© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
H τεχνολογική εξέλιξη γίνεται όλο και πιο εμφανής στη ναυτιλιακή βιομηχανία συμβάλλοντας στην προσπάθεια που γίνεται για την επίτευξη της ενεργειακής μετάβασης και την αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων. Τα πεδία είναι πολλά. Ενα από αυτά είναι η προσομοίωση και τα ψηφιακά δίδυμα. Δεν είχαμε εικόνα για το αντικείμενο έως ότου συναντήσαμε σε ναυτιλιακή εκδήλωση τον κ. Σωτήρη Κόκκινο και πάνω στη συζήτηση για τις εξελίξεις στη ναυτιλιακή βιομηχανία ήρθε η κουβέντα στην εταιρεία FEAC Engineering, της οποίας είναι συνιδρυτής μαζί με τον αδελφό του Χάρη και διευθύνων σύμβουλος. Ο δε κ. Χάρης Κόκκινος εργάστηκε τέσσερα χρόνια στο CERN, ενώ τώρα μεταλαμπαδεύει τις πολύτιμες εμπειρίες του στην Ελλάδα.
Η πρώτη μας ερώτηση προς τον κ. Σωτήρη Κόκκινο αφορούσε το αντικείμενο της εταιρείας.
«H εταιρεία εξειδικεύεται στην υπολογιστική μηχανική (προσομοιώσεις) και τα ψηφιακά δίδυμα με τα οποία κάνεις πλήρη αναπαράσταση της κατασκευής ενός πλοίου, για παράδειγμα, σε υπολογιστικό περιβάλλον και μπορείς να μελετήσεις την απόδοσή του, την ασφάλειά του, τη λειτουργικότητά του απομακρυσμένα και σε πραγματικό χρόνο» ήταν τα πρώτα του λόγια. «Δημιουργούμε την ψηφιακή αναπαράσταση μεγάλων κατασκευών ή ενός συστήματος ή μιας διαδικασίας (τρισδιάστατη απεικόνιση) και αναλύουμε/μοντελοποιούμε όλες τις πτυχές της Φυσικής έτσι ώστε να μελετήσουμε τη λειτουργική συμπεριφορά σε πραγματικές συνθήκες. Μέσω των προσομοιώσεων μπορούμε να τρέξουμε πολλά διαφορετικά σενάρια και μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα να καταλήξουμε στο βέλτιστο αποτέλεσμα που θα πληροί όλες τις ζητούμενες προδιαγραφές.
Μέσω των προσομοιώσεων μπορούμε να μελετήσουμε δομική κατάσταση και αντοχή υλικών, αεροδυναμικά και ρευστοδυναμικά φαινόμενα, ηλεκτρομαγνητικά φαινόμενα, θερμικά/θερμοδυναμικά φαινόμενα, νέα ή σύνθετα υλικά, μετάδοση ήχου, προβλήματα καθοδικής προστασίας και διάβρωσης κ.ά.
Γίνεται αντιληπτό ότι οι προσομοιώσεις και τα ψηφιακά δίδυμα βρίσκουν εφαρμογή σε όλους τους τομείς της βιομηχανίας και αποτελούν πλέον παγκοσμίως την υπ’ αριθμόν ένα τεχνολογία που όλες οι βιομηχανίες χρησιμοποιούν προκειμένου να αναπτύξουν τα προϊόντα τους και να βελτιστοποιήσουν την παραγωγική διαδικασία τους».
Οπως κατέστησε σαφές ο διευθύνων σύμβουλος της FEAC, «με τις προσομοιώσεις μπορεί κανείς να μειώσει τον χρόνο, το ρίσκο και το κόστος ανάπτυξης νέων προϊόντων/κατασκευών, αυξάνοντας όμως την απόδοση και ενσωματώνοντας καινοτομία, νέες τεχνολογίες και περίπλοκα λειτουργικά χαρακτηριστικά. Η εταιρεία που θα αποφασίσει να εντάξει τις προσομοιώσεις και τα ψηφιακά δίδυμα στην παραγωγική της διαδικασία θα είναι πρωτοπόρος έναντι των ανταγωνιστών της».
Η γέννηση της ιδέας
Η γέννηση της ιδέας και η υλοποίησή της από τα δύο αδέλφια έχει ξεχωριστό ενδιαφέρον. Διηγείται ο κ. Σωτήρης Κόκκινος: «Ολα ξεκίνησαν το 2014 όταν ο αδελφός μου Χάρης αποφάσισε να επιστρέψει στην Ελλάδα έπειτα από τέσσερα χρόνια εργασίας στο CERN. Εγώ, από την άλλη, εργαζόμουν εδώ στην Ελλάδα σε εταιρείες στον χώρο του αυτοματισμού και της τηλεμετρίας. Ηταν μια περίοδος πολύ δύσκολη για την Ελλάδα, όπως όλοι γνωρίζουμε. Οι δυνατότητες εύρεσης εργασίας ήταν ελάχιστες έως ανύπαρκτες και με χαμηλές οικονομικές απολαβές. Ο Χάρης στο CERN έλαβε μεγάλη τεχνογνωσία στον τομέα των προσομοιώσεων καθώς εργαζόταν στο Τμήμα Ανάπτυξης και Σχεδιασμού Υπεραγώγιμων Μαγνητών».
Σε αυτό το σημείο τον διακόπτω για να μας διευκρινίσει τα σχετικά με τους μαγνήτες. «Οι μαγνήτες αυτοί είναι ιδιαίτερα πολύπλοκες κατασκευές, με πολύ υψηλά τεχνολογικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά και τεράστιο κόστος κατασκευής. Είναι οι μαγνήτες που χρησιμοποιούνται στους επιταχυντές του CERN, όπου λαμβάνουν χώρα πειράματα με σκοπό να μελετήσουν, π.χ., πώς δημιουργήθηκε το Σύμπαν (π.χ. το γνωστό σωματίδιο Χιγκς), τι είναι οι μαύρες τρύπες, πώς δημιουργούνται κ.λπ. Αντιλαμβάνεται κανείς ότι η ανάπτυξη αυτών των υπερκατασκευών μόνο μέσω προσομοιώσεων θα μπορούσε να γίνει, καθώς εδώ δεν υπάρχει περιθώριο λάθους. Επιπλέον, παρατηρήσαμε ότι όλες οι μεγάλες βιομηχανίες και εταιρείες, τα μεγάλα ινστιτούτα και ερευνητικά κέντρα είχαν πλέον ξεκινήσει να αναθέτουν σε εξωτερικές εταιρείες/υπεργολάβους τέτοιου είδους μελέτες προκειμένου να μειώσουν δικά τους λειτουργικά έξοδα».
Και ήρθε η ώρα της δημιουργίας σε αχαρτογράφητα νερά για τα δύο αδέλφια: «Κάπως έτσι, λοιπόν, αποφασίσαμε να πάρουμε την τύχη στα χέρια μας και να ιδρύσουμε τη FEAC Engineering. Μια εταιρεία που με έδρα την Ελλάδα παρέχει υψηλής προστιθέμενης αξίας μελέτες προσομοίωσης για βιομηχανίες, εταιρείες, ινστιτούτα, ερευνητικά κέντρα. Στην αρχή βέβαια δεν είχαμε καμία ιδέα και γνώση για το πώς κάποιος ιδρύει μια εταιρεία και τι υποχρεώσεις αυτό γεννά. Για να είμαι ειλικρινής, δεν ξέραμε καν πού βαδίζουμε – λαμβάνοντας κανείς υπόψη και την οικονομική κατάσταση που επικρατούσε τότε στην Ελλάδα», μας λέει ο κ. Σωτήρης Κόκκινος.
«Αποφασίσαμε λοιπόν να κάνουμε αίτηση σε διάφορα προγράμματα που τρέχανε τότε για υποστήριξη νεοφυών επιχειρήσεων. Προγράμματα που σε καθοδηγούσαν να κάνεις ένα business plan και να ιδρύσεις εταιρεία. Είχαμε την τύχη όπου κάναμε αίτηση να μας δεχθούν, καθώς έως τότε δεν είχε υπάρξει κάποια αντίστοιχη νεοφυής εταιρεία με αυτό το αντικείμενο στην Ελλάδα. Να αναφέρω και να ευχαριστήσω το πρόγραμμα egg – Enter•Grow•Go της Eurobank με την υποστήριξη της Corallia, το EkinisiLΑΒ του ΣΕΒ, το Orange Grove, μια πρωτοβουλία της ολλανδικής πρεσβείας, το MIT Enterprise Forum (MITEF) και φυσικά το BlueGrowth, μια πρωτοβουλία του Δήμου Πειραιά με την Aephoria.
Όλα αυτά τα προγράμματα μας βοήθησαν σημαντικά στο κομμάτι της ίδρυσης, στη δημιουργία δικτύου πελατών/συνεργατών και να αρχίσουμε να παίρνουμε τις πρώτες δουλειές. Να φανταστεί κανείς, είχαμε ολοκληρώσει το πρώτο μας έργο και μας ζητούσαν να μας πληρώσουν και εμείς το καθυστερούσαμε επειδή δεν είχαμε ακόμη ΑΦΜ και τραπεζικό λογαριασμό».
Παγκόσμιο βραβείο
Σημαντική ώθηση στην όλη προσπάθεια έδωσε και το παγκόσμιο βραβείο το οποίο απονεμήθηκε στην εταιρεία για τη μελέτη και ανάπτυξη του πιο ισχυρού υπεραγώγιμου μαγνήτη για το CERN.
«Αυτό ήταν και το πρώτο μας έργο», λέει με υπερηφάνεια ο κ. Σωτήρης Κόκκινος: «Το αποτέλεσμα της προσομοίωσής μας άγγιξε το 98,5% εν συγκρίσει με το πείραμα που έγινε με το πρωτότυπο. Λόγω των αποτελεσμάτων, λοιπόν, πήραμε, για το 2014 το 1ο βραβείο στον Παγκόσμιο Διαγωνισμό Προσομοιώσεων που διοργανώνει η εταιρεία ανάπτυξης λογισμικών προσομοίωσης Ansys, μία από τις μεγαλύτερες στον τομέα αυτό παγκοσμίως, της οποίας το λογισμικό χρησιμοποιήσαμε τότε για τη μελέτη μας. Αρθρα σχετικά με το επίτευγμά μας αυτό φιλοξενήθηκαν στα επιστημονικά περιοδικά του CERN, της NASA και της Ansys. Ξαφνικά, λοιπόν, αρχίσαμε να λαμβάνουμε αιτήματα συνεργασίας από εταιρείες-κολοσσούς, όταν ακόμη εμείς ουσιαστικά δεν υπήρχαμε! Εκτοτε, το νερό μπήκε σιγά-σιγά στο αυλάκι. Και ενώ στην αρχή λέγαμε ότι αν καταφέρναμε ποτέ να κάνουμε δυο-τρία έργα θα ήμασταν υπερευχαριστημένοι, εντέλει θεωρούμε πλέον πως μετά από οκτώ χρόνια, έχουμε καταφέρει να εδραιωθούμε στον χώρο. Η συνεργασία μας με το CERN συνεχίζει μέχρι και σήμερα».
Η FEAC έχει εισέλθει στους τομείς της ναυτιλίας, της αεροδιαστημικής, του oil & gas / offshore energy, της εμβιομηχανικής, της άμυνας και συνεργάζεται με μερικές από τις κορυφαίες εταιρείες, πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς. Λόγω αυτής της εξειδίκευσης στον τομέα των προσομοιώσεων και των ψηφιακών διδύμων, από το 2017 αποτελεί επίσημο Expert, Software & Technology Partner της Siemens Digital Industries Software (DISW).
H προσομοίωση στη ναυτιλία
Για τη συμβολή της τεχνολογίας προσομοίωσης στη ναυτιλία ο κ. Σωτήρης Κόκκινος εξηγεί: «H ναυτιλία είναι ένας στρατηγικός τομέας για εμάς. Εξάλλου, είναι γνωστό το μέγεθος και η δύναμη της ελληνικής ναυτιλίας. Σε αυτήν παραδοσιακά οι αλλαγές έρχονται λίγο πιο αργά και λίγο πιο δύσκολα εν συγκρίσει με άλλους τομείς, όπως η αεροδιαστημική και η αεροναυπηγική. Ωστόσο, με όλους αυτούς τους νέους κανονισμούς του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) και με τον στόχο που έχει τεθεί για μια πιο πράσινη, βιώσιμη ναυτιλία με μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματός της, είναι πλέον ξεκάθαρο ότι οι προσομοιώσεις και τα ψηφιακά δίδυμα αποτελούν την πρώτη επιλογή, το χρησιμότερο εργαλείο τους προκειμένου να μπορέσουν να ακολουθήσουν τις οδηγίες. Συνεπώς, έχουμε πλέον ξεκινήσει και συνεργαζόμαστε με εταιρείες του ευρύτερου ναυτιλιακού τομέα, είτε αυτές είναι οι ίδιες οι ναυτιλιακές, είτε εταιρείες που κατασκευάζουν ναυτιλιακό εξοπλισμό, είτε νηογνώμονες. Είμαστε εδώ για να συμβάλουμε είτε ως το Τμήμα τους για Ερευνα και Ανάπτυξη, είτε να συνεργαστούμε με το Τεχνικό τους Τμήμα παρέχοντας προσομοιώσεις και υπολογιστικά εργαλεία για να επιλύσουν θέματα όπως νέα καύσιμα, βελτιστοποίηση γάστρας ή απόδοσης προπέλας λαμβάνοντας υπόψη διάφορα Energy Saving Devices (ESDs) κ.ά.».
Του ζητήσαμε να μας εξηγήσει αναλυτικότερα τη συμβολή της προσομοίωσης στη ναυτιλία: «Αν πάρουμε, για παράδειγμα, τον τομέα της ναυτιλίας και ένα πλοίο, μπορούμε να δημιουργήσουμε το ψηφιακό δίδυμό του ή κάποιου μέρους του ή του εξοπλισμού του (π.χ. scrubbers, ballast water systems κ.ά.) και να μελετήσουμε εξαρχής το πλοίο αν πρόκειται για νεότευκτο ή να μελετήσουμε τη λειτουργική συμπεριφορά ενός υφιστάμενου πλοίου. Αν πρόκειται για νεότευκτο, μπορούμε να έχουμε εξαρχής μια πλήρη αναπαράσταση και του πλοίου και της λειτουργικής του συμπεριφοράς, έχοντας εξαρχής ακολουθήσει και ενσωματώσει όλους τους κανονισμούς.
Αν μιλάμε για υφιστάμενο πλοίο και πάρουμε ως παράδειγμα τους νέους κανονισμούς του IMO για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματός του, τότε μπορούμε να μελετήσουμε ρευστοδυναμικά τη συμπεριφορά της γάστρας και της προπέλας του πλοίου προκειμένου να μειωθεί η κατανάλωση καυσίμων».
Η επόμενη μέρα
Το όραμα του ίδιου και του αδελφού του για την επόμενη μέρα είναι ξεκάθαρο: «Οραμά μας ήταν και είναι να δημιουργήσουμε μια εταιρεία που με έδρα την Ελλάδα να παρέχει παγκοσμίως αξιόπιστες, υψηλής προστιθέμενης αξίας και με μεγάλη ακρίβεια λύσεις και υπολογιστικά εργαλεία προσομοίωσης σε εταιρείες, ινστιτούτα, ερευνητικά κέντρα. Θέλουμε να μεγαλώσουμε και να ενισχύσουμε κι άλλο την ομάδα μας με Ελληνες μηχανικούς και να δώσουμε το δικό μας στίγμα στον χώρο αυτό. Μεγάλο μας στοίχημα να συμβάλουμε έστω και με ένα λιθαράκι στην επιστροφή μηχανικών στην Ελλάδα, που λόγω του πρόσφατου παρελθόντος αναγκάστηκαν να αφήσουν τη χώρα μας».
Κλείνοντας τη συζήτηση, του ζητήσαμε να μας πει πόσο σημαντικό ρόλο διαδραμάτισε στην επαγγελματική του πορεία το Πολυτεχνείο Πατρών.
«Κατά την άποψή μας, το Πολυτεχνείο Πατρών είναι ένα λαμπρό παράδειγμα ελληνικού πανεπιστημίου, καθώς από αυτό έχουν ξεπηδήσει μερικές από τις καλύτερες ελληνικές νεοφυείς επιχειρήσεις. Γενικότερα, η Πάτρα διαθέτει ένα φοβερό οικοσύστημα και σε αυτό έχει συμβάλει τα μέγιστα το Πολυτεχνείο της. Μέσα σε αυτό διαδαχτήκαμε και γαλουχηθήκαμε με τις έννοιες της μηχανικής, τις αξίες της επιστήμης και της τεχνολογίας, μάθαμε τι σημαίνει έρευνα, συνεργασία και συνέργεια. Είμαστε ιδιαίτερα ευγνώμονες που συνεργαζόμαστε με το Πολυτεχνείο και, το σημαντικότερο όλων, αποτελεί την πρώτη πηγή εύρεσης νέων μηχανικών».
Διαβάστε ακόμα:
Νέα υποβάθμιση της Τουρκίας σε «Β3» από την Moody’s
Το κόλπο των εταιρειών που εξόργισε τους Γερμανούς περισσότερο και από τον πληθωρισμό (πίνακας)
Μύλοι Αλλατίνη: Η δεύτερη ευκαιρία για το ιστορικό ακίνητο της Θεσσαλονίκης (pics)