Road Show στο Λονδίνο για την προσέλκυση επενδυτών και funds που θα ναυπηγήσουν πράσινα ακτοπλοϊκά πλοία τα οποία με 12ετους διάρκειας συμβάσεις θα δρομολογηθούν στις άγονες γραμμές έχει προγραμματίσει σύμφωνα με πληροφορίες του newmoney ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης.  Έχει οριστεί και η ημερομηνία που είναι η 31η Μαρτίου.  «Παρών» θα είναι και ο  αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης.

Στην πρόσφατη συζήτηση για το μέλλον της ακτοπλοΐας και τη στρατηγική πράσινης μετάβασης, η Ελλάδα πέτυχε για πρώτη φορά να πείσει την ΕΕ να χρηματοδοτήσει  μέσω ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα)  την ενίσχυση των άγονων γραμμών και την αναβάθμιση των ακτοπλοϊκών υποδομών. Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκε η ανάγκη για ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, με στόχο τη ναυπήγηση πράσινων πλοίων και την αύξηση της ασφάλειας των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.

Μέχρι την έλευση στην Ακτή Βασιλειάδη του Χρήστου Στυλιανίδη δεν είχε αξιοποιηθεί το Ταμείο Ανάκαμψης για την ελληνική ακτοπλόοι. Η εμπειρία του ως Επιτρόπου  και οι επαφές του στις Βρυξέλλες  άλλαξαν την ατζέντα. Μέχρι  τότε  υπήρχε μία λάθος συνεννόηση όπως τη χαρακτηρίζουν οι γνωρίζοντες τα τεκταινόμενα   σχετικά με τα χρήματα. Έλεγαν ότι «οι εφοπλιστές  έχουν λεφτά» συγχέοντας  την εμπορική ναυτιλία με την ακτοπλοΐα. Η  διαπραγμάτευση ήταν σκληρή, αλλά επιτεύχθηκε η συμφωνία για την υλοποίηση των ΣΔΙΤ.

Η συζήτηση επικεντρώθηκε στην ανάγκη να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την «πράσινη μετάβαση» της ακτοπλοΐας. Οι Ιταλοί και οι Ισπανοί είχαν ήδη ξεκινήσει ανάλογα προγράμματα, αλλά οι Έλληνες έπρεπε να αντιμετωπίσουν τη δυσκολία της εύρεσης χρημάτων μέσω άλλων ευρωπαϊκών προγραμμάτων, όπως το ΕΣΠΑ, και τα προγράμματα μεταφορών και ανταγωνιστικότητας. Οι Ιταλοί και οι Ισπανοί είχαν επιλέξει να χρηματοδοτήσουν τα πλοία μέσω κρατικών πόρων, ενώ στην Ελλάδα προτιμήθηκε η επιλογή των ΣΔΙΤ αφού δεν υπήρχαν τα απαραίτητα  κονδύλια για να καλύψουν τις πολυνησιακές ανάγκες.

«Στόχος του έργου είναι η κατασκευή νέων πράσινων πλοίων μέσω της σύμπραξης του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα που θα επιδοτηθεί με ευρωπαϊκά χρήματα, κάτι που διαφοροποιεί τη στρατηγική της Ελλάδας από αυτή των άλλων ευρωπαϊκών χωρών» επισημαίνουν κύκλοι από τις Βρυξέλλες: « Οι Ιταλοί και οι Ισπανοί επέλεξαν να αφήσουν τα πλοία στο κράτος, ενώ στην Ελλάδα υπήρξε η ανάγκη να διαπραγματευτούν με την Ευρωπαϊκή Ένωση για τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σήμερα η  Ελλάδα διαθέτει ήδη 265 εκατομμύρια ευρώ για τη χρηματοδότηση του ΣΔΙΤ, με το συνολικό ποσό να φτάνει τα 545 εκατομμύρια ευρώ και άλλα τόσα που θα βάλουν οι ιδιώτες επενδυτές.  Οπότε το συνολικό ποσό θα ξεπεράσει το ένα δισεκατομμύριο ικανό για να ναυπηγηθούν 25-30 πλοία για τις άγονες γραμμές που θα λύσουν όλα τα προβλήματα συνδεσιμότητας με την ηπειρωτική  χώρα αλλά και ενδονησιακά. Τα χρήματα του ΣΔΙΤ επειδή είναι ευρωπαϊκά κονδύλια θα δοθούν μέσω διεθνών διαγωνισμών.

«Το ΣΔΙΤ θα χρηματοδοτηθεί κατά 50-60% από ευρωπαϊκά κονδύλια», δήλωσε  γνώστης των ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων και πρόσθεσε: «Αν η ναυπήγηση ενός πράσινου  πλοίου κοστίζει 40 εκατομμύρια ευρώ ο ιδιώτης θα δώσει 15 εκατομμύρια  ενώ θα έχει έσοδα από την 12μηνης διάρκειας σύμβαση για κάλυψη άγονων γραμμών καθώς και μία απόδοση κεφαλαίου.  Στο τέλος της σύμβασης θα μπορεί να κάνει δικό του το  πλοίο. Επίσης έχοντας την 12ετή  σύμβαση θα μπορεί να πάει στις τράπεζες για να ζητήσει χρηματοδότηση για ναυπήγησης άλλου πλοίου εκτός ΣΔΙΤ για δρομολόγηση εκτός άγονων γραμμών».

Τα πλοία αυτά δεν θα είναι μόνο πράσινα, αλλά και ασφαλή, με την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών να είναι απαραίτητη για την αύξηση της ασφάλειας».

Η παρουσίαση του ΣΔΙΤ θα πραγματοποιηθεί στο Λονδίνο στις 31 Μαρτίου, σε μια συνάντηση με ιδιωτικά κεφάλαια που ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν. Το νέο μοντέλο θα προσφέρει στους επενδυτές τη δυνατότητα να συμμετάσχουν σε ένα έργο που συνδυάζει τη χρηματοδότηση, την ασφάλεια και την πράσινη τεχνολογία, με υποσχέσεις για σημαντικές αποδόσεις, καθώς οι επενδυτές θα έχουν την ευκαιρία να επενδύσουν σε νέα πλοία και να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση μέσω δανείων και επιδοτήσεων.

«Οι επενδυτές που συμμετέχουν θα εξασφαλίσουν μία δωδεκαετή σύμβαση, η οποία θα τους επιτρέπει να αποκομίσουν εγγυημένα έσοδα από τις άγονες γραμμές», εξήγησε, προσθέτοντας ότι η επιδότηση μπορεί να καλύψει το 50% του κόστους κατασκευής κάθε νέου πλοίου.

Ο συνολικός προγραμματισμός περιλαμβάνει την κατασκευή περίπου 30 πλοίων για τις άγονες γραμμές, με την πρόβλεψη ότι το ΣΔΙΤ θα καλύψει το 50% των χρημάτων μέσω ευρωπαϊκής χρηματοδότησης. Το έργο αναμένεται να διαρκέσει τρία χρόνια, με την ελπίδα ότι δεν θα υπάρξουν καθυστερήσεις ή εμπόδια.

Στο πλαίσιο των δράσεων, αναφέρθηκε και στην εκκίνηση του Maritime Cluster, ένα άλλο σημαντικό έργο για την ναυτιλία, που έχει ήδη εξασφαλίσει χρηματοδότηση 80 εκατομμυρίων ευρώ και αναμένεται να φτάσει τα 160 εκατομμύρια ενώ η μόχλευση με τη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων υπολογίζεται ότι θα οδηγήσει στα 800 εκατομμύρια.

Η στρατηγική αυτή, που περιλαμβάνει τη συνεργασία του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, υπόσχεται να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας και να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα του ναυτιλιακού κλάδου, παρέχοντας την απαραίτητη χρηματοδότηση για την αναβάθμιση της ελληνικής ακτοπλοΐας.

Το συνολικό όφελος για την ελληνική ναυτιλία είναι σημαντικό, καθώς αναμένεται να φτάσει τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση μέσα στα επόμενα τρία χρόνια,  τα οποία θα διατεθούν για την κατασκευή νέων πράσινων πλοίων, την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών και την ανάπτυξη του ναυτιλιακού εξοπλισμού.

Διαβάστε ακόμη

Γονικές παροχές: Κάλυψη τεκμηρίων και σε όσους «ξέχασαν» να τις δηλώσουν

Ο κόκκινος συναγερμός, ο Γεραπετρίτης και η Βαϊμάρη του Μακρόν, και όμως τα χαλιά της Ολγας (18.000 ευρώ) αγοράστηκαν τώρα, το παζλ στο Υπερταμείο 

Τράπεζες: Η ώρα των οικονομικών αποτελεσμάτων με επίκεντρο τα μερίσματα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ