© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Τα δεξαμενόπλοια και τα φορτηγά πλοία αποτελούν ανέκαθεν αγαπημένους τομείς δραστηριότητας των Ελλήνων πλοιοκτητών. Ειδικά αυτές τις εποχές των παχιών και… αισιόδοξων αγελάδων για τις ναυτιλιακές εταιρείες με στόλο από δεξαμενόπλοια και με τη ναυλαγορά για τα φορτηγά να ακολουθεί.
Το 2023 η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα επέδειξε ισχυρή δραστηριότητα στις αγορές μεταχειρισμένων πλοίων, φορτηγών και δεξαμενόπλοιων, με τη δυναμική αυτή να διατηρείται καθ’ όλη τη διάρκεια των πρώτων τριών μηνών του 2024.
Το «b.s.» απευθύνθηκε στον Γιάννη Παργανά, διευθυντή Ανάλυσης της ναυλομεσιτικής εταιρείας Intermodal, για να αποτυπώσει την εικόνα των ναυλαγορών.
«Εκ των συνολικών 660 αγοραπωλησιών φορτηγών πλοίων που πραγματοποιήθηκαν το 2023, οι 205, ποσοστό 31%, αφορούσαν Ελληνες αγοραστές, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα μεγέθους πλοίων, με τη μέση ηλικία να είναι τα 11 έτη», είναι τα πρώτα στοιχεία που μας δίνει:
«Αναφορικά με τα δεξαμενόπλοια, από τις συνολικές 652 αγοραπωλησίες το 2023, οι 80, ποσοστό 12%, αφορούσαν επίσης Ελληνες αγοραστές, με τη μέση ηλικία των πλοίων να ανέρχεται σε 14 έτη και το ενδιαφέρον να επικεντρώνεται σε όλα τα μεγέθη πλοίων».
Οπως εξηγεί, τo 2024 η ζήτηση για μεταχειρισμένα bulk carrier και tanker πλοία από Ελληνες αγοραστές καταγράφει ένα ιστορικό υψηλό επίπεδο συναλλαγών για τους δύο πρώτους μήνες του έτους, με ιδιαίτερη προτίμηση στα πλοία Capesize, που είναι τα μεγάλης χωρητικότητας φορτηγά πλοία.
«Στον Φεβρουάριο μόνο πραγματοποιήθηκαν 26 συναλλαγές για Capesize πλοία, σημειώνοντας τον υψηλότερο αριθμό συναλλαγών σε έναν μήνα. Συνολικά, από τον Ιανουάριο έως σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί 199 αγοραπωλησίες φορτηγών πλοίων -bulk carries-, με 60 ή το 30% του συνόλου να αφορούν Ελληνες αγοραστές, ενώ για τα δεξαμενόπλοια τα στοιχεία δείχνουν μια συνολική πραγματοποίηση 101 αγοραπωλησιών δεξαμενόπλοιων μέχρι στιγμής, εκ των οποίων οι 17 ή το 16% του συνόλου αφορούν Ελληνες αγοραστές, επικεντρώνοντας κυρίως στις κατηγορίες Suezmax και Aframax».
Από την ανάλυση των δεδομένων γίνεται αντιληπτό, όπως επισημαίνει ο Γιάννης Παργανάς, ότι «οι Ελληνες πλοιοκτήτες έχουν δείξει μεγάλο ενδιαφέρον και συμμετοχή στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, τόσο το 2023 όσο και κατά τη διάρκεια του 2024, διατηρώντας ένα σταθερό ποσοστό των συνολικών αγορών. Αυτό υπογραμμίζει τη σημασία που έχει η ναυτιλιακή βιομηχανία για την Ελλάδα, καθώς και τη δυναμική παρουσία της στις παγκόσμιες ναυτιλιακές αγορές».
Και συμπληρώνει: «Η ισχυρή δραστηριότητα των Ελλήνων πλοιοκτητών στις αγορές πλοίων συμβαδίζει με τα αυξημένα κέρδη που παράγουν τα bulk carriers, ιδιαίτερα από το τελευταίο τετράμηνο του 2023, μία τάση η οποία συνεχίζεται στο πρώτο τρίμηνο του 2024. Πάνω σε αυτό, είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον το γεγονός πως περίπου το 67% των συνολικών αγορών bulk carriers από Ελληνες κατά το 2023 πραγματοποιήθηκε στο τελευταίο τρίμηνο, την περίοδο δηλαδή που τα κέρδη παρουσίασαν σημαντική αύξηση. Η ζήτηση για χύδην φορτία παρέχει ισχυρές προοπτικές για το μέλλον, ενθαρρύνοντας περαιτέρω επενδύσεις σε αυτόν τον τομέα».
Ενδεικτικά, τον Φεβρουάριο του 2024 τα μέσα κέρδη των Capesize πλοίων ήταν αυξημένα κατά 472% σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2023, ενώ τα κέρδη για τα πλοία τύπου Kamsarmax, Ultramax και Handysize κατέγραψαν επίσης σημαντική αύξηση, κλείνοντας τον μήνα με ποσοστά αύξησης 63%, 47% και 32% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους.
«Αυτή η θετική τάση στα έσοδα των πλοίων δείχνει την υψηλή ελκυστικότητα των επενδύσεων στον τομέα της ναυτιλίας, καθώς οι Ελληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να καταλαμβάνουν σημαντικό μερίδιο στην παγκόσμια αγορά», σχολιάζει.
Σύμφωνα με τον Γιάννη Παργανά, «οι προοπτικές για το υπόλοιπο του 2024 είναι εξίσου θετικές, με τη ζήτηση για χύδην φορτία να αναμένεται σημαντική, ενώ το βιβλίο παραγγελιών για νέα πλοία παραμένει χαμηλό, μόλις 8,8% επί του συνολικού στόλου, δημιουργώντας εκτιμήσεις για αύξηση του διαθέσιμου στόλου κατά 2,8%, ήτοι 34 εκατομμύρια dwt θα εισέλθουν στην αγορά το 2024. Επιπλέον, εξωγενείς παράγοντες όπως οι νέοι περιβαλλοντικοί κανόνες, οι οποίοι οδηγούν σε μείωση της ταχύτητας των πλοίων, και οι διαταραχές στις Διώρυγες του Παναμά και του Σουέζ που ωθούν τα πλοία σε διαδρομές μεγαλύτερων αποστάσεων συμβάλλουν στην αύξηση των κερδών των πλοιοκτητών».
Για τα δεξαμενόπλοια εκτιμά: «Οσον αφορά στις αγορές δεξαμενόπλοιων, αν και χαμηλότερες σε αριθμό σε σύγκριση με τα bulk carriers, παρατηρούμε ότι τα ποσοστά από Ελληνες πλοιοκτήτες επί των συνολικών αγοραπωλησιών δεξαμενόπλοιων καταλαμβάνουν από τις αρχές του 2024 το 16% σε σύγκριση με το 12% για όλο το 2023. Με τα κέρδη των δεξαμενόπλοιων να επηρεάζονται θετικά από τους προαναγγελθέντες παράγοντες, θεωρούμε πως η τάση για αγορές πλοίων του συγκεκριμένου κλάδου από Ελληνες πλοιοκτήτες θα παραμείνει ισχυρή».
Κλείνοντας την κουβέντα, μας ανέφερε: «Ολοι αυτοί οι παράγοντες συνθέτουν ένα περιβάλλον ιδιαίτερα ευνοϊκό για τις ναυτιλιακές επενδύσεις, καθιστώντας την ελληνική ναυτιλιακή αγορά πρωταγωνιστή σε παγκόσμιο επίπεδο. Η επιδεξιότητα και η εμπειρία των Ελλήνων πλοιοκτητών στον τομέα της διαχείρισης και λειτουργίας του στόλου τους, σε συνδυασμό με τη στρατηγική επιλογή πλοίων που προσαρμόζονται στις τρέχουσες και μελλοντικές αγοραστικές τάσεις, έχουν αποδειχθεί καθοριστικοί παράγοντες για την επιτυχία τους.
Παράλληλα, η ικανότητα της ελληνικής ναυτιλίας να προσαρμόζεται σε αλλαγές και να ανταποκρίνεται ευέλικτα σε προκλήσεις, όπως οι περιβαλλοντικές ρυθμίσεις και η ψηφιοποίηση του κλάδου, ενισχύουν την προοπτική της για διαρκή ανάπτυξη και επιτυχία. Ενώ οι παγκόσμιες αγορές και η οικονομία αντιμετωπίζουν αβεβαιότητες, η ελληνική ναυτιλία συνεχίζει να αποδεικνύει την ανθεκτικότητά της, καταγράφοντας ισχυρές επιδόσεις και προσφέροντας ένα ισχυρό παράδειγμα ανάπτυξης μέσα σε πολύπλοκες αγορές».
Ζητήσαμε από τον Γιάννη Παργανά να μας πει λίγα λόγια για την εταιρεία:
«Η Intermodal είναι ένας σύγχρονος κόμβος πληροφοριών και πόρων που παρέχει μεγάλη ποικιλία τομέων στον κλάδο των ναυτιλιακών υπηρεσιών, ενισχύοντας τη θέση μας ως μία από τις κορυφαίες παγκόσμιες μάρκες. Ενώ η βασική μας δραστηριότητα παραμένει η ναυλομεσιτεία, ο όμιλος έχει επενδύσει σε ναυτιλιακές υπηρεσίες, επισκευές και μετατροπές, έρευνα, αποτιμήσεις, χρηματοοικονομικά και -την τελευταία μας προσθήκη- ESG Solutions (περιβαλλοντική, κοινωνική και διακυβέρνηση).
Οι συνέργειες που δημιουργούνται από την εμπορική, τεχνική, λειτουργική και οικονομική τεχνογνωσία μας μάς παρέχουν μια λύση αιχμής στην κάλυψη των αναγκών των πελατών μας. Στη 40χρονη πορεία μας στην Ελλάδα, και σχεδόν 20 χρόνια στην Κίνα, παραμένουμε αφοσιωμένοι στην επένδυσή μας στους τρεις πυλώνες της επιτυχίας μας: άνθρωποι, διαδικασίες, τεχνογνωσία. Συνεχίζουμε να επεκτείνουμε την παγκόσμια παρουσία μας με νέα γραφεία, ανθρώπους και υπηρεσίες που καλύπτουν τις συνεχώς μεταβαλλόμενες ανάγκες της σύγχρονης διαχείρισης πλοίων».
Διαβάστε ακόμη:
Σε ποιους αρχίζει να μοιράζει πρόστιμα η εφoρία για τα POS
myAADEapp: Ξεκίνησε η εφαρμογή με ειδοποιητήρια σε φορολογούμενους
Το disaster story του Γιάννη Καματάκη και το νέο «σφυρί» των 2 εκατ. για την MLS Πληροφορική (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ