Του Μηνά Τσαμόπουλου
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ναυτιλιακές εταιρείες με τις δυσλειτουργίες της Πλοηγικής Υπηρεσίας, έχουν δυναμώσει τους «ψιθύρους» στη λιμενική βιομηχανία για την ανάγκη σύστασης ιδιωτικής Πλοηγικής Υπηρεσίας από τον πάροχο λιμενικών υπηρεσιών.
«Μήπως είναι καιρός να εφαρμοστεί και στην Ελλάδα ό,τι ισχύει σε άλλα ιδιωτικά λιμάνια; Δηλαδή η πλοήγηση να είναι υπό τον έλεγχο του παρόχου λιμενικών υπηρεσιών. Η κοινοτική νομοθεσία άλλωστε δεν το αποτρέπει αλλά και δεν το επιβάλλει» επεσήμαναν στο newmoney.gr στελέχη της λιμενικής βιομηχανίας:
«Πολύ περισσότερο τώρα που στην Ελλάδα τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της ιδιωτικοποιήθηκαν;» για να καταλήξουν λέγοντας:
«Είναι απορίας άξιο γιατί ο εισηγμένος στο χρηματιστήριο ΟΛΠ δεν προχωράει στη σύσταση πλοηγικής υπηρεσίας κάτι που οι χρήστες θα το δεχόντουσαν με ικανοποίηση».
Πρόσφατα στο περιθώριο εκδήλωσης στον Πειραιά, η πρόταση αυτή τέθηκε σε ένα πολιτικο-οικονομικό πηγαδάκι προς τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής του ΥΝΑ, Χρήστο Λαμπρίδη η αντίδραση του οποίου ήταν άμεση και κάθετα αρνητική:«Ούτε να το σκέφτεστε» είπε στον συνομιλητή του.
Στο λιμάνι του Πειραιά οι αφίξεις πλοίων που χρειάζονται πλοηγό υπολογίζονται στις 2.200 άρα με τον απόπλου φθάνουν τις 4.400. Ήτοι 12 πλοηγήσει κατά μέσο όρο την ημέρα.
Η πλέον επιβαρυμένη περίοδος είναι από τον Απρίλιο έως και τον Οκτώβριο λόγω της άφιξης μεγάλου αριθμού κρουαζιερόπλοιων.
«Αυτός ο φόρτος εργασίας συνεπάγεται πολλές χαμένες ώρες και διαφυγόντα κέρδη για τις εταιρείες. Οι πλοηγοί, παρά τις φιλότιμες προσπάθειές τους, δεν επαρκούν σε αριθμό στον Πλοηγικό Σταθμό στον Πειραιά, όπου υπηρετούν 21 άτομα για να καλύψουν τρεις βάρδιες σε ημερήσια βάση» επισημαίνουν χρήστες του λιμανιού:
«Το υπουργείο Ναυτιλίας και Λιμενικής Πολιτικής μόλις πριν από περίπου έναν μήνα προκήρυξε διαγωνισμό για την πρόσληψη τεσσάρων αρχιπλοηγών που θα πάνε όμως σε περιφερειακά λιμάνια και άλλες τέσσερις θέσεις για πλοηγούς εκ των οποίων μόλις οι δύο θα μείνουν στον Πειραιά και στην ευρύτερη περιοχή. Υπάρχει σοβαρό θέμα το οποίο είναι διαχρονικό. Οι χρήστες του λιμανιού έχουν κουραστεί να ακούνε υποσχέσεις ότι το πρόβλημα θα λυθεί.»
Τα προβλήματα της Πλοηγικής Υπηρεσίας συζητήθηκαν πρόσφατα σε εκδήλωση για τα 95 χρόνια της Διεθνούς Ναυτικής Ένωσης.
Ο πρόεδρος της Δ.Ν.Ε, Ι. Χατζηαντωνίου επεσήμανε:
«Παρά τις θετικές εξελίξεις , οι οποίες ευνοούν την διαρκώς αυξανόμενη προσέλκυση πλοίων και φορτίων στα στρατηγικής σημασίας εμπορικά λιμάνια της χώρας, η προσδοκώμενη ταχεία εξυπηρέτηση των πλοίων, προσκρούει στις δυσλειτουργίες της Πλοηγικής Υπηρεσίας με συνέπεια τις συχνές και πολύωρες καθυστερήσεις αυτών κατά τις προσεγγίσεις και αναχωρήσεις τους από τα λιμάνια. Θα πρέπει να γίνει κατανοητό από την Πολιτεία ότι η καλή προς τα έξω εικόνα των λιμανιών καταγράφεται κατά την επιβίβαση του πρώτου προσώπου του Πλοηγού προς υποδοχή του πλοίου και την πλοήγηση αυτού άμεσα και με ασφάλεια στην θέση πρόσδεσης» και προσέθεσε:
«Η Ένωσή μας από δεκαετίας και πλέον, με κατ’ επανάληψη υπομνήματα προς το Υπουργείο Ναυτιλίας, και ιδιαίτερα πρόσφατα έχει επισημάνει τις δυσλειτουργίες αυτές, οι οποίες πλέον έχουν λάβει σχεδόν μόνιμο χαρακτήρα λόγω της έλλειψης του αναγκαίου αριθμού πλοηγών, αλλά και έλλειψης πλοηγίδων, ως εκ των συχνών μηχανολογικών βλαβών αυτών, λόγω παλαιότητας ή και έλλειψης εκτεταμένου προγράμματος συντήρησης, προς εξασφάλιση της ετοιμότητας και της αξιοπλοΐας αυτών.
Μετά τις πρόσφατες ανακοινώσεις του Υπουργείου Ναυτιλίας για την πρόσληψη πλοηγών και την ανανέωση των πλοηγίδων, ευελπιστούμε για την κατά το δυνατόν ταχύτερη και πλήρη υλοποίηση των εξαγγελθέντων, προκειμένου να παρέχονται ασφαλείς υπηρεσίες πλοήγησης σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα και τους κανόνες ασφαλείας».
Από την πλευρά του, ο ΥΝΑ, Παναγιώτης Κουρουμπλής, που ήταν παρών στην εκδήλωση αφού υπογράμμισε τις προσπάθειες που γίνονται για τη βελτίωση της υλικοτεχνικής υποδομής επεσήμανε:
«Γνωρίζω τα προβλήματα αλλά η Πλοηγική δεν αποτελεί σημερινό πρόβλημα αλλά εκτείνεται πολύ πριν χρονικά».