Παρά τις εκτεταμένες συζητήσεις για την πράσινη ενέργεια και τις μηδενικές εκπομπές, ο άνθρακας παραμένει μια σημαντική οικονομική δύναμη τα επόμενα χρόνια. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι εταιρείες εξόρυξης άνθρακα επεκτείνουν την παραγωγή και επενδύουν σε νέα ορυχεία, ιδίως για άνθρακα μεταλλουργικής ποιότητας. Η ζήτηση για αυτόν τον τύπο άνθρακα, που χρησιμοποιείται στη χαλυβουργία, αυξάνεται, ενώ η ζήτηση για άνθρακα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας μειώνεται.

«Αν και οι εισαγωγές άνθρακα στις ΗΠΑ βρίσκονται στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2017, οι εξαγωγές του 2023 έχουν ανακάμψει στα επίπεδα του 2019, αντιπροσωπεύοντας αύξηση 18% σε σχέση με το 2022» επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:

«Η Κίνα, ο μεγαλύτερος καταναλωτής και παραγωγός άνθρακα στον κόσμο, διατηρεί ενεργά αυτή τη θέση. Το 2023, ενέκρινε 106GW δυναμικότητας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με βάση τον άνθρακα.

Παρά τους κλιματικούς στόχους της χώρας, οι συνεχιζόμενες επενδύσεις σε νέα ανθρακική ενέργεια υποδηλώνουν ανεπαρκή πρόοδο όσον αφορά την υπέρβαση της συστημικής εξάρτησης από την ηλεκτρική ενέργεια από άνθρακα. Η παραγωγή άνθρακα της Κίνας έφθασε σε υψηλό ρεκόρ 4,65 δισεκατομμυρίων μετρικών τόνων το 2023. Επιπλέον, παρά την αυξημένη εγχώρια παραγωγή, οι εισαγωγές άνθρακα της Κίνας ανήλθαν σε 386,3 εκατομμύρια μετρικούς τόνους το 2023, ένα άλμα από 257,2 εκατομμύρια μετρικούς τόνους το 2022. Ενώ οι προβλέψεις δείχνουν παρόμοια επίπεδα εισαγωγών το 2024, η οικονομική υγεία της χώρας παραμένει αβέβαιη λόγω του εταιρικού χρέους και του προβληματικού τομέα των ακινήτων».

Σε αντίθεση με τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Κίνα, οι εισαγωγές θερμικού άνθρακα της Ινδίας αναμένεται να μειωθούν για πρώτη φορά το 2024 μετά την πανδημία COVID-19 λόγω της αυξανόμενης εγχώριας παραγωγής και των υψηλών αποθεμάτων ρεκόρ.

«Η αυξανόμενη παραγωγή από τους εγχώριους ανθρακωρύχους έχει ωθήσει τα αποθέματα στους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής σε επίπεδα ρεκόρ άνω των 43 εκατομμυρίων μετρικών τόνων, ωθώντας την να πουλήσει περισσότερα σε χρήστες εκτός του τομέα της ηλεκτροπαραγωγής, όπως τα χυτήρια σφουγγαριού και αλουμινίου, τα οποία παραδοσιακά εισήγαγαν το καύσιμο άνθρακα. Η Ινδία εισήγαγε 176 εκατ. τόνους θερμικού άνθρακα το 2023, αλλά το 2024 οι προκαταρκτικές προβλέψεις δείχνουν ότι οι εισαγωγές δεν πρόκειται να υπερβούν τα 160 εκατ. τόνους, μείωση 9% σε σύγκριση με το 2023» επισημαίνουν οι αναλυτές.

Αγοραπωλησίες

Σύμφωνα με τον Xclusiv Shipbrokers η ζήτηση άνθρακα συνεχίζει να ενισχύει την αγορά ξηρού χύδην φορτίου, ιδίως τον τομέα Capesize, ο οποίος συνδέεται στενά με το εμπόριο άνθρακα. Μετά από μια ισχυρή χρονιά για τις συναλλαγές Capesize στον τομέα των αγοραπωλησιών  (S&P)  το 2023, όπου πάνω από 100 πλοία άλλαξαν χέρια, το 2024 φαίνεται να συνεχίζει αυτή την τάση. Μόνο κατά το πρώτο τρίμηνο έχουν πωληθεί 24 πλοία Capesize – που ήδη ξεπερνούν τον αριθμό του πρώτου τριμήνου του 2023 κατά 1 πλοίο και αντιστοιχούν στον όγκο των συναλλαγών ολόκληρου του πρώτου εξαμήνου του 2022. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ήταν ιδιαίτερα ενεργοί, αγοράζοντας 8 πλοία και πουλώντας 6 μέσα σε αυτό το διάστημα.

Όσο για τις χρονοναυλώσεις επισημαίνονται τα εξής:

«Το κλίμα των επενδυτών για τα μεγάλα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου παραμένει ανοδικό, λόγω των υγιών ναύλων. Ο μέσος όρος χρονοναύλωσης Capesize *της Βαλτικής* -> *βάση του Baltic Exchange* ανέρχεται σε 32.985 δολάρια ΗΠΑ ανά ημέρα, ξεπερνώντας σταθερά τα 10.000 δολάρια ΗΠΑ ημερησίως από τις 8 Σεπτεμβρίου 2023. Αφαιρώντας τον *δείκτη λειτουργικών εξόδων της Baltic Capesize* -> *τα λειτουργικά έξοδα Capesize του Baltik Exchage* (5.669 USD/ημέρα) και το ημερήσιο κόστος *ξηράς αποβάθρας* -> *Dry Dock* Capesize (404 USD/ημέρα), ένα πλοίο Capesize παράγει ένα εκτιμώμενο ημερήσιο EBITDA 26.912 USD – περίπου 9,8 εκατομμύρια USD ετησίως. Αυτό αντιπροσωπεύει σχεδόν το 25% της τρέχουσας αξίας ενός ιαπωνικού Capesize ηλικίας 10 ετών. Αντίθετα, το ετήσιο EBITDA ενός Cape κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022 (με βάση τους δείκτες του Baltic Exchange) ήταν σημαντικά χαμηλότερο, περίπου 3 εκατ. δολάρια ΗΠΑ – μόλις το 10% της τότε αποτίμησης ενός ιαπωνικού Cape ύψους 32 εκατ. δολαρίων ΗΠΑ. Ομοίως, το 1ο τρίμηνο του 2023, το ετήσιο EBITDA ήταν λίγο πάνω από 1 εκατ. δολάρια ΗΠΑ, μόλις το 4% της αξίας ενός 10ετούς Cape».

Διαβάστε ακόμη

Τράπεζα Πειραιώς: Τα μηνύματα από την πρώτη ημέρα του placement – Η μεγάλη υπερκάλυψη και η «δίψα» για ελληνικά assets

ΙΧ: «Πάσχα στο χωριό» (και εκλογές) με πινακίδες και τέλη με τον μήνα

«Hydra’s Art Residencies»: Η περιπέτεια μιας στρατηγικής επένδυσης και το νέο σφυρί (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ