© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Για μία ακόμη χρονιά η ελληνική ναυτιλία πιστοποίησε την κυριαρχία της στις θάλασσες του κόσμου. Οι ελληνικών συμφερόντων εταιρείες αγόρασαν μέσα στο 2023 τα περισσότερα πλοία, ενώ έδωσαν τις περισσότερες παραγγελίες για ναυπηγήσεις.
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Allied Shipbroking, οι Eλληνες πλοιοκτήτες και οι Ελληνίδες πλοιοκτήτριες παρήγγειλαν τη ναυπήγηση 164 πλοίων τους τελευταίους 12 μήνες και βρέθηκαν μπροστά από τους Ιάπωνες πλοιοκτήτες με 144. Η Σιγκαπούρη και η Κίνα ήρθαν στην τρίτη και τέταρτη θέση αντιστοίχως με 110 και 92 παραγγελίες. Συνολικά, μέσα στο 2023 δόθηκαν 2.420 παραγγελίες παγκοσμίως. Σύμφωνα με τα αρχεία της Allied, οι ελληνικών συμφερόντων εταιρείες παρήγγειλαν το 2023 διπλάσιο αριθμό πλοίων (164) σε σύγκριση με τα 81 συμβόλαια που είχαν συνάψει κατά τη διάρκεια του 2022.
Το 2023 οι Ελληνες ήταν ιδιαίτερα δραστήριοι και στις παραγγελίες για ναυπηγήσεις δεξαμενόπλοιων, τα οποία αντιπροσώπευαν περισσότερο από το ήμισυ του συνόλου των συμβολαίων τους για νέες ναυπηγήσεις.
Η Allied αναφέρει ότι:
■ Οι Ελληνες παρήγγειλαν 87 δεξαμενόπλοια σε σύγκριση με 39 που παρήγγειλαν οι Ιάπωνες ιδιοκτήτες.
■ Παρήγγειλαν επίσης 57 χύδην φορτηγά, με τους Ιάπωνες ιδιοκτήτες και πάλι στη δεύτερη θέση με 37.
■ Οι Ελληνες έκαναν μόνο δύο παραγγελίες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων πέρυσι.
■ Στα πλοία μεταφοράς αερίου οι πλοιοκτήτες με έδρα την Ιαπωνία ηγήθηκαν πέρυσι με 25 πλοία, ενώ οι Ελληνες βρίσκονταν στη δεύτερη θέση με 14 παραγγελίες, ακολουθούμενοι στενά από την Κίνα και τη Σιγκαπούρη.
Αγορές πλοίων
Οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες κυριάρχησαν και στις αγορές second hand πλοίων φτάνοντας τα 233 πλοία από το σύνολο των 1.731 που άλλαξαν χέρια πέρυσι (ποσοστό 13,4%). Πιο συγκεκριμένα, οι Ελληνες αγόρασαν 157 φορτηγά πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, διπλάσια από τα 77 χύδην φορτηγά που απέκτησαν οι Κινέζοι πλοιοκτήτες, οι οποίοι βρίσκονται στη δεύτερη θέση μπροστά από τους Τούρκους που κατέλαβαν την τρίτη θέση.
Οι Ελληνες πλοιοκτήτες κατέκτησαν επίσης με μικρή διαφορά την πρώτη θέση στα δεξαμενόπλοια αγοράζοντας 49 μπροστά από τους Κινέζους αγοραστές με 46 συμφωνίες. Στο μεταξύ, μέσα στις πρώτες ημέρες η δραστηριότητα των εφοπλιστών είναι έντονη.
Νίκος Τσάκος
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται το ναυπηγικό πρόγραμμα της εισηγμένης στην κεφαλαιαγορά του New York Stock Exchange (NYSE) Tsakos Energy Navigation συμφερόντων του δρα Νίκου Τσάκου. Την περασμένη εβδομάδα παρέλαβε και το τέταρτο δεξαμενόπλοιο τύπου aframax ολοκληρώνοντας το συγκεκριμένο ναυπηγικό πρόγραμμα. Πρόκειται για το «Ithaki DF». Είχαν προηγηθεί το «Njord DF», το «Ran DF» και το «Chios DF».
Και τα τέσσερα υψώνουν την ελληνική σημαία και είναι τα πρώτα αυτής της τεχνολογίας που εντάσσονται στο ελληνικό νηολόγιο. Είναι χωρητικότητας 116.000 dwt το καθένα και ήδη χρονοναυλωμένα για 10 χρόνια, με δυνατότητα επέκτασης της χρονικής διάρκειας του συμβολαίου στη νορβηγική εταιρεία ενέργειας Equinor, με την οποία η ΤΕΝ έχει σταθερή και εποικοδομητική συνεργασία εδώ και 15 χρόνια.
Οπως επισημαίνει σε κάθε ευκαιρία ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΝ δρ Νίκος Τσάκος, «συνεχίζουμε την προσπάθεια να δημιουργήσουμε έναν 100% πράσινο στόλο μέχρι το 2030 με πλοία νέας υπερσύγχρονης τεχνολογίας. Εχουμε εισέλθει σε μία νέα και συναρπαστική περίοδο ανάπτυξης της εταιρείας. Βάζουμε τις βάσεις για τα επόμενα 30 χρόνια. Το έργο μόλις άρχισε».
«Τα πλοία εντάσσονται στο πλαίσιο του υφιστάμενου προγράμματος πράσινης ανάπτυξης, με τα υπόλοιπα εννέα πλοία να αναμένεται να εισαχθούν σταδιακά στον στόλο της TEN κατά τα επόμενα δέκα τρίμηνα», είχε σχολιάσει με αφορμή την παραλαβή του «Njord DF» ο πρόεδρος και COO της ΤΕΝ Γιώργος Σαρόγλου. «Τα ακαθάριστα έσοδα από αυτό το πρόγραμμα των τεσσάρων πλοίων aframax αναμένεται να φθάσουν τα 520 εκατ. δολάρια εάν ασκηθούν όλα τα δικαιώματα παράτασης», προσθέτει ο ίδιος. «Η επιλογή της TEN να κατασκευάσει και να λειτουργήσει τέτοια υπερσύγχρονα πλοία αποτελεί απόδειξη της εμπειρίας της εταιρείας και της επιχειρησιακής αριστείας όχι μόνο στη βέλτιστη λειτουργία των σύγχρονων πλοίων επί δεκαετίες, αλλά και στην αποτελεσματική διαχείριση της φάσης κατασκευής, διασφαλίζοντας παράλληλα την έγκαιρη παράδοση».
Το γενικό ναυπηγικό πρόγραμμα της ΤΕΝ περιλαμβάνει συνολικά 12 πλοία. Εχουν παραληφθεί έξι και απομένουν τα δύο shuttle tankers, δύο suezmax και δύο MR2.
Νίκος Βαφειάς
Η Brave Μaritime Corp., συμφερόντων της οικογένειας Βαφειά, παρέλαβε τέσσερα νέα υπερσύγχρονα πλοία μεταφοράς αμμωνίας 40.000 κυβικών εκατοστών από το ναυπηγείο της Hyundai στη Νότια Κορέα (eco merlin / eco wizard / eco oracle / eco sorcerer). Τα πλοία αντιπροσωπεύουν τη νέα γενιά πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου με εξαιρετικά αποδοτικές μηχανές και διαθέτουν όλα τα τελευταία περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά. Σύμφωνα με τις αξίες των πλοίων, παραγγέλθηκαν για 46 εκατ. το καθένα και τώρα αξίζουν πάνω από 70 εκατ. το καθένα – μία πολύ έξυπνη κίνηση από τον Νικόλα Βαφειά.
Επιπλέον, ο όμιλος έχει παραγγείλει 3 ακόμη πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου νέας γενιάς, ένα ακόμη αδελφό πλοίο 40.000 κυβικών μέτρων στην HMD για το α’ τρίμηνο του 2024, και δύο πλοία 11.0000 κυβικών μέτρων υπό κατασκευή στην Ιαπωνία, ένα για παράδοση το 2025 και ένα το 2026.
Τους τελευταίους 18 μήνες η Brave Μaritime έχει αποκτήσει τον εκπληκτικό αριθμό των 32 πλοίων που αποτελείται από 7 νεότευκτα LNG Carriers, 10 δεξαμενόπλοια (4 suezmax, 1 aframax και 5 product tankers) και 15 φορτηγά (8 capes, 1 supramax, 2 kamsarmax και 3 handies).
Ανάμεσα στα 32 πλοία που αποκτήθηκαν τους τελευταίους 18 μήνες είναι και δύο kamsarmaxes, το «ECO CZAR» και το «ECO SIKOUSIS», που κατασκευάστηκαν στην Οshima Japan το 2009 και το 2008 αντίστοιχα και η εταιρεία δεν ανακοίνωσε δημοσίως την απόκτησή τους. Σύμφωνα με τις εκθέσεις των μεσιτών, αυτά αγοράστηκαν αντί 31 εκατ. δολαρίων. Μετά τις πρόσφατες εξαγορές και παραδόσεις πλοίων, ο όμιλος αποτελείται από 91 πλοία, 40 πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου, 25 bulkers και 26 δεξαμενόπλοια τόσο αργού όσο και καθαρού πετρελαίου.
Ευάγγελος Μαρινάκης
Το πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG/C) «Axios II» παρέλαβε η εισηγμένη στο NASDAQ Capital Product Partners. Οπως ορίζεται από τη συμφωνία-ομπρέλα για την απόκτηση 11 πλοίων LNG/C, που συνήφθη στις 13 Νοεμβρίου 2023, η CPLP παρέλαβε στις 2 Ιανουαρίου 2024 το LNG/C «Axios II» (174.000 cbm, τελευταίας γενιάς, δίχρονο MEGA LNG/C, κατασκευασμένο στο Hyundai Heavy Industries Co., Ltd).
Το πλοίο ξεκίνησε ναύλωση διάρκειας ενός έτους, ενώ θα ακολουθήσει επταετής ναύλωση bareboat με την Bonny Gas Transport Limited, η οποία διατηρεί δικαίωμα προαίρεσης για παράταση κατά τρία επιπλέον έτη.
Η απόκτηση του πλοίου χρηματοδοτήθηκε με μετρητά από τον ισολογισμό, ένα νέο δάνειο υψηλής εξασφάλισης με επικεφαλής την ING Bank N.V. για ποσό 190 εκατ. δολαρίων πληρωτέο σε 28 ίσες τριμηνιαίες δόσεις των 2,5 εκατ. δολαρίων, επιπλέον μιας πληρωμής ύψους 120 εκατ. δολαρίων που καταβάλλεται μαζί με την τελευταία τριμηνιαία δόση τον Δεκέμβριο του 2030.
Το «Axios II» είναι το δεύτερο από τα συνολικά 11 LNG carriers που αναμένει να εντάξει στον στόλο της η εταιρεία στο πλαίσιο της συμφωνίας-ομπρέλας. Τα υπόλοιπα εννέα αναμένεται να παραδοθούν μεταξύ του δεύτερου τριμήνου του 2024 και του πρώτου τριμήνου του 2027. Το ναυπηγικό πρόγραμμα του ομίλου περιλαμβάνει την κατασκευή 57 πλοίων με συνολικό κόστος κοντά στα 7 δισ. δολάρια. Πρόκειται για το μεγαλύτερο ναυπηγικό πρόγραμμα που πραγματοποίησε εταιρεία τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο και σίγουρα από τα πιο ποικίλα σε τύπους πλοίων.
Αγγελική Φράγκου
Το νεότευκτο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Zim Sparrow» παρέλαβε η εισηγμένη στην αμερικανική κεφαλαιαγορά Navios Maritime Partners, συμφερόντων της Αγγελικής Φράγκου. Εχει μεταφορική ικανότητα 5.300 «κουτιών».
Πρόκειται για το πρώτο από τα συνολικά 11 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που περιλαμβάνει το ναυπηγικό πρόγραμμα της εταιρείας συνολικής χωρητικότητας 63.100 teus.
H Navios Maritime Partners με σειρά συγχωνεύσεων έχει εξελιχθεί σε κολοσσό. Διαχειρίζεται συνολικά 180 πλοία διαφόρων τύπων.
Γιώργος Οικονόμου
Η ναυτιλιακή εταιρεία TMS, πρώην Cardiff Marine, παρέλαβε το τρίτο από τα συνολικά 8 ultramax που ναυπηγεί. Είναι χωρητικότητας 63.500 τόνων και λέγεται «M/V Patmos». Ναυπηγήθηκε στις γιάρδες Nantong Xiangyu. Ο όμιλος TMS Group έχει περισσότερα από 40 πλοία υπό κατασκευή, αξίας άνω των αξίας 3,5 δισ. δολαρίων, σε ναυπηγεία της Κορέας και της Κίνας.
Οι τελευταίες επτά παραγγελίες του ομίλου TMS αφορούν δύο suezmax δεξαμενόπλοια, ένα LR2 και τέσσερα φορτηγά kamsarmax. Τα δύο suezmax δεξαμενόπλοια χωρητικότητας 157.000 dwt θα ναυπηγηθούν στα Jiangsu New Hantong Ship Heavy Industry. Το LR2 θα ναυπηγηθεί στο ναυπηγείο New Times ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό τους στα τρία. Κάθε ένα έχει χωρητικότητα 115.000 dwt. Και τα τρία θα παραδοθούν μέσα στο 2025.
Πόλυς Β. Χατζηιωάννου
Η εισηγμένη στην κεφαλαιογορά της Νέας Υόρκης Safe Bulkers, Inc. (NYSE: SB) σύναψε συμφωνία για την απόκτηση ενός υπό ναυπήγηση ιαπωνικού πλοίου ξηρού φορτίου, χωρητικότητας 82.000 dwt, κλάσης kamsarmax, με προγραμματισμένη ημερομηνία παράδοσης εντός του τρίτου τριμήνου του 2026.
Το νεότευκτο πλοίο είναι σχεδιασμένο ώστε να πληροί τις απαιτήσεις της Φάσης 3 του Δείκτη Ενεργειακής Απόδοσης Σχεδιασμού που σχετίζονται με τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου («GHG -EEDI Phase 3»), όπως αυτές υιοθετήθηκαν από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) και επίσης να συμμορφώνεται με τον πιο πρόσφατο κανονισμό για τις εκπομπές NOx, NOx-Tier III («NOx-Tier III»).
Το εν λόγω νεότευκτο πλοίο είναι αδελφό με έναν αριθμό νεότευκτων στο βιβλίο παραγγελιών με προηγμένα χαρακτηριστικά ενεργειακής απόδοσης που οδηγούν σε χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου.
Η εταιρεία έχει ήδη παραλάβει επτά πλοία IMO GHG Phase 3 – NOx Tier III. Συμπεριλαμβανομένης αυτής της συμφωνίας, η εταιρεία διαθέτει ένα βιβλίο παραγγελιών εννέα νεότευκτων πλοίων Φάσης 3, δύο εκ των οποίων είναι διπλού καυσίμου μεθανόλης, με προγραμματισμένες παραδόσεις τρία το 2024, δύο το 2025, τρία το 2026 και ένα το 2027.
Γιώργος Προκοπίου
Η Energos Infrastructure, μια εταιρεία LNG με έδρα τις ΗΠΑ, απέκτησε δύο πλωτές μονάδες αποθήκευσης και επαναεριοποίησης από την Dynagas του Γιώργου Προκοπίου αντί 1 δισ. δολαρίων. Τα δύο FSRUs, Transgas Power και Transgas Force, κατασκευής 2021, χωρητικότητας 174.000 κ.μ., είναι μακροχρόνια ναυλωμένα στη γερμανική κυβέρνηση και θα μετονομαστούν σε Energos Power και Energos Force, δήλωσε η εταιρεία.
«Η αξιόπιστη ενεργειακή υποδομή είναι απαραίτητη για την αντιμετώπιση της παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης και τη μείωση της εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα», σημείωσε ο επικεφαλής της Energos Infrastructure, διευθύνων σύμβουλος και διευθυντής Αρθουρ Ρίγκαν.
Η Energos είναι μια κοινοπραξία που ελέγχεται κατά πλειοψηφία από κεφάλαια που διαχειρίζεται η αμερικανική εισηγμένη εταιρεία διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων Apollo και ο εισηγμένος στο NASDAQ μέτοχος μειοψηφίας New Fortress Energy.
Διαβάστε ακόμη
Πώς η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα επηρεάζει το παγκόσμιο εμπόριο (πίνακες)
Οι 9 κορυφαίες ταξιδιωτικές εμπειρίες που δεν πρέπει να χάσετε το 2024 (pics)
Διόδια: Αυτές είναι οι νέες τιμές – Το κόστος ανά διαδρομή
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ