Στη ναυτομάνα Χίο, η οποία ελέγχει το 11% του παγκόσμιου στόλου με βάση τη χωρητικότητα, πραγματοποιήθηκε την περασμένη Παρασκευή το 1ο Chios International Shipping Summit, το οποίο διοργάνωσε το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Στο περιθώριο του συνεδρίου μιλήσαμε με τον Συμεών Παληό, έναν από τους παραδοσιακούς Έλληνες πλοιοκτήτες με καταγωγή από τον Βροντάδο, και βαθύ γνώστη της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Ήταν περισσότερο μία συζήτηση παρά συνέντευξη, λίγο πριν ανέβει στο βήμα για να κάνει την ομιλία του περί ναυτιλιακής χρηματοδότησης. Από εκεί πήρα αφορμή για να αρχίσω τις ερωτήσεις.
– Κύριε Παληέ, υπάρχει προοπτική για το ελληνικό χρηματιστήριο, όσον αφορά τη ναυτιλία;
Όχι, γιατί δεν έχει όγκο-volume. Μόνο το χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης έχει τη δυνατότητα. Ούτε του Χονγκ Κόνγκ. Βέβαια είμαι και στο Όσλο, όπου έχω ομόλογα.
Είμαι ανοιχτό βιβλίο οπότε με εμπιστεύονται. Όταν δίνω μέρισμα έχω τους μετόχους. Όταν δεν δίνω μέρισμα, έχω τους θεσμικούς. Και έτσι και αλλιώς έχεις πελάτες να βάλουν λεφτά όταν είσαι στο αμερικανικό χρηματιστήριο. Και δεν έχει σημασία πόσο είναι η μετοχή σου. Σημασία έχει πόσο καλά δομημένη είναι η εταιρεία σου και πώς χρησιμοποιείς το χρηματιστήριο. Δημιουργείς έναν διαφορετικό τρόπο να σηκώνεις λεφτά εκτός από τις τράπεζες.
– Για το μέλλον της ελληνικής σημαίας. Γιατί δεν εγγράφουν τα πλοία τους οι Έλληνες εφοπλιστές σε μεγάλο αριθμό;
Γιατί έχουμε μία γραφειοκρατία, η οποία δυστυχώς δεν μας αφήνει να κάνουμε τη δουλειά μας. Και αυτά τα πράγματα πρέπει να τα λύσουμε. Έχουμε τώρα έναν καλό υπουργό Ναυτιλίας, τον κο Χρήστο Στυλιανίδη. Και ακούει και είναι και καλός. Νομίζω ότι θα πετύχουμε την απλοποίηση των διαδικασιών.
– Υπάρχει κίνδυνος να μείνουμε πίσω από την ασιατική ναυτιλία λόγω ανταγωνιστικότητας;
Δεν έχουμε κανένα πρόβλημα με τους ανταγωνιστές μας. Στο εξωτερικό θεωρούμεθα οι καλοί ταξιτζήδες. Αυτοί δεν θεωρούνται καλοί ταξιτζήδες. Εκείνο που θέλω να πω είναι ότι έχουμε πάρα πολλούς εφοπλιστάς σαν κι εμένα, οι οποίοι αγαπούν τη χώρα που τους γέννησε. Και στη ζωή μας έχουμε περάσει πολλά. Και έχουμε φάει κατραπακιές, έχουμε όμως βγει και νικητές. Εκείνο που έχουμε κερδίσει είναι ότι έχουμε αναγνωρισιμότητα στο ευρύ κοινό του εξωτερικού. Και έτσι μπορούμε μέσω του τραπεζικού κύκλου να κάνουμε… “παπάδες”.
Και αυτό πρέπει να το δώσουμε στη χώρα που μας γέννησε. Γιατί εμείς και τον χρόνο μας ξοδέψαμε, και λεφτά ξοδέψαμε για να το πετύχουμε. Και οι τράπεζες οι δικές μας είναι μεγάλες, δεν είναι περίπτερα. Εμείς πρέπει εκείνο που έχουμε πάρει από τη ναυτιλία να το δώσουμε πίσω στη χώρα μας. Και θα το κάνουμε.
– Η ναυτιλία έρχεται αντιμέτωπη συνεχώς με νέες νομοθεσίες, που στόχο έχουν, σύμφωνα με τους νομοθέτες, να οδηγήσουν στην πράσινη μετάβαση της θαλάσσιας βιομηχανίας. Ποια είναι η άποψη σας;
Πρέπει να διαφυλάξουμε ορισμένα πράγματα. Έχουμε τον ΙΜΟ, τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, του οποίου είχαμε την ευτυχία να έχουμε επί χρόνια πολλά επικεφαλής τον Ευθύμη Μητρόπουλο, έναν άξιο άνθρωπο, έναν αξιόλογο Έλληνα, τον σερ Ευθύμιο Μητρόπουλο, που τον έχει αναγνωρίσει η Βασίλισσα της Αγγλίας, αλλά η Ελλάδα δεν του έχει δώσει τίποτα. Ήταν αυτός ως ο γγ του ΙΜΟ που έκανε δουλειά, η οποία έπρεπε να γίνει προς τη σωστή κατεύθυνση της απανθρακοποίησης και στη σωστή της διάσταση.
Δεν μπορεί να λένε “να, αυτοί της ναυτιλίας χάλασαν την ατμόσφαιρα”. Το πλοίο δεν χαλάει την ατμόσφαιρα. Η ναυτιλία ευθύνεται μόνο για το 2% της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Η ατμοσφαιρική ρύπανση δεν οφείλεται στα βαπόρια. Το βασικό είναι αλλού, οι αγελάδες, οι αεροπορικές, τα εργοστάσια. Μην πετροβολάτε το βαπόρι. Για όνομα του Θεού. Είναι ο εύκολος στόχος.
-Για τα εναλλακτικά καύσιμα, ποια είναι η θέση σας;
Τώρα στη θάλασσα χρησιμοποιούμε φράσεις, λέξεις που αγνοούσαν στην εποχή τους και ο Σταύρος ο Λιβανός και ο Φαφαλιός και πολλοί άλλοι. Μιλάμε για αλλαγή του καυσίμου, μιλάμε για υδρογόνο, για μεθανόλη, για αμμωνία, για απανθρακοποίηση της ναυτιλίας. Και πάμε να κάνουμε ένα πείραμα, αλλά δεν πάμε στη μηδενική εκπομπή του Co2.
Πρέπει να πάμε κατευθείαν στην ατομική ενέργεια με την καινούργια της μορφή, που έχουν βρει ότι το αλάτι του λιθίου δεν κάνει τίποτα άλλο από το να σταματάει η εκπομπή ραδιενέργειας όταν έρθει σε επαφή με το νερό. Σήμερα το πιο ασφαλές μέσο που είναι zero carbon είναι η πυρηνική ενέργεια. Και πρέπει να το βάλουμε μπροστά. Βέβαια, δεν το έχουν παραδεχτεί όλα τα κράτη. Ημίμετρα δεν περνάνε. Η καινούργια τεχνολογία μάς δίνει τη δυνατότητα.
– Κύριε Παληέ, είστε υπέρ των αυτόνομων πλοίων, πλοίων χωρίς πληρώματα;
Τα πλοία πρέπει να γίνουν αυτόματα. Δεν καταλαβαίνω γιατί δεν γίνονται. Για τις ζημιές στα πλοία κατά 80% η αιτία είναι ανθρώπινο λάθος. Βγαίνει ο μεγάλος διαστημικός επιστήμονας της NΑSA, Σταμάτης Κριμιζής, και στέλνει δορυφόρο έξω από το ηλιακό μας σύστημα και εμείς δεν μπορούμε να στείλουμε ένα αυτόνομο πλοίο από τη Χίο στην Ιαπωνία;
Τα περισσότερα ατυχήματα και οι απαιτήσεις ασφαλιστικών εταιρειών από τις εταιρείες είναι για ατυχήματα από ανθρώπινο λάθος. Στα αυτόνομα πλοία δεν θα υπάρχει ασφάλιση πληρώματος. Από τα ημερήσια έξοδα που ανέρχονται σε 6 .000 δολάρια για ένα Panamax, τα ¾ έφυγαν εφόσον το πλοίο είναι αυτόματο.
Διαβάστε ακόμη
Μετεωρολογικές προβλέψεις: Μία αγορά δισεκατομμυρίων (tweet)
Νέα βουτιά για το ρούβλι έναντι του δολαρίου στο 100:1 (γράφημα)
Μαγνήσιο: Γιατί είναι το Νο1 συμπλήρωμα διατροφής στις συζητήσεις στα social media;
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ