Τη θέση της γυναίκας στη σημερινή πραγματικότητα και τις ανισότητες που συνεχίζει να αντιμετωπίζει παρά τα βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση που έχουν γίνει περιέγραψε με λόγια σταράτα χωρίς ωραιοποιήσεις η πρόεδρος της HELMEPA και της INTERMEPA, Σεμίραμις Παληού.
Μιλώντας σε εκδήλωση της HELMEPA στο πλαίσιο της 9ης διεθνούς διάσκεψης «Our Ocean Conferance» η Σεμίραμις Παληού αναφέρθηκε σε έρευνα της Ελληνικής Ένωσης Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος για τον ρόλο της γυναίκας στη ναυτιλία:
«Η ναυτιλιακή βιομηχανία αντικατοπτρίζει επίσης τις ανισότητες μεταξύ των φύλων που εξακολουθούν να υφίστανται, παρά τα δυνητικά οφέλη για τον τομέα μας. Εξακολουθεί να είναι ανδροκρατούμενος, με επικρατούσα την πεποίθηση ότι οι θέσεις εργασίας που σχετίζονται με τη θάλασσα είναι πιο κατάλληλες για τους άνδρες» είπε και συνέχισε:
-Στην Ελλάδα, οι γυναίκες αντιπροσωπεύουν το 30-40% του εργατικού δυναμικού γραφείου στις ναυτιλιακές εταιρείες, αλλά αντιμετωπίζουν άνιση εκπροσώπηση σε διοικητικές θέσεις.
– Στην Ελλάδα, οι γυναίκες αντιπροσωπεύουν το 30-40% του εργατικού δυναμικού γραφείου στις ναυτιλιακές εταιρείες, αλλά αντιμετωπίζουν άνιση εκπροσώπηση σε διοικητικές θέσεις.
-Επιπλέον, εξακολουθεί να υπάρχει έλλειψη ενημέρωσης σχετικά με την έννοια της Γαλάζιας Οικονομίας, με 1 στις 4 γυναίκες που εργάζονται στον τομέα της ναυτιλίας να μην γνωρίζει τον ορισμό της.
-Στις θαλάσσιες μεταφορές, οι γυναίκες αντιπροσωπεύουν μόλις το 2% του συνολικού αριθμού των ναυτικών και των σχετικών ηγετικών θέσεων. Βρίσκονται κυρίως σε βοηθητικούς ρόλους, οι οποίοι προσφέρουν περιορισμένες ευκαιρίες εξέλιξης σε διευθυντικές ή επιχειρηματικές θέσεις.
– Τα στερεότυπα και η χαμηλή αποδοχή αποτελούν σημαντικά εμπόδια για τις γυναίκες που αναζητούν ευκαιρίες, ενώ τα αποτελέσματα της έρευνας αναδεικνύουν πρόσθετες προκλήσεις, όπως οι περιορισμένες προοπτικές προαγωγής, οι δυσκολίες στην εξισορρόπηση επαγγελματικών και οικογενειακών υποχρεώσεων και οι περιορισμένες ευκαιρίες απασχόλησης.
Όπως ανέφερε η πρόεδρος της HELMEPA «παρά την πρόοδο που έχει σημειωθεί, τα γεγονότα μιλούν από μόνα τους: η γαλάζια οικονομία παραμένει ανδροκρατούμενη, με τις γυναίκες να κατατάσσονται συχνά σε θέσεις χαμηλότερου κύρους, να λαμβάνουν χαμηλότερες αμοιβές και λιγότερη αναγνώριση για τη συμβολή τους.
Και κάθε φορά που υπάρχει μια κρίση που θέτει σε κίνδυνο τις θέσεις εργασίας, οι γυναίκες φαίνεται να πλήττονται περισσότερο, είτε πρόκειται για μια οικονομική κρίση, είτε για μια πανδημία, είτε για τη συνεχιζόμενη κλιματική κρίση.
Επιπλέον, καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία υφίσταται μετάβαση προς την απαλλαγή από τον άνθρακα ως απάντηση στην κλιματική αλλαγή, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι δεν παραβλέπουμε τις γυναίκες – όχι μόνο όσον αφορά την αύξηση της παρουσίας τους, αλλά και την προστασία τους από τις δυσμενείς επιπτώσεις και τη διασφάλιση ότι δεν θα μείνουν πίσω».
Όπως επεσήμανε «πρέπει να αναγνωρίσουμε την παγκόσμια πραγματικότητα πέρα από το άμεσο περιβάλλον μας. Ενώ είναι ενθαρρυντικό να βλέπουμε πολλές γυναίκες να ξεπερνούν τα εμπόδια και να διαπρέπουν, δεν μπορούμε να παραβλέπουμε την ευρύτερη εικόνα του ρόλου των γυναικών παγκοσμίως».
Η Σεμίραμις Παληού τόνισε ότι «το 2024, εν μέσω πρωτοποριακών εξελίξεων στην επιστήμη και την τεχνολογία, πολλές γυναίκες δεν έχουν ίση πρόσβαση σε ευκαιρίες, πόρους, κατάρτιση, υποστήριξη και διαπραγματευτική δύναμη. Η προώθηση της ισότητας των φύλων δεν είναι απλώς μια ηθική επιταγή- είναι επίσης μια οικονομική ευκαιρία» και συνέχισε:
«Μελέτες δείχνουν ότι η εξάλειψη του χάσματος μεταξύ των φύλων δεν θα ωφελήσει μόνο τις ίδιες τις γυναίκες, αλλά την οικονομία και την κοινωνία στο σύνολό της. Οι οργανισμοί με σημαντική παρουσία γυναικών σε ηγετικές θέσεις τείνουν να έχουν καλύτερες επιδόσεις από τους ομολόγους τους, τόσο σε οικονομικό όσο και σε λειτουργικό επίπεδο».
Επεσήμανε ότι «η αυτοματοποίηση, η ψηφιοποίηση, η Τεχνητή Νοημοσύνη και η κοινωνική ευθύνη για βιώσιμα οικοσυστήματα και οικονομίες καθιστούν λιγότερο κυρίαρχες τις ειδικές, σκληρές, τεχνικές δεξιότητες. Η παροχή στους εκπαιδευτές επαγγελματικής εκπαίδευσης εργαλείων και μεθοδολογιών για την ανάπτυξη των ήπιων δεξιοτήτων των γυναικών, όπως απαιτείται σε μια έξυπνη ναυτιλιακή βιομηχανία, είναι ζωτικής σημασίας».
Υπογράμμισε ότι «πρέπει να διατεθούν διαδρομές χαρτογράφησης της σταδιοδρομίας, ώστε να παρέχονται στις γυναίκες σαφέστερες πληροφορίες σχετικά με τις διαδρομές επαγγελματικής ανάπτυξης και να τις ωθούν να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους σε μια καριέρα στη ναυτιλία.
Στην προσπάθειά μας για την ισότητα των φύλων στη γαλάζια οικονομία, πρέπει να χρησιμοποιήσουμε πληροφορίες που βασίζονται σε δεδομένα για να αφυπνίσουμε την κοινωνία για τον επείγοντα χαρακτήρα του θέματος. Ο παγκόσμιος ρόλος των γυναικών πρέπει να είναι ένας ρόλος ισότητας και δικαιοσύνης, ένα θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα. Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι οι γυναίκες θα φαίνονται, θα ακούγονται και θα έχουν τη δυνατότητα να ηγηθούν, ανεξάρτητα από την καταγωγή τους ή την επιλεγμένη πατρίδα τους. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αμφισβητήσουμε τα παραδοσιακά στερεότυπα και να προωθήσουμε μια νοοτροπία χωρίς αποκλεισμούς».
Και κατέληξε λέγοντας: «Ας δεσμευτούμε να σκεφτούμε πέρα από τον εαυτό μας και να υπερασπιστούμε κάθε γυναίκα, κάθε ανθρώπινο ον. Γιατί, όπως τόσο εύγλωττα δήλωσε η Μάγια Αγγέλου, “κάθε φορά που μια γυναίκα υπερασπίζεται τον εαυτό της, χωρίς να το γνωρίζει ενδεχομένως, υπερασπίζεται όλες τις γυναίκες”.
Διαβάστε ακόμη
Εξονυχιστικοί έλεγχοι σε βάθος πενταετίας σε επαγγελματίες που αμφισβητούν το τεκμήριο
Υψηλές… πτήσεις στις τιμές των καυσίμων- Πασχαλινή έξοδος με την αμόλυβδη πάνω από 2 ευρώ (πίνακες)
Η τελική λύση για τακτοποίηση ρυθμίσεων που χάθηκαν λόγω εκπρόθεσμων δόσεων
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ