Τα νέα δεδομένα που δημιουργεί η ηλεκτροδότηση πλοίων στα λιμάνια, εξετάστηκαν στην Ημερίδα που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 8 Δεκεμβρίου στην αίθουσα εκδηλώσεων του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, με θέμα «Ηλεκτροδότηση Πλοίων στο Λιμάνι του Πειραιά – Προοπτικές και Προκλήσεις» στο πλαίσιο της προσπάθειας ενεργειακής μετάβασης των υποδομών του λιμένα Πειραιά και προσαρμογής των λιμενικών λειτουργιών του στις επιταγές της Πράσινης Συμφωνίας και της Δέσμης Μέτρων της Ε.Ε. «Fit for 55».
Η Ο.Λ.Π. Α.Ε., μέσω δυο συγχρηματοδοτούμενων από την Ε.Ε. έργων, CIPORT και EALING, έχει ήδη προχωρήσει σε δράσεις, έχοντας ολοκληρώσει το σύνολο των τεχνικών μελετών για 5 θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων της ακτοπλοΐας και 4 θέσεις ηλεκτροδότησης κρουαζιερόπλοιων και δρομολογεί την κατασκευή των εν λόγω έργων.
Ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Ο.Λ.Π. Α.Ε., Παναγιώτης Τσώνης, ο οποίος αναφέρθηκε στην ολοκλήρωση από την Ο.Λ.Π. Α.Ε., μέσα στο 2023, του έργου EALING που αφορά στην εκπόνηση των οριστικών τεχνικών, περιβαλλοντικών και χρηματοοικονομικών μελετών για 5 θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων ακτοπλοΐας στις Ακτές Ποσειδώνος, Αγίου Διονυσίου, Ιετιόνια, Περικλέους, συνολικής ισχύος 13.5 MVA, καθώς και στο έργο CIPORT που επικεντρώνεται στην εκπόνηση των απαιτούμενων μελετών για 4 θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων κρουαζιέρας στην Ακτή Θεμιστοκλέους.
Αναφέρθηκε στη συμπόρευση της Ο.Λ.Π. Α.Ε. με τα λιμάνια Θεσσαλονίκης και Πάτρας και τον Διαχειριστική Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας για υποβολή πρότασης κοινού ενδιαφέροντος εθνικής σημασίας στο πρόγραμμα CEF, προσφέροντας παράλληλα και μεταφορά τεχνογνωσίας για επιτάχυνση υλοποίησης τέτοιων έργων στα συγκεκριμένα λιμάνια, καθώς και για την πρωτοβουλία σύστασης ομάδας αποτελούμενης από σχετικούς φορείς σε εθνικό επίπεδο, που μελετά και διερευνά τις απαιτούμενες προδιαγραφές ρυθμιστικού και νομοθετικού περιεχομένου.
Τόνισε τέλος τις ιδιαίτερες προκλήσεις εφαρμογής, σε επίπεδο λιμένα, των συστημάτων ηλεκτροδότησης πλοίων, αλλά και τον μονόδρομο του μετασχηματισμού των λιμανιών σε «πράσινα» λιμάνια μηδενικών ρύπων, που αποτελεί πλέον κύριο στόχο σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο, με την πολιτική των μεταφορών να του έχει προσδώσει πρωταγωνιστικό ρόλο.
Σύμφωνα με τον σύμβουλο του τμήματος marketing και ελέγχου ποιότητας της Ο.Λ.Π. Α.Ε. Δημήτρης Σπύρου, το πρόγραμμα EALING έχει εκτιμώμενο κόστος 18 εκατ. ευρώ.
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, στάθηκε στις συγκεκριμένες και αυστηρές υποχρεώσεις ηλεκτροδότησης για τα λιμάνια που δημιουργούνται από το 2030 γεγονός που, όπως είπε, μας επιβάλλει να «τρέξουμε» για τις σχετικές υποδομές. Όπως επεσήμανε «η ηλεκτροδότηση θα παίξει σημαντικό λόγο τόσο για την «πράσινη» μετάβαση, όσο και για την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών λιμανιών σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο».
Ανέφερε ακόμα ότι είναι σημαντικές οι προκλήσεις που δημιουργούνται από την πυρηνική ενέργεια, αλλά σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, και πρόσθεσε ότι το ενδιάμεσο διάστημα δε μπορεί να «καλυφθεί» με τα σημερινά υπάρχοντα καύσιμα και απαιτείται να πάμε σε πιο «πράσινες» λύσεις.
Τον πρώτο κύκλο ομιλητών έκλεισε η Γενική Γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης, Βίκυ Λοΐζου, ανέφερε ότι το υπουργείο θα στηρίξει κάθε προσπάθεια αναβάθμισης του λιμανιού του Πειραιά, αλλά και κάθε άλλου λιμανιού της χώρας.
Ο Θεοφάνης Ματσόπουλος CEO του Οργανισμού Λιμένα Ραφήνας ΑΕ στάθηκε στις σημαντικές προκλήσεις που δημιουργούνται για τα λιμάνια, και αναφέρθηκε στο λιμάνι της Ραφήνας όπου οι σχετικές μελέτες ολοκληρώνονται και προβλέπουν 3 θέσεις ηλεκτροδότησης με συνολικό κόστος 8 εκατ. ευρώ. Στάθηκε και αυτός στον πολύ σημαντικό ρόλο του ΔΕΔΔΗΕ.
Ο Μηνάς Παπαδάκης διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου ΑΕ μίλησε για το λιμάνι του Ηρακλείου το οποίο είναι το 6ο λιμάνι ακτοπλοΐας στην Ελλάδα, ενώ αναφέρθηκε σε 2 μελετητικά έργα που έχουν ολοκληρωθεί, και προβλέπουν 5 θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων, αλλά και παραγωγή ενέργειας από κυματογεννήτριες, από τις οποίες υπολογίζεται να παράγονται ετησίως 3,2 εκατ. κιλοβατώρες το χρόνο. Στάθηκε τέλος και στο κόστος της ηλεκτροδότησης, αναφέροντας ότι αυτό πρέπει να είναι συμφέρον για τα πλοία διότι αλλιώς δε θα το χρησιμοποιούν, καθώς επίσης και στο κόστος των μετασκευών που χρειάζονται τα πλοία, το οποίο, όπως είπε, δεν είναι αμελητέο.
Ο Στρατής Απέργης Μέλος ΔΣ του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, Συνιδρυτή & CEO, Levante Ferris, ανέφερε ότι η ηλεκτροδότηση πλοίων είναι σαφώς ένα θετικό βήμα από κάθε άποψη, ωστόσο εξέφρασε τον προβληματισμό του για το ύψος των επενδύσεων που θα απαιτηθούν για τα πλοία, ενώ σε ότι αφορά στο κόστος της ηλεκτροδότησης σημείωσε την ανάγκη αυτό να προσαρμοστεί στο σημερινό κόστος λειτουργίας των γεννητριών των πλοίων με τη χρήση των «συμβατικών» καυσίμων.
Τόνισε ακόμα την ανάγκη δυνατότητας διαπραγμάτευσης των εταιρειών απευθείας με τους παρόχους ενέργειας, ενώ πρόσθεσε πως κατά τη γνώμη του οι συγκεκριμένες επενδύσεις στα λιμάνια θα πρέπει να αντιμετωπιστούν από πλευράς απόσβεσης σε μακροχρόνιο ορίζοντα τουλάχιστον 20 ετών.
Αναφέρθηκε ακόμα και στην περίπτωση του λιμανιού της Κυλλήνης όπου είχε επιλεχθεί εδώ και χρόνια για την ανάπτυξη πιλοτικής εφαρμογής και ήδη από το 2018 είχε πραγματοποιήσει την πρώτη ηλεκτροδότηση πλοίου, ωστόσο, όπως είπε, η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη και το έργο αφέθηκε στην τύχη του με αποτέλεσμα σταδιακά να καταστεί μη λειτουργικό. Σημείωσε ότι αυτό είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα για το τί δεν πρέπει να γίνει αυτή τη φορά.
Ο Βασίλειος Μάμαλης Εκτελεστικός Διευθυντής, Ένωσης Λιμένων Ελλάδος – ΕΛΙΜΕ εξέφρασε τον προβληματισμό του για το αυξημένο κόστος ενέργειας που θα προκύψει με την ηλεκτροδότηση, και σημείωσε ότι πιθανότατα αυτό θα περάσει στον τελικό καταναλωτή, όπως ακριβώς συμβαίνει σήμερα και με το κόστος που προκύπτει από τα «συμβατικά» καύσιμα, και σημείωσε ότι για το λόγο αυτό έχει μεγάλη σημασία η διασφάλιση της μεγιστοποίησης του οφέλους από την ηλεκτροδότηση. Ανέφερε ακόμα ότι ο αρμόδιος υπουργός θα πρέπει σύντομα να δεσμευτεί για το πόσα και ποιά λιμάνια θα αποκτήσουν υποδομές ηλεκτροδότησης μέχρι το 2030, καθώς και στις επιμέρους προδιαγραφές του κάθε λιμανιού από τα παραπάνω διότι για να μπορέσουν οι εταιρείες να αξιοποιήσουν τις συγκεκριμένες υποδομές θα πρέπει και αυτές να γνωρίζουν εγκαίρως τα παραπάνω για να κάνουν τον προγραμματισμό τους.
Ο Διονύσης Θεοδωράτος πρόεδρος του Συνδέσμου επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας σημείωσε την ανάγκη να υπάρχουν οι ίδιες προδιαγραφές και η ίδια «λογική προσέγγισης» σε όλα τα λιμάνια, αλλά και την ανάγκη εκσυγχρονισμού όλων των λιμανιών και όχι μόνο των πιο μεγάλων. Τόνισε ακόμα ότι το ρεύμα για την ηλεκτροδότηση θα πρέπει να αντιμετωπιστεί νομικά και φορολογικά με τον ίδιο τρόπο που αντιμετωπίζεται σήμερα το ναυτιλιακό καύσιμο, ενώ στάθηκε στο κόστος των σχετικών μετατροπών σε ένα πλοίο, αναφέροντας ότι το μέσο κόστος είναι 400 – 450 χιλ. ευρώ, αλλά μπορεί να φτάσει ακόμα και το 1 εκατ. ευρώ.
Σημείωσε επίσης την ανάγκη ανανέωσης του στόλου καθώς αυτός, όπως είπε, έχει μέσο όρο ηλικίας 22 – 23 χρόνια, πρόσθεσε την ανάγκη δυνατότητας επιλογής από τις εταιρείες του παρόχου ενέργειας, και πρότεινε το ρεύμα που θα χρησιμοποιηθεί για ηλεκτροδότηση πλοίων να μη φορολογηθεί για μία δεκαετία ώστε να δημιουργηθεί κίνητρο στα πλοία για να προσαρμόσουν τις προδιαγραφές τους ώστε να το χρησιμοποιούν.
Ο Θεόδωρος Κόντες Διευθυντής της Majestic International Cruises, Επίτιμο Πρόεδρο της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων & Φορέων Ναυτιλίας ανέφερε ότι το πρώτο πλοίο της Majestic International Cruises ήδη έκανε τις απαραίτητες προσαρμογές στην Ολλανδία προκειμένου να μπορεί να ηλεκτροδοτηθεί από υποδομές λιμανιού, και στάθηκε ιδιαίτερα στην ανάγκη ανταγωνιστικής τιμολογιακής πολιτικής στο ρεύμα. Σημείωσε επίσης την ανάγκη να εξεταστεί προσεκτικά η αγορά των νέων πλοίων ώστε να μην κινδυνεύσουν οι υποδομές που θα δημιουργηθούν να υπολειτουργούν καθώς, όπως είπε, τα περισσότερα νέα κρουαζιερόπλοια είναι αρκετά μικρότερα από τα μεγάλα και πολύ μεγάλα κρουαζιερόπλοια που γνωρίζαμε μέχρι τώρα, ενώ πολλά νέα πλοία έχουν υποδομές με μπαταρίες που τους δίνουν την απαιτούμενη ισχύ για αρκετές ώρες ώστε να μη χρειάζονται διασύνδεση στα λιμάνια.
Αναφέρθηκε επίσης και στα μικρά ηλεκτρικά πλοία που μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες του Αργοσαρωνικού σημειώνοντας ότι θα πρέπει να προβλεφθούν και για αυτά οι ανάλογες υποδομές στο λιμάνι του Πειραιά. Είπε επίσης πως θα πρέπει να υπάρχει στενή συνεργασία με τις εταιρείες ώστε να επιλυθούν τα πρακτικά ζητήματα (όπως πχ τα σημεία υποδοχής των καλωδίων παροχής ρεύματος, ενώ αναφέρθηκε και αυτός στην ανάγκη διασαφήνισης του χρονοδιαγράμματος δημιουργίας υποδομών, ώστε και οι tour operators να μπορούν να κάνουν τον προγραμματισμό τους. Τέλος, σημείωσε ότι τα μεγάλα λιμάνια θα πρέπει να είναι και παραγωγοί ρεύματος, και όχι μόνο διαχειριστές, όχι για τα πλοία, αλλά για την κάλυψη των δικών τους αναγκών, και εξέφρασε την άποψη ότι ίσως αυτό θα πρέπει να επιβληθεί νομοθετικά για τα μεγάλα λιμάνια.
Διαβάστε ακόμη
ΕΛΣΤΑΤ: Στο 3% «φρέναρε» ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο – Αυξήσεις 9% στα τρόφιμα
Bank of America: Γιατί οι μετοχές θα… υποφέρουν το α’ τρίμηνο του 2024
Μίνι ασφαλιστικό νομοσχέδιο: Αλλαγές στο παρά πέντε – Τι αφορούν
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ