search icon

Ναυτιλία

Σταμάτης Τσαντάνης: Τα scrubbers δεν φαίνεται να είναι λύση στο περιβαλλοντικό πρόβλημα

Πώς η λύση για το «φιλτράρισμα» των καυσίμων υψηλής περιεκτικότητας σε θείο που καίνε τα πλοία τελικά δεν είναι και τόσο πράσινη αφού τα ίδια αυτά συστήματα χρησιμοποιούν το “βαρύ” καύσιμο για να λειτουργήσουν

Τα τελευταία χρόνια έγιναν πολλές συζητήσεις και αναλύσεις για τη χρησιμότητα των scrubbers πλυντηρίδες καυσαερίων. Είναι δύο τύπων. Τα open loop scrubbers, δηλαδή συστήματα καθαρισμού που υγροποιούν τα καυσαέρια και τα ρίχνουν στη θάλασσα, σε αντίθεση με τα κλειστού τύπου scrubbers που τα αποθηκεύουν εν πλω αλλά θα πρέπει να τα αποθέτουν σε ειδικούς χώρους αποβλήτων στην ξηρά.

Όπως ορίζει η νομοθεσία Marpol Annex VI του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού- ΙΜΟ από την 1η Ιανουαρίου του 2020 είτε τα πλοία καίνε eco καύσιμα έως 0,5 σε περιεκτικότητα θείου είτε βάζουν “καταλύτες” δηλαδή scrubbers.

Τελευταία όμως προέκυψε το ερώτημα αν τελικά τα scubbers είναι η λύση στο πρόβλημα ή και αυτά με την σειρά τους επιβαρύνουν το περιβάλλον.

Το θέμα έθιξε, στο πλαίσιο του συνεδρίου Marine Money, ο Σταμάτης Τσαντάνης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης στην αμερικανική χρηματαγορά, Seanergy.

Καταρχάς μίλησε για τον άνθρακα που εν μέσω ενεργειακής κρίσης αρχίζει να ξαναχρησιμοποιείται σε μία χρονική περίοδο που γίνονται προσπάθειες για την απανθρακοποίηση. Είπε ότι η επάνοδός του αποτελεί μια ανησυχητική εξέλιξη, ωστόσο πρόσθεσε ότι θα συνεχίσει να κυριαρχεί στο ενεργειακό μείγμα της Ευρώπης τα επόμενα έτη δεδομένου και του μικρού ρόλου που διαδραματίζουν επί του παρόντος οι ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή. Αυτό θα έχει ως συνέπεια μεγάλα φορτία άνθρακα να μεταφερθούν στην Ευρώπη, αυξάνοντας τα τονομίλια και κατά συνέπεια τη ζήτηση για πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου άρα και τη ναυλαγορά.

Στη συζήτηση για τα scrubbers καταρχάς ανέφερε ότι η Seanergy επέλεξε να εγκαταστήσει τα συστήματα αυτά στον μισό της στόλο σε συνεργασία με τους ναυλωτές οι οποίοι κάλυψαν το κόστος. Επίσης επεσήμανε ότι είναι ενθαρρυντικό για τους πλοιοκτήτες ότι μετά από τρία χρόνια καταφέρνουν να κεφαλαιοποιήσουν την επένδυση τους στα scrubbers.

Όμως εξέφρασε τον προβληματισμό ότι η χρήση scrubbers δεν φαίνεται ότι είναι η λύση στο περιβαλλοντικό πρόβλημα και στην προσπάθεια της ναυτιλίας να μειώσει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα. Δεν φαίνεται τα scrubbers να είναι λύση στο πρόβλημα για το οποίο “κλήθηκαν” να λύσουν.

Έθεσε στο τραπέζι της συζήτησης το γεγονός ότι τα ίδια τα scrubbers για να λειτουργήσουν κάνουν μεγάλη κατανάλωση καυσίμου υψηλής περιεκτικότητας σε θείο.

Διαβάστε ακόμη

Ελληνικό: Εγκαίνια για το mega project των 8 δισ. ευρώ

Πώς ορισμένα μεγάλα «πορτοφόλια» γλιτώνουν (προς το παρόν) από το σοκ των αγορών 

Το «όπλο» των πλειστηριασμών (ξανα)πιάνουν οι servicers – Η διπλή «μάχη» για να πιαστούν οι στόχοι των business plans   

 

Exit mobile version