© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Η ραγδαία εξάπλωση της μετάλλαξης Omicron άρχισε να επηρεάζει και τον κλάδο της κρουαζιέρας, ειδικά τις τελευταίες εβδομάδες.
Από την πλευρά τους, οι εταιρείες κρουαζιέρας έχουν εφαρμόσει ήδη από τον Ιούλιο του 2020 τα αυστηρότερα πρωτόκολλα υγιεινής και ασφάλειας -αυστηρότερα από κάθε άλλον κλάδο οικονομικής δραστηριότητας- καλύπτοντας όλα τα επιπλέον έξοδα αποκλειστικά με ίδιους πόρους. Υποχρεωτικά PCR tests πριν από την επιβίβαση στα πλοία, rapid tests κάθε τρεις ημέρες, ενώ η TUΙ Cruises έφτασε να χρησιμοποιεί δικά της αεροπλάνα για να μεταφέρει τους επιβάτες της προς και από τα λιμάνια επιβίβασης, προκειμένου να εγγυάται την πλήρη αποτελεσματικότητα του συστήματος «ασφαλής φούσκα» (bubble) που ίσχυε στην ξηρά (μεταφορές, εκδρομές κ.λπ.).
Τα δημοσιεύματα στα ΜΜΕ άρχισαν στις 19 Δεκεμβρίου του 2021, όταν το «Mein Schiff 4» της TUI Cruises, που εκτελεί χειμερινές κρουαζιέρες στα Κανάρια Νησιά, αναγκάστηκε να ακυρώσει το ταξίδι για 300 Γερμανούς επιβάτες, επειδή διαπιστώθηκαν θετικά κρούσματα COVID στο πλοίο.
Κρούσματα COVID διαπιστώθηκαν επίσης σε κρουαζιερόπλοια που εκτελούν κρουαζιέρες αυτή τη στιγμή στην Καραϊβική. Είναι περισσότερα από 50 κρούσματα, σχεδόν αποκλειστικά μέλη του πληρώματος, στο «Odyssey of the Seas» της RCL, 17 κρούσματα στο «Norwegian Breakaway» της Norwegian Cruise Line, 28 κρούσματα στο «MSC Seashore» της MSC Cruises, καθώς και 10 κρούσματα στο «Queen Mary 2», το οποίο εκτελούσε τον διάπλου του Ατλαντικού, μόλις κατέπλευσε στη Νέα Υόρκη.
Ως αποτέλεσμα, το αμερικανικό Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Ασθενειών (CDC) που παρακολουθεί ex officio την εξέλιξη των κρουσμάτων κορωνοϊού και στα 94 κρουαζιερόπλοια που ανήκουν στη σφαίρα ελέγχου του και εκτελούν αυτή τη στιγμή πλόες στην Καραϊβική, με δεδομένο ότι τα κρούσματα στα κρουαζιερόπλοια αυξάνονταν, εξέδωσε στις 30 Δεκεμβρίου μια αυστηρή προειδοποιητική ανακοίνωση που ισχύει για κρουαζιέρες που πραγματοποιούνται από/προς λιμάνια των ΗΠΑ, με την οποία οι αμερικανικές αρχές συμβουλεύουν ακόμη και τους πλήρως εμβολιασμένους επιβάτες να μην ταξιδεύουν με κρουαζιερόπλοια, επειδή ο κίνδυνος να προσβληθούν από κορωνοϊό είναι πολύ μεγάλος.
Την επομένη της ανακοίνωσης του CDC, υπήρξε άμεση αντίδραση των εταιρειών κρουαζιέρας, οι οποίες εξέφρασαν με πολύ διπλωματικό τρόπο, μέσω του ανώτατου συλλογικού τους οργάνου, της Διεθνούς Ενωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), τη διαφωνία τους, υπενθυμίζοντας τα πολύ αποτελεσματικά μέτρα που ήδη έχουν λάβει.
Ωστόσο, το πρώτο Σαββατοκύριακο του νέου έτους, τα δεδομένα της κρουαζιέρας ανατράπηκαν ξανά. Στο «AIDAnova» στις 29 Δεκεμβρίου αναφέρθηκαν κρούσματα COVID μεταξύ μελών του πληρώματος.
Για το πώς είναι η κατάσταση σήμερα, ο κ. Πυθαγόρας Νάγος, ανεξάρτητος σύμβουλος επιχειρήσεων στον ευρύτερο τομέα του τουρισμού, με ειδίκευση στην εκπόνηση και υλοποίηση καινοτόμων στρατηγικών στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών, ανέφερε στο «business stories»:
«Οι εταιρείες κρουαζιέρας ακολουθούν ιδιαίτερα αυστηρά πρωτόκολλα υγιεινής και ασφάλειας ήδη από το καλοκαίρι του 2020, τα οποία περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, έλεγχο όλων των επιβατών πριν από την επιβίβαση, και από τη χειμερινή περίοδο 2021/22 ισχύει μια συνολική υποχρέωση για πλήρη εμβολιασμό επιβατών -τα πληρώματα είναι ήδη πλήρως εμβολιασμένα-, απαραίτητη χρήση μάσκας σε όλους τους χώρους των πλοίων, τήρηση αποστάσεων ασφαλείας και τακτικές μετρήσεις θερμοκρασίας των επιβατών, καθώς και συχνό πλύσιμο των χεριών με αντισηπτικό. Παρά τα σχολαστικά πρωτόκολλα, επί του παρόντος διαπιστώνονται λοιμώξεις στα πλοία». Και συνέχισε:
«Συμμερίζομαι απολύτως τις απόψεις που ήδη έχουν εκφραστεί, ότι θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να συγκρίνουμε τον αριθμό των μολύνσεων από κορωνοϊό ανά τετραγωνικό μέτρο στο πλοίο με τις ίδιες ακριβώς συνθήκες στην ξηρά, λαμβάνοντας υπόψη τις ίδιες προϋποθέσεις προστασίας, όπως υποχρεωτικός πλήρης εμβολιασμός και συχνά τεστ. Δεν αναφέρομαι σε υποχρεωτικό booster/τρίτη δόση εμβολίου, επειδή δεν έχει προχωρήσει τόσο ακόμη. Ωστόσο, είναι πολύ δύσκολο να συγκριθούν απόλυτα οι δύο αυτές περιπτώσεις, καθώς ισχύουν διαφορετικά μέτρα και συνθήκες στην ξηρά. Επιπλέον, οι εταιρείες κρουαζιέρας φαίνεται ότι αντιμετωπίζουν αυτή τη στιγμή προβλήματα κρουσμάτων περισσότερο μεταξύ των πληρωμάτων τους και όχι μεταξύ των επιβατών».
Ο κ. Νάγος έκανε προβλέψεις για το ποια μπορεί να είναι η κατάσταση στην κρουαζιέρα την επόμενη μέρα:
«Μια απολύτως σωστή πρόβλεψη είναι αρκετά δύσκολη, τόσο για τους ειδικούς όσο και για τις εταιρείες κρουαζιέρας. Μπορούμε να φανταστούμε ότι:
1) Οι εταιρείες θα απαιτήσουν πλέον και τρίτη αναμνηστική δόση εμβολίου για επιβάτες και πληρώματα. Μια τέτοια απαίτηση, όμως, θα πάρει κάποιον χρόνο για την υλοποίησή της, όσο δεν έχει προχωρήσει σε ικανοποιητικό βαθμό ο εμβολιασμός του πληθυσμού.
2) Θα υπάρχει εκ νέου άμεση απαίτηση χρήσης μάσκας προδιαγραφών FFP2 σε όλους τους χώρους των πλοίων.
3) Πιθανότατα θα γίνει εκ νέου υποχρεωτικό πριν από την κρουαζιέρα PCR tests για το πλήρωμα και τους επιβάτες, καθώς και διενέργεια rapid tests στη διάρκεια της κρουαζιέρας, με εστίαση αξιολόγησης στη μετάλλαξη Omicron.
4) Επίσης, όπως ήδη ανακοίνωσε η AIDA Cruises στις 2 Ιανουαρίου, οι εταιρείες πιθανότατα θα επιστρέψουν στο δοκιμασμένο σύστημα χερσαίων εκδρομών bubble (ασφαλής φούσκα) και θα απαγορεύσουν προς το παρόν τις μεμονωμένες/ατομικές χερσαίες εκδρομές.
5) Πιθανόν ορισμένες εταιρείες να αναλάβουν την πρωτοβουλία να διακόψουν για ένα χρονικό διάστημα τις προγραμματισμένες χειμερινές κρουαζιέρες τους.
Ανάλογη απόφαση πήρε η MSC Cruises για τα χειμερινά προγράμματα με homeporting τη Βραζιλία, ακυρώνοντας προγραμματισμένες αναχωρήσεις τριών πλοίων της (“MSC Seaside”, “MSC Preziosa”, “MSC Splendida”) έως τις 21 Ιανουαρίου. Τα δρομολόγια που αυτή τη στιγμή εκτελούν τα τρία αυτά πλοία θα ολοκληρωθούν ομαλά όπως ήταν προγραμματισμένα. Κάτι ανάλογο είναι πιθανό να αποφασίσει και η Costa Crociere για τη Βραζιλία, όπου έχει δρομολογημένα δύο πλοία της».
Οπως εξήγησε ο κ. Νάγος, «αυτές οι κινήσεις στοχεύουν και στον εφησυχασμό των κρατών και των λιμανιών προσέγγισης, προκειμένου να αποφευχθούν οι δημαγωγικές συζητήσεις για κλείσιμό τους προς την κρουαζιέρα, γεγονός που θα ήταν καταστροφικό τόσο για τον κλάδο της κρουαζιέρας όσο και για τους τουριστικούς προορισμούς που εξαρτώνται άμεσα ως τοπικές οικονομίες από την κρουαζιέρα.
Μπορώ επίσης να υποθέσω ότι για ένα χρονικό διάστημα θα προσφέρονται ξανά πτήσεις τσάρτερ για ορισμένους προορισμούς και ότι οι επισκέπτες θα μπορούν να φτάσουν και να αναχωρήσουν στο/από το λιμάνι επιβίβασης/αποβίβασής τους μόνο με πτήση τσάρτερ της εταιρείας κρουαζιέρας, ένα concept το οποίο είχε δοκιμάσει ήδη με μεγάλη επιτυχία και εξαιρετικά αποτελέσματα η TUI Cruises το 2020 και το 2021, αλλά και η MSC Cruises σε επιλεγμένα προγράμματα κρουαζιέρας. Δυστυχώς, οι κρατήσεις για τις επόμενες 4-6 εβδομάδες για προγραμματισμένες αναχωρήσεις σημειώνουν πτώση».
Και κατέληξε με μια νότα αισιοδοξίας για το νέο έτος:
«Ολα τα στοιχεία κρατήσεων των εταιρειών κρουαζιέρας δείχνουν ότι το 2022 θα είναι μια καλή χρονιά, σαφώς καλύτερη από το 2021! Η διάθεση των ανθρώπων να ταξιδέψουν σε νέους προορισμούς με ασφάλεια επιβεβαιώνεται από όλες τις έρευνες αγοράς που έχουν γίνει τους τελευταίους μήνες, η κρουαζιέρα τηρεί ευλαβικά και αποτελεσματικά τα πλέον αυστηρά υγειονομικά πρωτόκολλα, ενώ η Ελλάδα προσελκύει και φέτος κορυφαίες εταιρείες κρουαζιέρας για homeporting».
Διαβάστε ακόμη
Λιγότερα σπίτια, ακριβότερες τιμές, χαμηλή ζήτηση στα Airbnb (πίνακες)
Netflix: Αυξάνει τη συνδρομή – Τι ανακοίνωσε η εταιρεία
Raxevsky: Το «story επιβίωσης» και η επόμενη ημέρα