Στην παγκόσμια αγορά βενζίνης οι μεγάλοι παραγωγοί λαμβάνουν μέτρα για τη διαχείριση της προσφοράς και των τιμών. Στην πρώτη γραμμή αυτών των προσπαθειών βρίσκεται η απόφαση της Ρωσίας να επιβάλει όπως έχει ανακοινώσει προσωρινή απαγόρευση των εξαγωγών βενζίνης από την 1η Μαρτίου έως τις 31 Αυγούστου 2024.
Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της INTERMODAL «η Ρωσία, ένας σημαντικός παίκτης της ενεργειακής βιομηχανίας, προχώρησε σε αυτό το βήμα για να αντιμετωπίσει τις ανησυχίες σχετικά με πιθανές ελλείψεις βενζίνης και την αύξηση των τιμών στην εγχώρια αγορά της. Η απόφαση αποσκοπεί στη διασφάλιση επαρκούς εφοδιασμού με βενζίνη κατά τη διάρκεια περιόδων υψηλής ζήτησης, όπως η επερχόμενη εαρινή περίοδος φύτευσης και οι μήνες αιχμής των ταξιδιών για τις διακοπές» και προσθέτουν:
«Επιπλέον, η απαγόρευση των εξαγωγών χρησιμεύει ως προληπτικό μέτρο για τον μετριασμό του αντίκτυπου των προγραμματισμένων περιόδων συντήρησης των διυλιστηρίων που θα μπορούσαν ενδεχομένως να διαταράξουν τις αλυσίδες εφοδιασμού βενζίνης. Η συνεχιζόμενη σύγκρουση στην Ουκρανία έχει επιτείνει την πίεση στους ενεργειακούς πόρους της Ρωσίας».
Οι προορισμοί
Εξετάζοντας τις εξαγωγές της Ρωσίας, καταγράφεται μια σημαντική μετατόπιση στα εμπορικά πρότυπα μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, με την Ολλανδία και το λιμάνι του Άμστερνταμ να είναι ο κορυφαίος εισαγωγέας βενζίνης το 2021 και το 2022.
Όπως τονίζουν οι αναλυτές «η ιστορία ήταν διαφορετική το 2023, με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα να είναι ο κορυφαίος προορισμός της ρωσικής βενζίνης, ακολουθούμενα στενά από τη Νιγηρία και άλλες αφρικανικές χώρες. Η Νιγηρία ηγείται της λίστας των εισαγωγέων και το 2024 μέχρι στιγμής. Είναι προφανές ότι η ήπειρος θα επηρεαστεί περισσότερο από την απαγόρευση των εξαγωγών και πιο συγκεκριμένα η Δυτική Αφρική, όπου καταλήγει η πλειονότητα των μεσογειακών και ευρωπαϊκών εξαγωγών».
Αν και η απαγόρευση εξαγωγής βενζίνης είναι προσωρινό μέτρο, ο αντίκτυπός της στις παγκόσμιες αγορές βενζίνης θα μπορούσε να είναι σημαντικός.
Μένει να δούμε πώς θα αντιδράσουν άλλοι μεγάλοι παραγωγοί και καταναλωτές σε αυτή τη διακοπή του εφοδιασμού και κατά πόσον οι εναλλακτικές πηγές μπορούν να αντισταθμίσουν επαρκώς την απώλεια των ρωσικών εξαγωγών βενζίνης κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.
«Η Ευρώπη εξάγει κυρίως βενζίνη στη Δυτική Αφρική και στις ΗΠΑ. Οι ΗΠΑ εισάγουν λιγότερο από τη WAF, αλλά εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό εμπορικό μοτίβο για την Αφρική. Η απαγόρευση εξαγωγής ρωσικής βενζίνης μέχρι τον Αύγουστο συμπίπτει με την περίοδο συντήρησης των διυλιστηρίων της Ευρώπης, η οποία συνήθως λαμβάνει χώρα το δεύτερο τρίμηνο πριν από την περίοδο αιχμής της καλοκαιρινής ζήτησης. Αυτόν τον μήνα, οι εξαγωγές από την Ευρώπη προς τις ΗΠΑ και την Αφρική αναμένεται να αυξηθούν λόγω της επερχόμενης περιόδου οδήγησης στις ΗΠΑ και της απαγόρευσης των ρωσικών εξαγωγών βενζίνης» αναφέρει η INTERMODAL:
«Η τρέχουσα τιμή της βενζίνης RBOB είναι 2,5 δολάρια ανά γαλόνι, ακολουθώντας ένα εποχικό μοτίβο και ευρισκόμενη στο υψηλότερο άκρο του εύρους τιμών. Η τιμή βρίσκεται σε ανοδική πορεία, η οποία συνήθως διαρκεί μέχρι το καλοκαίρι. Ο αντίκτυπος της νεοεισαχθείσας απαγόρευσης εξαγωγής βενζίνης στις καθιερωμένες εμπορικές ροές σε ένα περιβάλλον υψηλών τιμών και συντήρησης διυλιστηρίων δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί.
Συνολικά, οι ενέργειες της Ρωσίας αναδεικνύουν την πολυπλοκότητα και τη δυναμική που επικρατεί στην παγκόσμια αγορά βενζίνης, όπου η διαχείριση της προσφοράς και η εξέταση των τιμών.»
Διαβάστε ακόμη
Πακέτο €3,3 δισ. από το Ταμείο Ανάκαμψης για επενδύσεις
Αυτή είναι η πολυτελής βίλα στη Μύκονο με την οποία φλερτάρει ο Τούρκος σεφ Salt Bae (pics + vid)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ