Το SAFETY4SEA Athens Forum 2023 πραγματοποιήθηκε στις 4 Οκτωβρίου 2023, στο Ίδρυμα Ευγενίδου, στην Αθήνα, εστιάζοντας σε βασικά θέματα ασφάλειας και τάσεις που αφορούν τον ανθρώπινο παράγοντα, καθώς η νέα τεχνολογία αναδύεται και επηρεάζει τη ζωή και την εργασία των ναυτικών στα πλοία.
Οι εμπειρογνώμονες συμφώνησαν ότι η ψυχολογική ασφάλεια είναι ένας βασικός τομέας στον οποίο πρέπει να δοθεί έμφαση και συζήτησαν τις προκλήσεις για τα μέλη του πληρώματος, τονίζοντας τη σημασία της εκπαίδευσης και της συνεχούς ανάπτυξης των δεξιοτήτων τους.
Ο Απόστολος Μπελόκας, του SAFETY4SEA, παρουσίασε τα βασικά ευρήματα της πρόσφατης έρευνας SEAFiT, η οποία είναι η μεγαλύτερη έρευνα για την ευημερία του πληρώματος που διεξάγεται παγκοσμίως, με τη συμμετοχή 1,6 χιλιάδων πλοίων και 19 χιλιάδων ναυτικών. Η έρευνα αποκάλυψε πολλούς φραγμούς στην ψυχική υγεία και ότι η σωματική ευεξία είναι η πιο αγνοημένη μεταξύ άλλων πτυχών. Τόνισε επίσης ότι το διαδίκτυο παίζει ζωτικό ρόλο για τη ζωή εν πλω. Οι ναυτικοί χρειάζονται υψηλής ποιότητας διαδίκτυο για να παραμένουν συνδεδεμένοι και να επικοινωνούν με την οικογένεια και τους φίλους τους στη στεριά, μια ανάγκη που εξέφρασε το εκπληκτικό 91% των συμμετεχόντων.
Επίσης, η έρευνα έθεσε επί τάπητος πολλά σημαντικά ζητήματα που ο κλάδος δεν έχει θεωρήσει ως προτεραιότητα για την ευεξία τους, όπως οι μισθοί και η συνδεσιμότητα με την ξηρά και τόνισε ότι ο κλάδος δεν λειτουργεί προληπτικά.
Ο Erik Green, διευθύνων σύμβουλος και εταίρος της Green-Jakobsen, επεσήμανε ότι η ανθρώπινη απόδοση εξαρτάται από το πλαίσιο. Συνέχισε εξηγώντας ότι η απόδοση επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, αλλά ορισμένοι είναι πιο σημαντικοί από άλλους.Όταν προσπαθεί να ενισχύσει την απόδοση, ο κλάδος συχνά εστιάζει στο άτομο.Δυστυχώς, σύμφωνα με την παρουσίαση, η ανάπτυξη της ανθρώπινης απόδοσης και της ασφάλειας απαιτεί να εστιάσουμε στη συλλογική νοημοσύνη, η οποία ενισχύεται όταν οι άνθρωποι βιώνουν ψυχολογική ασφάλεια.
Αναφερόμενος στα στοιχεία του ίδιου του Green-Jakobsen, ο Erik Green παρουσίασε τους σημαντικότερους παράγοντες που επηρεάζουν την ανθρώπινη απόδοση, όπως η κοινωνική αντανακλαστικότητα, και υποστήριξε γιατί πρέπει να κάνουμε αξιολογήσεις της απόδοσης σε συνεχή βάση και πώς βλέπουμε τη σχέση μεταξύ της αντανακλαστικότητας της εργασίας και της κοινωνικής αντανακλαστικότητας.
Ο καπετάνιος Adam Parnell, Διευθυντής Ναυτιλίας, CHIRP, επικεντρώθηκε στην καθοριστική συμβολή της ανώνυμης αναφοράς στην παρουσίαση περιστατικών που διαφορετικά δεν θα γίνονταν γνωστά. Καλή διαχείριση της ασφάλειας σημαίνει ότι όλοι μαθαίνουν από ένα περιστατικό. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το σύστημα αναφοράς CHIRP συλλέγει δεδομένα από περιστατικά για ανάλυση και αναφέρει τις τρέχουσες τάσεις. Ο Adam Parnell είπε επίσης ότι η ασφάλεια δεν συμβαίνει από μόνη της, αλλά όταν οι άνθρωποι νοιάζονται γι’ αυτήν. Ολοκλήρωσε την παρουσίασή του τονίζοντας επίσης τη σημασία της ψυχολογικής ασφάλειας.
Ο Νικόλαος Ιωαννίδης, διευθυντής της Διεθνούς Ένωσης Ναυτιλιακής Υγείας (IMHA), μίλησε για τους ιατρικούς οδηγούς που η ένωση, σε συνεργασία με ειδικούς σε θέματα ιατρικής υγείας και άλλες ενώσεις του κλάδου, έχει εκπονήσει με στόχο την παροχή καθοδήγησης σχετικά με το ποιες ιατρικές προμήθειες είναι απαραίτητες. Τόνισε ότι τα οδοντιατρικά προβλήματα αυξάνονται και ως εκ τούτου, η οδοντιατρική υγεία πρέπει να εξετάζεται προσεκτικά για το πλήρωμα επί του πλοίου. Ο Νικόλαος Ιωαννίδης αναφέρθηκε επίσης στη συμβολή της IHMA στη δημοσίευση ιατρικών οδηγών για τα άτομα που βρίσκονται στο πλοίο και δήλωσε ότι οι διαχειριστές των πλοίων πρέπει να παρέχουν υποστήριξη και σχετικές οδηγίες.
Ο Δημήτρης Πατρίκιος, Σύμβουλος Επιχειρήσεων, V. Ships Greece Ltd., τόνισε τη σημασία της ψυχολογικής ασφάλειας. Εξήγησε ότι πρόκειται για μια νέα έννοια , που εισήχθη πριν από λίγα χρόνια, η οποία υποστηρίζει μια νέα κουλτούρα στην οποία τα άτομα αισθάνονται ελεύθερα να εκφράζουν τις απόψεις τους και να μοιράζονται τα προβλήματά τους. Με αυτόν τον τρόπο, κάθε οργανισμός στο σύνολό του μπορεί να μάθει από την εμπειρία και να προχωρήσει μπροστά. Το ανθρώπινο λάθος είναι στη φύση μας- η εστίασή μας θα πρέπει να είναι να μαθαίνουμε από τα λάθη και όχι να υιοθετούμε την κουλτούρα της επίρριψης ευθυνών. Όταν οι άνθρωποι δεν φοβούνται να μιλήσουν, είναι ευτυχισμένοι και ένα ευτυχισμένο πλήρωμα είναι ένα ασφαλές πλήρωμα, κατέληξε.
Ο καπετάνιος Γιώργος Μαυρογένης, Marine Manager, Latsco Marine Management Inc., σημείωσε ότι παρά την αύξηση της τεχνολογίας, οι αρχές της ασφαλούς ναυσιπλοΐας παραμένουν οι ίδιες και ο ανθρώπινος παράγοντας αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα. Οι κύριες αρχές της ασφαλούς ναυσιπλοΐας περιλαμβάνουν το σχεδιασμό, τη διαχείριση και την καθοδήγηση του ταξιδιού του σκάφους. Ο Γιώργος Μαυρογένης πιστεύει ότι, καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι μια βιομηχανία με γνώμονα τον άνθρωπο, θα πρέπει να εφαρμοστούν έξυπνες και καινοτόμες λύσεις για την ελαχιστοποίηση των σφαλμάτων που οφείλονται στον ανθρώπινο παράγοντα. Επιπλέον, επεσήμανε ότι καθώς αλλάζουν τα τεχνολογικά εργαλεία, αλλάζει και η επίγνωση της κατάστασης του πληρώματος.
Ο Διονύσιος Πέππας, Διευθυντής της Pantheon Tankers Management Ltd, επικεντρώθηκε σε διάφορα πρότυπα σκέψης και αντίληψης που επηρεάζουν τη λήψη αποφάσεων και τη ζωή εν πλω. Για παράδειγμα, ένα πεδίο εφαρμογής της παρουσίασής του για τη γρήγορη και αργή σκέψη, όπως παρουσιάζεται από τον Daniel Kahneman στο μπεστ σέλερ του, Thinking, Fast and Slow. Ανέλυσε επίσης μια άλλη έννοια που παρουσιάζεται στο βιβλίο, WYSIATI. Το WYSIATI είναι ένα ακρωνύμιο για το “Αυτό που βλέπεις είναι το μόνο που υπάρχει”, πρακτικά, μια γνωστική προκατάληψη. Ο Διονύσιος Πέππας παρουσίασε επίσης τρόπους με τους οποίους τα πρότυπα σκέψης μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη βελτίωση των συνθηκών ασφαλείας.
Ο καπετάνιος Νικόλαος Χρυσομάλλης, Διευθυντής Συμμόρφωσης, Tsakos Shipping and Trading S.A., ανέφερε ότι ο ανθρώπινος παράγοντας μπορεί να επηρεάσει αλλά και να παρέμβει και να σταματήσει την αλληλουχία μεταξύ ενός κινδύνου και ενός συμβάντος. Οι βασικές αρχές που πρέπει να έχουμε κατά νου είναι: Οι άνθρωποι θα κάνουν λάθη- οι ενέργειες των ανθρώπων σπάνια είναι κακόβουλες και συνήθως τους βγάζουν νόημα εκείνη τη στιγμή- τα λάθη συνήθως οφείλονται σε συνθήκες και συστήματα που δυσχεραίνουν την εργασία- η κατανόηση των συνθηκών στις οποίες συμβαίνουν τα λάθη μας βοηθά να τα αποτρέψουμε ή να τα διορθώσουμε- οι άνθρωποι γνωρίζουν τα περισσότερα για την εργασία τους και είναι το κλειδί για κάθε λύση.
Ο καπετάνιος Ανδρέας Τογαντζής, Alpha Bulkers Shipmanagement, τόνισε για άλλη μια φορά ότι οι έρευνες των τελευταίων 50 ετών έχουν δείξει ότι το ανθρώπινο λάθος είναι η αιτία του 80% των ατυχημάτων.
Έκτοτε, οι περισσότερες από τις δημοσιευμένες μελέτες για τα ναυτικά ατυχήματα έχουν διαπιστώσει ότι τα ναυτικά ατυχήματα προκαλούνται κυρίως από ανθρώπινα λάθη. Στη ναυτιλιακή βιομηχανία, παρά τις αλλαγές, την ψηφιοποίηση, τα σύγχρονα μοντέλα ολοκληρωμένης διαχείρισης της ασφάλειας, την εκπαίδευση των πληρωμάτων, δεν έχουμε καταφέρει να μειώσουμε τα ατυχήματα. Αντιθέτως, βλέπουμε τα ίδια ατυχήματα να επαναλαμβάνονται. Αυτό το στοιχείο δείχνει ότι κάτι κάνουμε λάθος και ότι δεν βρισκόμαστε στο σωστό δρόμο για να αντιστρέψουμε την κατάσταση.»
Διαβάστε ακόμη
Συμφωνία ΔΕΗ για την εξαγορά της Κωτσόβολος – Στα 200 εκατ. ευρώ το deal με την Currys
Τζεφ Μπέζος: Μετακομίζει στο Μαϊάμι – Το συγκινητικό βίντεο στο γκαράζ όπου ίδρυσε την Amazon
Σνάμπελ (ΕΚΤ): Θα χρειαστούν δύο χρόνια για να φτάσει ο πληθωρισμός στο 2%
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ