Ενώ η Ελλάδα διαθέτει το ιδανικό φυσικό τοπίο και την ιστορία για την εκμετάλλευση των νέων αυτών καταναλωτικών τάσεων στην κρουαζιέρα, το μεγάλο εμπόδιο είναι η έλλειψη των απαραίτητων λιμενικών υποδομών.
«Πλέον, η χρήση λέμβων που έχουμε γνωρίσει στα ελληνικά νησιά δεν προτιμάται, καθώς μειώνουν το διαθέσιμο χρόνο για εκδρομές στον τόπο άφιξης, ταλαιπωρούν τους επιβάτες και αυξάνουν τον κίνδυνο κάποιου τραυματισμού ή ατυχήματος. Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο το 40-50% των επιβατών αποβιβάζονται σε προορισμούς που η προσέγγιση γίνεται με λέμβους, σε σύγκριση με ποσοστό μεγαλύτερο του 90% στους υπόλοιπους, γεγονός που στερεί σημαντικά έσοδα στους προορισμούς αυτούς. Βέβαια, οι νέοι, boutique προορισμοί δεν απαιτούν μεγάλους επιβατικούς σταθμούς, παρόμοιους με αυτόν που αναπτύσσεται στον Πειραιά ή σε άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια, οι οποίοι συνοδεύονται από υψηλό κόστος, εκτεταμένο χρόνο κατασκευής και πιθανή αλλοίωση του φυσικού περιβάλλοντος» τονίζουν κύκλοι της κρουαζιέρας και συμπληρώνουν:
«Η Ελλάδα κατέχει λοιπόν αυτή τη στιγμή μια κομβική θέση σε ένα σταυροδρόμι μετεξέλιξης της κρουαζιέρας. Οι ίδιες οι εταιρείες κρουαζιέρας δεν θα είναι σε θέση να επενδύσουν σε λιμενικές υποδομές για τα επόμενα χρόνια, ειδικά έπειτα από τις τεράστιες ζημιές που υπέστησαν από την κρίση της πανδημίας.
Προκειμένου να μην χάσει την ευκαιρία που εμφανίζεται, η Ελλάδα πρέπει να προχωρήσει σε γρήγορες και στοχευμένες κινήσεις για τη δημιουργία υποδομών, οι οποίες θα εντάξουν προορισμούς στο χάρτη της κρουαζιέρας πέραν των γνωστών 5-6 που σήμερα είναι αναπόσπαστα μέρη των δρομολογίων των εταιρειών κρουαζιέρας. Με την στήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τα διαθέσιμα κονδύλια, νέες επενδύσεις και άμεσες κατασκευές μπορούν να αυξήσουν θεαματικά το ελληνικό μερίδιο αγοράς στην ευρωπαϊκή κρουαζιέρα με ανυπολόγιστο όφελος για τον τόπο μας».
SeaWalk: Η «φυσούνα» για τα κρουαζιερόπλοια
Η σύγχρονη λύση που χρησιμοποιείται διεθνώς για την ανάπτυξη λιμένων και νέων προορισμών κρουαζιέρας είναι το SeaWalk. Έχει ήδη λειτουργήσει με επιτυχία στη Βόρεια Ευρώπη και την Καραϊβική από όλες τις μεγάλες εταιρείας κρουαζιέρας, έχοντας αποσπάσει πολλά διεθνή βραβεία. Με ελάχιστες προσαρμογές μπορεί να εξυπηρετήσει και τις ανάγκες των υδατοδρομίων, σχέδιο τι οποίο αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με πληροφορίες, βρίσκεται σε φάση υλοποίησης στην Ελλάδα.
Το SeaWalk είναι μια πλωτή πλατφόρμα συνολικού μήκους 240μ και πλάτους 6μ, αποτελούμενη από τρία αρθρωτά τμήματα με συστήματα ώθησης που της δίνουν τη δυνατότητα να διπλώνει και να επεκτείνεται ανάλογα με τις ανάγκες. Ακολουθώντας τη λογική της φυσούνας επιβίβασης, που πλησιάζει τα αεροσκάφη στα σύγχρονα αεροδρόμια προκειμένου να επιβιβαστούν ή αποβιβαστούν με άνεση και ασφάλεια οι επιβάτες προς το terminal, το SeaWalk επεκτείνεται από τη στεριά και εφάπτεται στο πλάι του πλοίου, ακριβώς στο σημείο της θύρας εξόδου επιβατών που αυτό διαθέτει για την πλαγιοδέτηση σε ένα λιμάνι. Η βάση του συστήματος εγκαθίσταται σε συγκεκριμένο σημείο του προβλήτα ή του κυματοθραύστη ενός υφιστάμενου λιμανιού ή ακόμη και μιας παράκτιας περιοχής και η άλλη άκρη επεκτείνεται έως 200 μέτρα προς τη θάλασσα. Όταν το SeaWalk δεν χρησιμοποιείται, αποθηκεύεται διπλωμένο, χωρίς καμιά δυσκολία.
Το σύστημα είναι δοκιμασμένο σε συνθήκες ανέμων 100χλμ/ώρα και κυμάτων ύψους δύο μέτρων, καιρικές συνθήκες όπου ακόμα και οι λάντζες απαγορεύεται να κινηθούν, ενώ το κρουαζιερόπλοιο ασφαλίζεται σε ναύδετα παρόμοια με αυτά που χρησιμοποιούνται στις πλατφόρμες πετρελαίου της Βόρειας Θάλασσας.
Μιλώντας στο Newmoney από την έδρα της εταιρείας στο Μπέργκεν της Νορβηγίας, ο Arthur Kordt, Διευθύνων Σύμβουλος και συνιδρυτής της εταιρείας SeaWalk, δήλωσε:
«Το SeaWalk είναι ένα πρωτοποριακό πλήρως κατοχυρωμένο Νορβηγικό προϊόν, το οποίο θεωρείται παγκοσμίως το απόλυτο εργαλείο για το σχεδιασμό και ανάπτυξη λιμένων και νέων προορισμών κρουαζιέρας. Είναι συνώνυμο με όρους όπως νέα τεχνολογία, ασφάλεια, σεβασμός στο περιβάλλον, σχεδόν μηδενικούς ρύπους, και έχει χαμηλό κόστος επένδυσης σε σύγκριση με αντίστοιχες συμβατικές λιμενικές υποδομές. Είναι ήδη εγκατεστημένο σε γνωστούς προορισμούς κρουαζιέρας της Σκανδιναβίας, περιοχές γνωστές για την αυστηρή οικολογική νομοθεσία τους στα φιόρδ και της Καραϊβικής, με απόλυτα θετική απήχηση στο σύνολο των εταιριών κρουαζιέρας που ήδη το χρησιμοποιούν με επιτυχία.
Συνδυάζοντας την επιτακτική ανάγκη των εταιριών κρουαζιέρας για εξεύρεση νέων ελκυστικών προορισμών αλλά και των τοπικών κοινωνιών για ανάπτυξη, αναμένουμε ότι η εγκατάσταση των SeaWalk και η ανάπτυξη της κρουαζιέρας θα φέρουν οικονομική ανάπτυξη και ευημερία στις περιοχές αυτές. Το κύριο χαρακτηριστικό αυτής της καινοτόμου αναπτυξιακής λύσης, είναι η ευέλικτη και εξαιρετικά οικονομική δυνατότητα της άνετης και ασφαλούς από-επιβίβασης επιβατών και πληρωμάτων από τα κρουαζιερόπλοια. Με αυτό ακριβώς τον τρόπο συνεισφέρουμε εδώ και αρκετά χρόνια σημαντικά στην οικονομική ανάπτυξη πολλών παράκτιων περιοχών στην Σκανδιναβική χερσόνησο, μετά την εγκατάσταση SeaWalk».
Σε ερώτηση για τις προοπτικές του SeaWalk στην Ελλάδα, ο Αrthur Kordt απάντησε: «Το SeaWalk είναι ιδανικό και για τις πλέον δύσκολες συνθήκες που μπορούν να επικρατήσουν στις Ελληνικές θάλασσες. Η κατασκευάστρια εταιρεία SeaWalk έχει όλη την απαραίτητη τεχνογνωσία και το δίκτυο προκειμένου να συνδράμει την Ελληνική Πολιτεία στην επιλογή προορισμών για την εγκατάσταση των SeaWalk, σε συνεργασία και με τις εταιρείες κρουαζιέρας. Η έμπειρη ομάδα των στενών συνεργατών της SeaWalk στην Ελλάδα, έχοντας σαφή εικόνα των άμεσων αναγκών σε λιμενικές υποδομές κρουαζιέρας, έχει εξουσιοδοτηθεί σχετικά και έχει ήδη ξεκινήσει συνομιλίες με τους αρμόδιους αξιωματούχους της Ελληνικής Κυβέρνησης και τους τοπικούς παράγοντες. Είμαστε αισιόδοξοι ότι σύντομα θα έχουμε μια καθαρή εικόνα για τις μελλοντικές εξελίξεις στην εγκατάσταση SeaWalk στην Ελλάδα».
Διαβάστε ακόμα:
Παίρνουν μπρος οι κατασκευές με έργα άνω των 10 δισ. ευρώ
Sunday Times: «Λομπίστας» της Greensill ο πρώην πρωθυπουργός Ντέιβιντ Κάμερον
Συντάξεις – επιδόματα: Ποιες πληρωμές θα γίνουν μέσα στον Απρίλιο