© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Ιστορική μπορεί να χαρακτηριστεί η πρόσφατη σύνοδος των Ευρωπαίων ηγετών οι οποίοι αποφάσισαν μια ευρωπαϊκή συμφωνία για την ανταγωνιστικότητα.
Στα συμπεράσματα της Συνόδου Κορυφής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στις Βρυξέλλες υπογραμμίζεται ότι απαιτούνται προσπάθειες για να καλυφθεί το χάσμα στην ανάπτυξη, στην παραγωγικότητα και την καινοτομία μεταξύ της Ε.Ε. και των διεθνών εταίρων και κύριων ανταγωνιστών της, όπως οι ΗΠΑ και η Κίνα.
Στόχος η κλιματικά ουδέτερη οικονομία με την εξάλειψη των αερίων του θερμοκηπίου. Τονίστηκε ότι η διασφάλιση της οικονομικής ανθεκτικότητας της Ε.Ε. είναι εκ των ων ουκ άνευ και υπογραμμίστηκε ότι η παγκόσμια ανταγωνιστικότητα, η τεχνολογική ηγεσία και η ελκυστικότητα ως τόπος εγκατάστασης επιχειρήσεων είναι κομβικής σημασίας για το μέλλον της Ευρώπης.
Τα συμπεράσματα του Συμβουλίου εκδίδονται μετά την παρουσίαση της έκθεσης Λέτα για την ευρωπαϊκή ενιαία αγορά. Η έκθεση αναγνωρίζει την πράσινη και την ψηφιακή μετάβαση ως κλειδιά για την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης.
Το «business stories» συνομίλησε με τον γενικό γραμματέα της Ενωσης Ευρωπαϊκών Εφοπλιστικών Ενώσεων (ECSA), Σωτήρη Ράπτη, ο οποίος σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της Συνόδου Κορυφής ανέφερε:
«Εχουμε μια σαφή πορεία προς μια οικονομία χαμηλών και μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Η ενεργειακή μετάβαση έχει γίνει το νέο διεθνές πεδίο μάχης του οικονομικού ανταγωνισμού και της ασφάλειας. Η ευρωπαϊκή ναυτιλία δεν είναι μόνο πρωτοπόρος στις πράσινες επενδύσεις, αλλά και ακρογωνιαίος λίθος της ασφάλειας της Ευρώπης στον τομέα της ενέργειας, των τροφίμων και της εφοδιαστικής αλυσίδας. Χρειαζόμαστε τώρα ένα σαφές σχέδιο για την οργάνωση της ενεργειακής μετάβασης και την ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής βιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένης της ναυτιλίας. Πρέπει να μετατρέψουμε την ευρωπαϊκή πράσινη συμφωνία σε ευρωπαϊκή συμφωνία για την ανταγωνιστικότητα».
Μιλώντας για την ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας, και δη της ευρωπαϊκής, τόνισε:
«Γενικά η ενεργειακή μετάβαση της οικονομίας είναι το μεγάλο στοίχημα και πεδίο ανταγωνισμού ανάμεσα στην Ευρώπη και τις άλλες μεγάλες οικονομικές δυνάμεις. Το ερώτημα είναι κατά πόσο θα προχωρήσουμε γρήγορα. Εχουμε στόχους φιλόδοξους. Παρεμπιπτόντως, ο διεθνής στόχος για τη ναυτιλία που έχει τεθεί σε επίπεδο Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) είναι ακριβώς στο επίπεδο του ευρωπαϊκού στόχου για το 2050, δηλαδή να γίνουμε net zero. Eχουμε ένα πλάνο για το πού θέλουμε να πάμε, αλλά πρέπει να βάλουμε τα χρήματα πάνω στο τραπέζι για να κάνουμε τα καθαρά καύσιμα διαθέσιμα στην αγορά σε τιμή ανταγωνιστική. Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα».
Εξηγώντας τα βήματα που πρέπει να γίνουν για τη ναυτιλία είπε:
«Υπ’ αριθμόν ένα βήμα είναι να εισαγάγουμε στην ευρωπαϊκή νομοθεσία απαιτήσεις για τους προμηθευτές των καυσίμων. Η ναυτιλία είναι ο μοναδικός κλάδος της ευρωπαϊκής οικονομίας χωρίς τέτοιες απαιτήσεις για τους προμηθευτές καυσίμων. Επίσης, χρειαζόμαστε μαζικές επενδύσεις. Περιμένουμε τους επόμενους μήνες να βγει η περίφημη έκθεση Ντράγκι (report) για την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας. Οι αριθμοί που έχουν ήδη κυκλοφορήσει δείχνουν ότι στην Ευρώπη αυτή τη στιγμή λείπουν 500 δισ. ευρώ για την ενεργειακή μετάβαση. Και το 1/3 από αυτά είναι δημόσιες επενδύσεις. Πρέπει λοιπόν να δημιουργήσουμε αγορά εναλλακτικών καυσίμων».
Οπως επεσήμανε στο «b.s.», «ως ECSA, έχουμε στόχο να πιέσουμε τους Ευρωπαίους να εισαγάγουν αυτές τις απαιτήσεις προς τους προμηθευτές» και εξήγησε:
«Σήμερα υπάρχουν απαιτήσεις για τον κλάδο της ενέργειας. Ξέρουν οι επιχειρήσεις παροχής ενέργειας ότι πρέπει να φτάσουν σε ένα συγκεκριμένο ποσοστό Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Υπάρχει γενικώς στόχος για καθαρά καύσιμα για τον τομέα των μεταφορών. Αλλά η ναυτιλία είναι ο πιο δύσκολος κλάδος ανάμεσα σε αυτούς των μεταφορών. Δεν αρκεί να έχουμε έναν γενικό στόχο για καθαρά καύσιμα στις μεταφορές. Η ναυτιλία δεν έχει αυτή τη στιγμή διαθεσιμότητα καθαρών καυσίμων. Είναι πολύ χαμηλή. Το αυξημένο κόστος για καθαρά καύσιμα είναι πάρα πολύ υψηλό. Μπορούν να φτάσουν να είναι 4 και 5 φορές πιο ακριβά από τα σημερινά καύσιμα που χρησιμοποιούνται από τη ναυτιλία. Οπότε πρέπει να φτάσουμε σε ένα μείγμα μέτρων: πρώτον, στις προϋποθέσεις, στην απαίτηση οι προμηθευτές των καυσίμων να κάνουν διαθέσιμα τα εναλλακτικά καύσιμα στην αγορά σε ανταγωνιστικές τιμές, και, δεύτερον, να προχωρήσουμε σε επενδύσεις που είναι απαραίτητες».
Μιλώντας για την ενεργειακή και επισιτιστική ασφάλεια της Ευρώπης υπογράμμισε: «Από εκεί και πέρα, αυτή η μεγάλη κουβέντα για το πώς θα δημιουργήσουμε παραγωγικότητα στην Ευρώπη είναι κομμάτι της συζήτησης για την ασφάλεια της Ευρώπης. Ειδικά μετά την πανδημία και τον πόλεμο στην Ουκρανία. Και εκεί θα πρέπει να τονίζουμε συνέχεια πόσο σημαντική είναι η ναυτιλία για την ασφάλεια της Ευρώπης: για την ενεργειακή ασφάλεια, για την επισιτιστική ασφάλεια, για την ασφάλεια της εφοδιαστικής αλυσίδας. Η Ευρώπη εισάγει το 90% της ενέργειάς της με πλοία. Τι θα γίνει αν αύριο δεν έχουμε πλοία σε ευρωπαϊκών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες;
Το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή περίπου το 40% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου ανήκει σε Ευρωπαίους κάνει την Ευρώπη πρωταθλήτρια στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Και αυτό είναι ένα γεωπολιτικό πλεονέκτημα για την Ευρώπη. Και αυτό πρέπει να γίνει κοινός τόπος για όλους μας».
Διαβάστε ακόμη
«Κύμα» luxury κατοικιών στην Ελλάδα – Πού βρίσκονται, πόσο πωλούνται, ποιοι τις φτιάχνουν (pics)
Ελεύθεροι επαγγελματίες: Ξεκινά η μάχη για τα τεκμήρια με 3 «κλικ»
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ