο πεδίο εφαρμογής 3, να διαχειριστούν το μακροπρόθεσμο κόστος της ενεργειακής μετάβασης και να ξεκινήσουν μια αγορά μηδενικών εκπομπών στον τομέα της ναυτιλίας.
Διαβάστε ακόμη
Κώστας Νεμπής: Πώς θα βαδίσουμε προς τον ΟΤΕ του 2030
Μέση Ανατολή: Μαζικοί αεροπορικοί βομβαρδισμοί του Ισραήλ στη Βηρυτό – Στόχος ο διάδοχος του Νασράλα
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα