search icon

Ναυτιλία

Στον δεξαμενισμό του «OLYMPIA.GR» στο Νεώριο

Ο ελληνικός εφοπλισμός στηρίζει τα ναυπηγεία της Σύρου τα οποία εξυπηρετούν πάνω από 100 πλοία τον χρόνο, με τη λίστα αναμονής να μεγαλώνει συνεχώς

Το «OLYΜPIA.GR» της M/MARITIME στη δεξαμενή «ΒΙΟΛΑΝΤΩ Ν. ΓΟΥΛΑΝΔΡΗ» στο Νεώριο της Σύρου

Η προσπάθεια που γίνεται για την αναγέννηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα. Η πρώτη παγκοσμίως σε πλοιοκτησία ναυτιλία, η ελληνική, δεν νοείται να μην έχει ανταγωνιστικά, στο μέτρο του δυνατού, ναυπηγεία. Στο Νεώριο της Σύρου έγινε η αρχή και ακολουθούν η Ελευσίνα και ο Σκαραμαγκάς.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρεσβευτής των ΗΠΑ στην Ελλάδα Τζορτζ Τσούνης κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Ερμούπολη, «στο Νεώριο δόθηκε η μεγάλη μάχη για τα ελληνικά ναυπηγεία. Αν δεν πετύχαινε το εγχείρημα, δεν θα έπαιρναν σειρά η Ελευσίνα και ο Σκαραμαγκάς».

Το Νεώριο εξυπηρετεί πλέον 100 πλοία τον χρόνο, με τη λίστα αναμονής να είναι μεγάλη. Χαίρει της στήριξης του ελληνικού εφοπλισμού, ο οποίος στέλνει προς πάσα κατεύθυνση το μήνυμα πως «όταν θέλουμε, μπορούμε».
Πήρα την απόφαση να επισκεφθώ τις εγκαταστάσεις του ναυπηγείου κάνοντας ένα βήμα παραπάνω από τις προηγούμενες φορές. Ανέβηκα σε ένα φορτηγό πλοίο που έκανε τον πρώτο του δεξαμενισμό, κάτι σαν το πρώτο μεγάλο σέρβις του αυτοκινήτου σε ευρύτερη και πιο απλουστευμένη έννοια.

Επρόκειτο για το «OLYΜPIA.GR» της M/MARITIME, μιας εκ των πιο σύγχρονων, διεθνώς, ναυτιλιακών εταιρειών. Ιδρύθηκε το 2016 από τον Γιάννη Μυτιληναίο, ο οποίος εφαρμόζει την τεχνογνωσία της λειτουργίας μιας επιτυχημένης στεριανής επιχείρησης στη θάλασσα. Ο κ. Μυτιληναίος δεν είναι εφοπλιστής με την παραδοσιακή έννοια. Είναι ένας στεριανός επιχειρηματίας που αποφάσισε να στραφεί στη ναυτιλία με στόχο τη δημιουργία μιας πρότυπης ναυτιλιακής εταιρείας με δυναμική.

Από αριστερά, Γρηγόρης Φραγκαθανάσης, Γιώργος Κουτουλάκης, Βασίλης Τούσσας, Ελίζα Γερούκη, Ντένης Σελιάκιν, Αλεξάνδρα Λουλέ, Παναγιώτης Σαλλής, Βασίλης Μόδας

Μια ξεχωριστή εμπειρία

Σκοπός μου ήταν να δω από κοντά πώς γίνεται ο δεξαμενισμός ενός πλοίου σε ελληνικό ναυπηγείο. Αποδείχτηκε μια ξεχωριστή βιωματική εμπειρία. Συναντηθήκαμε στην είσοδο του ναυπηγείου με την κυρία Ελίζα Γερούκη, υπεύθυνη Εταιρικής Επικοινωνίας της Μ/ΜΑRITIΜΕ, ρόλος σπάνιος και δύσκολος στη ναυτιλία, η οποία είναι πάντα παρούσα στους δεξαμενισμούς των πλοίων της εταιρείας όταν γίνονται στην Ελλάδα. Πρώτη της κίνηση ήταν να μου δώσει το κράνος με το διακριτικό σήμα της εταιρείας, αφού «μπαίνουμε ουσιαστικά σε εργοτάξιο, στο οποίο είναι απαραίτητο για λόγους ασφαλείας» όπως μου είπε. Κατευθυνθήκαμε στην ανακαινισμένη Panamax-size δεξαμενή «ΒΙΟΛΑΝΤΩ Ν. ΓΟΥΛΑΝΔΡΗ».

«Φοβάσαι τα ύψη; Γιατί έχουμε να ανέβουμε πολλά σκαλιά», με ρώτησε. Σήκωσα το κεφάλι και ένα καλοσχηματισμένο θηρίο από λαμαρίνες «έπαιζε με το μάτι» και σε έκανε να νομίζεις ότι βρίσκεται στον αέρα και όχι στη θάλασσα. Το ύψος από τον ντόκο μέχρι τη γέφυρα έφτανε τα 30 μέτρα!

Ανεβήκαμε εκατοντάδες σκαλιά που σχημάτιζαν ορθογώνια ζικ ζακ. Στο κατάστρωμα αντικρίσαμε τον επικεφαλής του Μarine Department, αρχιπλοίαρχο Βασίλη Τούσσα. Πριν επισκεφθούμε τα βασικά μέρη του πλοίου, σταματήσαμε στο officers lounge, το σαλόνι αξιωματικών. Μπαίνοντας φάνηκε με την πρώτη ματιά η προσοχή στη λεπτομέρεια, ακόμα και στις κουρτίνες: «Αυτό που έχω διαπιστώσει με την εμπειρία 40 και πλέον ετών στη θάλασσα, είναι ότι η M/MARITIME βασίζεται ουσιαστικά στις αξίες που επικοινωνούνται με κάθε τρόπο καθημερινά προς όλες τις κατευθύνσεις. Ο πρώτος είναι η ακρίβεια στις κινήσεις. Ο δεύτερος, η ποιότητα στην εργασία, ο τρίτος, ότι είναι μπροστά από τις τεχνολογικές εξελίξεις και ο τέταρτος, ότι στοχεύει πάντα ψηλά, εστιάζοντας ακόμη και στις λεπτομέρειες. Στο θέμα της ναυσιπλοΐας και της ασφάλειας, ό,τι πιο σύγχρονο υπάρχει είναι εγκατεστημένο στα πλοία της Μ/ΜΑRITIME».

Πήγα τη συζήτηση σε πιο πρακτικά θέματα. Στον ρόλο της ομάδας που έρχεται από τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας και βοηθάει στις εργασίες του υπό δεξαμενισμού πλοίου. Στο «ΟLYΜPIA.GR» συνάντησα συνολικά επτά άτομα.

«Ο δικός μου ρόλος στο Marine Department είναι πρωτίστως η επίβλεψη της συντήρησης του καταστρώματος, των αμπαριών και της γέφυρας, έτσι ώστε να παρουσιάζεται το πλοίο στην καλύτερη κατάσταση. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στη συντήρηση του εξωτερικού τμήματός του με τη χρήση χρωμάτων νέας τεχνολογίας μειωμένης τριβής που συμβάλλουν στην εξοικονόμηση καυσίμων και τη μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα», είπε ο καπετάν Βασίλης, σημειώνοντας ότι «με τα μηχανολογικά θέματα του βαποριού ασχολούνται οι μηχανικοί μας».

Στη συζήτηση μπήκε ο αρχιμηχανικός στο Technical Department Βασίλης Μόδας. Βλέποντας το πόσο νέος είναι τον ρώτησα πώς τα κατάφερε να εξελιχθεί σε αρχιμηχανικό, μια που στη ναυτιλία βρέθηκε από σύμπτωση, αφού σπούδασε στο Πολυτεχνείο: «Είμαι 33 ετών. Αρχισα το 2014 και εξελίχθηκα σε αρχιμηχανικό. Είμαι μηχανολόγος-μηχανικός του Πολυτεχνείου. Αρχικά εργάστηκα ως μηχανολόγος στο Χιούστον, σε εταιρεία που έκανε επισκευές σε κρουαζιερόπλοια. Ανέβηκα σε κρουαζιερόπλοια μεγάλων εταιρειών, όπως της Royal Caribbean, της Carnival, της Disney, όπου κάναμε δουλειές σε δεξαμενισμούς στις Μπαχάμες. Εκεί γνώρισα το επάγγελμα του αρχιμηχανικού, το οποίο αποφάσισα να ακολουθήσω».

Του ζήτησα να μου πει σε ποια ναυπηγεία έχει πάει και να κάνει μια σύγκριση με όσα βιώνει στο Νεώριο: «Εχω πάει σε ναυπηγεία στις Μπαχάμες, στην Ευρώπη και στην Κίνα. Είναι η πρώτη μου φορά στο Νεώριο και πραγματικά είναι πολύ διαφορετικά να δουλεύεις στη χώρα σου, να συνεννοείσαι στη γλώσσα σου και μάλιστα με ανθρώπους που είναι της ίδιας νοοτροπίας. Γιατί τα πάντα στη δουλειά μας έχουν να κάνουν με την επικοινωνία. Οσο καλύτερα συνεννοείσαι τόσο καλύτερη δουλειά κάνεις. Οι Ελληνες έχουν θετικά, έχουν και αρνητικά, όπως όλοι οι λαοί άλλωστε, αλλά αν αναπτύξεις σωστές σχέσεις, όπως είναι ο στόχος της Μ/ΜΑRITIΜΕ, υπάρχει σεβασμός και τότε καταφέρνεις πράγματα που δεν τα έχεις φανταστεί. Μπορεί οι εγκαταστάσεις να μην είναι συγκρίσιμες με μεγάλα ναυπηγεία της Κίνας, αλλά το κλίμα είναι οικογενειακό και η τεχνογνωσία καθώς και η ποιότητα υπηρεσιών και εργασιών βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα. Η Μ/ΜΑRITIΜΕ έχει αναπτύξει πολύ καλές σχέσεις με τους ανθρώπους του ναυπηγείου και εκείνοι αντίστοιχα με εμάς. Ετσι κερδίζεις, και δίχως να φωνάζεις και να μαλώνεις όλη μέρα ξέρεις ότι προχωράει η δουλειά σωστά, αφού τα πιθανά λάθη συζητούνται και διορθώνονται άμεσα».

Απέναντί μας είχε καθίσει όσο μιλούσαμε ο καπετάν Παναγιώτης Σαλλής, Marine Superintendent, αρχικαπετάνιος στην εταιρεία. Η ιστορία του αποδεικνύει ότι ποτέ δεν ξέρεις πώς θα στα φέρει η ζωή. «Φοίτησα στην Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού της Κύμης και είμαι 33 ετών. Προέρχομαι από αγροτική οικογένεια. Πέρασα στην Ακαδημία μέσω Πανελληνίων επειδή δεν έπιασα τα μόρια για τη σχολή που ήθελα. Είπα να το δοκιμάσω. Είναι σαν να με έσπρωξε η ζωή στη ναυτιλία. Μέχρι τότε το πιο μακρινό ταξίδι που είχα κάνει ήταν μέχρι την Τήνο. Δεν είχα ιδέα. Αρχισα την καριέρα μου στα φορτηγά πλοία της εταιρείας συμφερόντων Ωνάση. Οταν δούλευα στον πάγκο στη λαϊκή πουλώντας τα προϊόντα που καλλιεργεί ο πατέρας μου, είχα γνωρίσει έναν αρχικαπετάνιο της εταιρείας, ο οποίος μου έδωσε την ευκαιρία να εργαστώ στα πλοία της».

«Είναι σαν να με έσπρωξε η ζωή στη ναυτιλία», επαναλαμβανόταν στο μυαλό μου η φράση του καπετάν Παναγιώτη. Τον ρώτησα για τον ρόλο του στους δεξαμενισμούς και τη γνώμη του για τα ναυπηγεία του Νεωρίου.

«Στον δεξαμενισμό το αντικείμενο εργασίας μας αφορά τη συντήρηση του πλοίου από μπογιές, βαψίματα, ναυσιπλοΐα, σύρματα, σχοινιά κ.λπ. Ξέρω τι θέλει ένα πλοίο και κάνω τις παραγγελίες των υλικών», είπε. «Το ναυπηγείο του Νεωρίου μου αρέσει πάρα πολύ. Είναι ο τέταρτος δεξαμενισμός που κάνω με την Μ/MΑRITIΜΕ από τα έξι πλοία που έχουν ήδη έρθει εδώ. Βρήκα και γνωστούς στο ναυπηγείο, αφού πολλοί Ευβοιώτες δουλεύουν στο Νεώριο και προέρχονται από το ναυπηγείο της Χαλκίδας», είπε.

Ο δημοσιογράφος του «b.s.» Μηνάς Τσαμόπουλος, στη γέφυρα του «OLYMPIA.GR» μετά την ολοκλήρωση του ρεπορτάζ, σε ύψος 30 μέτρων από τον ντόκο

Εμπιστοσύνη στους νέους

Το νεαρό της ηλικίας τόσο του Βασίλη όσο και του Παναγιώτη οδήγησε στην ερώτηση προς την κυρία Γερούκη για την πολιτική της εταιρείας στο θέμα αυτό.

«Ο Γιάννης Μυτιληναίος έχει εμπιστοσύνη στους νέους ανθρώπους, ακόμα και όταν οι ίδιοι δεν το καταλαβαίνουν. Δεν είναι εύκολο, γιατί είναι πάντα ένα βήμα μπροστά απ’ όλους. Είναι σημαντικό ότι στα πρώτα τρία χρόνια της δραστηριότητας της εταιρείας ο μέσος όρος ηλικίας ήταν τα 38 έτη και το είχε πει ο ίδιος όταν βραβεύτηκε η εταιρεία μας το 2019 ως Dry Cargo Company της χρονιάς στα Lloyd’s List Awards. Ηθελε να το πει και να το αναδείξει. Υλοποιεί το όραμά του συνδυάζοντας τη νέα γενιά με έμπειρα στελέχη. Θέλει συνδυασμό», ήταν η απάντησή της. Μάλιστα ο καπετάν Βασίλης Τούσσας επισήμανε ότι «η εταιρεία ρίχνει βάρος στους νέους σε ηλικία συνεργάτες και έτσι πρέπει. Εμείς οι παλιοί έχουμε τις δικές μας ιδέες. Χρειαζόμαστε το νέο αίμα, το θέλουμε. Το έχει ανάγκη η ναυτιλία. Οι νέοι παίρνουν την εμπειρία του παλιού και ο παλιός τη φρέσκια αντίληψη των πραγμάτων του νέου».

Οπως μας εξήγησε ο τεχνικός διευθυντής της M/MARITIME Πέτρος Τριπολίτης, η εταιρεία έχει έναν νεαρό και τεχνολογικά εξελιγμένο στόλο. Τα πλοία της έχουν χτιστεί στην Ιαπωνία με προηγμένες προδιαγραφές που στοχεύουν στην ποιότητα, στην ενεργειακή και λειτουργική τους υπεροχή, καθώς και στην άνεση του πληρώματος. Εχουν όλα εγκατεστημένες ηλεκτρονικές κύριες μηχανές, καθώς και υδροδυναμική σχεδίαση και συστήματα τα οποία βελτιώνουν σημαντικά την ενεργειακή τους απόδοση. Πέραν των συστημάτων παρακολούθησης, μεταφοράς και επεξεργασίας δεδομένων στο γραφείο σε πραγματικό χρόνο, αναπτυγμένος και τεχνολογικά πρωτοποριακός εξοπλισμός είναι εγκατεστημένος και στη γέφυρα. Πιο συγκεκριμένα, το «ΟLYΜPIA.GR» πάνω στο οποίο βρισκόμαστε, είναι ένα από τα πρώτα πλοία παγκοσμίως στα οποία τοποθετήθηκε και δοκιμάστηκε το σύστημα ShaPoLi (Shaft Power Limitation). Από τον Ιούνιο του 2022, οπότε και εγκαταστάθηκε μέσω ενός πάνελ το οποίο είναι τοποθετημένο στη γέφυρα, το σύστημα δίνει τη δυνατότητα στον καπετάνιο να γνωρίζει την ισχύ της κύριας μηχανής και το ανώτατο όριο ώστε να συμμορφώνεται με τους τελευταίους κανονισμούς σχετικά με τις εκπομπές καυσαερίων.

Στην παρέα προστίθεται η υπεύθυνη του τμήματος Πληρωμάτων Αλεξάνδρα Λουλέ, η οποία μας εξηγεί τον ρόλο της επάνω σε ένα πλοίο που κάνει δεξαμενισμό: «Η διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού δεν είναι εύκολη, ειδικά όταν έχεις να κάνεις με ανθρώπους που έχουν διαφορετικές κουλτούρες. Είναι σημαντικό να λαμβάνεις υπ’ όψιν ποιος ταιριάζει με ποιον, ποιος και τι είδους ανάγκες έχει, και να τους βοηθήσεις σε ό,τι χρειαστούν. Στην επισκευή έρχομαι για να δω τους ανθρώπους μας από κοντά, να συζητήσουμε αν έχουν θέματα με την εταιρεία και τους τρόπους βελτίωσης της ευημερίας του πληρώματος σε όρους ναυτιλίας ‘‘crew welfare”. Εχει άλλη δυναμική να βλέπεις τους ναυτικούς πρόσωπο με πρόσωπο και να σε νιώθουν ότι τους νοιάζεσαι».

Στη συνέχεια επισκεφθήκαμε τη γέφυρα συνοδεία του καπετάνιου του «OLYMPIA.GR», Ντένις Σελιάκιν, από την Ουκρανία. Το σπίτι του στη Μαριούπολη βομβαρδίστηκε και η οικογένειά του ζει προσωρινά στη Γερμανία, με την Μ/ΜΑRITIME να έχει στηρίξει τη μετεγκατάστασή της.

Στη γέφυρα συναντήσαμε τον IT Manager της Μ/ΜΑRITIME Γρηγόρη Φραγκαθανάση: «Είμαστε υπεύθυνοι για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση της ΙΤ υποδομής, καθώς και για την κυβερνοασφάλεια σε πλοία και γραφείο. Στον δεξαμενισμό κάνουμε τις απαραίτητες αναβαθμίσεις στα συστήματα του πλοίου ούτως ώστε να βελτιώσουμε την υποδομή σε επίπεδο ταχύτητας και ασφάλειας, με γνώμονα πάντα τα διεθνή πρότυπα», είπε.

Ενώ μιλούσαμε, ο καπετάνιος του «OLYΜPIA.GR» έκανε άσκηση ετοιμότητας σημαίνοντας ξαφνικά συναγερμό και κρατώντας στο χέρι το χρονόμετρο. Μέχρι να βγούμε στη βαρδιόλα, εξωτερικά, στα πλαϊνά της γέφυρας, όλο το πλήρωμα είχε συγκεντρωθεί εγκαίρως στον προβλεπόμενο χώρο, στο «muster station».

Κατεβήκαμε από τη γέφυρα στην «κουβέρτα», όπως αποκαλούν οι ναυτικοί το κατάστρωμα, και στη συνέχεια πήγαμε στο μηχανοστάσιο. Συνεργεία του ναυπηγείου δούλευαν πυρετωδώς σε αρμονική συνεργασία με το πλήρωμα και τα στελέχη της εταιρείας.

Σε λίγες ώρες η δεξαμενή «ΒΙΟΛΑΝΤΩ Ν. ΓΟΥΛΑΝΔΡΗ» θα γέμιζε νερό και το «ΟLYΜPIA.GR», ελεγμένο από τους ανθρώπους του γραφείου και τον νηογνώμονά του, ανανεωμένο και «φρεσκαρισμένο», θα έπεφτε στα νερά της Σύρου για να κάνει τα δοκιμαστικά του και να χαράξει ρότα για το επόμενο ταξίδι του.

 

Διαβάστε ακόμη:

Τουρισμός: Μπαράζ 5άστερων επενδύσεων σε όλη την Ελλάδα (pics)

Αξέχαστες ιστορίες από το χιονισμένο Gstaad Palace – Το εμβληματικό ξενοδοχείο που αγαπήθηκε από σταρ, πρίγκιπες και σφύζει από Ελληνες τα Χριστούγεννα

Στον δεξαμενισμό του «OLYMPIA.GR» στο Νεώριο

Exit mobile version