© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Η αγορά των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε. – ΕΝΑΕ) από τον πλοιοκτήτη διεθνούς κύρους Γιώργο Προκοπίου συνιστά ένα κομβικής σημασίας βήμα της ελληνικής κυβέρνησης προς την πλήρη επανεκκίνηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας. Μετά το Νεώριο, στη μεγάλη εικόνα μπήκαν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και ακολουθούν της Ελευσίνας, για να δημιουργηθεί ένα επιχειρηματικό τρίγωνο μεγάλης οικονομικής αλλά και γεωστρατηγικής σημασίας για την Ελλάδα και την Ανατολική Μεσόγειο.
Η υπόθεση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά ήταν ίσως η πιο δύσκολη για να λυθεί, αφού από οικονομικό θαύμα, όπως είχε χαρακτηριστεί τις δεκαετίες του ’50 και του ’60, εξελίχθηκε στη χαρακτηριστικότερη περίπτωση ενός αποτυχημένου μοντέλου που ακολουθήθηκε διαχρονικά τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες οδηγώντας σταδιακά, αλλά και με μαθηματική ακρίβεια, εμβληματικά περιουσιακά στοιχεία και ακίνητα του Ελληνικού Δημοσίου στη φθορά και την απαξίωση. Τώρα γίνεται μια νέα αρχή, με τον ελληνικό εφοπλισμό να έχει δείξει και να επιβεβαιώνει πλέον τη στήριξη της προσπάθειας η πρώτη στον κόσμο ναυτιλιακή δύναμη να αποκτήσει δυνατή ναυπηγική βιομηχανία.
Καταλυτικός στην όλη διαδικασία ήταν και ο ρόλος του διευθύνοντος συμβούλου της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ), Στέφανου Δ. Βλαστού, ο οποίος μιλώντας στο «business stories» καταθέτει την εμπειρία του και περιγράφει την επόμενη μέρα της δημόσιας διαχείρισης.
– Η ικανοποίησή σας για την τελεσφόρηση των προσπαθειών επανεκκίνησης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά είναι έκδηλη…
Ναι, γιατί η περίοδος της απαξίωσης λαμβάνει τέλος μετά την επιτυχή έκβαση των διαγωνισμών πώλησης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ανοίγοντας μια νέα σελίδα, αυτή της αξιοποίησης από έναν κορυφαίο Ελληνα επενδυτή που έχει ως όραμα να υλοποιήσει μια εμβληματική επένδυση που θα αναβιώσει τη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία, θα δημιουργήσει σταθερές και βιώσιμες θέσεις απασχόλησης και θα λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά για την ελληνική οικονομία και τη χώρα.
– Είχατε την αποστολή να φέρετε σε πέρας μια δύσκολη υπόθεση. Ηταν πρόκληση για εσάς και για όλη την ελληνική κυβέρνηση;
Η πρόκληση αυτή για την οποία και δεσμεύτηκε ο πρωθυπουργός ήταν τεράστια. Ηταν μια πρόκληση εθνικής σημασίας για την ελληνική κυβέρνηση και τη χώρα, αλλά και μια σημαντική πρόκληση για την Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου και ένα μεγάλο στοίχημα για εμένα προσωπικά, ώστε να ανταποκριθούμε με συνέπεια, μεθοδικότητα και αποτελεσματικότητα στο δύσκολο αυτό εγχείρημα. Η υπόθεση Σκαραμαγκά θα έλεγα ότι ήταν μια δύσκολη εξίσωση.
– Οταν λέτε «δύσκολη εξίσωση», πώς το εννοείτε;
Καταρχάς, είχαμε στο χαρτοφυλάκιό μας ένα ακίνητο, το λεγόμενο «εμπορικό σκέλος» του συνόλου του ακινήτου των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, το οποίο ήταν σύνθετο και πολύπλοκο παρουσιάζοντας σειρά προβλημάτων τόσο σε τεχνικό όσο και σε νομικό επίπεδο. Με στόχο να προσδώσουμε τη βαρύτητα που άρμοζε στο ακίνητό μας και να μεγιστοποιήσουμε την εμπορική του αξία συνεργαστήκαμε στενά με όλους τους θεσμικούς φορείς και καταφέραμε να έρθουμε σε συμφωνία με την ΕΝΑΕ για την ανταλλαγή έκτασης ιδιοκτησίας της ΕΤΑΔ με έκταση ίσης αξίας ιδιοκτησίας της ΕΝΑΕ Α.Ε. Με τον τρόπο αυτό πετύχαμε να αποκτήσουμε δίοδο για το ακίνητό μας και, το πιο σημαντικό απ’ όλα, να αυξήσουμε την ωφέλιμη τελική επιφάνεια του ακινήτου σε πάνω από 332 στρέμματα (332.137,34 τ.μ.), από περίπου 216 στρέμματα (215.707,55 τ.μ.), αύξηση 53,98%. Με άλλα λόγια, προσδώσαμε στο ακίνητό μας την απαραίτητη προσβασιμότητα και λειτουργικότητα και μεγιστοποιήσαμε την αξία του, την οποία πιστέψαμε και υπερασπιστήκαμε στη διάρκεια όλης της διαδικασίας.
Ο δεύτερος στόχος μας είχε να κάνει με τη διενέργεια ενός άρτιου και γόνιμου διαγωνισμού.
Για εμάς ήταν πολύ σημαντικό να διασφαλίσουμε την ακεραιότητα του διαγωνισμού μας, ο οποίος και προσέλκυε τα βλέμματα και το ενδιαφέρον όχι μόνο των εγχώριων επενδυτών, αλλά και όλης της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας. Επομένως, θέσαμε την αξιοπιστία του Ελληνικού Δημοσίου και της χώρας πάνω και πέρα από κάθε άλλη σκέψη ή επιδίωξη και μείναμε αφοσιωμένοι στον στόχο μας μέχρι τέλους.
– Ηταν ευκολοδιάβατος αυτός ο δρόμος που επιλέξατε;
Δεν σας κρύβω ότι σε μια τέτοια πολυσύνθετη και δυναμική διαδικασία και διαπραγμάτευση, όπου συμμετέχουν πολλά και διαφορετικά ενδιαφερόμενα μέρη, υπήρξαν φορές που έπρεπε να αντισταθούμε σε απόψεις και προσεγγίσεις με τις οποίες και διαφωνούσαμε. Υπήρξαν, επίσης, φορές που φαινόταν ότι η εξέλιξη των πραγμάτων δεν ήταν η επιθυμητή και ότι τα δεδομένα άλλαζαν εις βάρος μας. Ωστόσο, πήραμε δύσκολες αποφάσεις, τηρήσαμε το χρονοδιάγραμμα που είχαμε θέσει εξαρχής, επιδείξαμε ευελιξία στους όρους του διαγωνισμού και βάλαμε πλάτη στη διάρκεια των διαβουλεύσεων και διαπραγματεύσεων για να προστατεύσουμε τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου.
– Οταν λέτε ότι πήρατε δύσκολες αποφάσεις;
Αποδείξαμε ότι η στρατηγική που ακολουθήσαμε, από κοινού με την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), το υπουργείο Οικονομικών και την ΕΝΑΕ, ήταν και αυτή που μας δικαίωσε. Με υψηλό αίσθημα ευθύνης και γνώμονα το τρίπτυχο της διαφάνειας, της ισότητας και της βιωσιμότητας και με απόλυτο σεβασμό και αξιοπιστία προς τους υποψήφιους επενδυτές πετύχαμε το τελικό τίμημα των 37,3 εκατ. ευρώ, υψηλότερο κατά 21,5% από την τιμή εκκίνησης του διαγωνισμού των 30,7 εκατ. ευρώ, ενώ πείσαμε με συγκεκριμένα επιχειρήματα και προσελκύσαμε το ενδιαφέρον κορυφαίων και ισχυρών επενδυτών, όπως είναι ο κ. Γιώργος Προκοπίου, ο κ. Θεόφιλος Πριόβολος και άλλοι. Κυρίως καταφέραμε να διενεργήσουμε έναν απόλυτα διαφανή διαγωνισμό για τον οποίο δεχτήκαμε τα θετικά σχόλια και τα συγχαρητήρια και από τους δύο τελικούς συμμετέχοντες, ανεξάρτητα από τον τελικό πλειοδότη, γεγονός που σημαίνει πολλά. Αξίζει να επισημάνω σε αυτό το σημείο το ισχυρό πνεύμα συνεργασίας και τη σκληρή, συστηματική και μεθοδική δουλειά που κάναμε ομαδικά, ώστε να υλοποιηθεί επιτυχώς η διαδικασία του διαγωνισμού.
Θα ήθελα, ωστόσο, να σταθώ και στο εξής σημαντικό: πέρα από το οικονομικό αποτύπωμα που θα επιφέρει η αναβίωση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά για την εθνική οικονομία, πολύ σημαντικό είναι το στοιχείο της αξιοπιστίας που καταφέραμε να διαφυλάξουμε. Και το στοιχείο αυτό είναι η μεγαλύτερη πηγή ικανοποίησης για εμάς, αφού έτσι ανακτούμε την αξιοπιστία του Ελληνικού Δημοσίου και διασφαλίζουμε την αξιοπιστία της χώρας τόσο απέναντι στους ίδιους τους Ελληνες φορολογουμένους όσο και απέναντι στους Ελληνες, αλλά και ξένους επενδυτές.
– Η επένδυση στα Ναυπηγεία του Σκαραμαγκά πόσο θα ωφελήσει την ελληνική οικονομία;
Θεωρούμε ότι η επένδυση στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά θα λειτουργήσει ως καταλύτης αλλάζοντας το τοπίο της εθνικής οικονομίας.
– Και το έντονο εφοπλιστικό άρωμα της επένδυσης τι σηματοδοτεί;
Το αποτέλεσμα του διαγωνισμού, προς έκπληξη πολλών, επιβεβαιώνει μια αναντίρρητη και άκρως θετική εξέλιξη: η εφοπλιστική κοινότητα διευρύνει το πεδίο του επενδυτικού της ενδιαφέροντος κάνοντας την είσοδό της στον τομέα της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας, αναβιώνοντας το μεγαλύτερο ελληνικό ναυπηγείο, η βιώσιμη ανάπτυξη του οποίου απαιτεί, κατά την άποψή μου, ένα μίγμα στρατιωτικού και εμπορικού σκέλους, αλλά και τη διαφοροποίησή του σε άλλους τομείς, όπως είναι η κατασκευή και επισκευή σκαφών αναψυχής (yachting). Την επόμενη μέρα γεννώνται σημαντικές προσδοκίες. Προσδοκούμε ότι η επένδυση στον Σκαραμαγκά θα λειτουργήσει ευεργετικά για τις βαριές βιομηχανίες της χώρας, τη ναυτιλία και τον τουρισμό.
– Η επίλυση ενός σύνθετου προβλήματος όπως τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά οδήγησε την ΕΤΑΔ να αλλάξει σελίδα στον τρόπο λειτουργίας της;
Η επιτυχία να λύσουμε ένα χρόνιο, σύνθετο και επιζήμιο πρόβλημα για τη χώρα, όπως αυτό του ακινήτου του Σκαραμαγκά, αποτελεί μια σημαντική τομή και για την Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου. Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ήταν μόνο ένα από μια σειρά εμβληματικών ακινήτων, όπως είναι τα πρώην Ολυμπιακά ακίνητα, τα τουριστικά «Ξενία» και πολλά άλλα εμβληματικά ακίνητα σε όλη την Ελλάδα, επί παραδείγματι η πρώην αμερικανική βάση στις Γούρνες και ο Καρτερός στο Ηράκλειο Κρήτης ή το ιστορικό Κυβερνείο στη Θεσσαλονίκη, τα οποία παρά τις τεράστιες δυνατότητές τους παρέμειναν δέσμια της αδιαφορίας, της εγκατάλειψης και των μικροκομματικών επιδιώξεων.
– Πιστεύετε ότι πλέον αλλάζει το μοντέλο της δημόσιας διαχείρισης;
Θεωρούμε ότι το μοντέλο διαχείρισης της δημόσιας περιουσίας του παρελθόντος έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί. Στόχος μας είναι να αφήσουμε πίσω την απραξία και τη στασιμότητα και ως μια σύγχρονη εταιρεία ακίνητης περιουσίας να σηματοδοτήσουμε μια νέα σελίδα αξιοποίησης για τα ακίνητα του Ελληνικού Δημοσίου, όπως κάναμε στην περίπτωση του Σκαραμαγκά. Πιστεύουμε στην αξία της δημόσιας περιουσίας και αποδείξαμε έμπρακτα ότι ως ΕΤΑΔ μπορούμε σε συνεργασία με τον μέτοχό μας να σχεδιάζουμε, να υλοποιούμε και να φέρνουμε το βέλτιστο αποτέλεσμα προς όφελος της εθνικής οικονομίας, των τοπικών κοινωνιών και όλων των Ελλήνων φορολογουμένων.
Διαβάστε ακόμα
Επιχείρηση «βίλες στη Μύκονο»: Φοροδιαφυγή μαμούθ με αδήλωτα ενοίκια και μεσιτικά «φάντασμα»
«Κορωνοπάρτι» φοροδιαφυγής μετά την καραντίνα
Πώς θα πάρετε πίσω πινακίδες του Ι.Χ. σας για τις διακοπές του καλοκαιριού