Τη συγκρότηση Κυβερνητικής Επιτροπής Παρακολούθησης Λιμένων υπό Αξιοποίηση ενέκρινε στη σημερινή συνεδρίασή του το υπουργικό συμβούλιο. Την πρόταση είχαν υπογράψει ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταικούρας και υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης. Η αξιοποίηση των 10 λιμένων είναι στις άμεσες προτεραιότητες του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.

Το Newmoney δημοσιεύει την πρόταση που κατατέθηκε και εγκρίθηκε και το σκεπτικό της.

Στον παρόντα χρόνο, υπάρχουν 10 λιμένες, αρμοδιότητας του ΤΑΙΠΕΔ, που είναι προς αξιοποίηση.
Για 3 Λιμένες (Αλεξανδρούπολη, Ηγουμενίτσα , Φίλιππος Β’ Καβάλας) οι διαγωνιστικές διαδικασίες έχουν εκκινήσει και βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο.
Στόχος είναι, εντός του 2021, να προωθηθούν οι διαδικασίες παραχώρησης 2 τουλάχιστον ακόμη λιμένων (Ηράκλειο και Βόλος).
Η εμπειρία, τόσο από την διαδικασία αξιοποίησης του ΟΛΠ και του ΟΛΘ, όσο και των 3 περιφερειακών λιμένων, έχει καταδείξει ότι υφίσταται ένας ιδιαίτερα μεγάλος αριθμός ζητημάτων/προβλημάτων που πρέπει να επιλυθούν:

α) πριν την διαγωνιστική διαδικασία, β) πριν την σύμβαση παραχώρησης και γ) μετά την σύμβαση προκειμένου να υλοποιηθούν οι επενδύσεις κατά τα προβλεπόμενα σε αυτήν.

Είναι σαφές ότι τα προβλήματα αυτά είναι ποικίλα και διαφορετικά για κάθε έναν λιμένα ξεχωριστά ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες κάθε λιμένα και την ιστορική εξέλιξή τους.

  • Κυρίως εντοπίζονται σε θέματα:
    απαλλοτριώσεων,
  • κτηματολογίου,
  • δασικών χαρτών,
  • σύνδεσης με οδικούς και σιδηροδρομικούς άξονες,
  • οικονομικής αποτίμησης,
  • χάραξη χερσαίων λιμενικών ζωνών,
  • εμπλοκή του πολεοδομικού σχεδίου της πόλης και του σχεδίου ανάπτυξης των λιμένων
  • αποδέσμευση λιμενικών ζωνών και απόδοσή του στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης  κ.ά.
  • Ιδιαίτερα το τελευταίο θέμα είναι πολύ σημαντικό και εξαιρετικά κρίσιμο  στην Ηγουμενίτσα, στον Βόλο, στο Ηράκλειο, στην Ελευσίνα, στην Ραφήνα κ.ά.

Προκειμένου να λυθούν τέτοιου είδους προβλήματα λειτουργεί ήδη, ατύπως, μια ομάδα Γενικών Γραμματέων, με την συμμετοχή του ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να δρομολογούνται λύσεις στα θέματα αυτά.
Δεδομένης της προαναφερθείσας κατάστασης, υφίσταται ανάγκη θεσμοθέτησης του ανωτέρω άτυπου οργάνου υπό την μορφή μιας Κυβερνητικής Επιτροπής, η οποία θα αποκτήσει ουσιαστικότερη δύναμη παρέμβασης για την επίλυση των προβλημάτων που προκύπτουν και, κυρίως, να έχει την δυνατότητα να εισηγηθεί νομοθετικές πρωτοβουλίες, όπου χρειάζεται.

Στην Επιτροπή αυτή θα  συμμετέχουν οι Γενικοί Γραμματείς:

  • Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (πρόεδρος),
  • Οικονομικής Πολιτικής
  • Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Οικονομικών,
  • Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας,
  • Συντονισμού Οικονομικών και Αναπτυξιακών Πολιτικών της Προεδρίας της Κυβέρνησης,
    καθώς και από εκπρόσωπο του ΤΑΙΠΕΔ, ο οποίος ορίζεται από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ,

Στην Επιτροπή θα ενταχθεί και ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Εσωτερικών.
Μπορεί να μετέχουν, επίσης, χωρίς δικαίωμα ψήφου, εφόσον κληθούν προς τούτο από τον Πρόεδρο, Γενικοί Γραμματείς, εμπειρογνώμονες, δημόσιοι λειτουργοί και υπάλληλοι από συναρμόδια Υπουργεία, καθώς και εκπρόσωποι περιφερειακών ή τοπικών αρχών, ανάλογα με τα θέματα της εκάστοτε ημερήσιας διάταξης.
Ουσιαστικά πρόκειται για ένα όργανο που έχει δουλέψει ήδη αποτελεσματικά, με συγκεκριμένες θετικές παρεμβάσεις, το οποίο όμως έχει ανάγκη να αναλάβει μεγαλύτερο λόγο στην αξιοποίηση των λιμένων, η οποία είναι βασική κυβερνητική πρωτοβουλία.

Διαβάστε ακόμη:

Μητσοτάκης για Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης: Πρόγραμμα €60 δισ. & 200.000 θέσεις εργασίας

Από το «έμφραγμα» του Σουέζ στο «έμφραγμα» των λιμανιών – Πώς προετοιμάζεται ο Πειραιάς

Νεκρός σε συντριβή ελικοπτέρου ο Τσέχος δισεκατομμυριούχος Πετρ Κέλνερ