Βράδυ Παρασκευής και έξω από το ολοφώτιστο μέγαρο Cyprus Tower στην Κηφισιά υπήρχε μεγάλη κινητικότητα. Μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα, συνοδευτικά, τροχονόμοι. Ήταν το μέρος συνάντησης εκπροσώπων του ελληνικού και κυπριακού εφοπλισμού με αφορμή τη Γενική Συνέλευση της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών (CUS), ενώ στην εκδήλωση που ακολούθησε τιμώμενα πρόσωπα ήταν η Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου και ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Χριστοδουλίδης.
Στη διάρκεια της Γ.Σ. τέθηκαν επί τάπητος οι προκλήσεις της κυπριακής ναυτιλίας παρουσία Ελλαδιτών πλοιοκτητών και της Κύπριας υφυπουργού Ναυτιλίας Μαρίνας Χατζημανώλη. Ο πρόεδρος της Κυπριακής Ενωσης Πλοιοκτητών, Ανδρέας Χατζηγιάννης και ο αντιπρόεδρος Πόλυς Β. Χατζηιωάννου ανέλυσαν τις πρακτικές δυσκολίες των ευρωπαϊκών αποφάσεων και των περιβαλλοντικών κανονισμών που επιβάλλει το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ενωσης (European Union Emissions Trading System – EU ETS).
O κ. Χατζηγιάννης υπογράμμισε ότι η απόφαση για οριζόντια φορολόγηση των ρύπων στη ναυτιλία είναι χαράτσι εις βάρος της πλοιοκτησίας.
Από την πλευρά της, η υφυπουργός Ναυτιλίας Μαρίνα Χατζημανώλη ανέπτυξε στους πλοιοκτήτες τις στρατηγικές δράσεις για την ισχυροποίηση του κυπριακού νηολογίου, το οποίο αποδυναμώθηκε εξαιτίας της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία και των κυρώσεων που ακολούθησαν. Διαβεβαίωσε δε για την ισχυρή δέσμευση της κυβέρνησης Χριστοδουλίδη να αναπτύξει περαιτέρω τη βιώσιμη ανάπτυξη της κυπριακής ναυτιλίας.
Ακολούθησε δείπνο όπου διακρίναμε, μεταξύ άλλων, με αλφαβητική σειρά τη Γιάννα Αγγελοπούλου, τον Γιώργο Κ. Αγγελόπουλο, τον Νίκο Βαφειά, τον Φραγκίσκο Κανελλάκη, τον δρα Ιωάννη Κούστα, τον Πάνο Λασκαρίδη, τον Θανάση Μαρτίνο, τον Μιχάλη Μποδούρογλου, τη Σεμίραμι Παληού, τον Πέτρο Παππά, τον Αριστείδη Πίττα, τον Γιώργο Προκοπίου, την Ιωάννα Προκοπίου, τη Μελίνα Τραυλού, τον Ανδρέα Τσαβλίρη, τον Γιώργο Τσαβλίρη, τον Κωστή Φραγκούλη, τον Ανδρέα Χατζηγιάννη, τον Πόλυ Βάσου Χατζηιωάννου, τον Πόλυ Λουκά Χατζηιωάννου.
Βοήθεια στους πλημμυροπαθείς
Τους προσκεκλημένους υποδέχθηκε ο πρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών Ανδρέας Χατζηγιάννης, δηλώντας αρχικά τον συγκλονισμό της ναυτιλιακής κοινότητας για τις ανθρώπινες απώλειες και τις πληγές που άφησαν στο πέρασμά τους οι καταστροφικές πλημμύρες. Στη συνέχεια ανέφερε ότι «με αίσθηση καθήκοντος απέναντι στον συνάνθρωπο και το κοινωνικό σύνολο, η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών ανέλαβε δράση ώστε η ναυτιλιακή οικογένεια να συνεισφέρουμε το ποσό των 50 εκατ. ευρώ στους πληγέντες» και καταχειροκροτήθηκε τόσο ο ίδιος όσο και η πρόεδρος της ΕΕΕ, Μελίνα Τραυλού.
Η Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου όσον αφορά το θέμα των καταστροφών έκανε έκκληση στον εφοπλισμό να βοηθήσει, ενώ απένειμε τα εύσημα στην ΕΕΕ, και ειδικά στην πρόεδρό της Μελίνα Τραυλού, για όσα έκανε άμεσα: «Διαχρονικά η ναυτιλία έχει παίξει έναν πάρα πολύ σημαντικό ρόλο για την Ελλάδα και την Κύπρο και φυσικά η σύγχρονη ελληνική ναυτιλία κατέχει μία πολύ σημαντική θέση στον παγκόσμιο χάρτη, με τον στόλο των δύο χωρών να είναι πολύ σημαντικός και να προσφέρει πάρα πολύ στην εθνική οικονομία και των δύο χωρών. Επίσης είναι σημαντική η κοινωνική προσφορά. Πρόσφατα η χώρα μας επλήγη από πλημμύρες και πυρκαγιές. Για το μέλλον αυτών των ανθρώπων στις πληγείσες περιοχές, για την οικονομία της χώρας και για το περιβάλλον μάς περιμένουν δύσκολες ημέρες. Και γι’ αυτό βρίσκω εξαιρετική την ευκαιρία, ξέρω ότι βρίσκομαι απέναντι στους κατάλληλους αποδέκτες, για να απευθύνω την έκκληση ότι πρέπει όλοι μας να βοηθήσουμε όσο μπορούμε τον τόπο αυτή τη στιγμή».
Και πρόσθεσε: «Ήδη με πρόλαβε η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και θέλω να συγχαρώ την πρωτοβουλία της κυρίας Τραυλού και για το θέμα αυτό. Αλλά είμαι βέβαιη ότι όλοι ξέρετε και θα βρείτε τον δρόμο να βοηθήσετε την πατρίδα μας στη δύσκολη στιγμή και στα δύσκολα που έρχονται – και θα τα καταφέρουμε όπως πάντα».
Ο πρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών αναφέρθηκε στη ρήση του Ελύτη «Aν αποσυνθέσεις την Ελλάδα, στο τέλος θα δεις να σου απομένουν μια ελιά, ένα αμπέλι και ένα καράβι. Που σημαίνει: με άλλα τόσα την ξαναφτιάχνεις», προσθέτοντας: «Στον λόγο αυτό εικονίζεται η μέχρι τώρα διαδρομή του έθνους μας αλλά και το μέλλον. Δεν είναι λοιπόν ιστορικός μόνο λόγος αλλά και προφητικός, που αναδεικνύει στην περιωπή της φυσικής δημιουργίας ένα ανθρώπινο έργο όπως η ναυτιλία. Το θαύμα αυτό δεν είναι της φύσης ούτε το κληροδότησε κάποια μοίρα στους Ελληνες, αλλά το γέννησε ο ίδιος ο άνθρωπος. Λέει πάλι ο Ελύτης: τα τρία ταυ της επιτυχίας είναι ταλέντο, τόλμη, τύχη. Λες και διαβάζει τα στοιχεία ταυτότητας των πρωτοπόρων της εθνικής ναυτιλίας που την ανέδειξαν σε θεμελιώδη νόμο μιας παγκόσμιας λειτουργίας. Επιτρέψτε μου να αναφέρω ένα τέταρτο ταφ: τελειότητα. Με αυτήν τη “σχεδόν τελειότητα στον ανταγωνισμό”, που οι Έλληνες επέβαλαν, οδήγησαν την ανθρωπότητα σε ένα νέο κεφάλαιο της ιστορίας της. Πράγματι, η πλουραλιστική ελληνική ναυτιλία με χίλιες περίπου εταιρείες εκμηδένισε αποστάσεις και κόστος και έγινε το επιτυχές πρόπλασμα παγκοσμιοποίησης».
Ευρώπη και ναυτιλία
Ο Ανδρέας Χατζηγιάννης σημείωσε ότι «σήμερα, ενώ απαιτούνται νέα άλματα για τη ναυτιλία, δυστυχώς όλο και εντονότερα παρατηρούνται φθοροποιές αποκλίσεις στην κατεύθυνση ανατροπής του γενετικού συστατικού της σύγχρονης ναυτιλίας. Δηλαδή του μοντέλου της πρωταγωνιστικής ευρωπαϊκής ναυτιλίας με πυρήνα της την ελληνική, στην απρόσκοπτη υπηρεσία όλων ανεξαιρέτως. Ο ευρωπαϊκός στόλος μειώνεται. Χαρακτηριστικά, από τα 10 πλοία που πωλούνται μόνο τα 3 αγοράζονται από Ευρωπαίους. Μεγάλες δυτικές τράπεζες, αντιλαμβανόμενες ήδη την υποχώρηση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, αποσύρονται από τη χρηματοδότησή της. Οι startups ναυτιλιακές εταιρείες στην Ευρώπη είναι είδος υπό εξαφάνιση. Η εθνική ναυτιλία των 1.000 εταιρειών υποχώρησε ήδη σε κάτω από 600, ενώ απώλεσε και την πρώτη θέση, την οποία κατείχε από τη δεκαετία του 1950».
Αναφέρθηκε επίσης σε μη φιλικές προσεγγίσεις και πολιτικές της Ε.Ε. – δυσμενής φορολογία της ναυτιλίας με δισεκατομμύρια με πρόφαση την εμπορία ρύπων για εκπομπή αερίων θερμοκηπίου σχετικά αμελητέα. «Για να έχουμε μια εικόνα του μεγέθους, με βάση τα αποτελέσματα μελετών της ίδιας της Ε.Ε. και του ΟΗΕ η περιβαλλοντική επιβάρυνση από τη ναυτιλία θα αντισταθμιζόταν απολύτως αν κάθε άτομο μία μόνο φορά το τρίμηνο αντικαθιστούσε την πρωτεΐνη ζωικής με φυτικής προέλευσης. Γι’ αυτό το αποτύπωμα η Ε.Ε. επιβάλλει μέθοδο εξάλειψης, της οποίας το κόστος για τη ναυτιλία, σε ορίζοντα περίπου εικοσιπενταετίας, ανέρχεται σύμφωνα με μελέτες από 2,5 έως και 3,5, επαναλαμβάνω 3,5, τρισ. δολάρια».
Ο Ανδρέας Χατζηγιάννης προειδοποίησε πως ενώ η ναυτιλία είναι ανελαστική, παρατηρούνται πρωτοβουλίες που την κάνουν μη ανταγωνιστική και την οδηγούν σε συρρίκνωση. Ετσι ο έλεγχός της μεταφέρεται σε τρίτες δυνάμεις, οι οποίες στο πλαίσιο μιας συγκεντρωτικής κρατικής οικονομίας ενισχύουν παντοιοτρόπως τη ναυτιλία τους.
Συγκεκριμένα είπε: «Η Ε.Ε. με στόχο φιλοπεριβαλλοντικό -σημειώνω με έμφαση πως συμφωνούμε σε τέτοιους στόχους και έχουμε αντιπροτείνει λογικές και αποτελεσματικές λύσεις- οδηγεί λόγω εσφαλμένης προσέγγισης στην υπονόμευση ενός βασικού πυλώνα της. Αντιμετωπίζει τη ναυτιλία της με τρόπο που οδηγεί στο να γίνεται λιγότερο ανταγωνιστική. Σε αντίθεση με τους ανταγωνιστές της, η Ε.Ε. εκτός από το έλλειμμα “ευρωπαϊκής συνείδησης’’ στις μεταφορές της, δεν προστατεύει αποτελεσματικά τη ναυτιλία της όταν πλήττεται και χρειάζεται την παρέμβασή της. Τέτοιες είναι οι περιπτώσεις κατά τις οποίες ευρωπαϊκό πλοίο βρίσκεται σε αφιλόξενα περιβάλλοντα χωρίς δημοκρατικές εγγυήσεις, όπως λόγου χάρη στο Ιράν, αλλά και αλλού. Ανάλογη κορυφαία ευρωπαϊκή ολιγωρία -και είμαι επιεικής- συνιστά η συνεχιζόμενη απαγόρευση ελλιμενισμού των κυπριακών πλοίων στα τουρκικά λιμάνια».
Ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης, αποκάλυψε ότι απέστειλε επιστολές στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και προς τον γ.γ. του ΟΗΕ με στόχο την αναβάθμιση του ρόλου της κυπριακής ναυτιλίας, αλλά και την ενίσχυση της ευρωπαϊκής. Σε αυτές επισημαίνει τη σημασία της ναυτιλίας για το παγκόσμιο εμπόριο και την οικονομία, την τεράστια συνεισφορά του κλάδου στο ΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αλλά και το γεγονός ότι από τη ναυτιλία γενικότερα συντηρούνται εκατομμύρια οικογένειες Ευρωπαίων πολιτών.
«Επισήμανα επίσης ότι, παρά τη θεμελιώδη σημασία του, ο κλάδος των ευρωπαϊκών θαλάσσιων μεταφορών αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις, μεταξύ των οποίων ο διεθνής ανταγωνισμός, ο προστατευτισμός, τα μέτρα τρίτων χωρών, οι κυρώσεις και πολλά άλλα», σχολίασε.
Τα δώρα
Πιστό αντίγραφο από το σφραγιστικό δακτυλίδι βασιλιά στην Εποχή του Χαλκού ήταν το συμβολικό δώρο του προέδρου της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών Ανδρέα Χατζηγιάννη στην Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου και τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Χριστοδουλίδη.
Με το συγκεκριμένο δακτυλίδι, ο βασιλιάς το 1500 π.Χ. επικύρωνε τις κρατικές συμφωνίες. Απεικονίζει σκηνή θρησκευτικού χαρακτήρα με επανδρωμένο πλοίο της εποχής. Το πλοίο ήταν η κινητήρια δύναμη του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. Διέσχιζε τις θάλασσες, μεταφέροντας εμπορεύματα, ανθρώπους και ιδέες. Οι Ελληνες δεν γνώριζαν σύνορα στα ταξίδια τους, όπως δεν έθεταν όρια και στη σκέψη τους. Η Κύπρος την Εποχή του Χαλκού κυριάρχησε στις θάλασσες, αναφέρει ο ιστορικός Πλίνιος. Στα μέσα του 9ου αιώνα ήταν θαλασσοκράτειρα.
Διαβάστε ακόμη
Εργαζόμενοι: Μέσος μισθός στα 1.500 ευρώ από το 2025
Καλτσοβιομηχανία Πουρνάρα: Από την Ελλάδα στα… πόδια όλου του κόσμου (pics)
Με fast track διαδικασίες έργα υποδομών και αντιπλημμυρικά στη Θεσσαλία (pic)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ