Η Ημέρα της Ελλάδας γιορτάστηκε σήμερα Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου στη Σανγκάη στο πλαίσιο της Pudong Shipping Week. Τιμή προς την ελληνική ναυτιλία η οποία κυριαρχεί στις θάλασσες του κόσμου και χαίρει της εκτίμησης των Κινέζων. Παράλληλα η Ένωση Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας με επικεφαλής τον Γιώργο Ξηραδάκη είναι η πρώτη που άνοιξε γραφείο στη Σανγκάη το μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι τα τελευταία τέσσερα χρόνια και διεθνές ναυτιλιακό κέντρο.

Ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιώτικης Πολιτικής, Στέφανος Γκίκας εστίασε κυρίως στον κομβικής σημασίας ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στην πράσινη μετάβαση αφού προηγουμένως αναφέρθηκε στη ρήση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Ελλάδας, Χρήστου Στυλιανίδη ότι «η Ελλάδα ζει από τη θάλασσα, για τη θάλασσα, εξαιτίας της θάλασσας. Είναι ενσωματωμένη στο DNA μας».

Επεσήμανε:

«Ζούμε σε δύσκολους καιρούς. Η ναυτιλία αντιμετωπίζει ένα έντονα ανταγωνιστικό και ασταθές διεθνές περιβάλλον. Από την άποψη αυτή, θα ήθελα να επικεντρωθώ σε ορισμένα βασικά ζητήματα που η Ελλάδα θεωρεί κρίσιμα στην πορεία μας προς έναν βιώσιμο τομέα θαλάσσιων μεταφορών. Πρώτα απ’ όλα, θα ήθελα να επισημάνω το κρίσιμο ζήτημα της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές στον τομέα της ναυτιλίας. Για την Ελλάδα, η στρατηγική του ΙΜΟ για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) από τα πλοία το 2023 παρέχει ένα σταθερό πλαίσιο, πάνω στο οποίο πρέπει τώρα να βασιστούμε περαιτέρω για να επιτύχουμε καθαρή μηδενική ναυτιλία μέχρι τα μέσα του αιώνα» και υπογράμμισε:

«1) Πρέπει να αδράξουμε αυτή την ευκαιρία και να συνεργαστούμε, για να συμφωνήσουμε στα επιχειρησιακά και οικονομικά μέτρα που θα διαμορφώσουν το παγκόσμιο ναυτιλιακό τοπίο τα επόμενα χρόνια. Πρέπει να είμαστε έτοιμοι να κάνουμε τις απαιτούμενες προσαρμογές και να αναπτύξουμε λύσεις που θα ευθυγραμμίζονται με τις ανάγκες της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Με τον τρόπο αυτό, συμβάλλουμε στην ευημερία των εθνών μας, καθώς η ναυτιλία παραμένει ο ακρογωνιαίος λίθος του παγκόσμιου εμπορίου, εξασφαλίζοντας την παράδοση ζωτικών αγαθών για τις κοινωνίες και τις οικονομίες μας.»

Όπως τόνισε «οι επόμενοι μήνες θα είναι κρίσιμοι για την τελική έγκριση των μεσοπρόθεσμων μέτρων της στρατηγικής ΙΜΟ 2023. Η Ελλάδα είναι πεπεισμένη ότι, με πνεύμα συνεργασίας, όλα τα κράτη μέλη του ΙΜΟ θα συνεργαστούν στενά για να μειώσουν τις διαφορές μεταξύ των διαφόρων προτάσεων και να καταλήξουν εγκαίρως σε συμφωνία. Είμαι επίσης βέβαιος ότι, στην πορεία της ναυτιλίας προς ένα μέλλον χωρίς εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, καμία χώρα δεν θα επωμιστεί άδικο βάρος από τα μέτρα που θα υιοθετηθούν» και συμπλήρωσε: «Αυτό είναι ένα θέμα για το οποίο συνεχίζουμε να συνεργαζόμαστε στο πλαίσιο του ΙΜΟ.»

Ειδική αναφορά έκανε για την χρηματοδότηση της πράσινης μετάβασης.

«Θα ήθελα να επιστήσω την προσοχή στο κρίσιμο ζήτημα της χρηματοδότησης των επενδύσεων που απαιτούνται για την απαλλαγή του ναυτιλιακού τομέα από τον άνθρακα. Ο χρηματοπιστωτικός τομέας διαδραματίζει απαραίτητο ρόλο στην υποστήριξη της μετάβασης της ναυτιλίας σε ένα μέλλον χαμηλών εκπομπών άνθρακα.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η απαλλαγή του παγκόσμιου στόλου από τον άνθρακα έως το 2050 θα μπορούσε να κοστίσει από 8 έως 28 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, ενώ επιπλέον 28 έως 90 δισεκατομμύρια δολάρια απαιτούνται κάθε χρόνο για την υποδομή καυσίμων με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα» και συνέχισε:

«Αναπόφευκτα, το αυξανόμενο κόστος των θαλάσσιων μεταφορών θα μετακυλιστεί προς τα κάτω στην αλυσίδα αξίας, και ήδη παρατηρούμε τάσεις που δείχνουν ότι το κόστος αυτό θα μεταφερθεί τελικά στους τελικούς χρήστες. Είναι προφανές ότι ένας συνδυασμός ιδιωτικών και δημόσιων χρηματοδοτικών μέσων θα είναι απαραίτητος για την προώθηση των μετασχηματιστικών αλλαγών που έρχονται. Καθώς προχωράμε μπροστά, η υιοθέτηση καινοτόμων χρηματοδοτικών λύσεων θα είναι ζωτικής σημασίας. Ταυτόχρονα, τα έσοδα από τα μέτρα που βασίζονται στην παγκόσμια αγορά πρέπει να κατανέμονται με περίσκεψη και δικαιοσύνη.

Τα κεφάλαια αυτά θα πρέπει να βοηθήσουν τα έθνη -ιδιαίτερα τα πιο ευάλωτα- στην ανάπτυξη της ναυτιλιακής υποδομής που απαιτείται για την πράσινη μετάβαση, υποστηρίζοντας παράλληλα τον κλάδο στις προσπάθειές του για απαλλαγή από τον άνθρακα» και εξήγησε:

«Για παράδειγμα, η αναδυόμενη τάση εγκατάστασης τεχνολογικά προηγμένων κινητήρων σε πιο ανταγωνιστικές τιμές, με αντάλλαγμα τη δέσμευση των ναυτιλιακών εταιρειών να προμηθεύονται καύσιμα χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τους κατασκευαστές, είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του πώς οι δυνάμεις της αγοράς μπορούν να οδηγήσουν τις αναγκαίες επενδύσεις με καινοτόμους τρόπους.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, η συνεργασία μεταξύ όλων των ενδιαφερομένων μερών της ναυτιλιακής βιομηχανίας είναι απαραίτητη για τον προσδιορισμό των πιο αποτελεσματικών λύσεων για αυτό που αποτελεί τον πιο βαθύ μετασχηματισμό που έχει βιώσει ο τομέας εδώ και έναν αιώνα.

Όπως ανέφερε ο Στέφανος Γκίκας, η Ελλάδα υποστηρίζει σθεναρά πρωτοβουλίες όπως οι θαλάσσιοι κόμβοι καθαρής ενέργειας. Η πρωτοβουλία αποσκοπεί στον συντονισμό και την ένωση των προσπαθειών απαλλαγής από τον άνθρακα μεταξύ λιμένων, ναυτιλιακών εταιρειών και εταιρειών ενέργειας. Ένας αυξανόμενος αριθμός δημόσιων και ιδιωτικών φορέων σε όλη την αλυσίδα αξίας της ναυτιλιακής ενέργειας έχουν ήδη ενώσει τις δυνάμεις τους για να ξεκλειδώσουν την παραγωγή, τη μεταφορά και τη χρήση καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα για όλες τις βιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένης της ναυτιλίας. Πρόκειται για ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του πώς η συνεργασία για έναν κοινό σκοπό μπορεί να οδηγήσει σε θετικές αλλαγές.»

Από την πλευρά του, ο Γιώργος Ξηραδάκης πρόεδρος της Ένωσης Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας ανέφερε μεταξύ άλλων:

«Φέτος, είμαι ενθουσιασμένος που σας καλωσορίζω όλους στην Ημέρα της Ελλάδος, μια θεματική εκδήλωση της Pudong Shipping Week 2024 που φιλοξενείται από την Lujiazui Financial City και την Ένωση μας που υποστηρίζεται από την Pudong New Area Government. Μοιραζόμαστε, προωθούμε, συνεισφέρουμε, συνεργαζόμαστε είναι οι λέξεις-κλειδιά στη ναυτιλιακή αγορά, μια πλήρως ανταγωνιστική αγορά που μπορεί να λειτουργήσει ομαλά, μόνο όταν οι ναυτιλιακές εταιρίες και οργανισμοί καθώς και οι κυβερνήσεις χρησιμοποιούν αυτές τις μαγικές λέξεις.»

Για τη συνεργασία στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση είπε:

«-Μετά την ταχεία ανάπτυξη της Κίνας και την οικονομική κρίση του 2008, οι κινεζικές εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης μπήκαν στο κενό, που άφησε μεγάλος αριθμός ευρωπαϊκών τραπεζών που αποσύρθηκαν από τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση. Η BOCCOM Leasing και η CEXIM, κατατάσσονται πρώτη και δεύτερη στην παγκόσμια κατάταξη των ιδρυμάτων χρηματοδότησης πλοίων, ενώ η China Merchants Financial Leasing, η China Development Bank Financial Leasing, η Cosco Leasing κατατάσσονται επίσης στους 10 κορυφαίους οργανισμούς χρηματοδότησης πλοίων.

-Με βάση την 20ετή εμπειρία μου στην κινεζική ναυτιλιακή χρηματοδότηση, είναι αλήθεια ότι ο τρόπος χρηματοδότησης έχει υποστεί τεράστιο μετασχηματισμό, γίνεται γρήγορα εξωστρεφής και πιο εξελιγμένος. Οι όροι και οι προϋποθέσεις των κινεζικών τραπεζικών ιδρυμάτων δεν διαφέρουν πολύ σε σύγκριση με τους παραδοσιακούς δυτικούς χρηματοδότες.

Κινεζικές τράπεζες και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα υποστηρίζουν την ελληνική ναυτιλία, ενώ πολλοί Έλληνες πλοιοκτήτες ναυπηγούν τα πλοία τους στην Κίνα. Σήμερα, το βιβλίο παραγγελιών των Ελλήνων εφοπλιστών στα κινεζικά ναυπηγεία αντιπροσωπεύει το 54% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών των Ελλήνων πλοιοκτητών.

-Η συνέχιση μιας αποτελεσματικής και διαφανούς διαδικασίας για τη χρηματοδότηση αυτών των παραγγελιών είναι υψίστης σημασίας τόσο για την κινεζική όσο και για την ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία.

-Είναι αυτονόητο ότι τόσο τα μέλη της Ένωσης όσο και οι Κινέζοι χρηματοδότες κάθε είδους, ενδιαφέρονται πραγματικά για τη διατήρηση ενός κατάλληλου περιβάλλοντος υποστήριξης της θαλάσσιας εφοδιαστικής αλυσίδας.

-Με βάση αυτή τη φιλοσοφία, το Οικονομικό Δημοτικό Συμβούλιο της Shanghai Lujiazui κάλεσε την Ένωση Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας να ανοίξει το Γραφείο Αντιπροσωπείας του Συνδέσμου στην καρδιά της Σαγκάης, στην Οικονομική Περιοχή Lujiazui στο Pudong.»

Όπως εξήγησε «αυτό το γραφείο αντιπροσωπείας είναι μια αληθινή αντανάκλαση ότι η ελληνική ναυτιλία είναι πρόθυμη να μοιραστεί το όραμα της Σαγκάης, να γίνει ένα διεθνές ναυτιλιακό κέντρο. Σύμφωνα με αυτήν την ιδέα πιστεύουμε ότι τα χρηματοδοτικά ιδρύματα με έδρα τη Σαγκάη θα μπορούσαν να κάνουν τα σωστά βήματα για το άνοιγμα των γραφείων τους στην καρδιά της ελληνικής ναυτιλίας, στον Πειραιά Ελλάδα» και προσέθεσε:

«Η φιλοδοξία της Ένωσης μας παραμένει ότι θα συμβάλουμε στην τόνωση της συνεργασίας μεταξύ ναυτιλιακών εταιρειών, ναυπηγείων και χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και από τα δύο διεθνή ναυτιλιακά κέντρα.»

Διαβάστε ακόμη

Ρεύμα: Αυξήσεις από 7% έως 63% στην τιμή ηλεκτρικής ενέργειας τον Δεκέμβριο

Pudong Shipping Week: Ελλάδα και Κίνα ελέγχουν το 50% των θαλάσσιων μεταφορών (pics)

«Μετρά δυνάμεις» η αγορά στο επενδυτικό συνέδριο των Morgan Stanley – EXAE στο Λονδίνο

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα