Η ψήφιση μέτρων και η υλοποίησή τους με στόχο την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας είναι συνεχής -ειδικά από την Ε.Ε.- δημιουργώντας προβλήματα στον ανταγωνισμό και αύξηση του λειτουργικού κόστους μιας ναυτιλιακής εταιρείας, η οποία αύξηση μετακυλίεται στον τελικό καταναλωτή. Μεταξύ αυτών είναι και ο κανονισμός FuelEU Maritime.
Κύριος στόχος της πρωτοβουλίας, ως βασικού μέρους της δέσμης Fit for 55 της Ε.Ε., είναι η αύξηση της ζήτησης και της συνεπούς χρήσης ανανεώσιμων καυσίμων και καυσίμων χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών και η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τον τομέα της ναυτιλίας, με παράλληλη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας της θαλάσσιας κυκλοφορίας και αποφυγή στρεβλώσεων στην εσωτερική αγορά. Ισχύει για τα πλοία ολικής χωρητικότητας άνω των 5.000 τόνων, τα οποία ευθύνονται κατ’ αρχάς για το 90% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για το σύνολο της ενέργειας που χρησιμοποιείται επί των πλοίων εντός ή μεταξύ λιμένων της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Οπως εξηγεί στο «business stories» o κ. Σταμάτης Φραδέλος, Vice President Regulatory Affairs του αμερικανικού νηογνώμονα ABS και ένας από τους κορυφαίους επιστήμονες σε θέματα της πράσινης μετάβασης, ο κανονισμός αυτός έχει σχεδιαστεί για την απαλλαγή των θαλάσσιων μεταφορών από τον άνθρακα εφαρμόζοντας τρεις βασικούς στόχους:
1/Τη μείωση της έντασης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου των καυσίμων που χρησιμοποιούνται επί του πλοίου με βάση όλη την αλυσίδα παραγωγής, διακίνησης και καύσης τους Well-to-Wake (WtW).
2/Tην προώθηση της χρήσης χερσαίας παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στους κύριους ευρωπαϊκούς λιμένες.
3/Tην παροχή κινήτρων για την υιοθέτηση ανανεώσιμων καυσίμων μη βιολογικής προέλευσης (RFONBs), καθώς και της πρόωσης με τη βοήθεια του ανέμου – Wind Assisted Propulsion (WAP)
Kαι συνεχίζει: «Από το 2025, τα πλοία που δραστηριοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Ενωση πρέπει να καλύπτουν τις ενεργειακές τους ανάγκες με καύσιμα με ένταση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου σε βάση WtW (μετρούμενη σε gCO2ₑ/MJ) κάτω από μια οριακή τιμή ολισθαίνουσας κλίμακας, η οποία υπόκειται σε πενταετή ποσοστιαία μείωση σε σχέση με μια τιμή αναφοράς, η οποία υπολογίζεται ίση με 91,16 gCO2ₑ/MJ».
Ως προς το πεδίο εφαρμογής και τις υποχρεώσεις του FuelEU Maritime, o κ. Φραδέλος αναφέρει ότι ο κανονισμός ισχύει για:
- Το σύνολο της ενέργειας που χρησιμοποιείται στα ταξίδια μεταξύ λιμένων της Ε.Ε. και κατά τη διάρκεια του ελλιμενισμού του πλοίου σε λιμένα της Ε.Ε.
- Το ήμισυ της ενέργειας που χρησιμοποιείται σε ταξίδια μεταξύ ενός λιμένα της Ε.Ε. και λιμένα τρίτης χώρας.
Ο κανονισμός καλύπτει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από WtW, δηλαδή την απελευθέρωση διοξειδίου του άνθρακα (CO2), μεθανίου (CH4) και οξειδίου του αζώτου (N2Ο) στην ατμόσφαιρα. Το CH4 και το N2Ο μετατρέπονται σε ισοδύναμα CO2 πολλαπλασιαζόμενα με το Δυναμικό Παγκόσμιας Θέρμανσης 100 ετών (GWP100), το οποίο είναι ίσο με 25 για το CH4 και 298 για το N2Ο, όπως ορίζεται στην Οδηγία (Ε.Ε.) 2018/2001 (παράγραφος 4 του μέρους C του παραρτήματος V).
Απαιτήσεις για την ενέργεια που χρησιμοποιείται στον ελλιμενισμό
Από την 1η Ιανουαρίου 2030, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα επιβατηγά πλοία άνω των 5.000 κόρων ολικής χωρητικότητας (gt) που είναι αγκυροβολημένα στην προκυμαία σε θαλάσσιο λιμένα προσέγγισης ΔΕΔ-Μ, του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών, πρέπει να καλύπτουν τις ανάγκες τους σε ηλεκτρική ενέργεια κατά τον ελλιμενισμό χρησιμοποιώντας χερσαία παροχή ενέργειας (OPS).
Για το χρονοδιάγραμμα συμμόρφωσης τονίζει: «Οι εταιρείες θα πρέπει να είναι υπεύθυνες για την παρακολούθηση και την υποβολή εκθέσεων σχετικά με την ποσότητα και το είδος της ενέργειας που χρησιμοποιείται επί των πλοίων και να τεκμηριώνουν τη χρησιμοποιούμενη μέθοδο σε ένα σχέδιο παρακολούθησης. Το σχέδιο και οι ετήσιες εκθέσεις εκπομπών υποβάλλονται στον ελεγκτή και αξιολογούνται από αυτόν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα».
Οσον αφορά στις κυρώσεις, αναφέρει ότι «τα πλοία με υψηλότερη ένταση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από το όριο πρέπει να καταβάλλουν διορθωτικό πρόστιμο ανάλογο με το έλλειμμα συμμόρφωσής τους. Το έλλειμμα συμμόρφωσης είναι η διαφορά μεταξύ της έντασης αερίων του θερμοκηπίου αναφοράς και της πραγματικής πολλαπλασιασμένη με την κατανάλωση ενέργειας.
Εάν ένα πλοίο έχει έλλειμμα συμμόρφωσης για δύο ή περισσότερες διαδοχικές περιόδους αναφοράς, το διορθωτικό πρόστιμο θα αυξάνεται κατά 10% για κάθε διαδοχική περίοδο αναφοράς έως ότου το πλοίο επιτύχει πλεόνασμα συμμόρφωσης για τη μηδένιση του συντελεστή αύξησης». Σε περίπτωση που ένα πλοίο έχει πλεόνασμα συμμόρφωσης, η εταιρεία μπορεί να το «αποθηκεύσει» και να το χρησιμοποιήσει για το ίδιο πλοίο κατά την επόμενη περίοδο αναφοράς.
«Σε περίπτωση που το πλοίο έχει έλλειμμα συμμόρφωσης, η εταιρεία μπορεί να δανειστεί προκαταβολικά πλεόνασμα συμμόρφωσης του αντίστοιχου ποσού από την επόμενη περίοδο αναφοράς.
Ωστόσο, στην επόμενη περίοδο αναφοράς το δανεισμένο πλεόνασμα συμμόρφωσης πρέπει να πολλαπλασιαστεί με το 1,1 και να αφαιρεθεί από το ισοζύγιο του ίδιου πλοίου», υπογραμμίζει ο κ. Φραδέλος, και συνεχίζει: «Επιπλέον, το ισοζύγιο συμμόρφωσης μπορεί να κατανεμηθεί σε μια ομάδα πλοίων. Οι ομάδες μπορούν να αποτελούνται από πλοία της ίδιας ή διαφορετικών εταιρειών.
Μια ομάδα είναι δυνατή μόνο εάν:
1/ Η συνολική συμμόρφωση της ομάδας είναι θετική.
2/ Τα πλοία που είχαν έλλειμμα συμμόρφωσης δεν έχουν μεγαλύτερο έλλειμμα μετά την κατανομή της ομάδας.
3/ Τα πλοία που έχουν πλεόνασμα συμμόρφωσης δεν έχουν έλλειμμα μετά την κατανομή της ομάδας».
Παράταση εξαίρεσης από την εφαρμογή των διατάξεων του κανονισμού FuelEU Maritime έως τις 31 Δεκεμβρίου 2029 συμφωνήθηκε για τα ακτοπλοϊκά πλοία που είναι δρομολογημένα σε λιμένες νησιών με λιγότερους από 200.000 κατοίκους, σύμφωνα με απόφαση που έλαβε το Συμβούλιο Υπουργών Θαλασσίων Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Διαβάστε ακόμη
Κρατούν γερά τα γαλακτοπωλεία της γειτονιάς – Πώς «Στάμου» και «Δημητρίου» κυριαρχούν (pics)
Τι φέρνει η επόμενη μέρα για τις ελληνικές τράπεζες μετά το «ψαλίδι» στις προμήθειες
«Ήλιος Βιομηχανία Πλεκτικής»: Μετά από μισό αιώνα οδηγείται στη… δύση
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα