Σοβαρά πλήγματα στην παγκόσμια οικονομία έχει προκαλέσει η πανδημία COVID-19. Η αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών αποτελεί ζωτικής σημασίας πρόκληση. Οι ψηφιακές τεχνολογίες έχουν αποδείξει ότι μπορούν να βοηθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση, καθώς, αν δεν υπήρχε η τεχνολογία, αυτό το χρονικό διάστημα θα είχε παγώσει κάθε δραστηριότητα.
Οι τεχνολογικές εξελίξεις επηρέασαν και τη ναυτιλία, κι έτσι πλέον κάνουμε λόγο για «έξυπνη ναυτιλία» (smart shipping). Με τον όρο αυτό δεν εννοούμε μόνο τις τεχνολογίες που κάνουν τα πλοία πιο έξυπνα, αλλά και την ψηφιοποίηση των διαδικασιών στο γραφείο και σε όλη την επαγγελματική αλυσίδα όπως λιμάνια, logistics κ.τ.λ. Για τη νέα σελίδα της ναυτιλίας μίλησαν στο «business stories» εννέα στελέχη του κλάδου αποκωδικοποιώντας τα σημαντικότερα βήματα που γίνονται.
Μαρία Γιασσά (Senior Marketing Manager / THE SWEDISH CLUB GREECE): Προοπτικές που
δεν αξιοποιήθηκαν
Υπάρχουν προοπτικές που δεν έχουν αξιοποιηθεί ακόμα στο πλήρες των δυνατοτήτων. Οι ναυτιλιακές εταιρείες θα πρέπει να ενισχύσουν τον διάλογο ως προς τις υπηρεσίες που λαμβάνουν, διότι σε οργανισμούς όπως οι νηογνώμονες, η σημαία, οι ασφαλιστικές εταιρείες, τα λιμάνια κ.λπ. διατίθενται πλήθος από τεχνικά και στατιστικά στοιχεία που μπορούν να αποδοθούν με ψηφιακή τεχνολογία και να βελτιώσουν τόσο τομείς operation και τεχνικών τμημάτων όσο και να αποδειχθούν καταλυτικά στην αποφυγή ατυχημάτων, παραλείψεων και λαθών.
Η κυρία Μαρία Γιασσά
Πάνος Θεοδοσόπουλος (PhD – Chief Digital Officer / OCEANKING): Απαιτείται κατάρτιση
Το smart shipping, πέρα από το πλοίο και το γραφείο ναυτιλιακών πλοιοκτητριών και διαχειριστριών εταιρειών, βλέπουμε ότι έχει διεισδύσει και στη λειτουργία περιφερειακών πόλων στο οικοσύστημα της ναυτιλίας, όπως οι νηογνώμονες, η σημαία, οι ασφαλιστικές εταιρείες, τα λιμάνια κ.λπ., με αποτέλεσμα να αρχίζουμε να βλέπουμε αλλαγές σε διαδικασίες, δομές και μοντέλα λειτουργίας στη νέα ψηφιακή πραγματικότητα. Η πρόσφατη πανδημία ήταν καταλύτης και επιταχυντής εξελίξεων ως προς την υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών καθώς τόσο οι ναυτιλιακές εταιρείες όσο και φορείς και οργανισμοί στο ευρύτερο ναυτιλιακό οικοσύστημα τις υιοθέτησαν σε μεγάλο βαθμό. Επίσης, φαίνεται ότι το νέο κανονιστικό πλαίσιο με στόχο την απανθρακοποίηση ευνοεί τη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας για τη βελτιστοποίηση της λειτουργίας των πλοίων, αφού η αύξηση διαθεσιμότητας ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών, καθώς και η εφαρμογή τεχνολογιών όπως το Internet of Things και η Τεχνητή Νοημοσύνη (Artificial Intelligence) συντελούν στη βελτιστοποίηση της λειτουργίας των πλοίων και των στόλων.
Για να συμβούν αυτά, απαιτείται η κατάρτιση πληρωμάτων και στελεχών γραφείου, αλλά και η προσέλκυση νέων εξειδικευμένων επιστημόνων στον χώρο. Η έλλειψη τυποποίησης είναι ένα ακόμη σημείο όπου πρέπει να δοθεί έμφαση, ιδίως στη φάση σχεδίασης και ναυπήγησης νέων πλοίων, ούτως ώστε να εξοπλίζονται με τη βασική ψηφιακή υποδομή που θα επιτρέψει αργότερα την εκτενή χρήση τέτοιων λύσεων.
Ο κ. Πάνος Θεοδοσόπουλος
Τέλος, είναι κοινή διαπίστωση ότι ο ανθρώπινος παράγοντας και ο ρόλος τόσο των πληρωμάτων όσο και των στελεχών παραμένει κύριος και η τεχνολογία έρχεται μόνο να μειώσει την πιθανότητα ανθρώπινου λάθους και να βοηθήσει στις λήψεις αποφάσεων. Με παρουσία 32 ετών στον Πειραιά, η Oceanking αποτελεί έναν από τους κορυφαίους ομίλους εταιρειών με τεχνικές και εμπορικές δραστηριότητες, στηρίζοντας την ελληνόκτητη ναυτιλία με μηχανήματα, συστήματα και εξοπλισμό για πλοία, καθώς και την παροχή εξειδικευμένων τεχνικών υπηρεσιών.
Δημήτρης Ανάσης (Partner – FCIArb / PENNINGTONS MANCHES COOPER): Εφαλτήριο για εξέλιξη
Φυσικά, όπως όλοι οι νεωτερισμοί, έτσι και η ιδέα της «έξυπνης ναυτιλίας» προσκρούει συχνά σε εμπόδια και προβληματισμούς, είτε σε σχέση με την πιθανή αποτελεσματικότητά της είτε σε ό,τι έχει να κάνει με τη δυσκολία της πρακτικής εφαρμογής των διάφορων πτυχών της.
Κατ’ αρχάς, ο τομέας της ασφάλειας, συμπεριλαμβανομένης και της κυβερνοασφάλειας, παραμένει ο θεμέλιος λίθος κάθε εξελικτικής διαδικασίας στη ναυτιλία. Η εξέχουσα σημασία της ασφάλειας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ανάγκη για λελογισμένη και ελεγχόμενη εξέλιξη της περαιτέρω ψηφιοποίησης της ναυτιλίας, όπως και για ορθή κατάρτιση των πληρωμάτων των πλοίων, καθώς και των στελεχών των γραφείων των πλοιοκτητριών εταιρειών.
Ο κ. Δημήτρης Ανάσης
Κατά δεύτερον, η παραδοσιακά συντηρητική αντιμετώπιση από την πλοιοκτησία και ο αργός ρυθμός υιοθέτησης των νέων τεχνολογιών σημαίνουν ότι η πλοιοκτησία θα πρέπει να πειστεί ότι το επενδυτικό ισοζύγιο του κόστους της εγκατάστασης των νέων ψηφιακών τεχνολογιών σε σχέση με το αποκομιζόμενο όφελος είναι αυξανόμενα θετικό.
Κατά τρίτον, το νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο θα πρέπει να ανανεωθεί και να επικαιροποιείται όταν αυτό απαιτείται, προκειμένου να ανταποκρίνεται ανά πάσα στιγμή στις μεταβαλλόμενες ανάγκες και συνθήκες της περαιτέρω ψηφιοποίησης.
Κατά τέταρτον, σε οποιαδήποτε συζήτηση σε σχέση με την ψηφιοποίηση και την τεχνολογία, δεν θα μπορούσε παρά να γίνει αναφορά στο ανθρώπινο στοιχείο. Η περήφανη ελληνική και παγκόσμια ναυτοσύνη δεν θα πρέπει ποτέ να νιώσει ότι απειλείται από την περαιτέρω ψηφιοποίηση.
Τουναντίον, θα πρέπει να δει την «έξυπνη ναυτιλία» ως μια σημαντική βοήθεια στην εκτέλεση καθηκόντων του καθενός εμπλεκομένου, ως μια πηγή νέων εργασιακών τομέων -και άρα απασχόλησης- και ως ένα εφαλτήριο για μάθηση και εξέλιξη.
Δήμητρα Γιορδαμλή (Corporate Affairs Associate / PRISMA ELECTRONICS): Ναυτοσύνη και τεχνολογία
Τα τελευταία χρόνια καταγράφεται μια στροφή της ναυτιλίας στην ψηφιοποίηση, το λεγόμενο «digitalization». Και αυτό γιατί η ψηφιακή εποχή έχει πλέον τη δύναμη να μεταμορφώσει και τον τομέα της ναυτιλίας, από τον σχεδιασμό και την κατασκευή των πλοίων μέχρι τη διαχείριση των ναυτιλιακών εταιρειών.
Τεχνολογίες όπως το Internet of Things, το machine learning και το Artificial Intelligence κάνουν τα πρώτα τους βήματα στον χώρο, οπότε νομοτελειακά και ο κλάδος της ναυτιλίας οδεύει σε μια νέα εποχή. Αναμένεται, λοιπόν, ότι και στη ναυτιλία πολλά πράγματα θα λειτουργούν με τη βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης, η οποία θα βοηθήσει σημαντικά στην αποδοτικότερη και έγκαιρη λήψη αποφάσεων.
Οταν αναφερόμαστε στο smart shipping, είναι σημαντικό να βλέπουμε και τα πεδία στα οποία γίνεται η εφαρμογή του, όπως το έξυπνο πλοίο, το έξυπνο γραφείο και, αν θέλουμε να πάμε και ένα βήμα παραπέρα, αξίζει να αναφερθεί και το έξυπνο οικοσύστημα του ναυτιλιακού κλάδου.
Η κυρία Δήμητρα Γιορδαμλή
Στην Πρίσμα Ηλεκτρονικά, και συγκεκριμένα με το σύστημα Laros, έχουμε δώσει έμφαση στην άμεση επικοινωνία του πλοίου με το γραφείο, παρέχοντας λύσεις οι οποίες επιτρέπουν στη ναυτιλιακή εταιρεία να έχει συνεχή επίγνωση του τι συμβαίνει στον στόλο σε πραγματικό χρόνο, επιτρέποντας τη λήψη έγκαιρων και αποτελεσματικών αποφάσεων.
Σήμερα πολλές εταιρείες έχουν κάνει τα βήματά τους στην ψηφιακή εποχή εκμεταλλευόμενες τα εργαλεία που προσφέρονται για αποτελεσματικότερη λήψη αποφάσεων. Πολλοί πελάτες μας έχουν αντιληφθεί το συγκριτικό πλεονέκτημα που τους δίνεται με τη χρήση του συστήματος Laros προκειμένου να είναι περισσότερο ανταγωνιστικοί στην παγκόσμια αγορά.
Το πιο σημαντικό όμως που αξίζει να αναφερθεί είναι ότι η τεχνολογία δεν έρχεται για να αντικαταστήσει τον ανθρώπινο παράγοντα. Αυτό που είναι σημαντικό είναι να καταφέρουμε να συνδυάσουμε τη ναυτοσύνη με τη σωστή χρήση της τεχνολογίας.
Βασίλης Καμίτσης (Regional Technical Manager / IRI, THE MARSHALL ISLANDS REGISTRY): Επενδύουμε σε νέες μεθόδους
Αν και ο όρος «smart shipping» υπάρχει στα δεδομένα της ναυτιλιακής κοινότητας αρκετά χρόνια τώρα, δυσάρεστες και απρόβλεπτες καταστάσεις όπως ο COVID-19 ήρθαν ως επιταχυντές αναγκών και δημιουργίας εναλλακτικών και πιο τεχνολογικά εξελιγμένων δυνατοτήτων ως προς την προσέγγιση επίλυσης θεμάτων και συνέχισης υπαρχουσών διαδικασιών.
Πλοία, εταιρείες, λιμάνια, νηογνώμονες, σημαίες, κατασκευαστές, ασφαλιστές και πολλοί άλλοι δορυφόροι στην καρδιά ενός πλοίου, μην έχοντας άλλη επιλογή, επέσπευσαν στο να δημιουργήσουν συγκεκριμένες οδούς και διεξόδους σε θέματα που απασχολούσαν τους διαχειριστές πλοίων αρκετό καιρό πριν. Αμεσότητα, κατανόηση, ευελιξία, διαφάνεια ήταν οι σημαντικότερες παράμετροι που μπήκαν στην καινοτόμα αυτή εξίσωση του «smart shipping», με τον απώτερο και κοινό σκοπό του να διακινείται το 90% των παγκόσμιων αγαθών και σίγουρα στο να μη «σταματάει η προπέλα των πλοίων».Νομοθετικά πλαίσια σε συνάρτηση με προοδευτικές τεχνολογικές εξελίξεις βοήθησαν σε τόσο μεγάλο βαθμό ώστε να πιστεύουμε και να επενδύουμε σε τέτοιες μεθόδους όχι μόνο στο να συνεχιστούν, αλλά και να εξελιχθούν περαιτέρω.
Ο κ. Βασίλης Καμίτσης
Η International Registries Inc. (IRI) και οι θυγατρικές της που διαχειρίζονται το Νηολόγιο των Νήσων Μάρσαλ είναι ένα από τα κορυφαία νηολόγια με τον νεότερο και πιο «greenest» στόλο στον κόσμο. Από τον Μάιο του 2020 η έμπειρη ομάδα μας σε τεχνικά και ναυτιλιακά θέματα αντιμετωπίζει καθημερινά περιπτώσεις που είναι επηρεασμένες από force majeure δεδομένα.
Η συνεργασία του νηολογίου με όλους τους stakeholders της ναυτιλίας οδήγησε σε μια αδιάκοπη λειτουργία των διαδικασιών του νηολογίου – κυρίως της συνέχισης έκδοσης πιστοποιητικών για το πλοίο και το πλήρωμα και της στήριξης των κανονισμών και των απαιτήσεων των επιθεωρήσεων για την ασφαλή λειτουργία των πλοίων. Για να διατηρήσουμε την ποιότητα του στόλου μας, καθώς και τη ροή του παγκόσμιου εμπορίου, απαιτείται να έχουμε συνεχή και αδιάκοπη επικοινωνία με τους operators των πλοίων και να τους παρέχουμε τις καλύτερες δυνατές υπηρεσίες.
Βαγγέλης Σαΐτης (Sales Manager / FORTUNE TECHNOLOGIES S.A.): Στοχεύοντας στο μέλλον
Οι νέες τεχνολογίες και η ψηφιακή επανάσταση που συντελούν είναι πλέον αναπόσπαστο κομμάτι και κινητήριος δύναμη σε όλους τους επαγγελματικούς κλάδους. Η εμπορική ναυτιλία, αν και με καθυστέρηση, δείχνει ότι ανοίγει τον βηματισμό και πλέον αγκαλιάζει τις νέες τεχνολογίες.
Ο όρος «smart shipping» κυριαρχεί στον χώρο της ναυτιλίας, αλλά με αυτόν δεν εννοούμε μόνο τις τεχνολογίες που θα κάνουν τα πλοία πιο έξυπνα, αλλά και την ψηφιοποίηση των διαδικασιών στο γραφείο και σε όλη την επαγγελματική αλυσίδα (λιμάνια, logistics κ.τ.λ.).
Πέρα από τις κλασικές ψηφιακές εφαρμογές που πλέον σχεδόν όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν υλοποιήσει στο γραφείο, νέες τεχνολογίες και εφαρμογές επικεντρώνονται στη συγκέντρωση real time πληροφοριών από το πλοίο αναφορικά με την καλή λειτουργία κρίσιμων συστημάτων, εμπορικών πληροφοριών σχετικά με φορτία και ναύλους, στοιχεία κίνησης λιμανιών και δεδομένα της αλυσίδας προμηθειών που συνθέτουν ένα παζλ πολύ χρήσιμων πληροφοριών για τα στελέχη μιας ναυτιλιακής εταιρείας.
Ο κ. Βαγγέλης Σαΐτης
Η ανάλυση ενός τόσο μεγάλου όγκου δεδομένων είναι πλέον εφικτή έτσι ώστε να αναλύσουμε τα ιστορικά στοιχεία και να δούμε τι πήγε στραβά, τι πρέπει να βελτιώσουμε και τι να αλλάξουμε.
Παρ’ όλα αυτά, η επόμενη μέρα, η οποία πλέον έχει χαράξει, είναι η χρήση αυτών των δεδομένων για την πραγματική πρόβλεψη του μέλλοντος. Και εδώ είναι που έρχονται οι τεχνολογίες της Τεχνητής Νοημοσύνης και της εκμάθησης μηχανών να αλλάξουν τα δεδομένα.
Πλέον οι νέες εφαρμογές είναι σε θέση όχι μόνο να παρουσιάζουν χιλιάδες ιστορικά δεδομένα με εύπεπτο τρόπο, αλλά και να τα αναλύουν, να διαβλέπουν τάσεις και μοτίβα και τελικά να προβλέπουν πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα στο μέλλον με σχετική ακρίβεια.
Μιχάλης Σαρικλής (Marketing Director / WINGUSUITE CLOUD COMMUNICATIONS PLATFORM): Ευκολία και ασφάλεια
Το Internet of Things, σε συνδυασμό με τις προηγμένες ψηφιακές τεχνολογίες όπως το cloud computing, οι υπερσύγχρονες μέθοδοι τηλεπικοινωνιών είναι από τα βασικά συστατικά που καθιστούν τη συλλογή πολυάριθμων δεδομένων με τη λιγότερο απαιτητική εργασία. Η Τεχνητή Νοημοσύνη και οι machine learning τεχνολογίες έχουν ήδη εφαρμογή σε τομείς της ναυτιλίας, όπως η αυτοματοποίηση διαδικασιών στα πλοία και στα γραφεία, η αυτοματοποιημένη διαδικασία φόρτωσης/εκφόρτωσης στα μεγάλα εμπορικά λιμάνια, οι έξυπνοι πλοηγοί, οι έξυπνοι ελεγκτές κίνησης των πλοίων μέσα και γύρω από τα λιμάνια κ.ά.
Για παράδειγμα, στη χρήση εκατομμυρίων ηλεκτρονικών μηνυμάτων χρησιμοποιούνται δυναμικοί αλγόριθμοι εκμάθησης έτσι ώστε να γνωρίζουν τον καλύτερο τρόπο διαχείρισης και ανεύρεσης της πληροφορίας, με σκοπό την ταχύτερη και ασφαλέστερη εξυπηρέτηση από όλους τους τομείς της ναυτιλίας με τη χρήση προηγμένων και ευέλικτων συστημάτων όπως το WinguSuite (www.wingusuite.com)
Ο κ. Μιχάλης Σαρικλής
Οι έξυπνες τεχνολογίες έρχονται να δώσουν λύσεις, ευκολία και ασφάλεια στη ναυτιλία και σε ό,τι έχει να κάνει με την ευελιξία της στις σύγχρονες τεχνολογικές συνθήκες. Η πρόκληση έγκειται στον τρόπο ενσωμάτωσης της τεχνολογίας και της ψηφιοποίησης στο εργασιακό περιβάλλον της ναυτιλιακής κοινότητας. Η σύγκριση μετρήσεων με μοντέλα προσομοίωσης, αλγόριθμους μηχανικής μάθησης και τεχνικές ανάλυσης δεδομένων είναι αυτό που μετατρέπει μεγάλα δεδομένα σε έξυπνα δεδομένα και αυτό που ονομάζουμε «big data to smart data».
Κατερίνα Σκουρτανιώτη (Managing Director / VENLYS MARITIME SPECIALISATION SERVICES): Στην υπηρεσία του ανθρώπου
Οι νέες γενιές πιθανότατα θα είναι οι πρώτες που θα πρέπει να αντιμετωπίσουν αυξημένα επίπεδα τεχνολογίας και αυτονομία. Επομένως, η αλληλεπίδραση με πολύπλοκα και πολύ προηγμένα συστήματα, καθώς και η επίγνωση της κατάστασης, η κριτική σκέψη, η αποτελεσματική επικοινωνία θα είναι μερικές από τις δεξιότητες που θα απαιτηθούν για να επιβιώσουν οι επικείμενες αλλαγές στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Η κυρία Κατερίνα Σκουρτανιώτη
Είναι γενική ομολογία ότι η τεχνολογία τρέχει με ταχείς ρυθμούς. Τόσο η πλοιοκτησία όσο και η ναυτιλία στο σύνολό της αναγνωρίζουν την αξία και την αναγκαιότητα της τεχνολογίας. Παρ’ όλα αυτά, είναι πολύ σημαντικό αυτή να εξυπηρετεί τον ανθρώπινο παράγοντα και όχι το αντίθετο.
Γιώργος Αλεξανδράτος (Αντιπρόεδρος / ΝΑΥΤΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΟΣ): Προέχει η ασφάλεια
Η εξέλιξή της έχει επιβάλει την εγκατάσταση πολυάριθμων και πολύπλοκων συστημάτων, η διαχείριση των οποίων μπορεί να επιφέρει λάθη που θα κοστίσουν.
Σε κάθε περίπτωση, είναι πολύ σημαντικό να εξετάζεται η εύρεση του βέλτιστου σημείου κέρδους, απόσβεσης επένδυσης και κόστους.
Ο κ. Γιώργος Αλεξανδράτος
Επίσης, θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη η κυβερνοασφάλεια και η ασφάλεια των δεδομένων και κατά επέκταση του πλοίου και του πληρώματος.
Διαβάστε ακόμα:
Τα 5 βήματα για πιο γρήγορη έκδοση σύνταξης
Kirkbi: Το fund που διαχειρίζεται $20 δισ. των ιδιοκτητών της Lego