Του Μηνά Τσαμόπουλου
Στις 800 μονάδες κινήθηκε στα τέλη της περασμένης εβδομάδας δείκτης ναυλαγοράς ξηρού φορτίου κάνοντας τους οικονομικούς αναλυτές να μιλούν για… πλαγιολίσθηση.
Σημειώθηκε μία μικρή άνοδος η οποία οφείλεται στις εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα από την Κίνα αλλά δεν άλλαξε η γενική εικόνα της αγοράς.
«Την Παρασκευή 19 Αυγούστου ο BDI είχε κλείσει στις 682 µονάδες, µειωµένος κατά 122 µονάδες ή 15% περίπου από τα τρέχοντα επίπεδα των 804 µονάδων. Την ίδια ηµέρα ο δείκτης των Capes, BCI είχε κλείσει στις 843 µονάδες µε τον µέσο όρο ηµερησίων εσόδων στα 5.846 δολάρια. Στην παρούσα φάση, ο υποδείκτης των Capes βρίσκεται στις 1.566 µονάδες και ο µέσος όρος ηµερησίων εσόδων στα 10.649, σηµατοδοτώντας µία αύξηση της τάξης του 95% σε επίπεδα µονάδων και 82% σε επίπεδα µέσου όρου ηµερησίων εσόδων» επισημαίνεται σε ανάλυση του διεθνούς ναυλομεσιτικού οίκου G.Moundreas SA:
«Αντίστοιχα, την ίδια περίοδο ο υποδείκτης των Panamax (BPI) έχει µειωθεί κατά 9,5% ενώ των Supramax (BSI) και των Handysize (BHSI) έχουν παραµείνει grosso modo στα ίδια επίπεδα. Σε επίπεδα ηµερησίων εσόδων, τα έσοδα των Panamax έχουν µειωθεί κατά 9,1% ενώ στα Supramax και στα Handysize σε γενικές γραµµές έχουν παραµείνει στα ίδια επίπεδα. Αναφορικά µε τους 2 µικρότερους τύπους πλοίων, δηλαδή τα Supramax και τα Handysize, η ανοδική τους τάση, µε τις γνωστές ενδιάµεσες διακυµάνσεις, είχε ξεκινήσει εδώ και περίπου 3 µήνες, αλλά από τις αρχές Σεπτεµβρίου έχουν εισέλθει σε διορθωτικά πτωτική πορεία».
Όσον αφορά το σιδηρομετάλλευμα επισημαίνεται ότι: «Αναφορικά µε την αύξηση των εισαγωγών Iron Ore από την Κίνα που συντέλεσε και στην αύξηση του υποδείκτη των Capes και κατ’ επέκταση του BDI, να σηµειώσουµε ότι σύµφωνα µε στοιχεία των κινεζικών τελωνειακών αρχών, τον Αύγουστο σε ετήσια βάση οι εισαγωγές παρουσίασαν αύξηση 18%, κλείνοντας συνολικά στους 87,7 εκ. τόνους. Η αύξηση αυτή οφείλεται στη µείωση της εγχώριας παραγωγής και στην στρατηγική κτισίµατος αποθεµάτων, σε µία χρονιά που η τιµή του σιδηροµεταλλεύµατος έχει παρουσιάσει αύξηση 40% από τις αρχές του χρόνου».
Το καυτό εμπόρευμα
Σύµφωνα µε τελευταίες εκτιµήσεις από την Citigroup, το απροσδόκητο ράλι στις τιµές του Iron Ore, το οποίο χαρακτηρίζει σαν ένα από τα πιο καυτά εµπορεύµατα του 2016, οδεύει προς πτωτική πορεία. Σύμφωνα με τις προβλέψεις το τελευταίο τρίµηνο του 2016 η τιµή του θα κυµανθεί στα 51 δολάρια ανά τόνο και για το 2017 στα 45 κυρίως λόγω της αυξανόµενης προσφοράς και της μειωμένης της ζήτησης.
«Την ίδια άποψη για την πτώση της τιµής του σιδηροµεταλλεύµατος µοιράζονται και άλλες τράπεζες, όπως η Morgan Stanley και η UBS, οι οποίες σε αναλύσεις τους αναφέρουν και αυτές πως αναµένουν την πτώση της τιµής του εµπορεύµατος από τα τέλη του 2016. Χωρίς αµφιβολία, αν οι ανωτέρω προβλέψεις επαληθευθούν, τότε µαζί µε την πτώση των τιµών του Iron Ore θα επέλθει και διόρθωση στην πορεία των εσόδων των Capes και των Panamax και κατ’ επέκταση στην γενικότερη πορεία του δείκτη» επισημαίνουν οι αναλυτές του G.Moundreas SA.