Η ναυτιλία κάνει κύκλους λέγανε οι παλαιότεροι Έλληνες εφοπλιστές. Μάλιστα, ένας εξ αυτών σε κάθε ευκαιρία τόνιζε ότι «η ναυτιλία αρρωσταίνει αλλά ποτέ δεν πεθαίνει».
Τους τελευταίους εννέα μήνες η φορτηγός ναυτιλία και ειδικότερα τα μεγάλης χωρητικότητας φορτηγά πλοία, τα λεγόμενα capsize, περί των 170-180.000 τόνων το καθένα, έζησαν μία πορεία που θύμιζε το τρενάκι του τρόμου, με τα ακραία κάτω της και τα ακραία πάνω της.
Από την άνοιξη του 2019 έως τον Σεπτέμβριο τα ημερήσια ναύλα αυξήθηκαν κατά 10 φορές. Ήτοι δεκαπλασιάστηκε ο ημερήσιος τζίρος του κάθε πλοίου. Πιο συγκεκριμένα, την Πρωταπριλιά ο κατά μέσο όρο ημερήσιος ναύλος ήταν 3.556 δολάρια ΗΠΑ και την 4η Σεπτεμβρίου είχε φθάσει τα 38.014 δολάρια!
Η άνοδος αυτή συμπαρέσυρε και άλλους τύπους φορτηγών πλοίων, όπως panamaxes, Kamsarmaxes, supramaxes, και ultramaxes.
«Ο δείκτης Baltic Dry Index, που αντικατοπτρίζει την αγορά ξηρού φορτίου, και φορτία όπως κάρβουνο, σιδηρομετάλλευμα, σιτηρά, ανέβηκε στις 2.501 μονάδες επίπεδα που είχαμε ξαναδεί στις 4 Νοεμβρίου του 2010 και ο δείκτης των Capesize ανέβηκε στις 4.862 μονάδες, στα επίπεδα του Ιουνίου 2010. Ο μέσος ημερήσιος ναύλος των capes, βρίσκεται κοντά στα 36.000-38.000 δολάρια την ημέρα, κοντά στο υψηλότερο των τελευταίων 8-9 ετών» επισημαίνει ο Γιάννης Ν.Κοτζιάς, ιδρυτικό στέλεχος της Xclusiv Shipbrokers και πρόεδρος του Συνδέσμου Ναυλομεσιτών Ελλάδας:
«Μέχρι τον Ιανουάριο του 2020 πρέπει να προετοιμασθεί η αγορά για τα καύσιμα χαμηλού θείου ή την χρήση των scrubbers για την υποχρεωτική περικοπή των εκπομπών οξειδίου του θείου. Προκειμένου να συμμορφωθούν, ένας σημαντικός αριθμός πλοίων βγαίνουν από την αγορά για να εγκαταστήσουν τον εξοπλισμό των scrubbers που θα τους επιτρέψει να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τα φθηνότερα καύσιμα με μεγαλύτερη περιεκτικότητα θείου. Έχουμε μεγάλους όγκους εξαγωγών αφενός και περιορισμένη προσφορά πλοίων από την άλλη για να μεταφέρουν τα φορτία αυτά. Αυτό έχει ενισχύσει τα ναύλα» και συνεχίζει:
«Τα ναύλα αυξάνονται επίσης λόγω του ότι τόσο το 2019 όσο και το 2018, αρκετά πλοία βγήκαν από την αγορά και πουλήθηκαν για παλιοσίδερα. Είναι για όλο το 2019, περίπου 26 Capes συνολικής χωρητικότητας 5 εκ τόνων dwt και γύρω στα 16 το 2018. τα οποία έχουν βοηθήσει στο να ανέβει η ναυλαγορά των μεγάλων bulkers. Στην αρχή της χρονιάς η κατάρρευση του φράγματος στη Βραζιλία οδήγησε σε σημαντική μείωση φορτίων σιδηρομεταλλεύματος από την παγκόσμια αγορά. Όμως αυξήθηκε και πάλι η αύξηση ζήτηση, ο στόλος των Capes είναι μικρότερος όπως εξηγήσαμε και τα ναύλα ενισχύθηκαν».
Ο Γιάννης Ν.Κοτζιάς έκανε ειδική αναφορά στον εμπορικό πόλεμο μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας:
«Η ζήτηση για φορτία παρόλο τον εμπορικό πόλεμο μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, είναι πολύ καλή και σε συνδυασμό με τις λίγες, σε σχέση με άλλες χρονιές, παραδόσεις νεότευκτων πλοίων και ενός καλού world growth περίπου στο 3,2-3,3% μας δίνει καλές προοπτικές για την συνέχεια. Παρότι οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος της Κίνας είναι κάπως μειωμένες σε σχέση με άλλες χρονιές, εν τούτοις βλέπουμε πως τα κινεζικά συμβόλαια σιδηρομεταλλεύματος αυξήθηκαν πάνω από 4% τις τελευταίες δύο εβδομάδες καθώς οι χαλυβουργίες τους συνεχίζουν το στοκάρισμα-αποθήκευση πρώτων υλών».
Σύμφωνα με τον Γιάννη Κοτζιά «αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι ότι οι αξίες των πλοίων όπως συνήθως γίνεται χρονικά, δεν έχουν ακολουθήσει ακόμα την άνοδο των ναύλων. Αν πάρουμε για παράδειγμα κάποιες πωλήσεις πλοίων 10ετίας το 2019 σε σύγκριση με το 2010, το πλοίο «Global Mercator» 182.000 dwt, κατασκευής του 2011 στο ναυπηγείο Universal της Ιαπωνίας, πωλήθηκε τον Ιούλιο του 2019 για 26,1 εκατ. δολάρια. Αντίστοιχα τον Φεβρουάριο του 2010 το «Nord-Craft» 171.000 τόνων dwt, χτισμένο το 2000 στο Koyo Japan, είχε πωληθεί πωλήθηκε για 42,5 εκατ. δολάρια».