Το πρώτο εξάμηνο του 2024 υπήρξε μια δυναμική περίοδος για την αγορά δεξαμενόπλοιων, η οποία χαρακτηρίστηκε από μια σειρά σημαντικών γεγονότων και εξελισσόμενων τάσεων που επηρέασαν συλλογικά τις τιμές των ναύλων, τις εξελίξεις του στόλου και τις ροές των εμπορευμάτων.
«Όσον αφορά τους ναύλους, η dirty market παρουσίασε μικτές επιδόσεις κατά τα δύο τρίμηνα, το πρώτο εξάμηνο του 2024 τόσο τα Suezmax TCE όσο και τα Aframax TCE είναι μειωμένα κατά 11%, ενώ τα VLCC είναι οριακά αυξημένα κατά 3%» επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal:
«Σε τριμηνιαία βάση, η ιστορία είναι διαφορετική μεταξύ των VLCC και των μικρότερων ομολόγων τους. Τα VLCC κέρδισαν 40% το α’ τρίμηνο, ενώ τα Suezmax και Aframax σημείωσαν πτώση 20% και 21% αντίστοιχα. Το 2ο τρίμηνο, τα VLCC έχασαν 27%, ενώ τα Suezmax και τα Aframax κέρδισαν από 15% το καθένα. Παρά το γεγονός ότι η αγορά αναζητά κατεύθυνση εν μέσω της εποχικής πτώσης των κερδών, οι τιμές των VLCC είναι υψηλότερες μέχρι στιγμής το 2024 σε σύγκριση με τα δύο προηγούμενα έτη, με το TCE να βρίσκεται σήμερα στα 29 χιλ. δολάρια/ημέρα και τα Q1 και Q2 κατά μέσο όρο στα 45 χιλ. δολάρια/ημέρα και 41 χιλ. δολάρια/ημέρα αντίστοιχα.
Όσον αφορά τα δεξαμενόπλοια Suezmax και Aframax, το 1ο και το 2ο τρίμηνο του τρέχοντος έτους δεν είναι ισχυρότερα από εκείνα του 2023, αλλά φαίνεται να ακολουθούν τα εποχικά μοτίβα. Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, το Suezmax βρίσκεται στα 41 χιλ. δολάρια/ημέρα, ενώ κατά μέσο όρο ήταν 47 χιλ. δολάρια/ημέρα το α’ τρίμηνο και 44 χιλ. δολάρια/ημέρα το β’ τρίμηνο. Το Aframax βρίσκεται στα $38k/day, με μέσο όρο $50k/day το 1ο τρίμηνο και $46k/day το 2ο τρίμηνο».
Τα αυξημένα επιτόκια κράτησαν τους πλοιοκτήτες μακριά από τος αγοραπωλησίες καθώς είδαμε όγκους πωλήσεων πολύ χαμηλότερους από τα δύο προηγούμενα χρόνια, καθώς οι πλοιοκτήτες προτιμούν να κρατήσουν τα πλοία τους σε αυτό το περιβάλλον υψηλών αποδόσεων.
«Πιο συγκεκριμένα, μόνο 24 VLCC άλλαξαν χέρια το πρώτο εξάμηνο του 2024, σε σύγκριση με 77 τόσο το 2023 όσο και το 2022. Ομοίως, 11 Suezmaxes έχουν πωληθεί μέχρι στιγμής, έναντι 38 και 55 το 2023 και το 2022 αντίστοιχα, ενώ 31 Aframaxes έχουν πωληθεί (99 το 2023, 133 το 2022)» αναφέρουν οι αναλυτές:
«Ως αποτέλεσμα, οι αξίες των πλοίων βρίσκονται στα υψηλότερα επίπεδά τους από το κύμα του 2008, ενώ οι αξίες των νεότευκτων πλοίων είναι κοντά σε αυτές ενός πλοίου 5 ετών, ενθαρρύνοντας τους πλοιοκτήτες να στραφούν στην αγορά νεότευκτων πλοίων.
Για παράδειγμα, ένα 5ετές VLCC κοστίζει περίπου 115 εκατ. δολάρια, αυξημένο κατά περισσότερο από 15% από την αρχή του έτους, ενώ ένα νεότευκτο πλοίο κοστίζει περίπου 10-15 εκατ. δολάρια περισσότερο.»
Τα περιθώρια κέρδους είναι ακόμη πιο στενά για τα μικρότερα μεγέθη. Αυτό οδηγεί σε αυξημένη δραστηριότητα νεότευκτων πλοίων, με τις παραγγελίες VLCC μέχρι στιγμής το 2024 να ξεπερνούν τις παραγγελίες του 2023 και του 2022 μαζί.
Το πρώτο εξάμηνο του 2024, παραγγέλθηκαν 43 VLCC, έναντι 18 το 2023 και μόλις 3 το 2022.
Μέχρι στιγμής η αναλογία βιβλίων παραγγελιών προς στόλο για τα VLCCs ανέρχεται στο 7%, 14% για τα Suezmaxes και 15% για τα Aframax/LR2, αριθμοί που αυξάνονται σταθερά, εμποδίζοντας την ισχύ της αγοράς μόλις η αναμενόμενη χωρητικότητα φτάσει στο νερό.
Οι αναλυτές αποφαίνονται: «Έτσι, το πρώτο εξάμηνο του 2024 διαμόρφωσε ένα σύνθετο σκηνικό για την αγορά δεξαμενόπλοιων, το οποίο χαρακτηρίζεται από διακυμάνσεις των ναύλων, υψηλές αξίες περιουσιακών στοιχείων και αύξηση των παραγγελιών νέων πλοίων. Αυτές οι τάσεις, που καθοδηγούνται από γεωπολιτικές εντάσεις, εξελισσόμενα εμπορικά πρότυπα και κανονιστικές αλλαγές, υποδηλώνουν μια αγορά σε μεταβατικό στάδιο. Καθώς προχωράμε στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να περιηγηθούν προσεκτικά σε αυτές τις δυναμικές, ισορροπώντας μεταξύ άμεσων κερδών από τους υψηλούς ναύλους και στρατηγικών επενδύσεων σε νεότευκτα πλοία. Η ικανότητα προσαρμογής σε αυτές τις εξελισσόμενες συνθήκες θα είναι ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση της σταθερότητας της αγοράς και την αξιοποίηση των αναδυόμενων ευκαιριών.»
Διαβάστε ακόμη
Ρεύμα: Έκρηξη στις τιμές χονδρεμπορικής με άλμα 60% των τιμών
Μάνατζερ και στελέχη με μισθούς αγοράς – «Τέλος» ΤΧΣ και ΤΑΙΠΕΔ – Eγένετο «Εθνικό Επενδυτικό Ταμείο»
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ