Του Μηνά Τσαμόπουλου
Την ανοδική της πορεία, συνεχίζει η ναυλαγορά ξηρού φορτίου. Την περασμένη εβδομάδα σημείωσε αύξηση κατά 212 µονάδες, κλείνοντας πάνω από τις 1.200, µε πρωταγωνιστή και πάλι τα πλοία Capes, ενώ και οι άλλοι υποδείκτες επέδειξαν θετική συµπεριφορά. Το θέμα είναι αν η ανοδική της πορεία στηρίζεται σε γερές βάσεις ή έχουμε να κάνουμε με ένα ρίξιμο ζαριών.
«Το µεγάλο ζητούμενο είναι κατά πόσο η άνοδος αυτή είναι παροδική και για συγκεκριμένους λόγους ή θα συνεχιστεί. Τα θεµελιώδη µεγέθη τόσο για την παγκόσµια οικονοµία, όπου οι προβλέψεις είναι ιδιαίτερα µετριοπαθής, όσο και για το παγκόσµιο εµπόριο, το οποίο αναπτύσσεται µε τους χαµηλότερους ρυθµούς των τελευταίων ετών, δεν συνηγορούν στο γεγονός ότι η αγορά έχει εισέλθει σε υγιή επίπεδα τα οποία θα έχουν διάρκεια» επισημαίνεται σε ανάλυση του διεθνούς ναυλομεσιτικού οίκου G.Moundreas SA:
«Ανεξαρτήτως των προσδοκιών που έχουν καλλιεργηθεί λόγω του πρόσφατου ετεροβαρούς «ράλι» της ναυλαγοράς, το κύριο χαρακτηριστικό της αγοράς το επόµενο διάστηµα θα είναι η µεταβλητότητα η οποία θα καθορίζεται όχι µόνο από το χαρακτηριστικό της εποχικότητας αλλά και από την λήψη πολιτικών αποφάσεων που θα διακατέχονται από τάσεις προστατευτισµού και θα επηρεάσουν την ροή του εµπορίου» και προσθέτει:
«Το γεγονός ότι η άνοδος του δείκτη οφείλεται πρωτίστως στα Capes, µας επιβεβαιώνει για άλλη µία φορά την αύξηση της ζήτησης από την Κίνα σε Iron Ore (σιδηρομετάλλευμα) και Coal (άνθαρακας), αύξηση η οποία αποδίδεται στην θετική πορεία της οικονοµίας της Κίνας σε συνδυασµό µε τις µεταρρυθµίσεις που έχουν σαν στόχο την µείωση της εγχώριας παραγωγής σε Iron Ore και Coal, έχοντας σαν αποτέλεσµα την αύξηση των εισαγωγών κυρίως προς τα τέλη του έτους όπου οι αγοραστές αποθηκεύουν πρώτες ύλες ενόψει των χειµερινών µηνών».
Σιδηρομετάλλευμα
Αναφορικά µε το Iron Ore, είναι αξιοσημείωτο ότι την Παρασκευή 18 Νοεµβρίου, τα καταγεγραµµένα αποθέµατα σε 46 λιµάνια της Κίνας έφτασαν τους 110,58 εκ. τόνους, σηµειώνοντας αύξηση κατά 2,83 εκ. τόνους σε εβδοµαδιαία βάση, το υψηλότερο επίπεδο αποθεµάτων από τον Σεπτέµβριο του 2014.
Από τις αρχές του 2016 τα αποθέµατα έχουν αυξηθεί κατά 19%. Σύμφωνα με τους αναλυτές, ένας πρόσθετος λόγος για αύξηση των εισαγωγών είναι και η αύξηση της ζήτησης για υψηλής ποιότητας Iron Ore από τις χαλυβουργίες, καθώς απαιτείται λιγότερη ποσότητα Coking Coal για παραγωγή χάλυβα, τη στιγµή που η τιµή του τους τελευταίους µήνες έχει παραπάνω από τριπλασιαστεί.
Άνθρακας
Όσο αφορά το Coal και πιο συγκεκριµένα το Steam ή Thermal Coal, η σε γενικές γραµµές καλύτερη επίδοση της κινεζικής οικονοµίας σε συνδυασµό µε την µείωση των βροχοπτώσεων τους τελευταίους µήνες που έχει ως αποτέλεσµα την µείωση της υδροηλεκτρικής ενέργειας, οδήγησε στην αύξηση της ζήτησης για παραγωγή ενέργειας µέσω άνθρακα.
Η ζήτηση για Coal καλύπτεται από εισαγωγές, λόγω της πολιτικής για µείωση της εγχώριας παραγωγής η οποία έχει ως στόχο να «κόψει» την εγχώρια παραγωγή κατά 250 εκ. τόνους το 2016.
Τους πρώτους 10 µήνες του έτους η εγχώρια παραγωγή άνθρακα έπεσε κατά 10,7% σε ετήσια βάση, στους 2,74 δισ. τόνους και τον Οκτώβριο η παραγωγή µειώθηκε κατά 12% σε ετήσια βάση, κλείνοντας στους 280 εκ. τόνους. Αναπόφευκτα, η αύξηση της ζήτησης καλύφθηκε από τις εισαγωγές, όπου τους πρώτους 10 µήνες του έτους αυξήθηκαν κατά 18,5% ή 200 εκ. τόνους σε ετήσια βάση. Τον Οκτώβριο οι εισαγωγές αυξήθηκαν κατά 55,3% σε ετήσια βάση, κλείνοντας στους 21,58 εκ. τόνους ενώ τα αποθέµατα στα λιµάνια στα τέλη του µήνα έπεσαν στους 470 εκ. τόνους σε ετήσια βάση.