search icon

Ναυτιλία

Σταύρος Μανιατέας (PTR Holland Group): Η εταιρεία που ειδικεύεται στις σκάλες πιλότου

Ενας πολύ ξεχωριστός και εν πολλοίς άγνωστος κλάδος της ναυτιλίας, που όμως έχει άμεση σχέση με την ασφάλεια του πληρώματος αλλά και των επιβατών ενός πλοίου

Στην ευρύτερη εικόνα της ναυτιλιακής βιομηχανίας κυριαρχεί το πλοίο. Ωστόσο υπάρχουν εκατοντάδες παράμετροι που δεν φαίνονται με την πρώτη ματιά και έχουν σημαντικό ρόλο σε θέματα ασφάλειας. Ανάμεσα σε αυτές είναι και οι σκάλες επιβίβασης, οι λεγόμενες σκάλες πιλότου. Ενας άλλος… κόσμος.

Στη διάρκεια της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης «Ποσειδώνια» συνάντησα τον κ. Σταύρο Μανιατέα, εμπορικό αντιπρόσωπο του PTR Holland Group στοΝ Πειραιά, μιας ολλανδικής εταιρείας που ειδικεύεται στο κομμάτι αυτό.

Μέσα από τη συζήτηση που κάναμε στο περίπτερο της εταιρείας συνειδητοποίησα ότι πρόκειται για έναν κλάδο που περνάει απαρατήρητος. Προσπαθώντας να λύσω τις απορίες μου, αποφάσισα να ρίξω φως και σε αυτό το κομμάτι της ναυτιλίας. «Είναι πολύ σημαντικές οι σκάλες για την ασφάλεια του πιλότου αλλά και του πληρώματος αν ποτέ χρειαστεί να πάει στης λέμβους», μου είπε ο κ. Μανιατέας και προέκυψε η συνέντευξη. Στο σημείο αυτό να αναφέρω ότι οι πλοηγοί ή πιλότοι από τον αγγλικό όρο «pilots» είναι δημόσιοι υπάλληλοι με ειδικά προσόντα και γνώσεις μιας συγκεκριμένης θαλάσσιας περιοχής, όπως και των συνήθων καιρικών συνθηκών, των ρευμάτων, της παλίρροιας, του βάθους, του είδους βυθού και τυχόν ναυτιλιακών κινδύνων που ελλοχεύουν στην περιοχή όπου αναλαμβάνουν την ασφαλή πλοήγηση των πλοίων.

– Σκάλες πλοηγού – επιβίβασης στα πλοία, ένας ξεχωριστός κλάδος. Ποια είναι τα μυστικά του; Οι σκάλες πλοηγού και επιβίβασης είναι ένας πολύ ξεχωριστός κλάδος στον οποίο αρχίζει και τελειώνει η ασφάλεια του πλοηγού, δηλαδή του υπεύθυνου του καπετάνιου που θα βάλει το πλοίο στο κάθε λιμάνι αλλά και του πληρώματος, το οποίο θα τις χρησιμοποιήσει σε περίπτωση κίνδυνου για να επιβιβαστεί στις σωσίβιες λέμβους. Τα μυστικά θα έλεγα ότι είναι πολλά και διαφορά.

Πρώτο είναι οι καλές πρώτες ύλες. Η συντήρηση θα έλεγα, επίσης, ότι είναι ένα σπουδαίο μυστικό. Οσο περισσότερο προσέχει τις σκάλες το πλήρωμα τόσο περισσότερη διάρκεια ζωής έχουν. Επίσης, πολύ σημαντικό ρόλο παίζει και το μέρος αποθήκευσής μιας σκάλας. Ακούω συνέχεια στις συναντήσεις που έχω ότι δεν υπάρχει χώρος προστατευμένος ή κλειστός. Ωστόσο είναι πολύ σημαντικός για τη διάρκεια ζωής μιας σκάλας, καθώς τα υλικά από τα οποία κατασκευάζεται είναι από φυσικά προϊόντα όπως ξύλο και σχοινί. Δεν μπορούμε να αφήνουμε μια σκάλα εκτεθειμένη ή κρεμασμένη στα ρέλια σε 40-50-60 βαθμούς κελσίου ή σε πολικές θερμοκρασίες. Διαβρώνονται, συστέλλονται και δημιουργούνται ρωγμές, τα λεγόμενα κρακς, στα σκαλοπάτια που την καθιστούν ακατάλληλη για χρήση.

– Πόσα είδη υπάρχουν και για ποιες ιδιαίτερες χρήσεις εκτός από τις προφανείς; Υπάρχουν πολλά είδη σκάλας που χρησιμοποιούνται για επιβίβαση και για εργασίες εντός και εκτός του πλοίου! Υπάρχουν οι Jacobs (monkey) ladders, δηλαδή οι ανεμόσκαλες, οι gangway ladders και accommodation ladders, αυτές που κατεβάζουν στο πλάι τα πλοία για επιβίβαση και αποβίβαση, όπως και οι wharf ladders και οι bulwark ladders, που είναι μικρότερες και συνήθως χρησιμοποιούνται εντός του πλοίου. Ολες οι παραπάνω κατασκευάζονται από την εταιρεία μας.

– Ποια υλικά χρησιμοποιείτε; Εχουν σχέση τόσο με τις κλιματολογικές συνθήκες όσο και με τις απαιτήσεις των πελατών σας; Σε όλα τα εργοστάσιά μας χρησιμοποιούμε manila grade A rope και η κατασκευή σκαλοπατιών γίνεται από συγκεκριμένα προστατευμένα δάση που είναι γι’ αυτόν τον σκοπό, πιστοποιημένα από FCS (Forest Stewardship Council), για να έχουμε την ίδια αρίστη ποιότητα σε όλα τα σκαλοπάτια! Τα FCS αποτελούν την πιο αξιόπιστη λύση βιώσιμης διαχείρισης δασών στον κόσμο. Στόχος μας είναι να κάνουμε τη διαφορά συνεισφέροντας υπεύθυνα στο περιβάλλον των τροπικών δασών. Για να βοηθήσει στη διατήρηση των δασών του κόσμου μας, η PTR Holland χρησιμοποιεί μόνο ξύλο πιστοποιημένο από FSC για την παραγωγή σκάλας σχοινιού. Οπότε με τα παραπάνω αποδεικνύεται ότι έχουμε περιβαλλοντική συνείδησή, η οποία εκτιμάται και αξιολογείται πολύ θετικά από την αγορά.

– Υπάρχει ανταγωνισμός στον κλάδο διεθνώς, αλλά και στην Ελλάδα; Υπάρχουν δύο ταχυτήτων κατασκευαστές σκάλων διεθνώς. Οι Ευρωπαίοι και οι Ασιάτες, οι οποίοι υπολείπονται σε ποιότητα υλικών και μέσα κατασκευής. Και συνήθως υπολείπονται από IACS πιστοποιητικά. Εμείς έχουμε πιστοποιηθεί από τον νορβηγικό νηογνώμονα DNV για την κατασκευή και την αρίστη ποιότητα στις σκάλες μας. Επίσης, στο σημείο αυτό θα ήθελα να τονίσω τις άπειρες απόπειρες πλαστογράφησης σχεδίων για σκάλες και των πιστοποιητικών μας, κυρίως, από την Ασία και Αφρική.

Βέβαια πολλές φορές γίνονται ατυχήματα ή πολλές παρατηρήσεις όταν περάσουν οι σκάλες επιθεώρηση η οποία μπορεί να δημιουργήσει κοστοβόρες για το πλοίο καθυστερήσεις. Ευτυχώς η ελληνική και κυπριακή αγορά έχουν καταλάβει ότι δεν αξίζει τον κόπο και το κόστος -που είναι χαμηλό για μια σκάλα- να μπαίνουν σε περιπέτειες με αμφιβόλου ποιότητας σκάλες. Τέλος, θα ήθελα να ενημερώσω ότι πλέον περνάνε ελέγχους και παίρνουν ISO από το 2008 όχι μόνο οι σκάλες πιλότου αλλά και οι επιβίβασης, οι οποίες πρέπει να περνάνε υποχρεωτικά load test στο 30μηνο.

– Πείτε μας το ιστορικό της εταιρείας που εκπροσωπείτε και ποια είναι τα ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα. Η Perdon Trading Rotterdam ιδρύθηκε το 1967. Ηταν τότε μια μικρή εταιρεία με τρεις υπαλλήλους που κατασκεύαζε pilot και embarkation σκάλες μόνο για το λιμάνι του Ρότερνταμ. Το 1982 εφηύραμε το σύστημα σύσφιξης (clamping system) το οποίο αργότερα έλαβε την έγκριση από την Ολλανδική Γενική Διεύθυνση για τη ναυτιλία και τις ναυτιλιακές υποθέσεις, το 1989. Το 2002,αλλάξαμε το όνομα σε PTR Holland®. Η PTR Holland Group θα έλεγα ότι έχει τις κορυφαίες πρώτες ύλες, πολύ εξειδικευμένο προσωπικό και άρτιες εγκαταστάσεις στο Ρότερνταμ, όπου βρίσκονται τα κεντρικά γραφεία, στο Χιούστον, στη Σιγκαπούρη και το Νιούκαστλ.

– Επί προσωπικού, πώς βρεθήκατε επαγγελματικά στη ναυτιλία; Βρέθηκα τυχαία στη ναυτιλία το 2014. Δεν υπήρχε κάποιος στην ευρύτερη οικογένειά μου που να είχε σχέση με τον χώρο. Μέχρι τότε είχα εργαστεί σε διάφορες πολυεθνικές, όπως Lοuis Vuitton (στις Βρυξέλλες), Siemens (στην Πορτογαλία), Samsung (στην Ελλάδα). Στη ναυτιλία έχω εργαστεί σε διάφορες εμπορικές εταιρείες με spare parts ανταλλακτικά, με μηχανολογικό εξοπλισμό πλοίων, δορυφορικές τηλεπικοινωνίες και τα τελευταία πέντε χρονιά είμαι εμπορικός αντιπρόσωπος του PTR Holland Group στο Πειραιά. Εν κατακλείδι, θα πω ότι η ναυτιλία είναι ένας πολύ ενδιαφέρων και ανταγωνιστικός χώρος για μένα. Λάθη δεν χωρούν. Ολα έπρεπε να έχουν γίνει… χθες όταν μιλάμε για ταχύτητες λήψης αποφάσεων και υλοποίησής τους. Ολο αυτό με συναρπάζει και με κρατάει σε εγρήγορση.

Διαβάστε ακόμη   

Σμαράγδα Αλεξανδρή (ΠΟΛΥ ΚΟΥΛ): Οι ψηφιακές business και η στήριξη του sir Στέλιου

«Πακέτο ΔΕΘ» για ακίνητα και ΙΧ: Σε ποιες περιοχές «παγώνουν» τα νέα Airbnb – Η διπλάσια έκπτωση στον ΕΝΦΙΑ 

ΔΕΘ: 3Χ3 νέα μέτρα για ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες και ΕΣΥ

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version