«Η παγκόσμια ναυτιλία βρίσκεται σε μια περίοδο γεμάτη προκλήσεις και αβεβαιότητα, καθώς οι διάφοροι τομείς της αντιμετωπίζουν διαφορετικές δυναμικές και προοπτικές.» Τα λόγια ανήκουν στον Χαράλαμπο Φαφαλιό, πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου ο οποίος αναλύει την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία:

«Η ναυτιλία βρίσκεται μπροστά σε μια δύσκολη πορεία, με αποφάσεις που θα την επηρεάσουν τα επόμενα 20-30 χρόνια. Η ανάγκη για καινοτόμες λύσεις και τεχνολογίες είναι επιτακτική για να επιτευχθούν οι φιλόδοξοι στόχοι βιωσιμότητας, χωρίς ωστόσο να παραβλέπεται η πραγματικότητα των υφιστάμενων προκλήσεων».

Όπως τόνισε «παρά την ισχυρή απόδοση της αγοράς container ships και την ελκυστική κερδοφορία στον τομέα των car carriers και RoRo, άλλοι τομείς, όπως η αγορά tanker και dry bulk-φορτηγών, έχουν παρουσιάσει σημαντική πτώση ή απογοητευτικά αποτελέσματα.

Οι εξελίξεις στον τομέα των gas carriers και LNG δείχνουν την αυξημένη δυσκολία προσαρμογής σε νέες τεχνολογίες και καύσιμα, με τις ναυτιλιακές εταιρείες να αντιμετωπίζουν αβεβαιότητες για το μέλλον των καυσίμων χαμηλών εκπομπών».

Για τις ναυπηγήσεις είπε:

«Παράλληλα, η αύξηση των παραγγελιών για πλοία διπλού καυσίμου και η ανάπτυξη του παγκόσμιου ναυτιλιακού στόλου επισημαίνουν τις μεγάλες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η βιομηχανία, καθώς οι αποφάσεις που θα ληφθούν σήμερα θα διαμορφώσουν την πορεία της για τις επόμενες δεκαετίες».

Αναλυτικά ανά τα ύπο πλοίου ανέφερε:

Αγορά Containership: Ανθεκτικότητα και Ανάπτυξη

Η αγορά των containerships, ή πλοίων μεταφοράς κοντέινερ, παρουσίασε ιδιαίτερα ισχυρή απόδοση το τελευταίο δωδεκάμηνο, με το μεγάλο βιβλίο παραγγελιών να ενισχύει τις θετικές προσδοκίες. Η αυξημένη ζήτηση για container ships φαίνεται να συνεχίζει, με το μέλλον να παραμένει ευοίωνο στον τομέα αυτόν, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες προχωρούν σε νέες παραγγελίες.

Αγορά Car Carriers και RoRo: Ελκυστικές Επιστροφές

Η αγορά των car carriers και των RoRo (Roll-on/Roll-off) πλοίων, τα οποία μεταφέρουν οχήματα, σημείωσε επίσης ιδιαίτερα ελκυστικές επιστροφές, αντανακλώντας την αυξημένη ζήτηση και την ευημερία του τομέα.

Αγορά Tankers: Υψηλή Απόδοση με Απροσδόκητη Πτώση

Η αγορά των δεξαμενόπλοιων (tankers) εμφανίστηκε ιδιαίτερα θετική καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, ωστόσο, στα τέλη του έτους παρατηρήθηκε σημαντική πτώση. Η αβεβαιότητα για τις μελλοντικές προοπτικές αυτής της αγοράς ενδέχεται να συνεχιστεί.

Αγορά Dry Bulk: Απογοητευτικά Αποτελέσματα

Η αγορά του dry bulk, η οποία αφορά τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, παρουσίασε μια αδύναμη δεύτερη μισή του έτους, με μοναδική εξαίρεση τα πλοία τύπου capesize. Η αγορά αυτή έκλεισε το έτος σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, εντείνοντας τις ανησυχίες για την αναμενόμενη ανάκαμψη της.

Gas Carriers και LNG: Δυσκολίες και Αντιφάσεις

Ο τομέας των πλοίων μεταφοράς αερίου (gas carriers), ειδικά των LNG carriers (πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου), πέρασε μια δύσκολη χρονιά, με κάποιες εταιρείες να προχωρούν σε απόσυρση πλοίων με τουρμπίνες. Αν και ο τομέας LPG (πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου πετρελαίου) δεν βρίσκεται σε επίπεδα ρεκόρ, συνεχίζει να προσφέρει ελκυστικές αποδόσεις.

Παγκόσμια Ανάπτυξη Ναυτιλιακού Στόλου: Μεγάλες Παραγγελίες και Αβεβαιότητα για το Μέλλον

Παρά την αβεβαιότητα που επικρατεί στον κλάδο, ο παγκόσμιος ναυτιλιακός στόλος συνεχίζει να αναπτύσσεται σημαντικά, με μεγάλο αριθμό παραγγελιών για container ships, car carriers, tankers, bulk carriers και gas carriers. Οι ναυπηγικές βιομηχανίες στην Κίνα, την Κορέα και την Ιαπωνία απολαμβάνουν πλήρη βιβλία παραγγελιών μέχρι το 2028 και μετά.

Μία σημαντική τάση είναι η παραγγελία πλοίων διπλού καυσίμου, παρά την αβεβαιότητα γύρω από το ποιο θα είναι το μέλλον του καυσίμου χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Ειδικότερα, το θέμα της ασφάλειας παραμένει άλυτο, καθώς οι πλοιοκτήτες παραγγέλνουν πλοία που θα χρησιμοποιούν αμμωνία, χωρίς να έχουν πλήρως κατανοήσει τους μεγάλους κινδύνους για τα πληρώματα και τα τρίτα μέρη.

Εναλλακτικά Καύσιμα και Περιβαλλοντικές Κανονιστικές Απαιτήσεις: Προκλήσεις για την Ναυτιλία

Η επιλογή εναλλακτικών καυσίμων και των συστημάτων διπλού καυσίμου (dual fuel) δεν αποτελεί από μόνη της λύση για έναν κόσμο χωρίς άνθρακα, καθώς οι εναλλακτικοί αυτοί καύσιμοι ενδέχεται να αντιμετωπίζουν προβλήματα ασφαλείας, περιορισμένη διαθεσιμότητα και, κυρίως, δεν είναι τόσο “καθαροί” όσο φαίνονται. Οι ανάγκες του παγκόσμιου στόλου, ιδιαίτερα για bulk/tramp vessels (πλοία γενικού φορτίου), είναι ακόμα σε μεγάλο βαθμό ανεξήγητες.

Επιπλέον, η εφαρμογή περιβαλλοντικών κανονιστικών μέτρων όπως το EU ETS, το Fuel EU Maritime και άλλες φόροι και τέλη, δεν είναι αρκετά για να οδηγήσουν σε έναν κόσμο χωρίς άνθρακα. Αντίθετα, οι επιπλέον φόροι ενδέχεται να πλήξουν περισσότερο τους καταναλωτές των εμπορευμάτων παρά να προάγουν τη βιώσιμη ναυτιλία, χωρίς να ενθαρρύνουν τους ναυπηγούς και τους κατασκευαστές κινητήρων να συμβάλλουν στην επίτευξη ενός καθαρού μέλλοντος.

Διαβάστε ακόμη  

Τράπεζες: Δυναμική επάνοδος του factoring, έρχονται εξαγορές και συγχωνεύσεις

Masdar: Χρηματοδοτεί το πρώτο πράσινο ferry boat στην γραμμή Πόρου – Γαλατά

Επένδυση €60 εκατ. για συγκρότημα 210 διαμερισμάτων στην Πειραιώς 44 – Τιμές από 5.500 ευρώ/τ.μ. (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα