Για τα προγράμματα που βρίσκονται σε εξέλιξη για τη δημιουργία νέων μαρίνων τόσο στην Αττική όσο και στην περιφέρεια, για την  Ένωση Μαρινών Ελλάδας (ΕΜΑΕ) που είναι σε συνεχή επικοινωνία με το Υπουργείο Τουρισμού ώστε να επιτευχθεί η αξιοποίηση της χρηματοδότησης των 140 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των τουριστικών λιμένων της χώρας, αλλά και για το τέρας της γραφειοκρατίας αφού για την χωροθέτηση μιας νέας μαρίνας και την αδειοδότηση των έργων απαιτούνται  κατά μέσο όρο πάνω από  7 έτη, μιλάει στο newmoney.gr ο Σταύρος Κατσικάδης Πρόεδρος της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας και Διευθύνων Σύμβουλος LAMDA Marinas Investments.

Όπως σχολιάζει «δεν είναι λογικό να θέλουμε να δημιουργήσουμε μαρίνες τύπου Μονακό στην Ελλάδα» για να προσθέσει ότι, με την Μαρίνα Φλοίσβου, τη Μαρίνα Βουλιαγμένης και την ολοκλήρωση μεγάλης εκτάσεως έργων ανάπλασης στη Νέα Μαρίνα Αλίμου και στη Μαρίνα Αγίου Κοσμά στο Ελληνικό η Αττική θα έχει αρκετές μαρίνες που δεν θα έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τις μαρίνες του Μονακό.

Κύριε Κατσικάδη προς τι αυτή η “Μονακο-λαγνεία” των επαγγελματιών του yachting;

Ακούω και διαβάζω τον τελευταίο καιρό επαγγελματίες του yachting να εξυμνούν τις λιμενικές υποδομές και τις μαρίνες του Μονακό, διαμαρτυρόμενοι ότι στην Ελλάδα δεν έχουμε αντίστοιχες υποδομές.

Κατ’ αρχάς νομίζω ότι η σύγκριση είναι μάλλον άστοχη αφού σε κάθε περίπτωση συγκρίνουμε πολύ διαφορετικούς χώρους τόσο σε κλίμακα όσο και σε γεωγραφικά, πολιτιστικά και πολιτικοκοινωνικά χαρακτηριστικά.

Στην Ελλάδα έχουμε τεράστια ακτογραμμή, ασύγκριτου κάλλους και ποικιλομορφίας μοναδική σε ολόκληρη τη Μεσόγειο. Η ελληνική πολυνησία από την Κρήτη και τα Δωδεκάνησα μέχρι την Μυτιλήνη και τη Χίο και από τη Ζάκυνθο και μέχρι την Κέρκυρα υπερτερεί κατά κράτος στη σύγκριση με οποιοδήποτε άλλο προορισμό στη Μεσόγειο. Η Ελληνική ναυτική παράδοση και η πλούσια πολιτιστική μας κληρονομιά δίνουν σε κάθε νησί διαφορετικό χρώμα και χαρακτήρα. Εφόσον σκοπός μας είναι η αειφόρος ανάπτυξη του τόπου μας, τότε δεν είναι λογικό να θέλουμε να δημιουργήσουμε μαρίνες τύπου Μονακό στην Ελληνική Περιφέρεια και στη νησιωτική μας χώρα. Θέλουμε μαρίνες που θα ταιριάζουν στο περιβάλλον, στην παράδοση και στον πολιτισμό μας.

– Καλό το Μονακό όμως όπως γνωρίζω η πρώτη μαρίνα που βραβεύτηκε στον διεθνή διαγωνισμό “Smart & Sustainable Marinas” που έγινε στο ίδιο το Μονακό το 2022 ήταν η Μαρίνα Φλοίσβου στο Παλαιό Φάληρο Αττικής.

Όντως, σε όσους αναφέρονται με ζηλευτό τρόπο στις μαρίνες του Μονακό θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι η πρώτη μαρίνα που βραβεύτηκε στον διεθνή διαγωνισμό “Smart & Sustainable Marinas” που έγινε στο ίδιο το Μονακό το 2022 ήταν η Μαρίνα Φλοίσβου στο Παλαιό Φάληρο Αττικής. Βραβεύτηκε από τις αρμόδιες Επιτροπές για την έξυπνη και ολοκληρωμένη Περιβαλλοντική της Διαχείριση, τη λειτουργικότητά της και για τα σχέδια βιώσιμης ανάπτυξης που εφαρμόζει τα τελευταία 10 έτη.

Για την ποιότητα των νερών σε επίπεδα κολύμβησης εντός της μαρίνας, για το μοναδικό πρόγραμμα κομποστοποίησης των πράσινων αποβλήτων και επαναχρησιμοποίησης στο πάρκο των 20 στρεμμάτων, για το πρόγραμμα ηλεκτροφόρτισης και την προμήθεια ρεύματος 100% από ΑΠΕ και για την συστηματική εκπαίδευση και υψηλό επίπεδο τεχνογνωσίας των ανθρώπων της.

Και δεν είναι μόνο η Μαρίνα Φλοίσβου. Πρόσφατα ολοκληρώθηκε η σύγχρονη Μαρίνα Βουλιαγμένης με παγκοσμίου φήμης brands εντός της μαρίνας, ενώ ξεκινούν το επόμενο χρονικό διάστημα μεγάλης εκτάσεως έργα ανάπλασης στη Νέα Μαρίνα Αλίμου και στη Μαρίνα Αγίου Κοσμά στο Ελληνικό. Όταν ολοκληρωθούν τα έργα, η Αττική θα έχει αρκετές μαρίνες που δεν θα έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τις μαρίνες του Μονακό, εκτός ίσως από τα 5πλάσιου έως και 10πλάσιου ύψους τιμολόγια ελλιμενισμού στα mega yacht.

-Όσον αφορά στην Ελληνική Περιφέρεια ποιο είναι το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ;

Έχει ήδη εγκριθεί για νέες μαρίνες στην Κέρκυρα (mega yacht Corfu Marina, Σπηλιά, κ.α.) ενώ αναμένεται σύντομα να προχωρήσει και σε άλλα σημεία ενδιαφέροντος όπως στη Λευκάδα (Νυδρί), στην Καλαμαριά (Αρετσού), στην Καβάλα, στη Ρόδο, κα.

Εάν λοιπόν υπάρχει κάτι που πρέπει να ζηλέψουμε από το Μονακό δεν είναι οι μαρίνες τους αλλά ο υποδειγματικός τρόπος συστηματικής διαχείρισης των δημόσιων υποδομών και βασικών λειτουργιών του στο περιβάλλον της πόλης και στους κοινόχρηστους χώρους. Είναι αξιοθαύμαστο πώς σε ένα τόσο στενό και πολυάσχολο χώρο/ακτογραμμή γίνεται εξαιρετική διαχείριση από τις Υπηρεσίες ώστε να μην υπάρχουν προβλήματα στη διαμονή και κυκλοφορία των κατοίκων και των τουριστών, ακόμη και όταν διεξάγονται διεθνούς εμβέλειας αγώνες F1, Boat Show, κα.

– Τι γίνεται με το Πρόγραμμα “Αναβάθμισης Τουριστικών Λιμένων”;

Το Πρόγραμμα βρίσκεται σε εξέλιξη και θα έλεγα σε κρίσιμο στάδιο. Ως Ένωση Μαρινών Ελλάδας (ΕΜΑΕ) βρισκόμαστε σε συνεχή επικοινωνία με το Υπουργείο Τουρισμού ώστε να βοηθήσουμε στην επίτευξη του σκοπού αξιοποίησης της χρηματοδότησης των 140 εκ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των τουριστικών λιμένων της χώρας. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ένωσή μας είναι αρμόδια για 25 μέλη-οργανωμένες μαρίνες, ωστόσο στο θέμα του εν λόγω προγράμματος συνεργαζόμαστε με την Ένωση Λιμένων της χώρας που συμπεριλαμβάνει και τα Λιμενικά Ταμεία, τις δημόσιες και δημοτικές μαρίνες της χώρας μας καθώς ο στόχος είναι κοινός: Η αξιοποίηση των εγκεκριμένων κονδυλίων για τον εκσυγχρονισμό όσων το δυνατόν περισσότερων τουριστικών λιμένων.

Το κρίσιμο ζήτημα είναι να δοθεί παράταση στις προθεσμίες υλοποίησης των έργων καθώς και στις υποβολές των τροποποιήσεων χωροθέτησης, όπου και εφόσον απαιτούνται. Είμαστε βέβαιοι ότι το Υπουργείο Τουρισμού θα ολοκληρώσει το Πρόγραμμα με επιτυχία.

-Ποιοι είναι οι άμεσοι και οι μακροπρόθεσμοι στόχοι του κλάδου;

Για το 2024 σημαντικός και άμεσος στόχος μας είναι η χαρτογράφηση των αναγκών για νέες θέσεις ελλιμενισμού και των προοπτικών δημιουργίας και λειτουργίας τουριστικών λιμένων στην Ελλάδα.

Με πρωτοβουλία της ΕΜΑΕ, σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού και με Φορείς Επαγγελματιών και Εργαζομένων του Ελληνικού Yachting, τον ΣΕΤΕ, κ.α. ήδη τρέχει πανελλήνια έρευνα υπό τον συντονισμό ακαδημαϊκών του Πανεπιστημίου Πειραιά και του Καποδιστριακού της Αθήνας όπως ο Θάνος Πάλλης και ο Γιώργος Βαγγέλας, με απώτερο σκοπό τα αποτελέσματα της οποίας να ενταχθούν στην συζήτηση της διαβούλευσης του Νέου Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τον Τουρισμό της χώρας μας. Το Νέο Χωροταξικό πλαίσιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα πρέπει να συμπεριλάβει τις χαρτογραφημένες προτάσεις και τους όρους ανάπτυξης του κλάδου των τουριστικών λιμένων στην Ελλάδα.

Δεύτερος στόχος, εξίσου σημαντικός, είναι η επιτυχής ολοκλήρωση του Προγράμματος Αναβάθμισης των τουριστικών λιμένων και απορρόφηση των 140 εκατ. ευρώ του ΤΑΑ που προαναφέραμε.

Τρίτος στόχος, πάλι εξίσου σημαντικός, είναι η συνέχιση της προσπάθειας βελτίωσης του θεσμικού πλαισίου δημιουργίας και λειτουργίας των τουριστικών λιμένων στην Ελλάδα υπό τον συντονισμό του Υπουργείου Τουρισμού. Το μεγαλύτερο αγκάθι είναι ο χρόνος και η γραφειοκρατία που απαιτείται για την χωροθέτηση μιας νέας μαρίνας και την αδειοδότηση των έργων. Κατά μέσο όρο ξεπερνά τα 7 έτη, χωρίς να ληφθούν υπόψη τυχόν ενστάσεις στο ΣτΕ ή άλλα τυχόν απρόβλεπτα, ενώ εμπλέκονται πάνω από 30 διαφορετικές Υπηρεσίες, Συμβούλια και Επιτροπές. Διακαής πόθος των υποψήφιων επενδυτών και Διαχειριστών μαρινών, τόσο Ελλήνων όσο και ξένων που βλέπουν τη δυναμική και τις προοπτικές του κλάδου μας, είναι η απλούστευση των διαδικασιών και ουσιαστική βράχυνση του απαιτούμενου χρόνου δημιουργίας μαρίνας στην Ελλάδα σε αποδεκτά επίπεδα.

– Ποια είναι τα μηνύματα από τις μαρίνες για την παρούσα σεζόν;

Είναι θετικά για τις Ελληνικές μαρίνες, παρατηρούμε περίπου την ίδια επισκεψιμότητα με πέρυσι και πιστεύουμε ότι η Ελλάδα θα είναι και φέτος πρώτη σε επισκεψιμότητα διερχομένων σκαφών αναψυχής στη Μεσόγειο, ειδικά στην κατηγορία των mega yachts. Ωστόσο από συζητήσεις με εκπροσώπους Φορέων επαγγελματικών σκαφών αναψυχής αντιλαμβάνομαι μείωση των ημερών ναύλωσης σε κάποιες κατηγορίες σκαφών, γεγονός που ίσως οφείλεται και σε υπερπροσφορά, καθώς τα τελευταία χρόνια αφίχθηκαν στη χώρα μας περίπου 2.000 μόνιμα επαγγελματικά σκάφη προς ναύλωση με τη βοήθεια προγραμμάτων επιδότησης. Αυτός είναι και ο κύριος λόγος που πλέον δεν επαρκούν οι θέσεις ελλιμενισμού, ιδιαίτερα στην Αττική.

Διαβάστε ακόμη

«Σαρώνουν» οι διαδικτυακές απάτες στις συναλλαγές – Πόσο θωρακισμένη είναι η Ελλάδα (πίνακες)

ΔΕΗ: Mε τη θυγατρική Olympus AI, το βάπτισμα του πυρός στην τεχνητή νοημοσύνη

Vivartia: Επιστροφή στην κερδοφορία αλλά αρκετοί οι «πονοκέφαλοι»

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ