Οι διαφωνίες μεταξύ των κρατών σχετικά με τους περιορισμούς στις εκροές νερού από τους καθαριστές καυσαερίων (scrubbers) εμφανίστηκαν χθες στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), καθώς παραμένει μακρινή η προοπτική μιας παγκόσμιας απαγόρευσης χρήσης τους.
Εργασία της Υποεπιτροπής για την Ρύπανση
Η Υποεπιτροπή Ρύπανσης (PPR12) εργάζεται αυτή την εβδομάδα για την καθιέρωση παραμέτρων εκπομπών για τους καθαριστές καυσαερίων, προκειμένου να αξιολογηθεί ο αντίκτυπος τους στο περιβάλλον, με την ολοκλήρωση χρόνιων προσπαθειών πάνω στο θέμα. Οι καθαριστές καυσαερίων απομακρύνουν το θείο από τα καυσαέρια, επιτρέποντας στα πλοία να συμμορφώνονται με το όριο του 0,5% θείου που έχει θεσπίσει ο IMO, επιτρέποντάς τους να καίνε φθηνότερο καύσιμο με υψηλότερο θείο. Ωστόσο, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις υποστηρίζουν ότι οι καθαριστές απλώς μεταφέρουν τη ρύπανση από τον αέρα στη θάλασσα, με σοβαρές συνέπειες για το θαλάσσιο περιβάλλον.
Αυξανόμενη Πίεση για Παγκόσμια Μέτρα
Ο IMO βρίσκεται υπό πίεση να λάβει παγκόσμια μέτρα, καθώς πάνω από 40 χώρες έχουν θέσει περιορισμούς στην τεχνολογία των scrubbers στα εθνικά τους ύδατα, με πιο πρόσφατα παραδείγματα τις χώρες Δανία, Σουηδία και Ολλανδία.
Η Ιταλία πήγε ακόμη πιο πέρα στην PPR12 την Τρίτη, υποστηρίζοντας τη θέσπιση «σαφούς χρονοδιαγράμματος για την σταδιακή απόσυρση των ανοικτών συστημάτων καθαριστών από τα ήδη υπάρχοντα πλοία».
Αντίθετες Απόψεις από Κράτη και Διεθνείς Οργανισμούς
Αντίθετα, χώρες όπως η Βραζιλία, το Ιράν, η Ινδία και η Κροατία υποστήριξαν την πρόταση του Διεθνούς Επιμελητηρίου Ναυτιλίας (ICS) να συνεχιστεί η εργασία εντός του υπάρχοντος πλαισίου των καθαριστών — τις εθελοντικές κατευθυντήριες γραμμές — και να μην τιμωρούνται υπερβολικά τα πλοία που διαθέτουν ήδη συστήματα καθαριστών.
Το ICS υποστήριξε ότι οι περισσότεροι εθνικοί περιορισμοί αφορούν τα εσωτερικά ύδατα. Ισχυρίστηκε επίσης ότι οι περιορισμοί αυτοί εφαρμόζονται συχνά προληπτικά, χωρίς σαφή επιστημονικά δεδομένα, και τα παγκόσμια μέτρα θα πρέπει να βασίζονται σε τεκμηριωμένα δεδομένα.
Κριτική από την Πολωνία και τις Χώρες της ΕΕ
Η Πολωνία επικρίθηκε για την «χαμηλή φιλοδοξία» της προσέγγισης, υποστηρίζοντας ότι η έλλειψη κανονιστικών μέτρων στον IMO οδηγεί σε αύξηση των εθνικών ρυθμίσεων σε παγκόσμιο επίπεδο, κάτι που δεν είναι επιθυμητό από τον ίδιο τον Οργανισμό. Επίσης, η ΕΕ και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέθεσαν πρόταση το 2023 για την «επείγουσα ανάγκη να υπάρξουν ενιαία και αδιαμφισβήτητα κανονιστικά μέτρα για την καλύτερη διαχείριση των εκροών νερού από τα συστήματα EGCS και τη μείωση των οικονομικών επιπτώσεων για τη βιομηχανία και τις διοικήσεις».
Περιβαλλοντικές Οργανώσεις και Αντιδράσεις από Χώρες
Περιβαλλοντικές οργανώσεις, όπως η Clean Shipping Coalition, επανέλαβαν τις εκκλήσεις για την απαγόρευση των καθαριστών σε παράκτιες ή ευαίσθητες περιοχές. Η Clean Shipping Coalition δήλωσε ότι «οι καθαριστές είναι μια τεχνολογία που έχει ξεπεραστεί και είναι εντελώς εκτός των περιβαλλοντικών προτύπων του 21ου αιώνα για την προστασία των ωκεανών». Παράλληλα, επεσήμαναν ότι πάνω από το 95% των καθαριστών έχουν αποσβέσει το κόστος τους σε πέντε χρόνια, επομένως μια απαγόρευση δεν θα προκαλούσε περισσότερες από ελάχιστες ζημιές στις χώρες-μέλη.
Μοντέλα και Διαφωνίες για τη Ρύπανση
Η Λιβερία και η Βραζιλία υπέβαλαν μοντέλα που υποδεικνύουν ότι η ρύπανση από τους καθαριστές είναι πολύ κάτω από τα κανονιστικά όρια. Ωστόσο, τα μοντέλα του Καναδά υποδεικνύουν ότι οι καθαριστές ενδέχεται να επηρεάσουν την ποιότητα του αέρα. Η Κίνα αντέτεινε ότι μια πλήρης απαγόρευση των καθαριστών θα «δημιουργούσε ένα εξαιρετικά αρνητικό προηγούμενο για τους πρώτους χρήστες της τεχνολογίας».
Διαφορετικές Θέσεις για τη Ρύθμιση και τις Αλλαγές
Η Σαουδική Αραβία ανέφερε ότι «πρέπει να επικεντρωθούμε στη βελτίωση των υπαρχουσών ρυθμίσεων σταδιακά, αντί να στείλουμε αντιφατικά μηνύματα στη βιομηχανία μέσω απότομων αλλαγών».
Η πρόεδρος της υποεπιτροπής PPR, Αννίτα Μάκινεν από τη Φινλανδία, επισήμανε την ποικιλία απόψεων σχετικά με τον περιορισμό ή τη ρύθμιση των εκροών νερού από τους καθαριστές και κάλεσε τα κράτη-μέλη και τις ΜΚΟ να υποβάλουν «νέες, συγκεκριμένες προτάσεις» στην επόμενη συνάντηση για τα κανονιστικά μέτρα, με βάση τα τελευταία δεδομένα και την πρόοδο που έχει ήδη γίνει.
Διαβάστε ακόμη
Πειραιώς Χρηματιστηριακή: Τι ρωτούν οι ξένοι επενδυτές στο road show στο Παρίσι
Ελλάκτωρ: Πράσινο φως από τη Γ.Σ. για επιστροφή 0,85 ευρώ ανά μετοχή
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα